Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=17623
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 23.03.2014 06:02 ]
Viestin otsikko:  Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

Murheen päivä.

Tietooni on saatettu, että DS9 (viimeisten lehdistöartikkeleiden mukaan jo tilannetta ennakoivasti "Numero 9" prototype) ei tule koskaan tuotantoon, edes kiinassa.

Toolingia ei ole edes aloitettu, joka tarkoittaa että massadesignia ei ole koskaan edes tehty valmiiksi.

Hyvästi ison kissan ideologia. Ranskan presidenttikin ajelee DS5:lla, on siinä naurussa pitelemistä. Toivottavasti ne muovihilppeet sieltä eivät valahda presidentin syliin - tai juuri syöty lounas, siinähän on niin jäykkä alusta että saattaa presidentinkin aalloppi tehdä tenkkapoon.

Kirjoittaja:  Teuski [ 23.03.2014 07:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

Oliko tämä jollekin oikeasti yllätys? :) no okei, olishan se Kiinan markkinoille saattanut tulla mutta että ihan oikeasti Eurooppaan... :?

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 23.03.2014 11:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

Teuski kirjoitti:
Oliko tämä jollekin oikeasti yllätys? :) no okei, olishan se Kiinan markkinoille saattanut tulla mutta että ihan oikeasti Eurooppaan... :?


No ei, ehkä suurempi yllätys oli että Citroenin johdolta löytyi munaa julkaista C6 koskaan. No, silloin kai oli vielä jonkinasteinen nousukausi menossa, ainakin kiinteistömarkkinassa.

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 23.03.2014 11:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

Mulle ei ole ihan viime aikoina kuiskailtu, mutta uskon nykyistä uutta mallisarjaa katsoessani, että Citroën hakee markkinaa pienillä ja yksinkertaisilla malleilla nuorista ostajista.

Esimerkkinä olkoot tuoreet C4 Cactus, johon on kerätty taas paljon uusia pikkujippoja. Samoin tuore C1 ratsastaa heti alusta alkaen avattavalla kangaskatolla: yhteys yksinkertaisesta neliovisesta hauskasta ajokista on ilmiselvä 2CV:n suuntaan. Lisäksi laitteiden personoitavuus väreillä ja materiaaleilla on varmasti vahvassa kurssissa.

Kovimmassa kurimuksessa ovat keskiluokan C4, sillä siellä Golf koetaan standardimitaksi ja korealaiset painavat vahvasti päälle. Ylemmässä luokassa C5 on myös kovassa seurassa. Pienissä tila-autoissa C4 Picassolla on toivoa, mutta se ei tule olemaan enää niin suosittu kuin Xsara Picasso oli aikanaan.

Jos ajatellaan, että C6 oli lähtökohtaisesti suunnattu E-Mersua vastaan, on mielestäni aika selvää, jotta Mersu-BMW-Audi-Volvo-linja taklaisi uudenkin Citikan edustusajokin 6-0. Tältä pohjalta on aika vaikeaa nähdä, mikä olisi se niin uusi tekninen innovaatio, jolla olisi laajaa ostajakuntaa.

Ja Citroënilta puuttuu se crossover-citymaasturi, jonka keski-ikäistyvä huonokuntoinen kansanosa haluaisi ostaa. Renaultillakin jo oivallettiin, ettei monikaan oikeasti hae nelivetoista ajopeliä ja onhan Citikaltakin nähty jo konsepti, joka ei välttämättä jää pelkästään kiinalaisille.

Liitteet:
2014-Citroen-C1.jpg
2014-Citroen-C1.jpg [ 241.39 KiB | Katsottu 13856 kertaa ]

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 23.03.2014 13:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

Yllättävän vähän mielenkiintoa ja tunteita herättää DS9:n kohtalo sitruunapatongin lukijoissa. Olisiko niin, että toivosta on jo paljolti luovuttu, joten nämä uutiset eivät hätkäytä?

C6:n pienestä valmistusmäärästä johtuen viimeiset isot kissat alkavat olla kortilla, varsinkin sillä kelvollisella 3.0HDI -koneella. Mitäs sitten tehdään kun näistä ikä jättää, ja tehdas ei enää tuota varaosia?

Ilmeisesti täytyy siirtyä ajamaan harrasteautoilla kokopäiväisesti. XM, CX, SM, DS. Ja miksei automaatti-BX. Näihin saa varaosia ja korjauspeltejä todennäköisesti pidempään kuin C6:teen.

Mutta kun se ESP... yhyy... minä kaipaan sitä kaikkiin autoihin joilla pitää talvella ajaa. Kun olen tottunut!

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 23.03.2014 14:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

ds-jekkeri kirjoitti:
Yllättävän vähän mielenkiintoa ja tunteita herättää DS9:n kohtalo sitruunapatongin lukijoissa.


Olisitko itse ostanut sellaisen?

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 23.03.2014 14:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

En, jos se olisi tullut ulos rautajousilla kuten varmalta näytti silloin kun tuotantoon joku vielä uskoi.

Jos olisi tullut hydraulialustalla, kyllä olisin. Varauksella tietysti, olis pitänyt ensin katsoa joustovarat sisään ja varsinkin ulos, ohjauksen nopeus ja keveys, kääntösäde sekä lämmityslaitteen teho sähkölisineen.

Kirjoittaja:  SMV6 [ 23.03.2014 23:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

Kyllä PSA:lla on synkkä tulevaisuus - ainkain kun katselee kotimarkkinoita. BMW, Audi ja Mese tuo kokoajan lisää halvempia malleja. Esim BMW:n etuvetoinen vastaus B-meselle joiden halvimmat versiot kilpailee C4 picassonkin kanssa. Ja sehän on selvä ainakin Suomessa että ostajat on ns. "premiumin perään" (vaikka B-mese on sisältä aika himpula ja ruma verrattuna uuteen Picassoon).

Eli kuka ostaa enään Citikkaa uutena? DS9 olisi luultavasti todella kallis (kasattuna halvoista osista). Tosin uuden DS sarjan idea on hyvä mutta miksi tuo "kivirekiajatus"? DS5:sta on hiljattain uudistettu ja jousitusta on pehmennetty mutta olikose Autocartestin mukaan että "ei vieläkään toimiva jousitus siihen autoon".

Kirjoittaja:  citrique [ 24.03.2014 01:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

ds-jekkeri kirjoitti:
C6:n pienestä valmistusmäärästä johtuen viimeiset isot kissat alkavat olla kortilla,

niin, kyllä nyt täytyy nykyaikaista hyde-Citroënia haluavan lyödä nopeasti kiinni hyvään C6 yksilöön joita toistaiseksi vielä maailmalta löytyy kunhan vaan jaksaa nähdä vaivaa. Tosin sitä lopullista hintaromahdustahan ei tainnut tullakaan siitä johtuen että niitä on tehty niin järjettömän vähän...voiko käydä jopa niin että ei riitä kaikille ;)
2cvkimmo kirjoitti:
Citroën hakee markkinaa pienillä ja yksinkertaisilla malleilla nuorista ostajista.
Esimerkkinä olkoot tuoreet C4 Cactus, johon on kerätty taas paljon uusia pikkujippoja. Samoin tuore C1 ratsastaa heti alusta alkaen avattavalla kangaskatolla: yhteys yksinkertaisesta neliovisesta hauskasta ajokista on ilmiselvä 2CV:n suuntaan. Lisäksi laitteiden personoitavuus väreillä ja materiaaleilla on varmasti vahvassa kurssissa.
ei paljoo kyllä naurata jos tulevaisuus on C1:n varassa :shock:

Kirjoittaja:  Zamster [ 26.03.2014 09:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

Hieman kyllä ahdistaa tämä Citroënin malliston kehitys tällä hetkellä. Tuo Cactus aika hyvin kiteyttää kaiken. Ja valitettavasti (ainakin puhtaan itsekkäästä näkökulmastani katsottuna) oikeastaan kaiken negatiivisen mitä mistään protomalleista voidaan tuotantoon tuoda. Sympaattisen lupsakat muovipehmusteet ovissa ja luotaantyöntävän laatikkomainen perusmuoto vailla mitään fokusta ajodynamiikkaan tai tekniseen edistyksellisyyteen.

Kaasunestejousitusta kuopataan kovaa tahtia ja vaikkapa tuplakytkinvaihteistosta ei edelleenkään edes huhuilla. Olisi jo hiljakseen aika että joku tekisi toimivan sellaisen.

Jotenkin tuntuu että vaihteeksi sisarmerkki on saamassa konseptejaan kasaan. 308:n myynti on Vuoden Auto -tittelin johdosta piristynyt mukavasti, tehtaalle palkataan 600 henkeä lisää uuteen vuoroon ja mallisto on aika hyvässä kuosissa muutenkin - esimerkiksi painonpudotus on nyt saatu uusien mallien osalta vihdoin käyntiin. Jos vielä vahingossa nuo kolmisylinteriset turbokoneet kestäisivät kasassa yhtään näitä surullisen kuuluisia THP-edeltäjiään paremmin niin tästä nosteesta saattaa vielä Citikkakin hyötyä pitkässä juoksussa.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 26.03.2014 10:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

ei paljoo kyllä naurata jos tulevaisuus on C1:n varassa :shock:

Etenkin, kun C1 on (tai ainakin oli) Toyotan tekemä...

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 26.03.2014 10:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

XM-Hannu kirjoitti:
Etenkin, kun C1 on (tai ainakin oli) Toyotan tekemä...


No ei ole.

PSA ja Toyota omistavat tsekkiläisen TPCA-yhtymän, joka valmistaa kaikille kolmelle brändille näitä pikkuautoja.

Kirjoittaja:  BXboy89 [ 26.03.2014 10:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

No ohan Jumpperikin Viiatti. Ja kaikki rautajousiset Pösöjä.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 26.03.2014 10:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

Zamster kirjoitti:
vahingossa nuo kolmisylinteriset turbokoneet kestäisivät kasassa yhtään näitä surullisen kuuluisia THP-edeltäjiään paremmin
Tähän on tultu. :shock: :lol:

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 26.03.2014 10:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

2cvkimmo kirjoitti:
XM-Hannu kirjoitti:
Etenkin, kun C1 on (tai ainakin oli) Toyotan tekemä...


No ei ole.

PSA ja Toyota omistavat tsekkiläisen TPCA-yhtymän, joka valmistaa kaikille kolmelle brändille näitä pikkuautoja.

OK. Anteeksi väärä informaationi. Aina voi viisastua. Olen kuullut, (en ole nähnyt, myönnetään), että kun C1:n konepellin avaa, niin päällimmäisenä koneessa lukee TOYOTA. Ja epäröimättä uskoin kuulemaani, unohdin peruskriittisyyteni. :roll:
Yhteläisyydet Aygo:on ovat kai ovat kuitenkin suuret, kenen suunnittelema perusrakenne sitten onkin.

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 26.03.2014 11:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

XM-Hannu kirjoitti:
Olen kuullut, (en ole nähnyt, myönnetään), että kun C1:n konepellin avaa, niin päällimmäisenä koneessa lukee TOYOTA.


Siltä osin olet aivan oikeassa, että 3-pyttyinen 1.0 on Toyotan suunnittelema moottori.

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 26.03.2014 13:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

Sotketaan pakkaa vielä DS6:lla.

Toisen lähteen mukaan nykyinen C5 olisi viimeinen kaasunestejousituksella.

Liitteet:
DS6.jpg
DS6.jpg [ 140.73 KiB | Katsottu 13172 kertaa ]

Kirjoittaja:  citrique [ 26.03.2014 13:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

pakkohan tää teutooni on postata tännekin
kuvittelenko vaan mutta jotain yhteneväisyyttä jälleen olisi...?

Liitteet:
Audi_A6_Sportback_e-tron.jpg
Audi_A6_Sportback_e-tron.jpg [ 114.12 KiB | Katsottu 13147 kertaa ]

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 26.03.2014 15:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

2cvkimmo kirjoitti:
XM-Hannu kirjoitti:
Olen kuullut, (en ole nähnyt, myönnetään), että kun C1:n konepellin avaa, niin päällimmäisenä koneessa lukee TOYOTA.


Siltä osin olet aivan oikeassa, että 3-pyttyinen 1.0 on Toyotan suunnittelema moottori.

Uudessa mallistossa vain eka kone on Tojota/Daihatsu. Muut on PSA EB koneita.

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 26.03.2014 15:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

ds-jekkeri kirjoitti:
Tietooni on saatettu, että DS9 (viimeisten lehdistöartikkeleiden mukaan jo tilannetta ennakoivasti "Numero 9" prototype) ei tule koskaan tuotantoon, edes kiinassa.


Mää kuulin kuiskuttelua, että DS9 (tai mikä sen nimeksi tuleekaan) esitellään konseptina 20.-29.4. Pekingin automessuilla ja tulisi tuotantoon 2016-mallina syyskuuhun 2015.

Ja lisää löylyä: DS-X7 olisi jo tulossa ja näyttäisi kuvan mukaiselta. Kiinan markkinaan suunnattu ja _ehkä_ myös Eurooppaan.

Liitteet:
ds-x7.JPG
ds-x7.JPG [ 59.83 KiB | Katsottu 13043 kertaa ]

Kirjoittaja:  Gamma [ 26.03.2014 21:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

Onko tosiaan niin että kaikkia maailman hyde-jousitus-ihmisiä kustaan silmään?

Kirjoittaja:  Hessu [ 26.03.2014 22:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

Taitaa olla niin että maailmassa on aika vähän ihmisiä jotka haluavat maksaa siitä että saavat uuden mehujousitetun sitikan, suhteessa kaikkiin potentiaalisiin autonostajiin. Autojen ropaaminen ja autotekniikka ei ole erityisemmin muodissa, eikä kuljettajan tarvitse ymmärtää kaikkia teknisiä järjestelmiä joita hänen kuljettamassaan autossa on käytössä. Kaasunestejousitus taitaa nykyään olla vähän niinkuin desmodrominen moottorin venttiiilien käyttö: Ihan kiva tekninen detalji, mutta kuinka paljon parempi ajoneuvoni on sen ansiosta? Vastaus viimeaikaisilla virityksillä lienee, että eipä juuri laisinkaan koska 1: Systeemi on viritetty vastaamaan tavanomaisia jousitusjärjetelmiä, 2: harvoja kiinnostaa tekninen toteutustapa ja 2,1: Kiinnostuneet ovat sitä pelkästään ideologisella/teoreettisella tasolla eivätkä osta uusia sitikoita 3: Valtaosa kyseisen järjestelmän tarjoamista kuriositeeteista voidaan hoitaa muullakin tapaa ja halvemmalla.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 06.05.2014 19:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

2cvkimmo kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Tietooni on saatettu, että DS9 (viimeisten lehdistöartikkeleiden mukaan jo tilannetta ennakoivasti "Numero 9" prototype) ei tule koskaan tuotantoon, edes kiinassa.


Mää kuulin kuiskuttelua, että DS9 (tai mikä sen nimeksi tuleekaan) esitellään konseptina 20.-29.4. Pekingin automessuilla ja tulisi tuotantoon 2016-mallina syyskuuhun 2015.

Ja lisää löylyä: DS-X7 olisi jo tulossa ja näyttäisi kuvan mukaiselta. Kiinan markkinaan suunnattu ja _ehkä_ myös Eurooppaan.


No oliko Se DS9 siellä Pekingin näyttelyssä? Tietääkö kukaan?

Kirjoittaja:  Esa66 [ 06.05.2014 19:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

Numero 9 ja metropolis, ainakin kuvien mukaan :) Aika hauska tuo Numéro 9, Suomalaisittain :D

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 06.05.2014 21:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä

Laitappa linkkiä. Itse löydän numeron ysin vain 2012 pekingin näyttelystä. 2014 ei sellaista ole näkynyt. Kiinalaisten omilla sivuilla kerrotaan että numero 9 ei olisi saanut suosiota: "Chinese car buyers however aren’t into expensive hatchbacks and China didn’t like the Numero 9 very much."

Oletan että peking 2014 näyttelyssä numero 9 EI esiintynyt = ei ole enää edes suunnitelmissa tuottaa koskaan. Jos on muuta tietoa, laittakaa linkkejä!

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/