Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Kesäpintojen vaihto http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=17709 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | eskere [ 30.03.2014 21:43 ] |
Viestin otsikko: | Kesäpintojen vaihto |
...ilman renkaan vaihtamista oli 60-luvulla mahdollista. Ei tarvinnut kaksia vanteita, vaan samalle rengasrungolle pystyi vaihtamaan sekä kesä- ja talvipinnan. Tuote oli Pirellin kehittämä. Kätevää, eikö totta ![]() Homma kävi niin että ensin laskettiin renkaasta ilmat pois, talvipinta otettiin käsin irti rengasrungosta ja kesäpinta asennettin tilalle. Sitten laitettiin renkaaseen ilma sisään ja niin oli kesärengas valmiina ajoon. Syksyllä homma taas toisin päin. Irtopintoja oli helpompi säilyttää kuin kokonaisia rengassarjoja. Autoilijoille luvattiin yhden renkaan kestävän koko auton eliniän. Tietysti pintoja piti uusia tarvittaessa. Jostakin syystä tämäkään ympäristöteko ei saanut kovin suurta innostusta aikaan ja kuihtui vähitellen pois. Asiasta oli juttu Klassikot-lehdessä 05/13. Ebay:ssa näkyy olevan mainos myytävänä kyseisestä rengastyypistä. http://www.ebay.com/itm/1965-Pirelli-Ti ... 0704632615 |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 30.03.2014 21:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kesäpintojen vaihto |
Onpas outo juttu. En moista muista koskaan tavanneeni. Myytiinkö myös Suomessa? Lainaa: On tuttu asia myös Suomessa, Vehoniemen automuseossa voi käydä tutustumassa moiseen irtopintaan, jos ei ole ennen moista tavannut Museossa voi olla, mutta kysyin, myytiinkö myös Suomessa? Ja jos, niin yleisestikö, vai ihan paikallisesti jossain ja hetken? |
Kirjoittaja: | Croisette [ 30.03.2014 21:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kesäpintojen vaihto |
On tuttu asia myös Suomessa, Vehoniemen automuseossa voi käydä tutustumassa moiseen irtopintaan, jos ei ole ennen moista tavannut ![]() |
Kirjoittaja: | bigbro [ 31.03.2014 21:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kesäpintojen vaihto |
Huimia lupauksia annettu renkaalle tuohon aikaan. Luulis että ois yleistyny jos edes osa noista piti kutinsa niinkun valmistaja mainosti. Ilmeisesti kuitenkin lupailtu liikoja ![]() |
Kirjoittaja: | Janne L [ 31.03.2014 22:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kesäpintojen vaihto |
Miten pinta lukittui kumin päälle? Tuli mieleen että siinähän samalla saattoi valmistaja keksiä vahingossa ABS-jarrut. ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 01.04.2014 02:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kesäpintojen vaihto |
Kyllä se lukkiutuu kumman hyvin kun se siihen paineella kirrataan muttahelvetin vaarallinen keksintö alun alkaenkin. Ei ihme että ei ole tullut käyttöön ja enempää tunnetuksi. Repikää nyt huumoria tuollaisesta irtopinnasta normihlöauton 300 hepan ja 400 - 500 Nm väännöllä tänä pnä. Silkkaa murhaa. Kiinni paistetut pinnatkaan ei pysy niin mikä järki noissa nyt olis jos yhtään on turvaterveisiä kuvitellut mieleensä. Irtopinta toimii kohtuu turvallisesti joissain maks 27 hepan jonohinurissa. |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 01.04.2014 07:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kesäpintojen vaihto |
Cikatti kirjoitti: Irtopinta toimii kohtuu turvallisesti joissain maks 27 hepan jonohinurissa. Eipäs vinoilla. ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 01.04.2014 11:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kesäpintojen vaihto |
Samalla periaatteella toimivat polkupyörän lumiketjut olen kyllä nähnyt, ei nekään yleisiä olleet. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 01.04.2014 11:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kesäpintojen vaihto |
Xari kirjoitti: Samalla periaatteella toimivat polkupyörän lumiketjut olen kyllä nähnyt, ei nekään yleisiä olleet. Niitä kyllä olen nähnyt. Sen näköiset "rouskut" etten kyllä pyörääni koskaan niitä laittanut. Jotkut kokeilivat myös tavallisia ketjuja samaan tarkoitukseen. Mutta noita vaihtopintoja autonrenkaisiin tuskin Suomessa ainakaan laajemmin myynnissä oli. Vai onko jollakulla toista tieto? |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |