Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 05.12.2018 20:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1372
Paikkakunta: Kuopio
Niin paljonko on muuten vaikka Xantian joustovarat "päästä päähän" verrattuna esim. C5 X7 jossa taitaa olla kokonaismatka jotain 10cm luokkaa?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 05.12.2018 21:37 

Viestit: 322
Paikkakunta: Helsinki
Mun eka auto, -63 404 Peugeot... siinä oli hyvät ulosjoustot! Hyvät kyydit. Renkaanvaihdossa piti olla 3 tunkkia peräkkäin :lol:

Kokemusta X300 Jaggesta, jossa myös tooodella pitkät jouset, tiedän koska uusin ne. Loistavat kyydit rautajousiseksi. Bimmeripojujen mielestä olis pitänyt pilata ja hommata täysin erilaiset jouset jousihuollon yhteydessä, eli lyhyet ja jäykät... nounou

Pitkät ulosjoustot, rautajousisessa paras filosofia ajomukavuutta ajatellen!?



*2CV6 -74
*DSuper5 -73
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 08.12.2018 10:29 

Viestit: 792
Miten ulosjousto ja nopea kaarreajo suhtautuvat toisiinsa? Asiasta en paljoakaan tiedä, mutta kun halutaan lisää vauhtia, kallistuksen vaimennusta lisätään - myös painopistettä lasketaan mahdollisuuksien mukaan alemmaksi. https://www.youtube.com/watch?v=-NpXW6WZnVI



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 08.12.2018 12:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3024
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
^Nopea kaarreajo ja nykyliikenne..? :lol:

Eipä isommin ole ollut ongelmaa enemmän kallistelevillakaan autoilla, nykyisen niin kovin rajoitetun nopeuden ja jouheiden kaarteiden kanssa. Ei edes entisillä kantateillä, jotka kyllä kovin kapeita, mäkisiä ja mutkaisia ovat, joilla ehkä vapaiden nopeuksien aikaan olisi saattanut olla enemmänkin hankaluuksia...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, Xm V6, Xm V6 break, C8 V6
Ja pari Range Roveria, bensakasilla molemmat. Alleviivatut katsastettuja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 08.12.2018 15:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2743
jasu kirjoitti:
^Nopea kaarreajo ja nykyliikenne..? :lol:

Eipä isommin ole ollut ongelmaa enemmän kallistelevillakaan autoilla, nykyisen niin kovin rajoitetun nopeuden ja jouheiden kaarteiden kanssa. Ei edes entisillä kantateillä, jotka kyllä kovin kapeita, mäkisiä ja mutkaisia ovat, joilla ehkä vapaiden nopeuksien aikaan olisi saattanut olla enemmänkin hankaluuksia...


Tämä. Olen vakavasti harkinnut kallistuksenvaimentimen ohentamista puoleen jäykkyyteen kaikista autoistani, ml. Maserati.



"Nykyisistä koeajoraporteista ei ota telepaatikkokaan tietoa, kuinka se jousitus tosiasiassa toimii karkealla asvaltilla jossa on poikittaiskatkoja ja routapatteja. Autotoimittajia ei tällainen asia tänä päivänä kiinnosta ollenkaan..."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 08.12.2018 15:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 483
Paikkakunta: Helsinki
Sitruunaseppä kirjoitti:
Miten ulosjousto ja nopea kaarreajo suhtautuvat toisiinsa? Asiasta en paljoakaan tiedä, mutta kun halutaan lisää vauhtia, kallistuksen vaimennusta lisätään - myös painopistettä lasketaan mahdollisuuksien mukaan alemmaksi. https://www.youtube.com/watch?v=-NpXW6WZnVI


Chevrolet Corvairin ongelmat olivat liiallinen ulosjousto takana ja kallistuksenvaimentimen puute. Tästä johtuen tuollaisia videon C1 tyylisiä lipsumisia ja hengenlähtöjäkin sitten tuli ja aikamoinen sensaatio saatiin aikaiseksi kun auto oli "nuorekas vauhtipeli". Myöhempiin malleihin ulosjoustoa rajoitettiin, jousia lyhennettiin ja kallistuksenvaimennin tuli vakioksi.



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 08.12.2018 16:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3024
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
ds-jekkeri kirjoitti:
jasu kirjoitti:
^Nopea kaarreajo ja nykyliikenne..? :lol:

Eipä isommin ole ollut ongelmaa enemmän kallistelevillakaan autoilla, nykyisen niin kovin rajoitetun nopeuden ja jouheiden kaarteiden kanssa. Ei edes entisillä kantateillä, jotka kyllä kovin kapeita, mäkisiä ja mutkaisia ovat, joilla ehkä vapaiden nopeuksien aikaan olisi saattanut olla enemmänkin hankaluuksia...


Tämä. Olen vakavasti harkinnut kallistuksenvaimentimen ohentamista puoleen jäykkyyteen kaikista autoistani, ml. Maserati.

Älä puoleen ohenna, vähempikin tuntuu jo merkittävästi. Mm. Ds:n takakallistuksenvaimentimen pari milliä lisää, vakauttaa aivan toisenlaiseksi sen kallistelut, tämä koettiin käytännössä kun samalla reissulla tuli istuttua sekä -57 että -58 Ds:n kyydissä...

Muistelen vakaajan paksuuden vaikuttavan sen kiertojäykkyyteen kolmannessa (mieltä kaihertaa, oliko kuitenkin nopa neljänteen potenssiin, joku varmistanee tämän?) potenssissa, eli pienikin muutos vaikuttaa reilusti...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, Xm V6, Xm V6 break, C8 V6
Ja pari Range Roveria, bensakasilla molemmat. Alleviivatut katsastettuja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 09.12.2018 13:40 

Viestit: 986
Paikkakunta: Jyväskylä
Vääntöjäykkyys neljänteen potenssiin, väänölujuus neljänteen

Kierrejousen pinnasta kun ajan hammas nakertaa ainetta pois niin vääntöjäykkyys alkaa pienetä nopeasti. Arkikielessä tätä kutsutaan jousen kuoleentumiseksi, vaikkei rauta siellä mihinkään kuoleennu.



Honda fr-v 2.2d -07, Peugeot 307 sw 1.6 -08, Dodge Dart -73, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 10.12.2018 00:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1023
Paikkakunta: Järvenpää
Aapeli kirjoitti:
Vääntöjäykkyys neljänteen potenssiin, väänölujuus neljänteen

Kierrejousen pinnasta kun ajan hammas nakertaa ainetta pois niin vääntöjäykkyys alkaa pienetä nopeasti. Arkikielessä tätä kutsutaan jousen kuoleentumiseksi, vaikkei rauta siellä mihinkään kuoleennu.

Eikös siellä tapahdu dislokaatioiden siirtymistäkin? Tosin varmaan tuo ruostumisen ohentava vaikutus on merkittävämpi neljänsine potensseineen.
Tuohon DS-Jekkerin tavoittelemaan 50%:n jäykkyyteen pääsisi siis noin 15%:n ohennuksella.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 10.12.2018 10:56 

Viestit: 986
Paikkakunta: Jyväskylä
Wesa kirjoitti:
Aapeli kirjoitti:
Vääntöjäykkyys neljänteen potenssiin, väänölujuus neljänteen

Kierrejousen pinnasta kun ajan hammas nakertaa ainetta pois niin vääntöjäykkyys alkaa pienetä nopeasti. Arkikielessä tätä kutsutaan jousen kuoleentumiseksi, vaikkei rauta siellä mihinkään kuoleennu.

Eikös siellä tapahdu dislokaatioiden siirtymistäkin? Tosin varmaan tuo ruostumisen ohentava vaikutus on merkittävämpi neljänsine potensseineen.
Tuohon DS-Jekkerin tavoittelemaan 50%:n jäykkyyteen pääsisi siis noin 15%:n ohennuksella.

Ei kai jousissa nyt sentään dislokaatiota esiinny. En ole metallurgian specialisti, mutta eikös dislokaatiot liity plastiseen muovautumiseen. Viruminenhan selittäisi sen, että aine alkaa antaa periksi suhteellisen pienelläkin kuormituksella, mutta kun teräksen tapauksessa lämpötilaa tarvittaisiin satoja asteita.

Aihe on sen verran mielenkiintoinen, että mielelläni kuulisin teoriasta, jonka mukaan jousimateriaali löystyy ajan saatossa. Maalaisjärki sanoo, että löystyyhän se, mutta minkä teorian mukaan?



Honda fr-v 2.2d -07, Peugeot 307 sw 1.6 -08, Dodge Dart -73, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 10.12.2018 11:35 

Viestit: 986
Paikkakunta: Jyväskylä
Nostan käteni virheen merkiksi. Kyllä jousi vaan kuoleentuu. Asiaa on tutkittu paljonkin.



Honda fr-v 2.2d -07, Peugeot 307 sw 1.6 -08, Dodge Dart -73, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 10.12.2018 11:49 

Viestit: 3888
Meinasin juuri kommentoida ajatellen vaikka venttiilinjousia, jotka myös voivat löystyä ja muuttaa pituuttaan tai muotoa virumisen myöstä, harvoin ruostuvat ohemmiksi kuitenkaan. En tiedä mikä on dislokaatiovirumisen osuus asiaan, mutta virumisen lajeja näkyi olevan melkoinen määrä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 09.02.2019 20:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3024
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Onkos tämä nyt sitten paljon vai vähän..?

Kuva

Kuva
Äänenvaimennin tulee sentin-pari tuon alle, ja sen saa raapaisemaan maahan sopivasti ajaessa. Aika harvoin on loppunut joustot noista...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, Xm V6, Xm V6 break, C8 V6
Ja pari Range Roveria, bensakasilla molemmat. Alleviivatut katsastettuja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 09.02.2019 22:34 

Viestit: 735
Paikkakunta: Helsinki
Aapeli kirjoitti:
Vääntöjäykkyys neljänteen potenssiin, väänölujuus neljänteen


Terästangossa ainakin materiaalin määrä nousee toisessa potenssissa suhteessa tangon säteeseen, eli poikkipinta-alan mukaan. Mistä tuo neljäs potenssi tulee? Googlailin lujuusopin perussuureita ja niiden määritelmiä, mutta ei tullut vastaan tuohon viittaavaa.

Ihan poikkipinta-alankin mukaan laskettuna jos 20 mm tangosta sorvaa 2 mm eli 10% pois, materiaalivahvuudesta lähteekin jo 19%. Neljä milliä sorvaamalla materiaalia on jäljellä enää puolet, ei niistä paljon tarvitse ottaa pois. Neljännessä potenssissa vielä paljon vähemmän..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 10.02.2019 09:47 

Viestit: 4
yason kirjoitti:
Ihan poikkipinta-alankin mukaan laskettuna jos 20 mm tangosta sorvaa 2 mm eli 10% pois, materiaalivahvuudesta lähteekin jo 19%. Neljä milliä sorvaamalla materiaalia on jäljellä enää puolet, ei niistä paljon tarvitse ottaa pois. Neljännessä potenssissa vielä paljon vähemmän..

Materiaalin määrää enemmän vaikuttaa sen etäisyys poikkileikkauksen vääntökeskiöstä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 10.02.2019 23:23 

Viestit: 986
Paikkakunta: Jyväskylä
yason kirjoitti:
Googlailin lujuusopin perussuureita ja niiden määritelmiä, mutta ei tullut vastaan tuohon viittaavaa.

Kieltämättä jonkun aikaa sai googlailla, että tuli vastaan. Takalleen ottaen menee näin: ”pii*D^4/32”



Honda fr-v 2.2d -07, Peugeot 307 sw 1.6 -08, Dodge Dart -73, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 14.02.2019 00:18 

Viestit: 121
Totta. Vaikka sisarmerkki onkin, niin 407 V6 taka-akseliston minaisuudet parani, kun laittoi ohuemman 1.8 perusallinmallin vakaajatangon. Muutos 17700 Nm/mm2 vastaan 24400 Nm/mm2. Lisäksi on Konin FSD-iskarit alkuperäisten AMVAR-sähköiskareiden tilalla. C5 III rautajousiseen tepsisi juuri samat komponetit, Konin iskaritkin ovat luettelon mukaan samat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 15.04.2019 23:48 

Viestit: 986
Paikkakunta: Jyväskylä
Honda fr-v:n ulosjousto takana 90mm ja edessä 85mm. Mitattu koko etu- tai takapäätä roikottaen, joten kallistuksenvakain ei sotke mittausta. Tuohan on selvästi enemmän kuin c5:ssa tai xantiassa! Eipä silti, ihan mukavalta jousitus tuntuukin.

Suzuki grand vitaran perän nostin murikasta ilmaan niin ulosjoustoksi sain 80mm.



