|
Kirjoittaja |
Viesti |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 23.03.2014 06:02 |
Viestit: 2666
|
Murheen päivä.
Tietooni on saatettu, että DS9 (viimeisten lehdistöartikkeleiden mukaan jo tilannetta ennakoivasti "Numero 9" prototype) ei tule koskaan tuotantoon, edes kiinassa.
Toolingia ei ole edes aloitettu, joka tarkoittaa että massadesignia ei ole koskaan edes tehty valmiiksi.
Hyvästi ison kissan ideologia. Ranskan presidenttikin ajelee DS5:lla, on siinä naurussa pitelemistä. Toivottavasti ne muovihilppeet sieltä eivät valahda presidentin syliin - tai juuri syöty lounas, siinähän on niin jäykkä alusta että saattaa presidentinkin aalloppi tehdä tenkkapoon.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 23.03.2014 11:05 |
Viestit: 2666
|
Teuski kirjoitti: Oliko tämä jollekin oikeasti yllätys?  no okei, olishan se Kiinan markkinoille saattanut tulla mutta että ihan oikeasti Eurooppaan...  No ei, ehkä suurempi yllätys oli että Citroenin johdolta löytyi munaa julkaista C6 koskaan. No, silloin kai oli vielä jonkinasteinen nousukausi menossa, ainakin kiinteistömarkkinassa.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 23.03.2014 11:22 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Mulle ei ole ihan viime aikoina kuiskailtu, mutta uskon nykyistä uutta mallisarjaa katsoessani, että Citroën hakee markkinaa pienillä ja yksinkertaisilla malleilla nuorista ostajista.
Esimerkkinä olkoot tuoreet C4 Cactus, johon on kerätty taas paljon uusia pikkujippoja. Samoin tuore C1 ratsastaa heti alusta alkaen avattavalla kangaskatolla: yhteys yksinkertaisesta neliovisesta hauskasta ajokista on ilmiselvä 2CV:n suuntaan. Lisäksi laitteiden personoitavuus väreillä ja materiaaleilla on varmasti vahvassa kurssissa.
Kovimmassa kurimuksessa ovat keskiluokan C4, sillä siellä Golf koetaan standardimitaksi ja korealaiset painavat vahvasti päälle. Ylemmässä luokassa C5 on myös kovassa seurassa. Pienissä tila-autoissa C4 Picassolla on toivoa, mutta se ei tule olemaan enää niin suosittu kuin Xsara Picasso oli aikanaan.
Jos ajatellaan, että C6 oli lähtökohtaisesti suunnattu E-Mersua vastaan, on mielestäni aika selvää, jotta Mersu-BMW-Audi-Volvo-linja taklaisi uudenkin Citikan edustusajokin 6-0. Tältä pohjalta on aika vaikeaa nähdä, mikä olisi se niin uusi tekninen innovaatio, jolla olisi laajaa ostajakuntaa.
Ja Citroënilta puuttuu se crossover-citymaasturi, jonka keski-ikäistyvä huonokuntoinen kansanosa haluaisi ostaa. Renaultillakin jo oivallettiin, ettei monikaan oikeasti hae nelivetoista ajopeliä ja onhan Citikaltakin nähty jo konsepti, joka ei välttämättä jää pelkästään kiinalaisille.
Liitteet: |

2014-Citroen-C1.jpg [ 241.39 KiB | Katsottu 13855 kertaa ]
|
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 23.03.2014 13:44 |
Viestit: 2666
|
Yllättävän vähän mielenkiintoa ja tunteita herättää DS9:n kohtalo sitruunapatongin lukijoissa. Olisiko niin, että toivosta on jo paljolti luovuttu, joten nämä uutiset eivät hätkäytä?
C6:n pienestä valmistusmäärästä johtuen viimeiset isot kissat alkavat olla kortilla, varsinkin sillä kelvollisella 3.0HDI -koneella. Mitäs sitten tehdään kun näistä ikä jättää, ja tehdas ei enää tuota varaosia?
Ilmeisesti täytyy siirtyä ajamaan harrasteautoilla kokopäiväisesti. XM, CX, SM, DS. Ja miksei automaatti-BX. Näihin saa varaosia ja korjauspeltejä todennäköisesti pidempään kuin C6:teen.
Mutta kun se ESP... yhyy... minä kaipaan sitä kaikkiin autoihin joilla pitää talvella ajaa. Kun olen tottunut!
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 23.03.2014 14:19 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
ds-jekkeri kirjoitti: Yllättävän vähän mielenkiintoa ja tunteita herättää DS9:n kohtalo sitruunapatongin lukijoissa. Olisitko itse ostanut sellaisen?
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 23.03.2014 14:46 |
Viestit: 2666
|
En, jos se olisi tullut ulos rautajousilla kuten varmalta näytti silloin kun tuotantoon joku vielä uskoi.
Jos olisi tullut hydraulialustalla, kyllä olisin. Varauksella tietysti, olis pitänyt ensin katsoa joustovarat sisään ja varsinkin ulos, ohjauksen nopeus ja keveys, kääntösäde sekä lämmityslaitteen teho sähkölisineen.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
SMV6
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 23.03.2014 23:54 |
Viestit: 21
|
Kyllä PSA:lla on synkkä tulevaisuus - ainkain kun katselee kotimarkkinoita. BMW, Audi ja Mese tuo kokoajan lisää halvempia malleja. Esim BMW:n etuvetoinen vastaus B-meselle joiden halvimmat versiot kilpailee C4 picassonkin kanssa. Ja sehän on selvä ainakin Suomessa että ostajat on ns. "premiumin perään" (vaikka B-mese on sisältä aika himpula ja ruma verrattuna uuteen Picassoon).
Eli kuka ostaa enään Citikkaa uutena? DS9 olisi luultavasti todella kallis (kasattuna halvoista osista). Tosin uuden DS sarjan idea on hyvä mutta miksi tuo "kivirekiajatus"? DS5:sta on hiljattain uudistettu ja jousitusta on pehmennetty mutta olikose Autocartestin mukaan että "ei vieläkään toimiva jousitus siihen autoon".
|
|
|
|
 |
citrique
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 24.03.2014 01:29 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
ds-jekkeri kirjoitti: C6:n pienestä valmistusmäärästä johtuen viimeiset isot kissat alkavat olla kortilla, niin, kyllä nyt täytyy nykyaikaista hyde-Citroënia haluavan lyödä nopeasti kiinni hyvään C6 yksilöön joita toistaiseksi vielä maailmalta löytyy kunhan vaan jaksaa nähdä vaivaa. Tosin sitä lopullista hintaromahdustahan ei tainnut tullakaan siitä johtuen että niitä on tehty niin järjettömän vähän...voiko käydä jopa niin että ei riitä kaikille 2cvkimmo kirjoitti: Citroën hakee markkinaa pienillä ja yksinkertaisilla malleilla nuorista ostajista. Esimerkkinä olkoot tuoreet C4 Cactus, johon on kerätty taas paljon uusia pikkujippoja. Samoin tuore C1 ratsastaa heti alusta alkaen avattavalla kangaskatolla: yhteys yksinkertaisesta neliovisesta hauskasta ajokista on ilmiselvä 2CV:n suuntaan. Lisäksi laitteiden personoitavuus väreillä ja materiaaleilla on varmasti vahvassa kurssissa. ei paljoo kyllä naurata jos tulevaisuus on C1:n varassa 
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
Zamster
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 26.03.2014 09:46 |
Viestit: 82 Paikkakunta: Nokia
|
Hieman kyllä ahdistaa tämä Citroënin malliston kehitys tällä hetkellä. Tuo Cactus aika hyvin kiteyttää kaiken. Ja valitettavasti (ainakin puhtaan itsekkäästä näkökulmastani katsottuna) oikeastaan kaiken negatiivisen mitä mistään protomalleista voidaan tuotantoon tuoda. Sympaattisen lupsakat muovipehmusteet ovissa ja luotaantyöntävän laatikkomainen perusmuoto vailla mitään fokusta ajodynamiikkaan tai tekniseen edistyksellisyyteen.
Kaasunestejousitusta kuopataan kovaa tahtia ja vaikkapa tuplakytkinvaihteistosta ei edelleenkään edes huhuilla. Olisi jo hiljakseen aika että joku tekisi toimivan sellaisen.
Jotenkin tuntuu että vaihteeksi sisarmerkki on saamassa konseptejaan kasaan. 308:n myynti on Vuoden Auto -tittelin johdosta piristynyt mukavasti, tehtaalle palkataan 600 henkeä lisää uuteen vuoroon ja mallisto on aika hyvässä kuosissa muutenkin - esimerkiksi painonpudotus on nyt saatu uusien mallien osalta vihdoin käyntiin. Jos vielä vahingossa nuo kolmisylinteriset turbokoneet kestäisivät kasassa yhtään näitä surullisen kuuluisia THP-edeltäjiään paremmin niin tästä nosteesta saattaa vielä Citikkakin hyötyä pitkässä juoksussa.
BX 16 Soupapes '90 - Käyttökauppakassina vääränmerkkinen
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 26.03.2014 10:22 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
ei paljoo kyllä naurata jos tulevaisuus on C1:n varassa  Etenkin, kun C1 on (tai ainakin oli) Toyotan tekemä...
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 26.03.2014 10:27 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
XM-Hannu kirjoitti: Etenkin, kun C1 on (tai ainakin oli) Toyotan tekemä... No ei ole. PSA ja Toyota omistavat tsekkiläisen TPCA-yhtymän, joka valmistaa kaikille kolmelle brändille näitä pikkuautoja.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
BXboy89
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 26.03.2014 10:29 |
Viestit: 519
|
No ohan Jumpperikin Viiatti. Ja kaikki rautajousiset Pösöjä.
Dee Schneider ja Tepsu
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 26.03.2014 10:29 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Zamster kirjoitti: vahingossa nuo kolmisylinteriset turbokoneet kestäisivät kasassa yhtään näitä surullisen kuuluisia THP-edeltäjiään paremmin Tähän on tultu. 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 26.03.2014 10:52 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
2cvkimmo kirjoitti: XM-Hannu kirjoitti: Etenkin, kun C1 on (tai ainakin oli) Toyotan tekemä... No ei ole. PSA ja Toyota omistavat tsekkiläisen TPCA-yhtymän, joka valmistaa kaikille kolmelle brändille näitä pikkuautoja. OK. Anteeksi väärä informaationi. Aina voi viisastua. Olen kuullut, (en ole nähnyt, myönnetään), että kun C1:n konepellin avaa, niin päällimmäisenä koneessa lukee TOYOTA. Ja epäröimättä uskoin kuulemaani, unohdin peruskriittisyyteni. Yhteläisyydet Aygo:on ovat kai ovat kuitenkin suuret, kenen suunnittelema perusrakenne sitten onkin.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 26.03.2014 11:38 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
XM-Hannu kirjoitti: Olen kuullut, (en ole nähnyt, myönnetään), että kun C1:n konepellin avaa, niin päällimmäisenä koneessa lukee TOYOTA. Siltä osin olet aivan oikeassa, että 3-pyttyinen 1.0 on Toyotan suunnittelema moottori.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 26.03.2014 13:03 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Sotketaan pakkaa vielä DS6:lla.
Toisen lähteen mukaan nykyinen C5 olisi viimeinen kaasunestejousituksella.
Liitteet: |

DS6.jpg [ 140.73 KiB | Katsottu 13171 kertaa ]
|
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
citrique
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 26.03.2014 13:26 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
pakkohan tää teutooni on postata tännekin kuvittelenko vaan mutta jotain yhteneväisyyttä jälleen olisi...?
Liitteet: |

Audi_A6_Sportback_e-tron.jpg [ 114.12 KiB | Katsottu 13146 kertaa ]
|
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 26.03.2014 15:02 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
2cvkimmo kirjoitti: XM-Hannu kirjoitti: Olen kuullut, (en ole nähnyt, myönnetään), että kun C1:n konepellin avaa, niin päällimmäisenä koneessa lukee TOYOTA. Siltä osin olet aivan oikeassa, että 3-pyttyinen 1.0 on Toyotan suunnittelema moottori. Uudessa mallistossa vain eka kone on Tojota/Daihatsu. Muut on PSA EB koneita.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 26.03.2014 15:35 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
ds-jekkeri kirjoitti: Tietooni on saatettu, että DS9 (viimeisten lehdistöartikkeleiden mukaan jo tilannetta ennakoivasti "Numero 9" prototype) ei tule koskaan tuotantoon, edes kiinassa. Mää kuulin kuiskuttelua, että DS9 (tai mikä sen nimeksi tuleekaan) esitellään konseptina 20.-29.4. Pekingin automessuilla ja tulisi tuotantoon 2016-mallina syyskuuhun 2015. Ja lisää löylyä: DS-X7 olisi jo tulossa ja näyttäisi kuvan mukaiselta. Kiinan markkinaan suunnattu ja _ehkä_ myös Eurooppaan.
Liitteet: |

ds-x7.JPG [ 59.83 KiB | Katsottu 13042 kertaa ]
|
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Gamma
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 26.03.2014 21:55 |
Viestit: 14 Paikkakunta: Säynätsalo
|
Onko tosiaan niin että kaikkia maailman hyde-jousitus-ihmisiä kustaan silmään?
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 26.03.2014 22:11 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Taitaa olla niin että maailmassa on aika vähän ihmisiä jotka haluavat maksaa siitä että saavat uuden mehujousitetun sitikan, suhteessa kaikkiin potentiaalisiin autonostajiin. Autojen ropaaminen ja autotekniikka ei ole erityisemmin muodissa, eikä kuljettajan tarvitse ymmärtää kaikkia teknisiä järjestelmiä joita hänen kuljettamassaan autossa on käytössä. Kaasunestejousitus taitaa nykyään olla vähän niinkuin desmodrominen moottorin venttiiilien käyttö: Ihan kiva tekninen detalji, mutta kuinka paljon parempi ajoneuvoni on sen ansiosta? Vastaus viimeaikaisilla virityksillä lienee, että eipä juuri laisinkaan koska 1: Systeemi on viritetty vastaamaan tavanomaisia jousitusjärjetelmiä, 2: harvoja kiinnostaa tekninen toteutustapa ja 2,1: Kiinnostuneet ovat sitä pelkästään ideologisella/teoreettisella tasolla eivätkä osta uusia sitikoita 3: Valtaosa kyseisen järjestelmän tarjoamista kuriositeeteista voidaan hoitaa muullakin tapaa ja halvemmalla.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 06.05.2014 19:39 |
Viestit: 2666
|
2cvkimmo kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Tietooni on saatettu, että DS9 (viimeisten lehdistöartikkeleiden mukaan jo tilannetta ennakoivasti "Numero 9" prototype) ei tule koskaan tuotantoon, edes kiinassa. Mää kuulin kuiskuttelua, että DS9 (tai mikä sen nimeksi tuleekaan) esitellään konseptina 20.-29.4. Pekingin automessuilla ja tulisi tuotantoon 2016-mallina syyskuuhun 2015. Ja lisää löylyä: DS-X7 olisi jo tulossa ja näyttäisi kuvan mukaiselta. Kiinan markkinaan suunnattu ja _ehkä_ myös Eurooppaan. No oliko Se DS9 siellä Pekingin näyttelyssä? Tietääkö kukaan?
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 06.05.2014 19:58 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Numero 9 ja metropolis, ainakin kuvien mukaan  Aika hauska tuo Numéro 9, Suomalaisittain 
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Salaiset kuiskaukset PSA:n sisäpiiristä Lähetetty: 06.05.2014 21:11 |
Viestit: 2666
|
Laitappa linkkiä. Itse löydän numeron ysin vain 2012 pekingin näyttelystä. 2014 ei sellaista ole näkynyt. Kiinalaisten omilla sivuilla kerrotaan että numero 9 ei olisi saanut suosiota: "Chinese car buyers however aren’t into expensive hatchbacks and China didn’t like the Numero 9 very much."
Oletan että peking 2014 näyttelyssä numero 9 EI esiintynyt = ei ole enää edes suunnitelmissa tuottaa koskaan. Jos on muuta tietoa, laittakaa linkkejä!
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
|