Tähän jousitukseen liittyy sellainen tarina, että edesmennyt mestari oli kokeillut jääratahommissaan useampaa variaatiota jousituksen säädöistä ja tullut siihen tulokseen, ettei etu- ja takakallistuksenvakaajia tarvita ollenkaan. Kesäkäytössä asvaltilla pelkkä takavakaaja paikallaan oli paras kombinaatio ja alustana siis Ami Super, joka on rakenteeltaan sama kuin 2cv:ssä, mutta enemmän kantavuutta, jäykemmät iskarit, tilavaraus GS:n pannulle ja ne kallistuksenvakaajat.
Olen tätä kallistushommaa miettinyt jälkeenpäin ja tullut siihen tulokseen, että se mihin tuo perustuu on pyöriin kohdistuvat sivuittais"voimat"... eli kun mennään juuri siinä rajalla, että lähteekö pyörä liukumaan tangentin suuntaan vai ei niin se pikkuinen heijausliike, jota korin kallistumaksi myös kutsutaan saattaa syödä tuota liike-energiaa pois tuosta tangentin suunnalta. Toisaalta samalla myös painopiste muuttuu hieman ja ulkokaarteen rengas saa enemmän massaa päällensä. Pehmeästä alustasta on myös hyötyä jääradan urissa ja muissa epätasaisuuksissa.
Saatan olla metsähallituksen puolella tuon fysiikkapohdinnan suhteen, mutta tuohon vakaaja-asiaan uskon kyllä vakaasti.