Honda fr-v 2.2d -07, Peugeot 307 sw 1.6 -08, Dodge Dart -73, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 16.04.2019 13:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2743
Tuli ajeltua viikonloppuna gsa:lla. Tuntuma on että ulosjoustoa on enemmän kuin CX:ssä. Menee kuin pilven päällä isoissakin heitoissa.

Liitteet:
Capture.JPG
Capture.JPG [ 37.56 KiB | Katsottu 5301 kertaa ]



"Nykyisistä koeajoraporteista ei ota telepaatikkokaan tietoa, kuinka se jousitus tosiasiassa toimii karkealla asvaltilla jossa on poikittaiskatkoja ja routapatteja. Autotoimittajia ei tällainen asia tänä päivänä kiinnosta ollenkaan..."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 31.03.2020 09:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: The City of Häijää
Löyhästi ketjun ostikkoon liittyen: Teslan uuden Model Y "citymaasturin" joustovarat käyvät hyvin ilmi oheisen videon aloituskuvasta, jossa se on ajettu ristiriipuntaan. Olisko tuota renkaan liikematkaa viitisen senttiä? https://youtu.be/x7bFNiV0k-4



DS 21 Pallas 1966, BX 14 TGE 1990, ZX 1.9 Volcane 1992, Xantia 2.0 SX 1997, C6 3.0 Exclusive 2006
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 31.03.2020 14:21 

Viestit: 4466
Paikkakunta: Paimio
Warre 353:n joustovarat, edessä 170cm, takana 219cm. Näissä ei minulla koskaan ollut jousiongelmia, vaikka noita joustoja joskus "ulosmitattiin" taakoilla. Sen sijaan Fiat Stilon jouset eivät tykänneet yhtään pienestäkään ruostepilkusta, se vaan naps ja vaikka ruosteettakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 31.03.2020 14:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 6041
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
ealab kirjoitti:
Warre 353:n joustovarat, edessä 170cm, takana 219cm. Näissä ei minulla koskaan ollut jousiongelmia, vaikka noita joustoja joskus "ulosmitattiin" taakoilla. Sen sijaan Fiat Stilon jouset eivät tykänneet yhtään pienestäkään ruostepilkusta, se vaan naps ja vaikka ruosteettakin.

Ei taida tässäkään olla ihan noin suuria varoja ;)

Kuva



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89|307 SW 1.6 16V '06=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 08.04.2020 18:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 16
Asun kadulla, jossa on kolme hidastetöyssyä matkan varrella.
Pehmopallotettu 2005 vuosimallin C5 2.0 bensa Break menee erittäin mukavasti töyssyistä, kunhan nopeutta on alle 30 km/h.
Edessä Xantian 70 bariset pallot ja takana CX:n 75 bariset.
Etupää paukahtaa, jos vauhtia on liikaa.
C6 menee niin ikään hienosti, mutta vauhtia pitää olla selvästi vähemmän kuin C5:lla. C6:n vaivana on varmaankin raskas etupää (2.7 HDi).
Parhaiten hidasteista on suoriutuneet M-B E320 CDI (W210) ja Volvo 850/V70 (vm. 1996-2007).



C6 2.7 HDi -06
C5 2.0i A Break -05
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 08.04.2020 21:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 483
Paikkakunta: Helsinki
Sitytikka kirjoitti:
Asun kadulla, jossa on kolme hidastetöyssyä matkan varrella.
Pehmopallotettu 2005 vuosimallin C5 2.0 bensa Break menee erittäin mukavasti töyssyistä, kunhan nopeutta on alle 30 km/h.



No menishän se jollei se peijakkaan bemari olisi siinä edessä tupeloimassa...



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 09.04.2020 17:53 

Viestit: 335
Se, että hidastetöyssyn luullaan stop-merkiksi, on niitä harvoja asioita jotka minua toisten ihmisten ajamisessa todella ärsyttävät. Toki jos on huono näkyvyys suojatien kohdalla, kyydissä huonosti pakattu lasti keräilylasia tai harvinaisen jyrkkä hidaste niin silloin onkin syytä ajaa siitä ryömintävauhtia. Itsekin hidastan jonkin verran silloin kun ajan kunnostusta vaativalla jenkkirassilla jonka kömpelösti tehdyt pakoputket roikkuvat varmaan 15 cm pohjasta.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron