Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Rättäri
ViestiLähetetty: 03.03.2014 18:07 

Viestit: 16
Paikkakunta: Naantali
:evil: Tietääkö ,, muistaako joku ?Jääradalla tehtiin testi autojen ominaisuuksita . Rättärillä ajettiin nopein kierros , Porshe ja muut jääratojen valtiaat sijoittuvat huonommin. Kaikilla taisi olla kesärenkaat . Sitikan etu oli heikkotehoinen moottori ; muut sutivat paikallaan lähdössä , tai menivät mutkasta ulos . ( Liukkaus yllätti ) Testi oli varmaan joskus 70 luvulla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättäri
ViestiLähetetty: 03.03.2014 22:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Eiköhän se suurempi etu ole keveys, kapeat renkaat ja jäälle hyvin sopiva jousitus?



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättäri
ViestiLähetetty: 04.03.2014 08:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Olen myös kuullut tarinoita, että 2CV olisi hakannut ralli-Escorteja ja jopa Porschen joskus 1970-luvulla. Joissain kohdin on mainittu Vanhanlahden jääratakisoja, mutta tästä en ole saanut vahvistusta.

Kyllähän Sätkällä pärjää pitkien joustojen ja juuri sutimisen rajalla vääntävän ajotyylin kanssa. Osaava ei jarruta... :P



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättäri
ViestiLähetetty: 04.03.2014 08:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Tähän jousitukseen liittyy sellainen tarina, että edesmennyt mestari oli kokeillut jääratahommissaan useampaa variaatiota jousituksen säädöistä ja tullut siihen tulokseen, ettei etu- ja takakallistuksenvakaajia tarvita ollenkaan. Kesäkäytössä asvaltilla pelkkä takavakaaja paikallaan oli paras kombinaatio ja alustana siis Ami Super, joka on rakenteeltaan sama kuin 2cv:ssä, mutta enemmän kantavuutta, jäykemmät iskarit, tilavaraus GS:n pannulle ja ne kallistuksenvakaajat.

Olen tätä kallistushommaa miettinyt jälkeenpäin ja tullut siihen tulokseen, että se mihin tuo perustuu on pyöriin kohdistuvat sivuittais"voimat"... eli kun mennään juuri siinä rajalla, että lähteekö pyörä liukumaan tangentin suuntaan vai ei niin se pikkuinen heijausliike, jota korin kallistumaksi myös kutsutaan saattaa syödä tuota liike-energiaa pois tuosta tangentin suunnalta. Toisaalta samalla myös painopiste muuttuu hieman ja ulkokaarteen rengas saa enemmän massaa päällensä. Pehmeästä alustasta on myös hyötyä jääradan urissa ja muissa epätasaisuuksissa.

Saatan olla metsähallituksen puolella tuon fysiikkapohdinnan suhteen, mutta tuohon vakaaja-asiaan uskon kyllä vakaasti. :lol:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: