Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Moottoriöljyn laatuvaatimukset. http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=18333 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | avbx [ 09.06.2014 16:05 ] |
Viestin otsikko: | Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Asettaako esimerkiksi fap-suodatus moottoriöljylle jotain erikoisvaatimuksia. Tyttärelle oli öljynvaihdossa (Mobil Express) sanottu, että auto vaatisi jotain erikoissuperhyper öljyä ja mitään muuta ei sinne saa laittaa. Auto on renu laguna 1.5 cdi koneella ja siinä on ilmeisesti hiukkassuodatin kun on 2008 mallia. Itse en ole moisesta kuullut. Öljynvaihto oli sitten ollut vähän arvokkaampi. Vetivätkö likkaa ihan höplästä? |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 09.06.2014 16:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
vetivät. ja näköjään edelleen monia muitakin , jotka lukevat vain purkin mainoksen tai kuuntelevat esson baarin juttuja , mutta omapahan on lompakko. ![]() |
Kirjoittaja: | avbx [ 09.06.2014 16:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Tavara oli tarkalleen ottaen Mobil 1 ESP Formula 5W-30. Varmaan hyvää tavaraa, mutta huonompikin varmaan kävisi. |
Kirjoittaja: | Aake [ 09.06.2014 16:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Onhan sille ihan oma luokkansa, RN0720. Löytyy muunmuassa Artikkelista ja Gallialaisesta Yacco Lube R:nä 10€/litra. |
Kirjoittaja: | BXboy89 [ 09.06.2014 18:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Ei mitään epäilystä etteikö kympin litra maksava öljy maksaisi Mobil Expressissä 19,90/l ja kympin suodatin 25€, mutta nää on näitä valintakysymyksiä... |
Kirjoittaja: | olli__o [ 09.06.2014 18:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
taitaa kaksikin asiaa voi erikseen vaatia "parempaa" öljyä 1. pidennetty vaihtoväli (täytyy olla kestävämpi lisäaineistus "Long-Life") 2. Ainakin Citikallakaan ei kelpaa normi-perusöljyt hiukkassuodattimellisiin, on joku lisävaatimusluokka, joka kertoo kuinka paljon palanut öljy tukkii tuhkalla suodatinta, ja huolto-ohjekirja tai netti varmaan kertoo öljyvaatimukset autolle, näin kertoo vaikka Motonetin varaosalistaus jollekin dci koneelle Lainaa: Tarkista öljysuositus autosi ohje- tai huoltokirjasta!... .öljyn iedot. 1L... Sopivuudet: - dCi jos FAP-partikkelisuodin ACEA-C4 / Renault-RN0720 Long Lifeen voi itse vaikuttaa, jos vaihtaa tiheämmin, ei tällä vaatimuksella niin merkitystä, FAP öljyvaatimus on taas sen takia, ettei hiukkassuodatin tukkeudu ennenaikaisesti, tihennetty öljynvaihtokaan ai auta/vaikuta siihen ja ilmeisesti FAP voi tukkeutua silti vaikka ajaisi vaatimusten mukaisilla öljyillakin, ainakin lyhyillä ajosykleillä, en osaa arvioida kuinka paljon oikeasti FAP tukkeutuisi väärillä öljyillä, mutta Sitikan ja Rellun lisäksi muillakin on samanlaisia vaatimuksia, ja suurimmalla osalla öljyfirmoista on vaatimukset täyttäviä öljyjä tuotannossa ja testattuna, taitaa olla yleisnimenä Low-SAPS: Lainaa: Low SAPS” formulation with lower levels of Sulphated Ashes, Phosphorous and eikä ne vaatimukset täyttävätkään mitään überkalliitakaan kai yleensä ole, hinta riippuu toki valmistajasta ja tuotteesta
Sulphur for a longer lifetime of particulate filters and catalyst converter systems |
Kirjoittaja: | Xari [ 09.06.2014 18:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
avbx kirjoitti: Asettaako esimerkiksi fap-suodatus moottoriöljylle jotain erikoisvaatimuksia? Asettaa, säästäminen voi tulla kalliiksi jos se loukku vetää tukkoon, yks moista säästämistä Hondalla kokeili ![]() |
Kirjoittaja: | kaselin [ 09.06.2014 19:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Öljyn hintaan vaikuttaa ostopaikka ns halpahalleista, moponetistä saapi edullisemmin kun mobil expressiltä. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 09.06.2014 19:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Juu, se oikea Low-SAPS on paljon halvempaa kuin FAPin vaihto ![]() ACEA-C-jotain tarttis lukea jotta olis FAPpikelpoa = matalat SAPSit. Jos lukee A-jotain tai B-jotain niin ei ole. Ja sellainen jossa on sekä C-jotain että Aata Beetä on huijausta. Miksi, lukekaa ACEAn sivuilta. Ja kansantajuisesti virallisella murteella lyhyt oppimäärä: http://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluai ... okitukset/ |
Kirjoittaja: | Aakku [ 09.06.2014 19:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Voiko ACEA C luokan öljyä käyttää autossa, jossa ei ole FAP:ia? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 09.06.2014 19:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Silleen voi sanoa että on juksattu, eli tuo Mobil: Lainaa: Tavara oli tarkalleen ottaen Mobil 1 ESP Formula 5W-30. Varmaan hyvää tavaraa, mutta huonompikin varmaan kävisi. Varmaan onkin hyvää tavaraa, sekä Low SAPS ja FAP ystävällinen, mutta ei silti taida omata ainakaan Rellun luokitusta, vaikka esim Citikan hiukkassuodatinluokitus onkin... Tuollainen Rellu-luokiteltu öljy näemmä Mobilillakin olisi (ainakin joissain maissa saatavana): http://www.mobil.com/UK-English/Lube/PD ... 5W-30.aspx |
Kirjoittaja: | olli__o [ 09.06.2014 20:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Aakku kirjoitti: Voiko ACEA C luokan öljyä käyttää autossa, jossa ei ole FAP:ia? Voi, kunhan täyttää vielä vadittavatkin luokitukset, eli esim monessa bensa-autossakin käytetyssä öljyssä voi silti olla ASEA C?-luokituskin eikä FAPpia ollenkaan |
Kirjoittaja: | avbx [ 09.06.2014 21:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
On mennyt homma eteenpäin Tarjous 10W-30 ajoista. ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 09.06.2014 22:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
avbx kirjoitti: Rellun vaihtovälin pitäisi olla 30 tkm/24 kk ja auto taitaa jopa itse ilmoitella vaihtotarpeesta. Pitäisi, vaativissa oloissa se on varmaan vähemmän, ja toi 30/24 on tuonne sivistysmaihin jossa moisella ajetaan 10v ja 250tkm ja paaliin, 2500€ romutuspalkkiolla ![]() |
Kirjoittaja: | Aakku [ 09.06.2014 22:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
avbx kirjoitti: Rellun vaihtovälin pitäisi olla 30 tkm/24 kk ja auto taitaa jopa itse ilmoitella vaihtotarpeesta. En ajaisi kuin puolet tuosta määrästä, vaikka kuinka lupailisivat. |
Kirjoittaja: | avbx [ 09.06.2014 22:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Uudemmissa (2011 ->) se onkin lyhennetty 20 tkm mittaiseksi. Lienee hyvä myös tuolle vanhemmalle versiolle. |
Kirjoittaja: | citax [ 10.06.2014 02:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
En usko avbx et tytärtänne öljynvaihtofirma huijasi, sillä heillä on vastuu tehdystä työstä ja laittamistaan öljyistä sillä väärän öljyn seuraukset joutuvat korvaamaan asiakkaalle ja nykyautoissa on teknisiä ratkaisuja ettei ole syytä laittaa ihan mitä vain jos haluaa ettei moottori rupea ylimääräisiä ääntelemään ennenaikojaan. Jos öljyn vaihto on arvokas niin kuitenkin se monella autoilijalla on vain kerran vuodessa jolloin kustannus on pieni mutta väärän öljyn valinta voi tulla kalliiksi. |
Kirjoittaja: | citax [ 10.06.2014 02:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Tuosta hinnoittelupoliitiikasta sen verran et normaali kate on monella yrittäjällä se et jos tavar sisäänostaessa maksaa euron niin ulos myytäessä siitä otetaan kaksieuroa, ja tämä hinnan tuplaaminen pitää huolen siitä et yrittäjä pystyy yrityksensä velvoitteet hoitamaan. sillä kaiken rahastuksen takana ovat nämä meidän äänestämät kansanedustajat sillä siellä säädetään yrittäjille pakkomaksuja jotka he sitten ottavat asiakkaalta..yksi muunmuassa kulutusvero alv. |
Kirjoittaja: | kaselin [ 10.06.2014 07:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Eihän aalvi oo yrittäjälle asetettu vero vaan kuluttajalle yrittäjä vaan kantaa ja tilittää sen valtiolle. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 10.06.2014 07:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
kaselin kirjoitti: Eihän aalvi oo yrittäjälle asetettu vero vaan kuluttajalle yrittäjä vaan kantaa ja tilittää sen valtiolle. Heh heh. Eikös kuluttaja maksa kaikki yrittäjälle asetetut verot? |
Kirjoittaja: | zX-files [ 10.06.2014 09:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
citax kirjoitti: En usko avbx et tytärtänne öljynvaihtofirma huijasi, sillä heillä on vastuu tehdystä työstä ja laittamistaan öljyistä sillä väärän öljyn seuraukset joutuvat korvaamaan asiakkaalle ja nykyautoissa on teknisiä ratkaisuja ettei ole syytä laittaa ihan mitä vain jos haluaa ettei moottori rupea ylimääräisiä ääntelemään ennenaikojaan. No joo, periaatteessa. Mutta sen filsun vaihtolaskun lähettäminen parin vvuoden takaiselle öljynvaihtajalle voi osoittautua melko turhaksi. Eli syy-seuraus yhteys ei ole rasvanäpille tarpeksi selvä, kun kaataakin moottoriin mitä sattuu. Ja raastuvan kautta kaikki on häviäjiä... |
Kirjoittaja: | zX-files [ 10.06.2014 09:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
olli__o kirjoitti: Aakku kirjoitti: Voiko ACEA C luokan öljyä käyttää autossa, jossa ei ole FAP:ia? Voi, kunhan täyttää vielä vadittavatkin luokitukset, eli esim monessa bensa-autossakin käytetyssä öljyssä voi silti olla ASEA C?-luokituskin eikä FAPpia ollenkaan Jep, ja ainoana rajoituksena museoikäinen kalusto, jossa C-luokan erilainen lisäaineistus saattaa olla hienoinen ongelma etenkin raskaassa ajossa, eli ne zeta-jutut sinkistä ja fosforista sun muusta. |
Kirjoittaja: | Xari [ 10.06.2014 10:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
zX-files kirjoitti: citax kirjoitti: En usko avbx et tytärtänne öljynvaihtofirma huijasi, sillä heillä on vastuu tehdystä työstä ja laittamistaan öljyistä sillä väärän öljyn seuraukset joutuvat korvaamaan asiakkaalle ja nykyautoissa on teknisiä ratkaisuja ettei ole syytä laittaa ihan mitä vain jos haluaa ettei moottori rupea ylimääräisiä ääntelemään ennenaikojaan. No joo, periaatteessa. Mutta sen filsun vaihtolaskun lähettäminen parin vvuoden takaiselle öljynvaihtajalle voi osoittautua melko turhaksi. Eli syy-seuraus yhteys ei ole rasvanäpille tarpeksi selvä, kun kaataakin moottoriin mitä sattuu. Ja raastuvan kautta kaikki on häviäjiä... Ainakaan Hondan kanssa sen väärän öljyn vaikutuksia ei tarvitse odottaa paria vuotta vaan Fap herjaa häiriötä paljon nopeammin. |
Kirjoittaja: | Karvalakki [ 10.06.2014 10:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Kolmoskorisen Lagunan 1.5 dci koneissa ei taida olla hiukkassuodatinta ainakaan vuosimalleissa 2008-2009. 2.0 l dci koneessa on hiukkassuodatin. Sellaista muistelisin kun joskus tuon vuosimallin lagunoita katselin. 2009 vuosimallia kävin ajamassa ja kyllä sieltä mustaa putkesta tuli kun kiihdytti kaasupohjassa eli suodatinta ei ollut. |
Kirjoittaja: | citax [ 10.06.2014 15:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljyn laatuvaatimukset. |
Kyllä kaselin ihan oikein kirjoitit alvista, mutta kuten aloittaja toi esille öljynvaihdon kalliinman hinnan joka sisälsi alvin niin suosittelisin sinua ryhtymään yrittäjäksi niin tulet omakohtaisesti huomaamaan et vaikka alvi onkin kulutusvero jonka asiakas maksaa sen sisältyminen vaikuttaa palvelusi kysyntään sillä asiakas tutkii aina loppu hintaa veroineen ja tekee päätöksen monasti hinnan pohjalta ostaako vai ei ja alvi nostaa kynnystä ostaa palvelua kun yrittäjälle on elinehto et kauppaa tehdään jotta hänkin saisi pienen siivun palkaksi vaivannäöstä. Katsele asiaa niin et pyydät palvelustasi 100 euroa ja sinulla ei ole alvi ostoja siltä kuukaudelta maksat 24 euroa silloin suoraan siitä satasesta alvia ja jäljelle jäävästä summasta maksat omaeläkkeen ja työtuloveron kirjanpitopalkkioineen niin tulet huomaamaan et pieni siivu lopulta jäi sinulle, vaikka käteesi tullut 100 euroa näytti kohtuulliselta. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |