Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Auton lämmitys tolpasta, aika?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=17186
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 28.01.2014 09:15 ]
Viestin otsikko:  Auton lämmitys tolpasta, aika?

Työmaalla ei ole kellolla varustettua tolppaa, vaan "kunnon" vanhanaikaiset. Kellolla varustetuissa on se vakio kaksi tuntia, mikä lämmitykselle saa kerrallaan päälle. Onko haittaa, jos aamulla töihin tullessa seiskalta laittaa piuhan kiinni eli moottorin ja sisätilan lämmitys on päällä aina yhteentoista asti? Sisätilat ei ainakaan lämpiä liikaa tuolla nykyisellä lämppärillä. Mutta entä moottorin puoli? Voiko siellä tulla harmia liian pitkästä lämmitysajasta? Itse olen ajatellut, että eipä tuosta haittaakaan ole.

(Edit: Mahtoiko tämä mennä väärän otsikon alle. Tekniikkaan taitaisi kuulua :roll: )

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 28.01.2014 09:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Eivät ajastimetkaan kallita ole.

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 28.01.2014 09:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Kotona on kello. Ja toisaalta, keikka saattaa iskeä jo tunnin parin kuluttua töihin saapumisesta, siksi en kelloa ole käyttänyt työmaan tolpassa kuin muutaman kerran.

Kirjoittaja:  kaselin [ 28.01.2014 10:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Niin mitä harmia? En oo kuullu että olisi,oma on 12 tuntia päivässä tolpassa ainakin kuivuu sisätilat ,ja eihän se lohkis edes saa konetta normaaliin käyttölämpötilaan luulis olevan vain hyväksi, ja ei mun koslissa sen takia ole mitään harmia ollut.

Kirjoittaja:  Lemon [ 28.01.2014 10:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Jäähdytysneste vajautuu... ?

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 28.01.2014 10:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Tietysti se vaikuttaa, lämmitetäänkö nestettä, lohkoa vai öljypohjaa. Vai vaikuttaako?

Kirjoittaja:  noever ZX [ 28.01.2014 11:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Ei sieltä nesteet minnekkään katoa,samallalaillahan ne katoaisivat ajossakin.Sen sähkönkulutuksen vuoksi niitä ajastimia käytetään ei ne tee mitään vahinkoa vaikka onkin pitkään päällä.Joskus kuuli puheita että polttaa kannentiivisteen kun on niin lähellä kantta,höpöhöpö lämmitin on vesitilassa ja ei todellakaan saa lämpöä nousemaan lähellekkään normaalia käyttölämpöä.

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 28.01.2014 11:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Kohta taas mukava lähteä hyvin esilämmitetyllä autolla ruokatunnille. Klo 6.20 tuli tökättyä piuha tolppaan :D

Kirjoittaja:  Lemon [ 28.01.2014 11:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Tällaisen vastauksen vaan sain joskus täällä kaikkitietävässä patongissa :D

Kirjoittaja:  Teuski [ 28.01.2014 11:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Lemon kirjoitti:
Tällaisen vastauksen vaan sain joskus täällä kaikkitietävässä patongissa :D

Citroën-foorumilla olis kysytty ensin auton väri, verhoilun tyyppi, huoltohistoria ja vaihteisto. Sen jälkeen olisi kehotettu käymään koko jäähdytysjärjestelmä läpi sekä sähköt myös. :evil:

Kirjoittaja:  idefix [ 28.01.2014 12:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Ei se jäähdytysneste mihinkään katoa vaikka viikon pitäisi autoa lämppärissä. Nesteen haihtumisprosessi on aivan teoreettinen kysymys. On eri mallisia moottorilämmittimiä joista kait yleisin on ns: bloki lämmitin, jossa vesitilassa oleva vastus kuumentaa jäähdytysnesteen. Pistelämmitin ei sinällään ole kontaktissa veden tms: kanssa ja yleisesti on asennettuna öljypohjaan. Sitten on nuo letkulämmittimet, jotka on asennettu automallista riippuen jonnekin päin vesiletkuja, siis vesiletkun väliin.

Ainoa mikä tuossa käyttöajassa on mielenkiintoista, on ettei yli kahden tunnin lämmitys tuo merkittävää parannusta lämmittimen käyttöön. Noin 30 min useimmiten riittää että saavutetaan riittävä lämpätila moottorin kylmäkäynnistykseen.
Kuten sanoin, voihan sitä pitää päällä vaikka viikon yhtä mittaa, mutta ainoa joka kiittää on sähköyhtiösi, seuraavassa laskussa on kiva yllätys.

Ennen vanhaan muuten venäläiset rekkamiehet usein Suomessa käydessään tekivät huoltamon pihaan nuotion, ja sitten laittoivat hiilet moottorin alle. Tämmöinen käytäntö oli yleistä vielä 70:kyt luvulla itäsuomen huoltamoiden pihoissa, eräänlainen moottorin lämmitin sekin.

Kirjoittaja:  Teuski [ 28.01.2014 12:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Just viime viikolla uutisoitin, että nykyisin yleisillä säteilylämppäreillä lämmitysajat suositellaan tuplattavaksi.

http://yle.fi/uutiset/auton_moottorin_esilammitys_vaatii_nyt_kaksinkertaisen_ajan/7047315

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 28.01.2014 12:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Citroën-foorumilla olis kysytty ensin auton väri, verhoilun tyyppi, huoltohistoria ja vaihteisto. Sen jälkeen olisi kehotettu käymään koko jäähdytysjärjestelmä läpi sekä sähköt myös.

Niin, ja kun tässä tapauksessa kyse ei ole edes sitikasta :evil:

Kirjoittaja:  Esa66 [ 28.01.2014 12:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Tänään taas bexu on suoraan piuhan päässä useamman tunnin, ei siitä ole ollut haittaa tähän päivään asti, joten tuskin tuleekaan. Ei tosin tarvitse maksaa sen kuluttamaa sähköä :)

Kirjoittaja:  idefix [ 28.01.2014 13:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Tuo on ihan totta mitä teuski linkitti. Minun jäi tuo asia mainitsematta. Eli 30 min- 1 h koskee noita vesitila lämppäreitä, nuo säteilylämppärit on todella tehottomia. Sellaisia ei pitäisi edes asentaa mihinkään autoon. On laitettavissa autoon kuin autoon vaikka tuo letkulämmitin, jos perinteistä lohkoon asennettavaa ei ole mahdollista asentaa. Monessa letkulämmittimessä on myös kiertovesipumppu joka vauhdittaa nestekiertoa.
Tommoset "silitysraudat" on jo kansantaloudellisesti arveluttavia sähkön kulutuksen suhteen Yleisemmin käytetty pihatolppahan antaa ajastettuna sähköä 2 h kerrallaan, joka ei kyllä riitä moottorin lämmitykseen - 20 pakkasessa noilla ulkopinnassa olevilla rimpuloilla.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 28.01.2014 14:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Itse olen kyllä ihan huoletta pitänyt työmaan tolpassa sekä vesitilalämppäreitä että öljynpohjalämmittimiä ilman ajastimia. Ei ole ainakaan vielä karannut jäähdytysnesteet, öljyt tai kansipahvitkaan, mutta mistäs sitä ikinä tietää... :roll: Jännittävämpää vain elää, kun ottaa tällaisia riskejä.

Kirjoittaja:  vibes [ 28.01.2014 15:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Mulla on se säteilijäpalikka sulanut, tiedä sitten miten se on mahdollista.

Kirjoittaja:  jean-michel [ 28.01.2014 15:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Mulla on japanilaisen pikkudieselin vastus palanut liiasta lämmittämisestä kahdesti (!) vaikka jälkimmäisellä kerralla muistaakseni ajastelin käytön puoleen tuntiin (tosin taisi bilteman mekaaninen ajastin jättää toimimatta tuolloin). Kyseessä on tehon ja vesitilauuden hivenen rohkea suhde, eli heikolla mitoituksella savu tulee pois pitkällä lämmityksellä. On myös huomioitava että savu tulee pois myös asennuksen yhteydessä, jos konetta ei käytä lämpimäksi vesilämmittimen asennuksen jälkeen ennen kun lämmittemen liittää sähköön ensi kertaa..

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 28.01.2014 15:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Omasta Visa II Super E:stä paloi kanssa vastus poikki aikoinaan. Onneksi fiksu naapuri oli savun ja rätinän nähdessään ottanut piuhan tolpasta pois. Suurempaa vahinkoa ei onneksi tullut. (Ajattelin ensiksi, että joku oli tehnyt käytännön pilan, kun piuha oli laitettu nokkapellille. Myöhemmin asia selvisi). Näin siis Kyröskoskella -89-vuoden lopussa...

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 28.01.2014 17:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

moottorille ei tosiaan taida haittaa pitkästä lämmittämisestä olla, mutta se vastus kärsii... esim. XM:n ZPJ-v6:sta on mennyt yksi vastus, vaikka ajastimen kanssa käytinkin, ja uusia ei enään tehdä / saa. onnexi oli varakone, josta sain ehjän. ahtaassa vesitilassa oleva vastus saattaa tietty ylikuumetakkkin, ja sen ikä lyhentyä.

Kirjoittaja:  jean-michel [ 28.01.2014 17:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

jep. tuo vastuksen palaminen liittyy siihen että kun vesi alkaa vastuksen ympärillä kiehua, muodostuu vastuksen ympärille jäähdytysvapaa vyöhyke, eli ilmakupla. Tällöin vastus polttaa itsensä. Sama ilmiö tapahtuu asennettaessa uutta vastusta, eli järjestelmään saattaa jäädä ilmaa, joka vapautuu yleensä viimeistään kun vesi lähtee kiertämään koneen lämmitessä. Jos on innokas ja kokeilee kylmään koneeseen uutta vastusta, saattaa asennuksessa muodostunut ilmatasku *polttaa uuden vastuksen. japsihuollon mukaan näin on todella tapahtunut muutaman kerran.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 29.01.2014 02:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

BAT-mobilen 2.0 döyvrääni sai 30-40 min lämpöä vastuksesta suoraan veteen tuossa kovemmilla pakkasilla. Se oli IHAN riittävästä ja sillä pyörähti todella notkeasti käymään. Älkää nyt hyvät ihmiset viitsikö tuhlata energiaa. Säteilyvehkeet = lämpöä harakoille. Tolppakelloissa ei pitäs missään nimessä olla yli tunnin lämmitysaikoja.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 29.01.2014 08:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Itku tulisi säteilylämmittimen kanssa kolmenkympin pakkasessa tunnin lämmitysajalla... Kun ei näihin uudempiin taida oikein muita lämppäreitä saada.

Kerran kokeilin n. -15 asteessa tuota muhkua, kahden tunnin lämmitysajalla hehkutti ihan tasan samalla tavalla kuin kokonaan ilman lämmitystä (ja kuulostikin siltä). Sen jälkeen olen käyttänyt Webastoa säteilylämppärin kaverina.

Kirjoittaja:  Pasis [ 29.01.2014 12:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Cikatti kirjoitti:
BAT-mobilen 2.0 döyvrääni sai 30-40 min lämpöä vastuksesta suoraan veteen tuossa kovemmilla pakkasilla. Se oli IHAN riittävästä ja sillä pyörähti todella notkeasti käymään. Älkää nyt hyvät ihmiset viitsikö tuhlata energiaa. Säteilyvehkeet = lämpöä harakoille. Tolppakelloissa ei pitäs missään nimessä olla yli tunnin lämmitysaikoja.


Tolpissa tai taloyhtiöden sähkökaapeissa on usein niin pienet sulakkeet, ettei sinne voi laittaa kun sen max. 1200 W:n sisätilanlämmittimen lohkolämmittimen kaveriksi, jolla ei isohko auto tunnissa paljoa lämpene. Lohkolämmittimien vastuksetkin ovat, niissä uudemmissa johon sellaisen vielä saa, huonommassa paikassa tai muuten tehottomampia kuin jossain kasari- tai ysärimobiilissa. Sisätilanlämmitintäkin voi joku pitää tuhlauksena, mutta ulosnäkeminen vaikuttaa myös liikenneturvallisuuteen.

Kirjoittaja:  PietuG [ 29.01.2014 19:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Auton lämmitys tolpasta, aika?

Xantiani on useinkin ollut letkun päässä reilut 12 tuntia, eikä vedenpinta ole laskenut tai mitään muutakaan ei toivottua ole tapahtunut. Ja sähkölaskunkin on maksanut voimala jonka pihassa auto on seissyt. Järkeväähän tuo ylipitkä hehkutus ei energiataloudellisesti ole missään tapauksessa.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/