|
Kirjoittaja |
Viesti |
Geesman2
|
Viestin otsikko: CX lisälaite Lähetetty: 09.03.2014 14:33 |
Viestit: 11 Paikkakunta: Tampere
|
Lueskelin CX omistajan käsikirjaa ja perävaunun vetämisestä todetaan seuraavaa: "Kun paino ylittää 900kg, auto täytyy varustaa lisälaitteella." Mikä mahtaa olla tämä arvoituksellinen lisälaite? Vetokoukkuhan pitää olla jo pienempien kuormien vedossa. Lisäjäähdytyspuhallin?
|
|
|
|
 |
BXboy89
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 09.03.2014 14:35 |
Viestit: 519
|
Veikkailisin ja muistelisin kanssa että tarkoitti kahta syylärin puhallinta?
Dee Schneider ja Tepsu
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 09.03.2014 14:41 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Mitenkä kun turbossa on kaksi jo valmiiksi Mulla olisi muuten arkistossa pari tuplapuhallinta.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
BXboy89
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 09.03.2014 14:46 |
Viestit: 519
|
Voihan sekin olla että turbo on just se lisälaite joka tarvitaan yli 900 kg kärryn vetämiseen. 
Dee Schneider ja Tepsu
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 09.03.2014 15:17 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
BXboy89 kirjoitti: Voihan sekin olla että turbo on just se lisälaite joka tarvitaan yli 900 kg kärryn vetämiseen.  Siinä on maksajalla muuttunut hymy irvistykseksi kun on tilannut lisälaitteen kärryn vetoon ja uusiksi menee moottori ja muuta hilpettä.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 09.03.2014 15:48 |
Viestit: 624
|
En toki tiedä mitä lisälaitetta tarkoitetaan, mutta yleensäkin autot joilla on tarkoitettu lisäkuormien vetoon on jo alunalkaen laitettu öljynlauhdutin ja turbo-moottoreihin välijäähdytin, sillä ahtoilman kuumuus vain nousee kuorman kasvaessa ja silloin ongelmaksi tulee liian kuuma ilma suoraan sylintereihin jonka seurauksesta koko moottori voi vaurioitua ja tätä kuumenemista ei estä suuri jäähdytinveden jäähdytys.
|
|
|
|
 |
Geesman2
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 09.03.2014 16:12 |
Viestit: 11 Paikkakunta: Tampere
|
Ilmastoidussa GTi CX:ssäni on 2 jäähdytyspuhallinta, mutta ei turboa sen paremmin kuin välijäähdytintäkään. Tuosta vaurioitumisriskistä en aiemmin tiennyt. Luulin välijäähdyttimen vain parantavan moottorin hyötysuhdetta (minkä se tietysti tekeekin).
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 09.03.2014 20:17 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Ton ic:n jälkiasennus tuntuisi melko huimalta toimenpiteeltä vehkeestä riippumatta. Lisäksi CX:n ic on toteutukseltaan niin erikoinen että parhaat paineet jäänevät välille. Öljynlauhdutin sen sijaan on helpohko laite laatikon ja moottorin kylkeen liitettäväksi ja toinen flekti vielä helpompi.
Ilmeisesti 25 b/d koneissa on tuplaviipperät vakiona?
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 09.03.2014 22:48 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
citax kirjoitti: on jo alunalkaen laitettu öljynlauhdutin ja turbo-moottoreihin välijäähdytin. Olisko vielä parempi, jos laittais välilauhduttimen? Lauhduttimessa pitäisi öljyn sijaan olla pääosin kylmäainetta.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 09.03.2014 23:26 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Les Excentriques kirjoitti: citax kirjoitti: on jo alunalkaen laitettu öljynlauhdutin ja turbo-moottoreihin välijäähdytin. Olisko vielä parempi, jos laittais välilauhduttimen? Lauhduttimessa pitäisi öljyn sijaan olla pääosin kylmäainetta. Ei. Tätä on moneen otteeseen pohdittu alan foorumeilla ja todettu ettei lämpöpumpputekniikalla tehty ahtoilman jäähdytys tuota enempää hyötyä kuin mitä kompuran pyörittämiseen tarvitaan eli suora ilma-ilma jäähdytys on ahtoilmalle paras ja lisäksi myös halvin.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
citrique
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 10.03.2014 00:40 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
Geesman2 kirjoitti: Lueskelin CX omistajan käsikirjaa ja perävaunun vetämisestä todetaan seuraavaa: "Kun paino ylittää 900kg, auto täytyy varustaa lisälaitteella." Mikä mahtaa olla tämä arvoituksellinen lisälaite? Vetokoukkuhan pitää olla jo pienempien kuormien vedossa. Lisäjäähdytyspuhallin? ruotsintuontiauton ruotsinkielisessä käyttiksessä lukee "vid dragning av släp vars vikt överstiger 900kg, måste vissa modeller förses med en extra kylfläkt, som säljes som tillbehör." elikkä lisävarusteena saatavana ollut lisäjäähdytyspuhallin kyseessä lienee. Mikä lienee sitten ollut kysyntä moiselle, onkohan ikinä kukaan tollasta lisävarustetta mennyt marmorilta hakemaan  ? Karavaanarit on varmaan hankkineet jo muutenkin tehokkaammalla koneella ja tuplapuhaltimilla olleen version.
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 10.03.2014 09:57 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Lainaa: ...öljynlauhdutin... Kylläpä käy öljy kuumana, jos lauhdutinta tarvitaan. 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 10.03.2014 10:07 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
^Tuo "lauhdutin" on ollut minullekin silmätikkuna nettikeskusteluissa, mutta eipä tuo nyt niin vakavaa ole. Toinen klassikko oli ainakin Ford-piireissä DOCH, kun tarkoitettiin DOHC-moottoria. Tuo edellinen lyhenne on ilmeisesti "Dual over-camshaft heads" eli työntötangoilla varustettu yksinokkainen V-moottori 
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 10.03.2014 14:13 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Hessu kirjoitti: ^Tuo "lauhdutin" on ollut minullekin silmätikkuna nettikeskusteluissa, mutta eipä tuo nyt niin vakavaa ole. Toinen klassikko oli ainakin Ford-piireissä DOCH, kun tarkoitettiin DOHC-moottoria. Tuo edellinen lyhenne on ilmeisesti "Dual over-camshaft heads" eli työntötangoilla varustettu yksinokkainen V-moottori  Noita "dokkilaisia" on Nettiauto pullollaan 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 10.03.2014 20:56 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
svc kirjoitti: Lainaa: ...öljynlauhdutin... Kylläpä käy öljy kuumana, jos lauhdutinta tarvitaan.  Ainakin Chevy vaneja (g10/20) oli laatikon lauhduttimella ja ilman ja jälkimmäiset olivat lyhytikäisempiä. Siftkit lisäsi jenkkitomaateissa mukavuutta ja kestoikää vähentäen luistoa vaihdoissa, sama viisaus pätee varmaan eurooppalaisiinkin automaatteihin. Venemoottoreissa öljynlauhduttimet ovat myös suosittuja, joten sellainen saattaa tulla kysymykseen jos esim. laittaa CX:n perään proomun: http://www.flickr.com/photos/46323759@N00/837177790
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 10.03.2014 21:15 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin"Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön." Oikeampaa, vaikkei silti tavanomaista tai aivan hyväksyttävää, olisi kertoa suurimmassa osassa Sitikoista olevan kaksikardaaniset vetoakselit.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 10.03.2014 21:32 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Les Excentriques kirjoitti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin"Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön." Oikeampaa, vaikkei silti tavanomaista tai aivan hyväksyttävää, olisi kertoa suurimmassa osassa Sitikoista olevan kaksikardaaniset vetoakselit. Jep. Ja kuten suomenkielessä, myös englanniksi menevä lauhdutin ja jäähdytin sujuvasti sekaisin. Vrt google: öljynlauhdutin. Tästä voidaankin sujuvasti päätellä että ollaan lähellä hetkeä jolloin kielitioimisto antaa suosituksensa sanan uudelleenmäärittelystä. Ole siis sinäkin edelläkävijä ja lauhduta öljysi.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 10.03.2014 21:55 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
maasturisti kirjoitti: Ole siis sinäkin edelläkävijä ja lauhduta öljysi. Condensed oil use: mix one can with gallon of water and you are ready to go! 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
jd69dj
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 12.03.2014 13:07 |
Viestit: 56 Paikkakunta: Vantaa
|
Asiasta rasiaan, noilla mehujousilla kärryn kun kärryn vetäminen on aivan taivaallista. Auto kulkee sille tarkoitetussa asennossa jousitus tuntuu normaalilta jos ei katso peileihin voi unohtaa, että kärryä edes perässä on.
Kuvan Santtu kierrossa, nykyisin Relluillen. Sydänvertaitkien joudun nyt jo Ooppeloimaan.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 12.03.2014 13:21 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
" noilla mehujousilla kärryn kun kärryn vetäminen on aivan taivaallista."
Tuo on niin totta. Millä tahansa rautajousella on vähintään puolikaameaa kiskoa kärryä mutta esim CX:n perässä oleva kärry jopa suorastaan parantaa ajo-ominaisuuksia.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Le_Dandy
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 14.03.2014 10:24 |
Viestit: 137
|
Jossain Citikan käyttöohjekirjassa puhuttiin ihan suoraan automaattivaihteiston öljynjäähdyttimen tarpeesta vaununvedon yhteydessä. Luulisin, että sitä tuolla tarkoitetaan.
|
|
|
|
 |
Geesman2
|
Viestin otsikko: Re: CX lisälaite Lähetetty: 23.03.2014 21:13 |
Viestit: 11 Paikkakunta: Tampere
|
Mun CX:ssä -88 on öljynjäähdytin ja automaattilaatikko, mutta ei vetokoukkua. Lieneekö sitten vakiovaruste ton automaatin takia? Muistaakseni myös lootan öljy on jäähdytetty jäähdytysveteen.
|
|
|
|
 |
|
|