Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Eniten ajettu C6?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=17834
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 12.04.2014 14:49 ]
Viestin otsikko:  Eniten ajettu C6?

Paljonko ajettuja C6:ia olette nähneet / kokeneet? Nyt alkaa myynnissä jo pyöriä yksilöitä, joilla on ajettu luokkaa 250.000 kilometriä. Tietäen auton heikot kohdat, voi vain kuvitella montako kertaa etupään "kääntölaakerit" on vaihdettu, ja monestiko takapenkkien lämmönsäätöläppiä ja moottoreita on roplattu.

Toisaalta paaliin menee länsimaissa pienenkin kolarin takia melko vähänkin ajettuja yksilöitä. Melko pienessäkin keulakolarissa hajoaa tässä mallissa niin paljon kallista tavaraa, että vakuutusyhtiöt nostavat kädet pystyyn.

Itse olen ollut kyydissä mm.diesel-yksilössä, jolla oli ajettu 270 tuhatta, ja täytyy sanoa että melkoista kolinaa se oli. Ei kestä C6 kilometrejä kuten XM.

Niin - onko teillä kokemusta korkeiden kilometrien C-kuutosista?

Kirjoittaja:  Xantippa [ 12.04.2014 19:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Eniten ajettu C6?

Uusikorisilla vitosilla lienee ajettu 400tkm ilman suurempia murheita, näkyyhän noita ex-takseja olevan jonkin verran kaupan. Alustan osathan ovat pitkälti samoja, joten en usko että tuon suhteen suuria ongelmia on kutosessakaan. Kai ne alapallolaakerit kestää kun on kerran vaihdettu uudistettu versio tilalle?

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 12.04.2014 20:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Eniten ajettu C6?

Niin, mutta kun C6 painaa kohtapa puoli tonnia enemmän kuin nuo C5:set. Ja eikä se rakenne muutenkaan ole 1:1 vaikka useimmat alustan osista ovat samoja. Eikä C5:ssa ole takamatkustajien ilmastoinnin läppäsäätöjä...

Kirjoittaja:  Xantippa [ 12.04.2014 22:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Eniten ajettu C6?

ds-jekkeri kirjoitti:
Niin, mutta kun C6 painaa kohtapa puoli tonnia enemmän kuin nuo C5:set. Ja eikä se rakenne muutenkaan ole 1:1 vaikka useimmat alustan osista ovat samoja. Eikä C5:ssa ole takamatkustajien ilmastoinnin läppäsäätöjä...


No höpölöpö. Wikipedian mukaan omamassa C6 on 1765–1891 kg, ja esim. tuo 2.0HDi automaatti C5 painaa kanssa sen päälle 1700kg. Samalla tekniikalla (2,2/2,7/3,0HDi + automaatti) painoero on vain n. 50kg.

Alustan rakenteet on pitkälti samat, toki C6 on tuplapallot jne, mutta tukivarret ja nivelet lienee pitkälti samoja. Etujousisylinterit esim. on molemmissa kulutustavaraa, vaikka eivät identtisiä lienekään.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 12.04.2014 23:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Eniten ajettu C6?

Jaa, tässä myönnän virheeni tässä painossa. C6 puntarilla heilautti vaa'at silloin aikoinaan, ettei ollut TM:n vaaka, yli 1900 kilon. Minä onneton luulin että C5 III on suurinpiirtein samanpainoinen kuin C5 II eli noin 1500 kiloa. Uskomatonta että C5 III on tuollainen läski.

Kirjoittaja:  Natero [ 13.04.2014 11:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Eniten ajettu C6?

Xantippa kirjoitti:
Uusikorisilla vitosilla lienee ajettu 400tkm ilman suurempia murheita, näkyyhän noita ex-takseja olevan jonkin verran kaupan. Alustan osathan ovat pitkälti samoja, joten en usko että tuon suhteen suuria ongelmia on kutosessakaan. Kai ne alapallolaakerit kestää kun on kerran vaihdettu uudistettu versio tilalle?


Laakerit ovat ikuisia, kun niihin laittaa rasvanipat vaihdon yhteydessä ja huoltojen yhteydessä muistaa rasvata.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 13.04.2014 12:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Eniten ajettu C6?

Xantippa kirjoitti:
Uusikorisilla vitosilla lienee ajettu 400tkm ilman suurempia murheita, näkyyhän noita ex-takseja olevan jonkin verran kaupan. Alustan osathan ovat pitkälti samoja, joten en usko että tuon suhteen suuria ongelmia on kutosessakaan. Kai ne alapallolaakerit kestää kun on kerran vaihdettu uudistettu versio tilalle?


No perkele, meinasin uskoa tämän ennenkuin tutustuin ketjuun C5 III - kymppitonnin(n) käytetyllä.

Xantippa, miksi kaunistelet asioita rajusti? Ote yllämainitusta threadista:

"Kummassakin etupyöränkotelossa öljy+muta mönjää, joten ei tämä jousisylinterien laatu ole yhtään parantunut, vaikkakin osanumerot viittaavat parannettuun versioon. Olisikohan tuohon miten monimutkainen homma vaihtaa rautajousisen komponentit jousitukseen? Ilmeisesti joutuisi lisäämään iskarille yläpään ja jousen+iskunvaimentimen."

Tämä kyllä sopii hyvin yhteen aikaisemman käsitykseni kanssa. Alustan huoltokulut ovat taivaassa myös C5 III:ssa, ei pelkästään C6:ssa. C6:sta minulla on sen verran kokemustakin ihan omassa rahapussissa, että ei mene kuulopuheeksi.

Yleensäkin, minkälainen se vika sitten pitää olla että se on "suurempi murhe", Xantippa? Auto räjähtää? Moottori ja vaihdelaatikko räjähtävät samaan aikaan? En ole koskaan kuullut että 300tkm ajetussa XM:ssä, ihan sama millä koneella, olisi ollut tuommoinen määrä ongelmia kuin tuossa audi-c5:ssä "C5 III - kymppitonni(n) käytetyllä" threadissa.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 13.04.2014 13:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Eniten ajettu C6?

Tähän kaikkeen sopii hyvin kuorrutuksena se, että ensimmäisten C6:n hinnat ovat vähäisestä valmistusmäärästä johtuen vieläkin aivan epäterveen korkealla tasolla. Tässä valkonahkainen 240.000 höylätty lahna:

http://www.auto24.ee/used/1716727

8000 euroa!! Samanikäinen, samanverran ajettu XM maksoi aikoinaan 2000-2500 euroa korkeintaan. Inflaatio ei selitä tätä...

Toisaalta Puolassa rupeaa jo saamaan 2009+ vuosimalleja 3.0HDI-koneella 10-15 tuhannen hintaluokkaan, alle 100.000 ajettuna.

Kuka ihme noita vanhimpia ylihintaisia ostaa? Suomalaiset verotussyistä, menee vähemmän veroa?

Kirjoittaja:  Xantippa [ 13.04.2014 14:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Eniten ajettu C6?

Itse olen ajellut n. 50tkm tuolla nyt kohta kuusivuotiaalla uusikorisella vitosella. En ole laittanut alustan palikoihin vielä senttiäkään, etujousisylinterit tosin vaihdettiin takuuseen viime kesänä hikoilun takia. Vaihdoin kesärenkaat viikko sitten eikä kosteutta ollut ainakaan vielä havaittavissa. Ei nuo etujousisylinterit ihan kaikilla kulu tuohon tahtiin että niitä joka vuosi tarviaisi vaihtaa - olkoonkin että niiden kesto on tosiaan surkea verattuna vanhempiin sitikoihin. Tälläkin foorumilla lienee jo muutamia yli 200tkm ajettujen vitosten omistajia, enkä usko että kaikilla on sylintereitä vaihdettu useaan otteeseen.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/