Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=17847
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 13.04.2014 16:48 ]
Viestin otsikko:  Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Vastaan nyt nimimerkki Kooman monia kuunkiertoja takaperin esittämään kysymykseen: millaista on suomalaisen autoharrastajan elämä Virossa?

Miksi nyt? Siksi, että kansalla on oikeus tietää!

Esitän tässä pääpostituksessa lyhyen yhteenvedon, ja sitten (mahdollisten) jatkokysymysten perusteella pureudun tarkemmin yksityiskohtiin. Tämä lähestymistapa lienee luettavin nykyiselle lyhyen keskittymiskyvyn omaavalle netti- ja iphone-kansalle. Citroen-harrastajissa tosin varmuudella on vielä pitkäjännitteisiäkin tekijämiehiä, ehkä heitä ajatellen kirjoitan aiheesta proosallisen kirjan joskus.

Ensin hieman taustaa:

Olen asunut perheineni Virossa vakituisesti noin puolenkymmentä vuotta. Asuinpaikka on vaihdellut Tallinnan vanhankaupungin rokokoo-ökylinnasta tänne Mustamäen vaatimattomaan mutta tilavaan kerrostalomajoitukseen (ks.threadi asumiskustannukset eri asumismuodoissa).

Puhun kohtuullisen hyvin viroa ja auttavasti venäjääkin, puolisoni jo toista vuosikymmentä on venäläinen kaunotar. Ensimmäinen vaimoni oli silloin aikoinaan virolainen isotissinen kaunotar, siitä tuo viron kielen alkuperäinen taito - toki viime vuosien aikana kielitaito on hioutunut paikallisten kanssa pelautuessa.

Nykyinen autokantani on valitettavan vähäsitikkainen. Vaimon käyttöautona on Lexus RX400h Hybrid, itse ajelen vaihtelevasti ja keleistä riippuen tuolla chipatulla Opel GT:llä (se uusi, eli sama kuin Saturn Sky GTX), R230-korimallin SL500:lla, 2004 XJ8:lla tahi koe-eläimellä, Peugeot 406 Coupe V6:lla. Lisäksi on täällä ollessa alla pyörinyt mm. Subaru SVX, sen myin taannoin kaverille Suomeen pilahinnalla, sekä Citroen C6 bensa-V6, jota en kestänyt kuin alle vuoden. Nyt Suomesta on tulossa se Xantia Activa V6, kunhan saadaan se käyntiin ja liikkeelle Cikatin kanssa.

Mutta asiaan!

--------------------

Viron autoverotus on edelleen yksi Euroopan edullisimpia. Mitään erityis- tahi saasteveroja auton ostossa ei ole, ainoastaan normaali ALV joka on täällä 20%. Samaten vuotuisia käyttömaksuja jne ei ole lainkaan, ainoat pakolliset vuotuiset kulut ovat liikennevakuutus (50-300 euroa vuodessa kilowateista ja kuskin vahinkohistoriasta riippuen) sekä vuosikatsastus joka maksaa noin 25 euroa. Bensa on noin 25% edullisempaa kuin Suomessa, eli litrahinta pyörii tuolla 1.20-1.30 -välillä.

Auto on täkäläisille pyhä lehmä ja vapauden symboli, siksi minkään hallituksen on vaikea puuttua autoilun kuluihin. Yritystä on ollut kommunistien ja sossujen puolelta, mutta ainakin toistaiseksi auton pito on siis Euroopan halvinta.

Yksityiselle auton osto ja pito on siis juhlaa, suurenkin autokatraan voi kerätä ilman että vuosikulut olisivat kohtuuttomat. Lisäksi liikennevakuutuksista saa alennusta kun on monta autoa saman ukon nimellä, eihän niillä kaikilla voi ajaa samaan aikaan...

Yrityksille asiat ovat vielä paremmin. Yritykselle ostetusta autosta saa heti ALV:n pois, eli esimerkiksi 60.000 euron luksusauton saa firma kymppitonnin halvemmalla kuin yksityinen. Jos pitää ajopäiväkirjaa ja varmistaa siten että kaikki ajot ovat "työajoa", niin mitään verotuskuluja ei firmalle auton omistamisesta tule. Kerran kymmenessä vuodessa saattaa verottaja vaatia nähtäville pari kuukautta ajopäiväkirjanpitoa, se pitää silloin pystyä näyttämään. Täkäläisellä verottajalla ei riitä resursseja kytätä sen enempää vapaan maan vapaata autoilua. Huolloista, renkaista, jopa bensasta saa ALVit ja verot pois, eli täysin nollaverolla ajellaan. Arvioidaan, että 60% Virossa myytävästä bensasta on ALVitonta, se kuvastanee kuinka paljon täällä on firmojen autoja.

Monet perustavat firman pelkkää auton omistamista varten. Firman nimeksi silloin sopisi "minun autoni", heh heh. Se on jo hieman moraalitonta, tosin täkäläiset eivät sitä sanaa tunne. Tästä johtuen paikallinen verottaja on ruvennut viime vuosina kontrolloimaan yrityksiä, joilla ei ole juuri liikevaihtoa eikä liiketoimintaakaan, vain kallis auto "pääomana". Kannattaa siis ostella autoja vain firmoille, joilla on todellista liiketoimintaa.

--------------------------

Se siis kuluista. Miten tiestö?

No tieasiat ovat huonossa jamassa, todella huonossa. Sitikoilla alkaa olla käyttöä. Kun Viron erikois-tuki EU:lta loppui vuodenvaihteessa, teiden uudistaminen käytännössä lopetettiin. Ihan päätietkin alkavat olla sellaisessa kunnossa, että Suomen syrjäkylien tiestökin alkaa vaikuttaa moottoribaanalta.

Viron tiestön pääongelmia on kolme:

1) kaupungissa valtava määrä "löögiaukuja" eli näitä "potholeja", teräväreunaisia kuoppia. Ne ovat todella vastemielisiä kuoppia, juuri mikään jousitus ei niitä syö äänettä - Citroenien ongelma ovat juuri nämä teräväreunaiset kuopat. Näitä kuoppia sitten määrärahojen puutteessa korjaillaan sellaista liimasoraa säiliöautosta suihkuttamalla, korjaus kestää puoli vuotta kunnossa ja sitten on entistä suurempi reikä siinä kohdassa + irtosoraa vielä boonuksena.

2) niin kaupungissa kuin maanteilläkin on talven jäljiltä aivan mahdottoman karkeat ja syvät urat. Pahimmillaan urasyvyys on sellainen, että tuo Cabrio-GT jäisi pohjastaan kiinni aivan valehtelematta, jos ajaisin vahingossa uran vakoon. Näitä uria sitten korjaillaan paikkaamalla joko bitumitahnalla tai pahimmillaan tuolla samalla liimasoralla syvemmistä kohdista. Kamalaa.

3) ehytkin "vanhempi" alvaltti tuolla syrjäkylillä keski- ja etelävirossa on karkeaa, sellaista vanhanaikaista öljysoraa, sekä lisäksi eräänlaista "nimismiehenkiharaa" eli pientä terävää poikittaista jykytystä täynnä. Mikä tahansa matalaprofiilisella renkaalla varustettu auto pitää melkoista rengasmelu- ja tärinäkonserttia näillä teillä ajettaessa - myös Citroen C6.

Ongelmat aiheutuvat mm. siitä, että täkäläinen kiviaines on kuulemma niin huonoa että siitä ei saa kunnollista asvalttia. Kun Tallinnan lentokenttää rakennettiin, piti sora tuoda Suomesta laivoilla.

Parhaat tiet kaupungin ulkopuolella ovat tällä hetkellä ensimmäinen 50 km pätkä Tallinnasta Narvaan menevää tietä, sekä muutamia pätkiä Pärnu ja Tartu -maanteillä. Yli 50 kilometriä ei koskaan pääse ajamaan laadukasta tietä tässä maassa kerrallaan.

Tallinnan kaupunkialueella oikeastaan tuo Järvevana tie on ainoa kohtuukuntoinen, vasta remontoitu pätkä. Kaikki muu on tuota kuoppa-sora-paskaa, ks.kohta 1).

---------------------------------

Jaa, että tiet ovat huonoja. Mitenkäs nopeusrajoitukset ja niiden valvonta?

Viron yleisrajoitus on 90, se saattaa monesti melko huomaamattakin vaihtua kylien kohdalla alaspäin ja vastaavasti ylöspäin ilman eri merkkiä. Jos narahdat ylinopeudesta kylän kohdalla jossa merkkiä ei ollut ja kysyt: "mistä sen tietää mikä rajoitus tässä on?", poliisi vastaa ystävällisesti "pitää tietää tai muuten ei kannata autolla ajaa.".

Paremmilla pääväylillä on kesällä 110km/h -rajoitukset. Taajamissa se normaali 50 km/h sekä erikoismerkein joskus 40, jopa 30.

Poliiseja on per capita melkein tuplasti enemmän kuin suomessa, ja valtaosalla heistä on intohimona liikennevalvonta nimenomaan ylinopeuksien suhteen. Täällä vielä näkee oikeita puskapoliiseja, ukko pomppaa pusikosta ja nappaa käsitutkalla nopeuden jossain "makeassa" kohdassa alamäen jälkeen. Eivät ole nykyään korruptoituneita, sehän on negatiivinen asia eli lahjomalla ei matka jatku. Lappu kouraan tulee, ja pahimmassa tapauksessa kortti pois. Ottavat varsin vilpittömästi myös suomalaisten ajokortit kuivumaan, suomen ja viron välillä on tästä sopimus, valitettavasti.

Rattijuopumus on täällä yhä suurempi ongelma, vaikka promilleraja laskettiin 0.2:n jokin aika sitten. Eli nollarajaa ei virossa ole edelleenkään, niinkuin suomen lehdistö väittää. Jos mittari värähtää mutta jää alle 0.2 promillen, poliisi saa pysäyttää kuskin ajamisen selviämisen ajaksi mutta ei saa antaa rangaistusta, tämä on kummallinen pykälä jota harvoin näkee sovellettavan. 0.2 - 0.5 promillea johtaa parin satasen sakkoihin, yli 0.5 yleensä käräjille ja isompiin sakkoihin + kortti määräajaksi pois.

Tosiongelmat eivät kuitenkaan tule noista alle 0.5 pienessä sievässä ajelevista, vaan nuorista sankareista jotka ajavat reilussa parin promillen kaatokännissä, lähes aina 90-luvun isokoneisella bemarilla muuten. Heihin ei auta vaikka promilleraja laskettaisiin miinus yhteen...

Sakkosummat ylinopeuksissa ovat maltillisia. 20 km/h ylinopeus tarkoittaa satasen kahta puolta olevia sakkoja, tuloista riippumatta. Yli 30 km/h ylinopeudella alkaa riskinä olla kortin menetys, vaikka sakkosummat pysyvätkin kohtuullisen pieniä, muutamissa sadoissa euroissa. Tonnien sakkoja ei täällä tunneta normaaliylinopeuksissa.

---------------------

No, mitenkäs parkkeeraus ja autojen säilytys jos ei ole omaa hallia?

Ongelmallista ja kallista! Suuri osa asuntokantaa on rakennettu neuvostoaikaan jolloin porukalla ei ollut autoja. Niinpä parkkipaikkoja on vähän. Yleensä kerrostaloasuntoihin ei kuulu "omaa" parkkipaikkaa ollenkaan, parhaassakin tapauksessa yksi paikka per asunto. Valvotuissa parkkihalleissa kuukausikulut ovat luokkaa 100 eur /kk, valvotuilla "paljaan taivaan alla"-parkkitoreilla noin 30-40 euroa / kk.

Pysäköinti kaupungissa lähellä keskustaa on ympäri vuorokauden 4-6 euroa/tunti, eli erittäin kallista. On halvempaa käydä taksilla 3 tunnin keikka tai leffareissu keskustassa kuin omalla autolla!

-----------------------------

Remonttipalvelut ja niiden hinta?

Monilla on vieläkin se käsitys, että Eestissä autosi korjataan parillakympillä. Ei ole näin - kaikki "kunnialliset" toimijat tässä pääkaupunkiseudulla laskuttavat luokkaa 30-40 euroa / tunti. Eli ei nyt Suomen merkkiliikkeiden hinnoista puhuta, mutta kalliimpaa kuin Saksassa!

Maaseudulta saattaa vielä löytää niitä vanhoja hitsari/maalarimestareita jotka tekevät kympillä tunti ihmeitä, mutta heistä alkaa aika jättää ja nuoret eivät siihen hintaan MIG:iin tartu. Mieluummin mennään Suomeen ruuvaamaan gyproccia seinään nälkäpalkalla.

Renkaat, tuulilasit ja kulutusosat ovat täällä edullisempia kuin Suomessa. Puhutaan noin 20-30% hintaerosta Viron eduksi.

Yksi mainittava erikoispiirre täkäläisissä huolloissa on, että vanhempaa harrasteautoa korjaukseen viedessä pitää olla todella tarkkana. Täkäläiset eivät voi ymmärtää, että joku voisi "harrastaa" 10-20 vuotta vanhaa autoa. Ajatusmalli on se, että tuo ajaa tuolla romulla pakosta, eikä siksi ole väliä millaisella rautalankavirityksellä tuon auton korjaa - sehän menee kohta paaliin kuitenkin. Tähän olen törmännyt täällä monta kertaa ja joutunut riitelemään ihan asioikseen niin viron- kuin venäjänkieltä käyttäen. Paras muisto on kun SVX:ssä oli koko etupuskuri kursittu muovisilla nippusiteillä kiinni umpion vaihdon yhteydessä, sen jälkeen kun oli pulttikoneella väännetty paskaksi ne kymmenet hienokierteet joilla se alunperin on paikoillaan. Siinä mentiin jo käsikähmän puolella. Minä hävisin, mutta vastapuoli hävisi vielä enemmän, perkele.

-----------

Niin, tässäpä alkuun. Toivottavasti tämä avaa tätä mystistä ja netissä aika vähän kirjailtua virolaista automaailmaa näin harrastajan näkökulmasta. Kysymyksiä saa esittää, jos jokin teema jäi puutteelliseksi!

Kirjoittaja:  kokemjne [ 13.04.2014 17:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

tuo on mukavaa tietoo , kun tilanne tulee todellisuudeksi omallekkin kohdalle.........lahitulevaisuudessa.

Kirjoittaja:  janteros [ 13.04.2014 18:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

onkos sulla miten käryä muunmerkkisten autojen kunnosta Virossa?
mulla faija katsellu "kaikilla mausteilla" olevia Hondan CR-V bensa-automaatteja (2008-2010), ovat vähän kiven alla Suomessa.
Ajeleeko ne noilla "maastureilla" surutta noihin tiekuoppiin, vai onko käytetyt samaa tasoa ku Suomessa eli ihan laidasta laitaan? Tuolta olis pykälää helpompi hakea ku Saksasta.

Muutaman tuolta bongasinkin:
http://www.auto24.ee/used/1712887
http://www.auto24.ee/used/1714623

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 13.04.2014 18:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Laitetaanpas tähän vielä jatkoksi aikaisempi postini viron asumiskulttuurista, niin tulee täysipainoinen tietopaketti Viron elämästä:

Jotakuta saattaa kiinnostaa Viron asumisen kustannustaso.

Pohjalle totean harrastaneeni omakotitaloasumista Suomen Oulussa tuossa 1990-2000-vuosikymmenillä. Silloin tuli selväksi, mitä se käytännössä tarkoittaa: omakotitalo on jokapäiväinen työ + harrastus, jos talonsa haluaa pitää kunnossa. Minulla se korostui, koska talot olivat 1943-1968 rakennettuja, yksi oli jopa rintamamiestalo valtavalla lisäsiivellä. Kyllä se niin on, että kun toisesta päästä saa valmiiksi niin toinen pää alkaa uudestaan kesiä. Omakotitaloasujalla ei ole vapaa-ajanongelmia! Rahaa paloi lämmitykseen + yleiskuluihin noin 800 eur /kk keskimäärin, siihen päälle peruskorjaukset ja varsinaiset remontit. Ja asunnon hinta tietysti. Kallista lystiä.

Takavuosina tänne Vapauteen muuttaessani päätin, että nyt riittää. Se on oltava omakotitalomainen kerrostaloasunto. Vaikeaa, mutta mahdollista löytää.

Ensin tuli tietysti sisäistää, miten asuntomarkkina Tallinnassa toimii. No, kättelyssä selvisi että virolaiset rahamiehet ovat tarkkoja statuksestaan, ja ulkomaalaiset kiinteistösijoittajat seuraavat heidän näkemystään. "Hyvillä" tai "paremman kansan" asuinalueilla neliöhinnat ovat 2-4 -kertaisia verrattuna "mäkiin", eli mustamäkeen, lasnamäkeen ja öismäkeen. Näitä "hyviä" asuinlähiöitä taas ovat Pirita, Rocca al Maren lähellä olevat luksusasuinalueet, Kakumäki omakotitaloineen, Kadriorg presidentin palatseineen ja puistoineen. Niillä alueilla sai jo taannoin maksella ulko-Helsingin neliöhintoja melko käjyisistäkin kopperoista. Tänään noilla alueilla kerrostaloneliö kustantaa 2000eur+. Vielä kalliimpaa saa ns. sydänkaupungista, joka täällä käytännössä tarkoittaa keskikaupunkia. Neliöhinnat ovat 2500 eur+ melkeinpä kopin laadusta riippumatta. Sydänkaupunki on autoharrastajalle vaikeaa aluetta asua, parkkipaikat maksavat erikseen ja käytännössä parhaisiinkiin asuntoihin kuuluu vain yksi parkkiruutu, moniin ei kuulu parkkipaikkaa ollenkaan.

Asiaa tutkiessani havaitsin, että tämä asuinlähiöiden hinnoittelu on täysin statuspohjaista, eikä perustu mihinkään mitattavaan ominaisuuteen. Esimerkiksi tuo Pirita, jonne kaikki suomalaisetkin perheet kilvat juoksevat asumaan (omakotitaloihin) tänne näin liian myöhään muuttaessaan: Pirita sijaitsee idän puoleisella merenlahdella Tallinnaan nähden, ja sinne vie kaupungista vain yksi tie jolle ei ole vaihtoehtoista reittiä. Niinpä nämä luksusasujat jonottavat aamulla siinä 5km tienpätkällä jopa tunnin, ja sama souvi illalla kotiin mennessä, jos nyt kaupungille (tai esimerkiksi lasten kouluun, täällähän on suomalainen koulu suomalaisille lapsille tuossa keskustan lähellä) oli päivällä asiaa. No, Piritassa on ehkä 30% prameammat jouluvalot ja 2 patsasta enemmän kuin Mustamäellä... mutta täytyy ihmetellä mistä se haluttu imago on tullut. Ehkä sitä luo se, että alue on pääosin rakennettu neuvostoajan jälkeen, tämä on henkisesti tärkeää alistuneelle virolaiselle.

Tutkiessani asuinlähiöiden geopoliittista sijaintia ilman näitä virolaisia "statussilmälaseja", havaitsin että monella tavalla parhaat paikat asua ovat Mustamäki ja Lasnamäki. Varsinkin Mustamäki monine puistoineen, sekä neljine vaihtoehtoisine reitteineen kaupunkiin (johon on muuten vain 4 kilometriä matkaa, eli kävellenkin hyvällä kelillä, toisin kuin Piritan 10 km+...), näytti ihmeellisen hyvältä hintoihin nähden. Mutta näin se on, kun alueilla on "huono status" ja joitain huonolaatuisia betonielementtitaloa, se laskee myös laatuasuntojen hinnat pohjamutiin noilla alueilla.

Toki näiden Mustamäkien ja Lasnamäkien ongelma kaltaiselleni asujalle on se, että 99.9% kaikista tarjolla olevista kerrostaloasunnoista on pieniä, alle sadan neliön koppeja - juuri tästä statushommasta johtuen, kun rikkaat eivät ole tänne koskaan suostuneet tulemaan.

Pitkällisen kampauksen jälkeen törmäsin kuitenkin eräänlaiseen jackpottiin: euroopan korkeimmassa tiilirunkoisessa asuintalossa Mustamäellä oli myynnissä erään varakkaan Hollantilaisen itselleen itsenäisyyden alussa rakennuttama kattohuoneisto, tilaa noin 300m2 + kattoterassi josta näköala koko kaupungin yli merelle. Se huoneisto oli roikkunut myynnissä vuosia, koska iso laatuasunto mustamäellä on myymätön paikka, aikaisemmin mainitusta statushommasta johtuen. Rikas ei tule statussyistä, ja köyhä ei voi ottaa ilmaiseksikaan kun kiinteät kuukausikulut ovat isot (menevät luonnollisesti neliöiden mukaan).

Näin heti ensi vierailulla että tässä se on. Talon rakenne on 60-80cm seinäpaksuudella tehty hunajakennorakenteinen tiilirunko, muovittamaton ja hengittävä. Siten kaikki väliseinätkin ovat minimissään 60cm paksuista tiilimuuria. Vaikka naapurissa joku soittaa rumpuja, ei seinän läpi kantaudu mitään melua. Käytännössä tunne on kuin asuisi omakotitalossa, mutta 50 metrin korkeudella maasta. No ruohoa nyt ei tarvi leikata, kun kattoterassilla on puulattia, ja "pihan" eli terassin koko on vain vajaa sata neliötä. Ja samaten huollot, ulkoseinän maalaukset, ja kattorännien puhdistukset eivät kuulu minulle, taloyhtiö (siis sen virolainen vastine eli korteriyhistu) hoitaa.

Lisäksi minua viehätti korkealla asuminen juuri näköalan, mutta myös osittain paljon vaimeamman kaupunkimelun ja olemattoman tiepölyn takia. Käytännössä 10-kerrokseen pysähtyy kaikki pöly ja suurin osa melusta. Ja kohteessa oli 17 kerrosta. Niin, ja videovartioitu parkkipaikka sekä autotalli, johon neliöiden mukaan saisi 3 autoa parkkiin.

Niinpä sitten taannoin ostin tämän itselleni. Vastaava helsingissä maksaisi yli miljoonan jos nyt löytyykään, siellähän ei näin korkeita taloja juuri ole. Vastaava Piritassa tai Mereöhutiellä maksaisi 600-1 miljoona täälläkin. Mutta minä maksoin tästä murto-osan. Näin tämä täkäläinen statushörhötys toimi edukseni. Vähän kuin käytetyn sitikan ostossa!

Mausteeksi totean kuitenkin, että on tässäkin saanut remonttia tehdä ihan omiksi tarpeiksi, heti kättelyssä piti keittiö ja kylpyhuoneet tehdä uusiin puihin, sekä kaikkiin huoneisiin pintaremontti. Että se siitä remonttivapaudesta...

Omakotitaloa en täältä vakavasti edes harkinnut, kun tiesin minkälainen savotta se on. Täällä Tallinnassa ja lähialueilla järkevien okt:n hinnat alkavat tuosta 250-300 tuhannesta jatkuen yli miljoonan "Kipsilevylinnoihin" noilla status-alueilla, joten kalliiksikin se olisi tullut.

Rivitaloasuminen on täällä varsin harvinaista. Paritaloja on jonkin verran, mutta niistä pyritään pois, virolainen on ehkä vielä riitaisampi asuja kuin suomalainen, varsinkin jos naapuriin sattuu venäjänkielinen perhe.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 13.04.2014 18:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

janteros kirjoitti:
onkos sulla miten käryä muunmerkkisten autojen kunnosta Virossa?
mulla faija katsellu "kaikilla mausteilla" olevia Hondan CR-V bensa-automaatteja (2008-2010), ovat vähän kiven alla Suomessa.
Ajeleeko ne noilla "maastureilla" surutta noihin tiekuoppiin, vai onko käytetyt samaa tasoa ku Suomessa eli ihan laidasta laitaan? Tuolta olis pykälää helpompi hakea ku Saksasta.

Muutaman tuolta bongasinkin:
http://www.auto24.ee/used/1712887
http://www.auto24.ee/used/1714623


kyllähän ne surutta painaa, mutta täältäkin voi löytää hyviä yksilöitä. Kilometrien ruuvaaminen on tavallista, paikallisen merkkiliikkeen huoltokirja tietysti vähän selventää todellisia kilometrejä. Keskimäärin samoilla kerrotuilla kilometreillä oleva auto on täällä huonompi kuin Suomessa.

Tuo ensimmäisen linkkisi auto oli "broneeritud" eli varattu jo.

Kirjoittaja:  Kooma [ 13.04.2014 19:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Mielenkiintoista, kiitos tästä!

Kirjoittaja:  Esa66 [ 13.04.2014 20:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Mikäs siellä on vuokrataso?

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 13.04.2014 21:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Esa66 kirjoitti:
Mikäs siellä on vuokrataso?


Vuokrat ovat nousseet samaa tahtia kiinteistöhintojen kanssa. Uuden kuplan ainekset ovat näkyvissä, nyt ovat vuoden aikana nousseet kiinteistöjen hinnat 15%.

Tallinnasta puhutaan. Kaksio keskikaupungilla 600-800. Kaksio 5-10km päässä keskustasta 300-500.
Omakotitalo 1000+ mutta harvoin vuokralla.

Ja noihin päälle sitten kuukausikulut lämmitys, sähkö, huolto jne. Kaksiossa keskimäärin ehkä 100-150 eur /kk, omakotitalossa 500+.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 13.04.2014 21:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Melko kallista :shock: Palkkoihin nähden.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 13.04.2014 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Esa66 kirjoitti:
Melko kallista :shock: Palkkoihin nähden.


Niinhän se on. Jostain kummasta vaan vuokrarahat tuntuvat löytyvän. Itse spekuloin, että todellisesta "palkasta" noin puolet tulee ihmisille ruskeissa kirjekuorissa, eivätkä päädy mihinkään tilastoihin.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 17.04.2014 01:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Luin tämän itse uudestaan, ja jumankekka, artikkelihan vaikuttaa ITSEKEHULTA. Näin vanha saattaa tyylillisesti erehtyä.

Joten mennäänpä hieman toista kautta asian ytimeen:

- Koko autokantani maksaa vähemmän kuin uusi Audi A6 kangaspenkeillä Suomessa.

- Asuntoni maksaa vähemmän kuin kaksio Helsingin keskustassa.

- Vaihdoin tallia nuorena (eli otin ulkomaisen vaimon) koska en kelvannut naapurintytölle Suomessa.

Kirjoittaja:  Ralle [ 17.04.2014 10:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

ds-jekkeri kirjoitti:
Luin tämän itse uudestaan, ja jumankekka, artikkelihan vaikuttaa ITSEKEHULTA. Näin vanha saattaa tyylillisesti erehtyä.
- Vaihdoin tallia nuorena (eli otin ulkomaisen vaimon) koska en kelvannut naapurintytölle Suomessa.


:lol: Tai sitten ei vaan itse kelpuuta sitä naapurintyttöä täällä Suomessa ja lähtee merta edemmäs kalaan. Itse jätin tuon virolaisen vaan välistä, näin ollen merta ei tarvinnut ylittää ;)
Muuten Viro kyllä on jo pitempään kiinnostanut asuinmaanakin...

Kirjoittaja:  black_van [ 17.04.2014 10:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Sehän on hyvä että oot löytänyt paratiisin :lol: voisit opastaa siellä paikallisille et viro on hyvä paikka asua,niin riittää rakennuksilla suomessa kotimaisillekin töitä ja saataisi tekemisen laatua nostettua täällä 8-)

Kirjoittaja:  Lemon [ 17.04.2014 11:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmas

black_van kirjoitti:
Sehän on hyvä että oot löytänyt paratiisin :lol: voisit opastaa siellä paikallisille et viro on hyvä paikka asua,niin riittää rakennuksilla suomessa kotimaisillekin töitä ja saataisi tekemisen laatua nostettua täällä 8-)

Juu ja vois lisäksi vielä kertoa miten huonosti Suomessa on nykyään, ei töitä ja hinnat vaan nousee, ei tänne tosiaan kannata tulla!

PS. Tämä tyhmä ohjelma ei hyväksynyt alkuperäistä otsikkoa, oli muka LIIAN PITKÄ, yli 50 merkkiä, oli pakko lyhentää...

Kirjoittaja:  Kooma [ 17.04.2014 11:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Niitä virolaisia työntekijöitä on aivan turha syyttää ja syyllistää mistään muusta, kuin siitä että he suostuvat tekemään hommia halvemmalla. Lisäksi he suostuvat tekemään kaikkia hommia.

Suomalaiselle raksatyöläiselle jolla on jokin titteli, rajattu toimenkuva työssään, on turha ehdottaa jotain muuta hommaa välihommina. Hanskat tippuvat käsistä ja aletaan märistä liittoon soittamisesta. Edellä kerrottu esimerkki on todellinen.

Eli vaikka virolaisille jouduttaisiin maksamaan samaa palkkaa heitä palkattaisiin kuitenkin.

Saa hermostua.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 17.04.2014 12:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmas

Lemon kirjoitti:
black_van kirjoitti:
Sehän on hyvä että oot löytänyt paratiisin :lol: voisit opastaa siellä paikallisille et viro on hyvä paikka asua,niin riittää rakennuksilla suomessa kotimaisillekin töitä ja saataisi tekemisen laatua nostettua täällä 8-)

Juu ja vois lisäksi vielä kertoa miten huonosti Suomessa on nykyään, ei töitä ja hinnat vaan nousee, ei tänne tosiaan kannata tulla!


Tämähän on mielenkiintoista tekstiä. Itse kunkin "perussuomalaisen" sukulaisista on melko moni ollut töissä Ruotsissa 70-luvulla, kun Suomesta ei töitä löytynyt. Ruotsissa ei suomalaisista "työnvarastajista" tykätty ja kutsuttiin heitä "finnjävel"-nimellä, suomi-piruiksi. On mahtanut olla noilla pakon edessä leivän perässä muuttaneilla kivaa. Nyt monet suhtautuvat Suomessa virolaisiin samalla tavalla - lyhyt on kansan muisti! On ylevää olla antavalla puolella kun saa moittia "saajia".

Samanlainen ilmiö on kyseessä tässä virolaisten kyseessä ollessa, tosin sillä nyanssilla että täälläkin rakennustöitä olisi, mutta niistä maksetaan 5 kertaa pienempää palkkaa kuin Suomessa.

Kun viikonloppuna joskus kulkee laivalla ja katsoo noita raukkoja nukkumassa laivan käytävillä putkikassi tyynynä, kotiinmenomatkalla viikonlopuksi omaa perhettä ja lapsia tapaamaan Viron peräkylille, ei kyllä helposti tule kateelliseksi.

Toisen paratiisi on toisen helvetti. Näin jo raamatun aikoihin.

Kirjoittaja:  zX-files [ 17.04.2014 12:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Kooma kirjoitti:
Niitä virolaisia työntekijöitä on aivan turha syyttää ja syyllistää mistään muusta, kuin siitä että he suostuvat tekemään hommia halvemmalla. Lisäksi he suostuvat tekemään kaikkia hommia.

Suomalaiselle raksatyöläiselle jolla on jokin titteli, rajattu toimenkuva työssään, on turha ehdottaa jotain muuta hommaa välihommina. Hanskat tippuvat käsistä ja aletaan märistä liittoon soittamisesta. Edellä kerrottu esimerkki on todellinen.

Eli vaikka virolaisille jouduttaisiin maksamaan samaa palkkaa heitä palkattaisiin kuitenkin.

Saa hermostua.


Ei vaan todeta, että se on just noin. Ja siihen kun yhdistetään Suomen hyvä työttömyysturva, niin kuka hullu sitä oikeesti töitä tekisikään?

Kirjoittaja:  Lemon [ 17.04.2014 12:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmas

Huomaa kyllä, että et files ole joutunut olemaan työttömänä ilman omaa syytä. Ei se asia ihan noin sentään ole! Ei ne loistavat työttömyysturvat tosiaan ole niin kadehdittavia eikä muutenkaan työttömänä olo. Ja jos se on niin herkkua, niin kyllä siihen tilanteeseen pääsee kuka tahansa. Sain "nauttia" siitä ilman omaa syytäni liian kauan, ja vaikka ei töihin lähtö aina ole herkkua, niin sittenkin paljon mieluummin käyn töissä kuin nautin sitä loistavaa päivärahaa. Sen lisäksi että se loistava työttömyysturva ei kunnolla riittänyt elämiseen myös itsetunto kärsi siitä etten kelvannut

Kirjoittaja:  Xari [ 17.04.2014 13:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Kooma kirjoitti:
Suomalaiselle raksatyöläiselle jolla on jokin titteli, rajattu toimenkuva työssään, on turha ehdottaa jotain muuta hommaa välihommina. Hanskat tippuvat käsistä ja aletaan märistä liittoon soittamisesta. Edellä kerrottu esimerkki on todellinen.


Näin se on, omat hommat saatetaan tehdä suht moitteetta ,mut jos edellinen on jättänyt jotain tekemättä niin ei kiinnosta pätkääkään, edes senvertaa että sanottaisiin että tuon vois korjata ennen jatkamista.

Tosin työn tilaaja voi katsoa itseään peiliin, jos aikataulu on mahdoton ei tarvitse ihmetellä jos tulee sutta ja sekundaa, eniten silti ihmetyttää että moista paskaa ihmiset ostaa tolkuttomaan hintaan ihan vapaaehtoisesti.

Kirjoittaja:  Akaile [ 17.04.2014 14:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Kannattaa myös muistaa, että se on suomalaisten omaa tyhmyyttä, että monet projektit on ositettu nykyään alihankkijoidenalihankkijoidenalihankkijoille ja sieltä ravintoketjun yläpäästä löytyy kyllä ihan suomalaisia massimiehiä. Laadulla ei ole enää mitään väliä, kunhan tilipussi on muhkea....prkl.

Itseäni korpeaa enemmän eräänlainen vapaamatkustus, joka on sinänsä seurausta tuosta runsaasta viron työvoiman käytöstä: Helsingin liikenteessä on nykyään älytön määrä Etelä-Helsingin (=Viron) autoilijoita, joista osa jopa asuu suht vakituisesti suomen puolella. Samaan aikaan puhutaan vakavasti GPS-seurannasta autoverotuksellisessa mielessä, mutta nämä kauttakulkijat tahi lähinaapurit ajaisivat uudessa mallissa ilmaiseksi..edelleen.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 17.04.2014 17:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Akaile kirjoitti:
Itseäni korpeaa enemmän eräänlainen vapaamatkustus, joka on sinänsä seurausta tuosta runsaasta viron työvoiman käytöstä: Helsingin liikenteessä on nykyään älytön määrä Etelä-Helsingin (=Viron) autoilijoita, joista osa jopa asuu suht vakituisesti suomen puolella. Samaan aikaan puhutaan vakavasti GPS-seurannasta autoverotuksellisessa mielessä, mutta nämä kauttakulkijat tahi lähinaapurit ajaisivat uudessa mallissa ilmaiseksi..edelleen.


No tähänhän on pakko puuttua. Onko Euroopan Unionin vapaa liikkuvuus tuttu käsite? Ja oikeus käyttää ulkomaista autoa 182 päivää vuodessa Suomessa (mikäli kuski ei asu vakituisesti Suomessa)? Ei muuta kuin Suomi ulos EU:sta ja rajat kiinni, niin loppuu se virolaisten autoilu!

Minun mielestäni teidän kannattaisi käyttää energianne mielisairaalle tasolle suomessa nousseen autoverotuksen KEVENTÄMISEEN suomessa, eikä sen narisemiseen että muualla on vähemmän veroja.

Suomen kokonaisverokanta on 81% pienyrittäjälle. Mielestäni oikea luku olisi korkeintaan 30%, mieluummin 20%.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 17.04.2014 17:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Eipäs livetä aiheesta :)
Miten nämä aina menee tähän itkemiseen? Tehdään ne kansalaisaloitteet siellä vaaliuurnilla :lol:

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 17.04.2014 17:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

Esa66 kirjoitti:
Eipäs livetä aiheesta :)
Miten nämä aina menee tähän itkemiseen? Tehdään ne kansalaisaloitteet siellä vaaliuurnilla :lol:


Asiaa. Itsekin lipsahdin puhumaan Suomen verotuksesta lauseen verran, scratch that!

Kirjoittaja:  Akaile [ 18.04.2014 22:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

ds-jekkeri kirjoitti:
Akaile kirjoitti:
Itseäni korpeaa enemmän eräänlainen vapaamatkustus, joka on sinänsä seurausta tuosta runsaasta viron työvoiman käytöstä: Helsingin liikenteessä on nykyään älytön määrä Etelä-Helsingin (=Viron) autoilijoita, joista osa jopa asuu suht vakituisesti suomen puolella. Samaan aikaan puhutaan vakavasti GPS-seurannasta autoverotuksellisessa mielessä, mutta nämä kauttakulkijat tahi lähinaapurit ajaisivat uudessa mallissa ilmaiseksi..edelleen.


No tähänhän on pakko puuttua. Onko Euroopan Unionin vapaa liikkuvuus tuttu käsite? Ja oikeus käyttää ulkomaista autoa 182 päivää vuodessa Suomessa (mikäli kuski ei asu vakituisesti Suomessa)? Ei muuta kuin Suomi ulos EU:sta ja rajat kiinni, niin loppuu se virolaisten autoilu!

Minun mielestäni teidän kannattaisi käyttää energianne mielisairaalle tasolle suomessa nousseen autoverotuksen KEVENTÄMISEEN suomessa, eikä sen narisemiseen että muualla on vähemmän veroja.

Suomen kokonaisverokanta on 81% pienyrittäjälle. Mielestäni oikea luku olisi korkeintaan 30%, mieluummin 20%.


On tuttu käsite ja olen enemmänkin rajat auki kuin rajat kiinni-mies. Kyse oli vain tuosta verottomasta autoilusta, kun samaan aikaan vakavalla naamalla puhutaan jokaisen ajetun kilometrin verotuksesta. Esimerkiksi Itävalta on EU-maa ja kylläpä siellä tieverotarraa heitellään turistienkin tuulilaseihin, jos mielii niitä teitä ajella.

Edellisessä taloyhtiössä, jossa asuin, oli kaksi virokilpistä autoa ja 365 päivää vuodessa ajeltiin suomipojan välissä helsingin liikenteessä. Korpesiko? Kyllä. Käräytinkö verottajalle? En. Poliisivaltiossa en halunnut osallistua niihin talkoisiin.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 19.04.2014 00:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Eesti asuinpaikkana autoharrastajan näkökulmasta

On tämä nyt kyllä kumma homma. Patonkilaisen pyynnöstä kirjoitin ilmaiseksi, hyvää hyvyyttäni, TEILLE auki miten virossa autoverotus ja autoilu toimii. Tätä tietoa et löydä kirjoista, etkä netistä mistään muualta. Tämä on paras saatavilla oleva yhteenveto siitä, mitä virolainen autokulttuuri on suomalaisen autoharrastajan näkökulmasta. Tällä hetkellä tämä sitruunapatongin threadi on maailman paras tietolähde virolaisesta autoverotuksesta ja autoilusta ulkomaalaiselle, käytännön näkökulmasta.

Ja mitä saan palkaksi? Loputtoman sarjan itkua koska "virolaiset ajelevat verottomilla autoillaan suomessa".

Sama kuin joku julkaisisi netissä herkullisen kakkureseptin, ja kommenteissa ruvettaisiin itkemään että tuollaisen kakun voi heittää toisen naamalle. Yhtä loogista on tuo valituksenne.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/