Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kesäpintojen vaihto
ViestiLähetetty: 30.03.2014 21:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
...ilman renkaan vaihtamista oli 60-luvulla mahdollista. Ei tarvinnut kaksia vanteita, vaan samalle rengasrungolle pystyi vaihtamaan sekä kesä- ja talvipinnan. Tuote oli Pirellin kehittämä. Kätevää, eikö totta :o

Homma kävi niin että ensin laskettiin renkaasta ilmat pois, talvipinta otettiin käsin irti rengasrungosta ja kesäpinta asennettin tilalle. Sitten laitettiin renkaaseen ilma sisään ja niin oli kesärengas valmiina ajoon. Syksyllä homma taas toisin päin.

Irtopintoja oli helpompi säilyttää kuin kokonaisia rengassarjoja. Autoilijoille luvattiin yhden renkaan kestävän koko auton eliniän. Tietysti pintoja piti uusia tarvittaessa. Jostakin syystä tämäkään ympäristöteko ei saanut kovin suurta innostusta aikaan ja kuihtui vähitellen pois.

Asiasta oli juttu Klassikot-lehdessä 05/13. Ebay:ssa näkyy olevan mainos myytävänä kyseisestä rengastyypistä.
http://www.ebay.com/itm/1965-Pirelli-Ti ... 0704632615



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kesäpintojen vaihto
ViestiLähetetty: 30.03.2014 21:48 

Viestit: 2699
Onpas outo juttu. En moista muista koskaan tavanneeni. Myytiinkö myös Suomessa?
Lainaa:
On tuttu asia myös Suomessa, Vehoniemen automuseossa voi käydä tutustumassa moiseen irtopintaan, jos ei ole ennen moista tavannut

Museossa voi olla, mutta kysyin, myytiinkö myös Suomessa? Ja jos, niin yleisestikö, vai ihan paikallisesti jossain ja hetken?


Viimeksi muokannut r_a_n_u päivämäärä 30.03.2014 22:02, muokattu yhteensä 2 kertaa


Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kesäpintojen vaihto
ViestiLähetetty: 30.03.2014 21:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
On tuttu asia myös Suomessa, Vehoniemen automuseossa voi käydä tutustumassa moiseen irtopintaan, jos ei ole ennen moista tavannut ;) .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kesäpintojen vaihto
ViestiLähetetty: 31.03.2014 21:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 265
Huimia lupauksia annettu renkaalle tuohon aikaan. Luulis että ois yleistyny jos edes osa noista piti kutinsa niinkun valmistaja mainosti. Ilmeisesti kuitenkin lupailtu liikoja ;)



Xantia Berline 1.8i 16V -99
Laguna 2.0 farkku -05
(ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08
(ex) Laguna I 1.8 16V -00
(ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage
(ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99
(ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive
(ex) BX 19 GTi -89
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kesäpintojen vaihto
ViestiLähetetty: 31.03.2014 22:31 

Viestit: 725
Miten pinta lukittui kumin päälle? Tuli mieleen että siinähän samalla saattoi valmistaja keksiä vahingossa ABS-jarrut. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kesäpintojen vaihto
ViestiLähetetty: 01.04.2014 02:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kyllä se lukkiutuu kumman hyvin kun se siihen paineella kirrataan muttahelvetin vaarallinen keksintö alun alkaenkin. Ei ihme että ei ole tullut käyttöön ja enempää tunnetuksi. Repikää nyt huumoria tuollaisesta irtopinnasta normihlöauton 300 hepan ja 400 - 500 Nm väännöllä tänä pnä. Silkkaa murhaa.
Kiinni paistetut pinnatkaan ei pysy niin mikä järki noissa nyt olis jos yhtään on turvaterveisiä kuvitellut mieleensä.

Irtopinta toimii kohtuu turvallisesti joissain maks 27 hepan jonohinurissa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kesäpintojen vaihto
ViestiLähetetty: 01.04.2014 07:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Cikatti kirjoitti:
Irtopinta toimii kohtuu turvallisesti joissain maks 27 hepan jonohinurissa.


Eipäs vinoilla. :lol:



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kesäpintojen vaihto
ViestiLähetetty: 01.04.2014 11:31 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Samalla periaatteella toimivat polkupyörän lumiketjut olen kyllä nähnyt, ei nekään yleisiä olleet.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kesäpintojen vaihto
ViestiLähetetty: 01.04.2014 11:54 

Viestit: 2699
Xari kirjoitti:
Samalla periaatteella toimivat polkupyörän lumiketjut olen kyllä nähnyt, ei nekään yleisiä olleet.

Niitä kyllä olen nähnyt. Sen näköiset "rouskut" etten kyllä pyörääni koskaan niitä laittanut. Jotkut kokeilivat myös tavallisia ketjuja samaan tarkoitukseen.

Mutta noita vaihtopintoja autonrenkaisiin tuskin Suomessa ainakaan laajemmin myynnissä oli. Vai onko jollakulla toista tieto?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kesäpintojen vaihto
ViestiLähetetty: 01.04.2014 17:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
r_a_n_u kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Samalla periaatteella toimivat polkupyörän lumiketjut olen kyllä nähnyt, ei nekään yleisiä olleet.

Niitä kyllä olen nähnyt. Sen näköiset "rouskut" etten kyllä pyörääni koskaan niitä laittanut. Jotkut kokeilivat myös tavallisia ketjuja samaan tarkoitukseen.


Polkupyöräilyä tuollaisilla lumiketjuilla on tullut aikanaan harrastettua, ja taitaapa sellaiset varastosta vielä löytyäkin. Myös tavallisella pyöränketjulla tehty pito etupyörään on tuttua vuosikymmenten takaa. Yhdet kunnon 'lipat' muistan ottaneeni kun etupyörässä oleva ketju piti hyvin polanteen reunassa, mutta takapyörä ilman pitoa karkasi yllättäen alta :lol:

r_a_n_u kirjoitti:
Mutta noita vaihtopintoja autonrenkaisiin tuskin Suomessa ainakaan laajemmin myynnissä oli. Vai onko jollakulla toista tieto?


Pirellin rengaskeksintöä on ainakin mainostettu Suomessakin aikoinaan. Lainaan Klassikko-lehden 5/13 kuvaa mainoksesta:


Liitteet:
IMG_4872_04-01-2014.jpg
IMG_4872_04-01-2014.jpg [ 95.84 KiB | Katsottu 5191 kertaa ]

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: