Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 09.03.2014 14:33 

Viestit: 11
Paikkakunta: Tampere
Lueskelin CX omistajan käsikirjaa ja perävaunun vetämisestä todetaan seuraavaa: "Kun paino ylittää 900kg, auto täytyy varustaa lisälaitteella."
Mikä mahtaa olla tämä arvoituksellinen lisälaite? Vetokoukkuhan pitää olla jo pienempien kuormien vedossa.
Lisäjäähdytyspuhallin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 09.03.2014 14:35 

Viestit: 519
Veikkailisin ja muistelisin kanssa että tarkoitti kahta syylärin puhallinta?



Dee Schneider ja Tepsu
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 09.03.2014 14:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Mitenkä kun turbossa on kaksi jo valmiiksi
Mulla olisi muuten arkistossa pari tuplapuhallinta.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 09.03.2014 14:46 

Viestit: 519
Voihan sekin olla että turbo on just se lisälaite joka tarvitaan yli 900 kg kärryn vetämiseen. :lol:



Dee Schneider ja Tepsu
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 09.03.2014 15:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
BXboy89 kirjoitti:
Voihan sekin olla että turbo on just se lisälaite joka tarvitaan yli 900 kg kärryn vetämiseen. :lol:



Siinä on maksajalla muuttunut hymy irvistykseksi kun on tilannut lisälaitteen kärryn vetoon ja uusiksi menee moottori ja muuta hilpettä.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 09.03.2014 15:48 

Viestit: 624
En toki tiedä mitä lisälaitetta tarkoitetaan, mutta yleensäkin autot joilla on tarkoitettu lisäkuormien vetoon on jo alunalkaen laitettu öljynlauhdutin ja turbo-moottoreihin välijäähdytin, sillä ahtoilman kuumuus vain nousee kuorman kasvaessa ja silloin ongelmaksi tulee liian kuuma ilma suoraan sylintereihin jonka seurauksesta koko moottori voi vaurioitua ja tätä kuumenemista ei estä suuri jäähdytinveden jäähdytys.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 09.03.2014 16:12 

Viestit: 11
Paikkakunta: Tampere
Ilmastoidussa GTi CX:ssäni on 2 jäähdytyspuhallinta, mutta ei turboa sen paremmin kuin välijäähdytintäkään.
Tuosta vaurioitumisriskistä en aiemmin tiennyt. Luulin välijäähdyttimen vain parantavan moottorin hyötysuhdetta (minkä se tietysti tekeekin).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 09.03.2014 20:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Ton ic:n jälkiasennus tuntuisi melko huimalta toimenpiteeltä vehkeestä riippumatta. Lisäksi CX:n ic on toteutukseltaan niin erikoinen että parhaat paineet jäänevät välille. Öljynlauhdutin sen sijaan on helpohko laite laatikon ja moottorin kylkeen liitettäväksi ja toinen flekti vielä helpompi.

Ilmeisesti 25 b/d koneissa on tuplaviipperät vakiona?



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 09.03.2014 22:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
citax kirjoitti:
on jo alunalkaen laitettu öljynlauhdutin ja turbo-moottoreihin välijäähdytin.
Olisko vielä parempi, jos laittais välilauhduttimen? Lauhduttimessa pitäisi öljyn sijaan olla pääosin kylmäainetta.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 09.03.2014 23:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Les Excentriques kirjoitti:
citax kirjoitti:
on jo alunalkaen laitettu öljynlauhdutin ja turbo-moottoreihin välijäähdytin.
Olisko vielä parempi, jos laittais välilauhduttimen? Lauhduttimessa pitäisi öljyn sijaan olla pääosin kylmäainetta.

Ei. Tätä on moneen otteeseen pohdittu alan foorumeilla ja todettu ettei lämpöpumpputekniikalla tehty ahtoilman jäähdytys tuota enempää hyötyä kuin mitä kompuran pyörittämiseen tarvitaan eli suora ilma-ilma jäähdytys on ahtoilmalle paras ja lisäksi myös halvin.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 10.03.2014 00:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 624
Paikkakunta: espoo
Geesman2 kirjoitti:
Lueskelin CX omistajan käsikirjaa ja perävaunun vetämisestä todetaan seuraavaa: "Kun paino ylittää 900kg, auto täytyy varustaa lisälaitteella."
Mikä mahtaa olla tämä arvoituksellinen lisälaite? Vetokoukkuhan pitää olla jo pienempien kuormien vedossa.
Lisäjäähdytyspuhallin?

ruotsintuontiauton ruotsinkielisessä käyttiksessä lukee "vid dragning av släp vars vikt överstiger 900kg, måste vissa modeller förses med en extra kylfläkt, som säljes som tillbehör." elikkä lisävarusteena saatavana ollut lisäjäähdytyspuhallin kyseessä lienee. Mikä lienee sitten ollut kysyntä moiselle, onkohan ikinä kukaan tollasta lisävarustetta mennyt marmorilta hakemaan :) ? Karavaanarit on varmaan hankkineet jo muutenkin tehokkaammalla koneella ja tuplapuhaltimilla olleen version.



GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere
CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique
C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium
MB C43 AMG Touring 2017

Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 10.03.2014 09:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Lainaa:
...öljynlauhdutin...
Kylläpä käy öljy kuumana, jos lauhdutinta tarvitaan. :twisted:



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 10.03.2014 10:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
^Tuo "lauhdutin" on ollut minullekin silmätikkuna nettikeskusteluissa, mutta eipä tuo nyt niin vakavaa ole. Toinen klassikko oli ainakin Ford-piireissä DOCH, kun tarkoitettiin DOHC-moottoria. Tuo edellinen lyhenne on ilmeisesti "Dual over-camshaft heads" eli työntötangoilla varustettu yksinokkainen V-moottori :)



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 10.03.2014 14:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Hessu kirjoitti:
^Tuo "lauhdutin" on ollut minullekin silmätikkuna nettikeskusteluissa, mutta eipä tuo nyt niin vakavaa ole. Toinen klassikko oli ainakin Ford-piireissä DOCH, kun tarkoitettiin DOHC-moottoria. Tuo edellinen lyhenne on ilmeisesti "Dual over-camshaft heads" eli työntötangoilla varustettu yksinokkainen V-moottori :)

Noita "dokkilaisia" on Nettiauto pullollaan :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 10.03.2014 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
svc kirjoitti:
Lainaa:
...öljynlauhdutin...
Kylläpä käy öljy kuumana, jos lauhdutinta tarvitaan. :twisted:



Ainakin Chevy vaneja (g10/20) oli laatikon lauhduttimella ja ilman ja jälkimmäiset olivat lyhytikäisempiä. Siftkit lisäsi jenkkitomaateissa mukavuutta ja kestoikää vähentäen luistoa vaihdoissa, sama viisaus pätee varmaan eurooppalaisiinkin automaatteihin.

Venemoottoreissa öljynlauhduttimet ovat myös suosittuja, joten sellainen saattaa tulla kysymykseen jos esim. laittaa CX:n perään proomun:

http://www.flickr.com/photos/46323759@N00/837177790



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 10.03.2014 21:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin
"Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön."

Oikeampaa, vaikkei silti tavanomaista tai aivan hyväksyttävää, olisi kertoa suurimmassa osassa Sitikoista olevan kaksikardaaniset vetoakselit.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 10.03.2014 21:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Les Excentriques kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin
"Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön."

Oikeampaa, vaikkei silti tavanomaista tai aivan hyväksyttävää, olisi kertoa suurimmassa osassa Sitikoista olevan kaksikardaaniset vetoakselit.



Jep. Ja kuten suomenkielessä, myös englanniksi menevä lauhdutin ja jäähdytin sujuvasti sekaisin. Vrt google: öljynlauhdutin. Tästä voidaankin sujuvasti päätellä että ollaan lähellä hetkeä jolloin kielitioimisto antaa suosituksensa sanan uudelleenmäärittelystä. Ole siis sinäkin edelläkävijä ja lauhduta öljysi.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 10.03.2014 21:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
maasturisti kirjoitti:
Ole siis sinäkin edelläkävijä ja lauhduta öljysi.
Condensed oil use: mix one can with gallon of water and you are ready to go! :lol:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 12.03.2014 13:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 56
Paikkakunta: Vantaa
Asiasta rasiaan, noilla mehujousilla kärryn kun kärryn vetäminen on aivan taivaallista.
Auto kulkee sille tarkoitetussa asennossa jousitus tuntuu normaalilta jos ei katso peileihin voi unohtaa, että kärryä edes perässä on.



Kuvan Santtu kierrossa, nykyisin Relluillen. Sydänvertaitkien joudun nyt jo Ooppeloimaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 12.03.2014 13:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
" noilla mehujousilla kärryn kun kärryn vetäminen on aivan taivaallista."

Tuo on niin totta. Millä tahansa rautajousella on vähintään puolikaameaa kiskoa kärryä mutta esim CX:n perässä oleva kärry jopa suorastaan parantaa ajo-ominaisuuksia.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 14.03.2014 10:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 137
Jossain Citikan käyttöohjekirjassa puhuttiin ihan suoraan automaattivaihteiston öljynjäähdyttimen tarpeesta vaununvedon yhteydessä. Luulisin, että sitä tuolla tarkoitetaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX lisälaite
ViestiLähetetty: 23.03.2014 21:13 

Viestit: 11
Paikkakunta: Tampere
Mun CX:ssä -88 on öljynjäähdytin ja automaattilaatikko, mutta ei vetokoukkua. Lieneekö sitten vakiovaruste ton automaatin takia? Muistaakseni myös lootan öljy on jäähdytetty jäähdytysveteen.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: