Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=17538
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 12.03.2014 19:06 ]
Viestin otsikko:  Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?

Minusta kaunein DS on aina ollut se ykköskoppainen, sammakkosilmäinen. 60-luvulla lanseerattu serie 2 on siihen verrattuna kömpelö möhkö. Vähän kuin cx serie 1 ja serie 2, samoin kävi DS:lle.

Niin - paljonko teillä, rakkaat ystävät, on noita aitoja sammakkolamppuisia, vanhoja DS:iä? Myynnissä niitä ei näy oikeastaan koskaan, harvemmin liikenteessäkään.

Kirjoittaja:  export [ 12.03.2014 19:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?

Meillä ei ole yhtään. Hyvä kuntoisen ottaisin jos saisi edullisesti.

Kirjoittaja:  Halonhakkaaja [ 12.03.2014 20:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?

Täysin samaa mieltä, että ykköskoppainen on kaunein. Itsellä DS 19 vm. 1957 museoajoneuvona ja -62 ID 19 break comfort lievänä projektina.

Liitteet:
breikki.jpg
breikki.jpg [ 115.67 KiB | Katsottu 7048 kertaa ]

Kirjoittaja:  Hessu [ 12.03.2014 20:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?

Jäi vähän epäselväksi mitä sarjoja tarkoitetaan, kun 60-luvulla tehtiin "alkuperäiseen" nähden molemmat faceliftit ja sammakkona ole kuullut puhuttavan tuota viimeistä versiota (joku varmaankin esittää eriävän mielipiteen tästä).

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 12.03.2014 20:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?

Hessu kirjoitti:
Jäi vähän epäselväksi mitä sarjoja tarkoitetaan, kun 60-luvulla tehtiin "alkuperäiseen" nähden molemmat faceliftit ja sammakkona ole kuullut puhuttavan tuota viimeistä versiota (joku varmaankin esittää eriävän mielipiteen tästä).


Tarkoitan sitä, jossa lamput ovat vastaavat kuin sinun profiilikuvassasi, toki mieluummin ilman noita (alkuperäisiä) lisävaloja. Mitenkäs se ensimmäinen facelift ilmenee?

Kirjoittaja:  Halonhakkaaja [ 12.03.2014 20:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?

Oikeastaan on kolmea eri keulamallia. Ensimmäisessä eli ykköskoppaisessa on etupuskuri metallia ilman mitään kumijuttuja. Sisäilma otetaan puskurin alta etulokasuojien sisällä. 63-vuosimallista lähtien sisäilma otettiin etulamppujen alle sijoittuvista reijistä ja puskuriin tuli kaksi kumisarvea. Lamput molemmissa pystyt ja pyöreät. Vuosimallista -68 lähtien tuplavalot lasin takana, eli niin sanottu viirusilmä. Etupuskuri muuttui myös hieman erilaiseksi ja konepelti myös.

Kirjoittaja:  Halonhakkaaja [ 12.03.2014 20:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?

Tässä ykköskoppainen

Liitteet:
ykköskoppainen.jpg
ykköskoppainen.jpg [ 93.71 KiB | Katsottu 6964 kertaa ]

Kirjoittaja:  Xantinisti [ 13.03.2014 16:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?

Tuollainen kauniin sininen hopeisella katolla oleva DS19-62 tullee toivottavasti tänä kesänä ajoon.

Liitteet:
Tiedoston kommentti: DS19-62
DS_62_1.jpg
DS_62_1.jpg [ 60.68 KiB | Katsottu 6799 kertaa ]

Kirjoittaja:  vinosilmä [ 13.03.2014 21:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?

katsoskatsos, hieno sininen ds tulossa näytille ja vielä takaluukussa tuo harvinainen painonapin ympärille tuleva koriste,hienoa, (jos tuollainen koriste jollakin olisi, eikä tiedä, mitä sille tekisi, ostaisin sen mielelläni...) kaikki deet ovat kauniita ja tuo ykköskoppainen niistä ehkäpä kaunein mielestäni......

Kirjoittaja:  Xantinisti [ 14.03.2014 15:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?

Xantinisti kirjoitti:
Tuollainen kauniin sininen hopeisella katolla oleva DS19-62 tullee toivottavasti tänä kesänä ajoon.


Lisäyksenä sen verran että tuo yksilö on aito suomi Ds ja tuota erikoismallia nimeltään Sahara jossa on lisäjäähdytys ritilät lokasuojien päällä.
Sahara versiota ei muistaakseni tehty kuin valmistusvuonna 1962 saattoi olla parinakin vuonna. Tähän yksilöön on myös tilattu optiona Pallas lisävarusteita (listoja, erillinen kierroslukumittari).

Kirjoittaja:  vinosilmä [ 14.03.2014 22:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?

Ahaa nyt alkaa luistaa muistissa palikat kohdalleen, ollaan varmaan tavattu hämeenlinnan seudulla ja olen nähnyt tuon auton noin kymmenen vuotta sitten, terveisii vaan ja innolla odotan tämän näkemistä livenä, sitä on odotettu, hienoa, että tämä tulee kuntoon, jota en kyllä edes epäillyt....

Kirjoittaja:  Juuso [ 15.03.2014 00:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?

Xantinisti kirjoitti:
Lisäyksenä sen verran että tuo yksilö on aito suomi Ds ja tuota erikoismallia nimeltään Sahara jossa on lisäjäähdytys ritilät lokasuojien päällä.
Sahara versiota ei muistaakseni tehty kuin valmistusvuonna 1962 saattoi olla parinakin vuonna. Tähän yksilöön on myös tilattu optiona Pallas lisävarusteita (listoja, erillinen kierroslukumittari).


Tuo "Sahara" -malli on edesmenneen Esson baarin poikien puheita. Kaikissa DS:issä oli syyskuusta -59 syyskuuhun -62 nuo alumiiniset ritilät konehuoneen tuuletuksen parantamiseksi, lähinnä kuumana käyvän LHS2-hydrauliikkanesteen jäähdyttämiseksi. ID:ssä ritilöitä ei ollut, koska nesteen lämpiäminen ei mekaanisen vaihteiston ja kytkimen kanssa ollut ongelma.

Ja jos ihan ruvetaan hiuksia halkomaan, niin Pallas tuli tuotantoon vuoden -64 syksyllä. Epäilen, että tokkopa irtonaisia Pallas-varusteita olisi sitä ennen ollut saatavana. Erilaisia koristeita ja listoja toki kylläkin, useimmiten koristepaja Robrin tekemiä.

Täällä asuu Suomen toiseksi vanhin ajokuntoinen DS, vuodelta 1958. Anteeksi nuo lisävalot, mutta ne olivat siinä jo uutena!

Lisäksi ainakin yksi -62-mallinen asuu Helsingin Lauttasaaressa.

Liitteet:
DS19 -58.jpg
DS19 -58.jpg [ 113.72 KiB | Katsottu 6423 kertaa ]

Kirjoittaja:  Xantinisti [ 15.03.2014 10:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Paljonko teillä on 1-koppaisia DS:iä?

Tuskin tuo "Sahara" ihan sieltä Esson paarista nimeään on saanut, ne pojat eivät tiedä noista vehkeistä mitään ; ) Mutta ilmeisesti jonkinlainen lempinimi jossakinpäin ollut malleille joissa tuo lisäjäähdytys mainitsemaasi tarkoitusta varten oli.

Pallas piti kirjoittaa lainausmerkkeihin "Pallas". Tietyillä tehtaalta tilatuilla lisävarusteilla tuo yksilö on tilattu ja joitakin lisävarusteita on lisätty joita ko. vuoden malliin on ollut mahdollista saada.


Juuso kirjoitti:
Xantinisti kirjoitti:
Lisäyksenä sen verran että tuo yksilö on aito suomi Ds ja tuota erikoismallia nimeltään Sahara jossa on lisäjäähdytys ritilät lokasuojien päällä.
Sahara versiota ei muistaakseni tehty kuin valmistusvuonna 1962 saattoi olla parinakin vuonna. Tähän yksilöön on myös tilattu optiona Pallas lisävarusteita (listoja, erillinen kierroslukumittari).


Tuo "Sahara" -malli on edesmenneen Esson baarin poikien puheita. Kaikissa DS:issä oli syyskuusta -59 syyskuuhun -62 nuo alumiiniset ritilät konehuoneen tuuletuksen parantamiseksi, lähinnä kuumana käyvän LHS2-hydrauliikkanesteen jäähdyttämiseksi. ID:ssä ritilöitä ei ollut, koska nesteen lämpiäminen ei mekaanisen vaihteiston ja kytkimen kanssa ollut ongelma.

Ja jos ihan ruvetaan hiuksia halkomaan, niin Pallas tuli tuotantoon vuoden -64 syksyllä. Epäilen, että tokkopa irtonaisia Pallas-varusteita olisi sitä ennen ollut saatavana. Erilaisia koristeita ja listoja toki kylläkin, useimmiten koristepaja Robrin tekemiä.

Täällä asuu Suomen toiseksi vanhin ajokuntoinen DS, vuodelta 1958. Anteeksi nuo lisävalot, mutta ne olivat siinä jo uutena!

Lisäksi ainakin yksi -62-mallinen asuu Helsingin Lauttasaaressa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/