Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Kesäpintojen vaihto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=17709
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  eskere [ 30.03.2014 21:43 ]
Viestin otsikko:  Kesäpintojen vaihto

...ilman renkaan vaihtamista oli 60-luvulla mahdollista. Ei tarvinnut kaksia vanteita, vaan samalle rengasrungolle pystyi vaihtamaan sekä kesä- ja talvipinnan. Tuote oli Pirellin kehittämä. Kätevää, eikö totta :o

Homma kävi niin että ensin laskettiin renkaasta ilmat pois, talvipinta otettiin käsin irti rengasrungosta ja kesäpinta asennettin tilalle. Sitten laitettiin renkaaseen ilma sisään ja niin oli kesärengas valmiina ajoon. Syksyllä homma taas toisin päin.

Irtopintoja oli helpompi säilyttää kuin kokonaisia rengassarjoja. Autoilijoille luvattiin yhden renkaan kestävän koko auton eliniän. Tietysti pintoja piti uusia tarvittaessa. Jostakin syystä tämäkään ympäristöteko ei saanut kovin suurta innostusta aikaan ja kuihtui vähitellen pois.

Asiasta oli juttu Klassikot-lehdessä 05/13. Ebay:ssa näkyy olevan mainos myytävänä kyseisestä rengastyypistä.
http://www.ebay.com/itm/1965-Pirelli-Ti ... 0704632615

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 30.03.2014 21:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Kesäpintojen vaihto

Onpas outo juttu. En moista muista koskaan tavanneeni. Myytiinkö myös Suomessa?
Lainaa:
On tuttu asia myös Suomessa, Vehoniemen automuseossa voi käydä tutustumassa moiseen irtopintaan, jos ei ole ennen moista tavannut

Museossa voi olla, mutta kysyin, myytiinkö myös Suomessa? Ja jos, niin yleisestikö, vai ihan paikallisesti jossain ja hetken?

Kirjoittaja:  Croisette [ 30.03.2014 21:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Kesäpintojen vaihto

On tuttu asia myös Suomessa, Vehoniemen automuseossa voi käydä tutustumassa moiseen irtopintaan, jos ei ole ennen moista tavannut ;) .

Kirjoittaja:  bigbro [ 31.03.2014 21:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Kesäpintojen vaihto

Huimia lupauksia annettu renkaalle tuohon aikaan. Luulis että ois yleistyny jos edes osa noista piti kutinsa niinkun valmistaja mainosti. Ilmeisesti kuitenkin lupailtu liikoja ;)

Kirjoittaja:  Janne L [ 31.03.2014 22:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Kesäpintojen vaihto

Miten pinta lukittui kumin päälle? Tuli mieleen että siinähän samalla saattoi valmistaja keksiä vahingossa ABS-jarrut. :lol:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 01.04.2014 02:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Kesäpintojen vaihto

Kyllä se lukkiutuu kumman hyvin kun se siihen paineella kirrataan muttahelvetin vaarallinen keksintö alun alkaenkin. Ei ihme että ei ole tullut käyttöön ja enempää tunnetuksi. Repikää nyt huumoria tuollaisesta irtopinnasta normihlöauton 300 hepan ja 400 - 500 Nm väännöllä tänä pnä. Silkkaa murhaa.
Kiinni paistetut pinnatkaan ei pysy niin mikä järki noissa nyt olis jos yhtään on turvaterveisiä kuvitellut mieleensä.

Irtopinta toimii kohtuu turvallisesti joissain maks 27 hepan jonohinurissa.

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 01.04.2014 07:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Kesäpintojen vaihto

Cikatti kirjoitti:
Irtopinta toimii kohtuu turvallisesti joissain maks 27 hepan jonohinurissa.


Eipäs vinoilla. :lol:

Kirjoittaja:  Xari [ 01.04.2014 11:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Kesäpintojen vaihto

Samalla periaatteella toimivat polkupyörän lumiketjut olen kyllä nähnyt, ei nekään yleisiä olleet.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 01.04.2014 11:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Kesäpintojen vaihto

Xari kirjoitti:
Samalla periaatteella toimivat polkupyörän lumiketjut olen kyllä nähnyt, ei nekään yleisiä olleet.

Niitä kyllä olen nähnyt. Sen näköiset "rouskut" etten kyllä pyörääni koskaan niitä laittanut. Jotkut kokeilivat myös tavallisia ketjuja samaan tarkoitukseen.

Mutta noita vaihtopintoja autonrenkaisiin tuskin Suomessa ainakaan laajemmin myynnissä oli. Vai onko jollakulla toista tieto?

Kirjoittaja:  eskere [ 01.04.2014 17:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Kesäpintojen vaihto

r_a_n_u kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Samalla periaatteella toimivat polkupyörän lumiketjut olen kyllä nähnyt, ei nekään yleisiä olleet.

Niitä kyllä olen nähnyt. Sen näköiset "rouskut" etten kyllä pyörääni koskaan niitä laittanut. Jotkut kokeilivat myös tavallisia ketjuja samaan tarkoitukseen.


Polkupyöräilyä tuollaisilla lumiketjuilla on tullut aikanaan harrastettua, ja taitaapa sellaiset varastosta vielä löytyäkin. Myös tavallisella pyöränketjulla tehty pito etupyörään on tuttua vuosikymmenten takaa. Yhdet kunnon 'lipat' muistan ottaneeni kun etupyörässä oleva ketju piti hyvin polanteen reunassa, mutta takapyörä ilman pitoa karkasi yllättäen alta :lol:

r_a_n_u kirjoitti:
Mutta noita vaihtopintoja autonrenkaisiin tuskin Suomessa ainakaan laajemmin myynnissä oli. Vai onko jollakulla toista tieto?


Pirellin rengaskeksintöä on ainakin mainostettu Suomessakin aikoinaan. Lainaan Klassikko-lehden 5/13 kuvaa mainoksesta:

Liitteet:
IMG_4872_04-01-2014.jpg
IMG_4872_04-01-2014.jpg [ 95.84 KiB | Katsottu 5192 kertaa ]

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/