Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Jumperin vetomassat? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=17934 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | BXboy89 [ 22.04.2014 13:21 ] |
Viestin otsikko: | Jumperin vetomassat? |
Tullut tässä ihmeteltyä Jumperien ilmoituksia ja monessa vetomassa jarrullista todella aneemiset 1500kg, varsinkin pikkukoneisissa. Mistä tämä johtuu? Asennetusta koukun mallista vai onko se oikeasti joku valmistajan maksimi? Samoin Jumpyissä on tosi pieniä kärrypainoja. Vertailuna C4:lläkin saa vetää 1630 kg. Mitä teillä on noissa Jumpereissa ja vastaavissa otteessa? |
Kirjoittaja: | zX-files [ 22.04.2014 14:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
Kokonaismassa. Eli se massa kuormattuna. Silloinkin pitäisi sen kärryn vielä liikkua. Eli yhtälö onkin että mitäs onkaan Jumper plus kuorma plus perävaunu vs C4 plus kuorma plus perävaunu. Ja nykymaailmassahan se perävaunumassa on kovinkin autoyksilökohtainen, eli se ei paljoa auta, että naapurin saman näköisellä autolla saa vetää x kiloa. |
Kirjoittaja: | BXboy89 [ 22.04.2014 17:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
Eli perustuu mihin? Ettei moottorille tulisi paha mieli? Lainsäädäntöön, ajoneuvoasetuksen pykälä? Olikos pakettiautolla minimitehopainosuhde määritelty? |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 22.04.2014 18:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
"uudella" tai muutamanvuoden vanhalla jumpperilla taas saakin vetää reilusti yli 2tonnia, jota ihmettelin jptcoolin pakussa, kun on reilusti yli laitteen oman painon.. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 22.04.2014 20:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
BXboy89 kirjoitti: Eli perustuu mihin? Ettei moottorille tulisi paha mieli? Lainsäädäntöön, ajoneuvoasetuksen pykälä? Olikos pakettiautolla minimitehopainosuhde määritelty? Siihen ettei kuskille tule paha mieli kun auto ei pääse mäkeä ylös tai hajoaaa taakan takia... Ihan aikuisten oikeesti, tuohon suurimmman sallitun vetokyvyn määrittelemiseen on olemassa oma menetelmänsä. Se on myös osa tyyppihyväksyntämenettelyä, joten sille ei ole mahdollisuutta jättää valitusta hoviin. Ja tekniikka kuten vaihteiston kestävyys saattaa sekin rajoittaa lukemaa. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 22.04.2014 21:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
zX-files kirjoitti: Ihan aikuisten oikeesti, tuohon suurimmman sallitun vetokyvyn määrittelemiseen on olemassa oma menetelmänsä. Se on myös osa tyyppihyväksyntämenettelyä Tästä menetelmästä kuulisin mielelläni lisätietoja. Sen verran stetsonista vaikuttavat nuo vetopainot olevan. |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 22.04.2014 21:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
zX-files kirjoitti: BXboy89 kirjoitti: Eli perustuu mihin? Ettei moottorille tulisi paha mieli? Lainsäädäntöön, ajoneuvoasetuksen pykälä? Olikos pakettiautolla minimitehopainosuhde määritelty? Siihen ettei kuskille tule paha mieli kun auto ei pääse mäkeä ylös tai hajoaaa taakan takia... Ihan aikuisten oikeesti, tuohon suurimmman sallitun vetokyvyn määrittelemiseen on olemassa oma menetelmänsä. Se on myös osa tyyppihyväksyntämenettelyä, joten sille ei ole mahdollisuutta jättää valitusta hoviin. Ja tekniikka kuten vaihteiston kestävyys saattaa sekin rajoittaa lukemaa. ![]() Auton valmistajaltahan se tieto vetomassasta tulee ja varmaan kaikkea voi suunnitella ja laskea, mutta todellisuudessa luvut ovat useimmiten kuitenkin kuin kesäharjoittelijan hatusta perjantai-iltapäivänä vetäistyjä. En pidä mahdottomana, että jonkun automallin valmistajan sallima vetomassa perustuisi tarkkoihin suunnitelmiin ja tutkimustuloksiin, mutta väitän tämän olevan todella harvinaista ja epäilen yksittäistapauksiakin ellei muuta mielipidettä tukevia todisteita esitetä. |
Kirjoittaja: | BXboy89 [ 22.04.2014 21:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
Samoin kiinnostaa tuo määrittelyn menetelmä. |
Kirjoittaja: | jptcool [ 22.04.2014 23:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
cxtb2 kirjoitti: "uudella" tai muutamanvuoden vanhalla jumpperilla taas saakin vetää reilusti yli 2tonnia, jota ihmettelin jptcoolin pakussa, kun on reilusti yli laitteen oman painon.. Joo tuolla -09 2,2l 120heppasella saa vetää 2,5tonnia. Edellisellä -06 2,0l 84hevosella vain 1600kg. Eli nyt saa kiskoa laillisesti Cx:n raatoja trailerilla ihan laillisesti. Ei enää mitään jännitystä ![]() Rellu Espacella, jossa on omapaino 1880kg ja keulalla v6,24v saapi kiskoa 2tonnia. On siinä ZF:n lootalla kestämistä. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 23.04.2014 06:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
Hessu kirjoitti: zX-files kirjoitti: Ihan aikuisten oikeesti, tuohon suurimmman sallitun vetokyvyn määrittelemiseen on olemassa oma menetelmänsä. Se on myös osa tyyppihyväksyntämenettelyä Tästä menetelmästä kuulisin mielelläni lisätietoja. Sen verran stetsonista vaikuttavat nuo vetopainot olevan. Tyyppikilpihän sen loppujen lopuksi määrittelee, sen yli ei kai mene mitkään kaavat? Yst terv. nimim. Xantia 1.9TD AT ja 860kg jarrullista ![]() |
Kirjoittaja: | läjjeejä [ 23.04.2014 07:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
aikanaan xsantia 1.9td break jarrullista 1500kg |
Kirjoittaja: | zX-files [ 23.04.2014 08:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_j ... hyvaksynta Tuossahan se on ihana selkeällä viranomaiskielellä kerrottu mitä tyyppihyväksyntä on, sekä mukavia linkkejä vieläkin selkeämpiin pykäläsivustoihin ![]() |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 23.04.2014 12:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
zX-files kirjoitti: BXboy89 kirjoitti: Eli perustuu mihin? Ettei moottorille tulisi paha mieli? Lainsäädäntöön, ajoneuvoasetuksen pykälä? Olikos pakettiautolla minimitehopainosuhde määritelty? Siihen ettei kuskille tule paha mieli kun auto ei pääse mäkeä ylös tai hajoaaa taakan takia... Ihan aikuisten oikeesti, tuohon suurimmman sallitun vetokyvyn määrittelemiseen on olemassa oma menetelmänsä. Se on myös osa tyyppihyväksyntämenettelyä, joten sille ei ole mahdollisuutta jättää valitusta hoviin. Ja tekniikka kuten vaihteiston kestävyys saattaa sekin rajoittaa lukemaa. zX-files kirjoitti: http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_ja_hyvaksynnat/tyyppihyvaksynta Tuossahan se on ihana selkeällä viranomaiskielellä kerrottu mitä tyyppihyväksyntä on, sekä mukavia linkkejä vieläkin selkeämpiin pykäläsivustoihin ![]() Tiedän varsin hyvin määräykset ja menetelmät komponenttien tyypihyväksynnän osalta. Voitko ystävällisesti ilmoittaa linkin suurimmman sallitun vetokyvyn määrittelemisen menetelmään. |
Kirjoittaja: | kaselin [ 23.04.2014 12:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
Eikös autotehtaat määrittele sen ?....?. |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 02.06.2014 20:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
Ei ole zX-files vielä paljastanut menetelmää suurimman sallitun vetokyvyn määrittelemiseen ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 02.06.2014 22:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
Ei kai sellaista kokonaisvaltaista olekaan, koska se on funktio massoista, tehosta, vaihteiston välityssuhteista ja vääntömomentin kestosta eri kierroksilla, Kytkimen kestosta, korin kestävyydestä, jarruista, jäähdytyksen tehosta...., ja mikä tahansa noista voi rajata (Valmistaja voi ainakin päättää pienentää esim. vaikka sähkö/hybridiautoissa joskus oli melkein kaikissa maksimi vetomassa 0 kg (ja joskus rekisteriotteen lisätiedoissa saattoi olla useita eri maksimi massoja riippuen käytetystä perävälityksestä/vetopyörästön välitysuhteesta) Jotain yleisempiä rajoja varmaan löytyy kuten ehkä teho/massa-suhteen osalta minimi? Kauhean vaikeitahan nuo vaatimukset ei voi olla kun löytyy myös tyyppihyväksyttyjä (neliveto)autoja joilla ei voi yksinäänkään peruuttaa lumihangessa tai ei pääse pienen reunakiven yli ilman vauhtia http://www.youtube.com/watch?v=UMU6g9GstTw http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=13&t=4848 |
Kirjoittaja: | zX-files [ 03.06.2014 07:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
Googleta nyt vaan itse. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 03.06.2014 11:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumperin vetomassat? |
yllä se googletettu vastaus on jo tässä ketjussa tullutkin: Autotehtaat päättää (tai autofilosofioi) sen ja se tulee sieltä tyyppihyväksyntätietoihin eikä siihen ole erikseen mitään selkeää kaavaa tai testiä joka täytyisi läpäistä, juttua vaikkapa hybrideistä: http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenn ... +hybridiin Lainaa: Vetokoukuttomuus lähtee käyttötarkoituksesta. Koukuton hybridimme LS 600h on edustusluokan auto, ja edustusautofilosofiaan ei kuulu peräkärryn vetäminen. Siksi auton rakennetta ei ole suunniteltu peräkärryä varten.
|
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |