|
Kirjoittaja |
Viesti |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 19.01.2011 11:00 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Kävin lamppuostoksilla jokunen viikko sitten ja H4-osastolla oli tarjontaa 4€ - 30€/pari  Kalleimmissa oli sikahienot kovamuovikotelot ja kovia prosentteja vilkkui mainoslauseissa. Toiset on sisnisiä ja toiset valkoisia. Keltaisia en nähnyt. Onko noissa oikeasti huomattavaa eroa valaisutehoissa? Watithan on kuitenkin kaikissa samat. Korreloiko luxit ja käyttöikä suoraan?
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
kulkuri
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 19.01.2011 11:25 |
Viestit: 298
|
Voikun saisikin ostella H4 polttimoita jotka vielä kestivätkin jotenkin. Nämä c femman H7 ihan hanurista kestoikä 7 kk.
ID 1,9 -62, HY 1,9B -69, CX-2000 -78, AK 400 -75, 2xBX 16v -88 ja 16TRS -88, XM V6 24V -99, B11 -54, C5 2.0 -05, Ami 8 Break -74, 2cv -55 (työn alla), Dyane -73 , 2cv6 -76, Gs Break -77, ID 1,9 -65, Ami6 -62, Cx 2.0 - 86, Visa Gti -85, XM TD Break -92.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 19.01.2011 11:40 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Osramin NightBreakerit ovat olleet valaisukyvyltään erinomaisia, mutta tavattoman lyhytikäisiä. Näitä on saanut olla vaihtamassa "koko ajan". Uutta "Plus"-versiota en osaa kommentoida, lupailee "50% pidempää elinikää".
Viime aikoina olen testaillut Philipsin tuotteita ja VisionPlussat ovat tehokkaita ja yllättävän kestäviä.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 19.01.2011 13:52 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=17Ainakin Xantussa noi valaisee paremmin kuin Philipsin +50% polttimot. Ja kestävät myös pidempään.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 19.01.2011 14:22 |
Viestit: 327
|
Ovatko myöskin ihan lailliset?
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 19.01.2011 14:27 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
zX-files kirjoitti: http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=5597&start=275 Jees, tiedän. Tuolta sen keskustelun irroitinkin 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
cuisinier
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 19.01.2011 14:33 |
|
Huonoa kokemusta täälläkin noista niin ja niin paljon enemmän valoa antavista Osrameista eli käyttöikä olematon. Hinta sensijaan oli kova, eli ei ainakaan röyhkeyttä puutu valmistajalta. Itsekunnioitus sen sijaan puuttuu, niinkuin monilta tunnetuilta merkeiltä jotka teettävät Kiinassa tuotteensa ja sieltä sitten kuskataan ala-arvoista tavaraa länsimaihin. Totta kai sekin, ettei merkeillä kohta ole eroa kun kaikki tehdään samoissa tehtaissa samalla holtittomalla otteella. Harmillista ettei keltaisia ajovalopolttimoita löydy muuta kuin ne kuvulla varustetut, vahvoja mutta valotehoa hukkuu hieman.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 19.01.2011 14:45 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
xantiano kirjoitti: Ovatko myöskin ihan lailliset? Kyllä 55W polttimot on mun käsittääkseni ihan lailliset  Ja kyllä tuolla mainitaan E-hyväksynnästäkin...
Viimeksi muokannut Igor päivämäärä 19.01.2011 14:54, muokattu yhteensä 1 kerran
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 19.01.2011 14:50 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
cuisinier kirjoitti: Huonoa kokemusta täälläkin noista niin ja niin paljon enemmän valoa antavista Osrameista eli käyttöikä olematon.
Olen antanut itselleni kertoa että noi GE-polttimot = Osram. Reilun vuoden on nyt noi GE +90% H1:t olleet xantun nokalla, ja edelleen valaisevat. Mutta kuten tuolla toisaallakin jo totesin, syynä voi olla krooninen jännitteenpuutostila. Pitäs varmaan mitata mitä sinne lampuille menee.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
cuisinier
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 19.01.2011 15:32 |
|
Eräs saksalainen ruokatavaraketju mainostaa ajovalopolttimoita, merkki ilmeisesti Ultimate Speed, made in Germany. Onko kokemuksia kenelläkään? Pitäisi olla 50% enemmän valoa kuin standardilampussa, mikä se sitten heidän mielestään onkin, tuollaisille mainoslauseille ei sinänsä kovin suurta painoarvoa kannata antaa.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 19.01.2011 22:24 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Olisihan noissa kehittämisen varaa. Usein sammuu sen tähden, että hehkulangan varsiosa katkeaa alhaalta, tyvestään, vaikka itse hehkulanka onkin ehjä. Ja katkeaa myös siksi, kun vaihtaa viereistä lähi-H1:stä, niin samalla, olemattoman tärinän vaikutuksesta hajoaa myös kauko-H1. Tai päinvastoin.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 19.01.2011 22:27 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
cuisinier kirjoitti: Eräs saksalainen ruokatavaraketju mainostaa ajovalopolttimoita, merkki ilmeisesti Ultimate Speed, made in Germany. Onko kokemuksia kenelläkään? Pitäisi olla 50% enemmän valoa kuin standardilampussa, mikä se sitten heidän mielestään onkin, tuollaisille mainoslauseille ei sinänsä kovin suurta painoarvoa kannata antaa. Nämähän voi olla niitä, joissa on pieni poikkeama hehkulangan asemassa, siis luokkaa A2.
|
|
|
|
 |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 19.01.2011 22:49 |
Viestit: 983 Paikkakunta: Vihti
|
2cvkimmo kirjoitti: Osramin NightBreakerit ovat olleet valaisukyvyltään erinomaisia, mutta tavattoman lyhytikäisiä. Näitä on saanut olla vaihtamassa "koko ajan". Uutta "Plus"-versiota en osaa kommentoida, lupailee "50% pidempää elinikää".
Viime aikoina olen testaillut Philipsin tuotteita ja VisionPlussat ovat tehokkaita ja yllättävän kestäviä. Night breakereistä toinen simahti alta kolmen kuukauden picassosta. Katsotaan kauan toinen kestää kun jätin sen vielä paikoilleen.
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 20.01.2011 13:22 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Hinta-laatusuhteeltaan mainiot näyttävät olevan GE +90%. Hae mjotonjetistä.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 20.01.2011 13:38 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Sen verran "mainosta" tuosta +100% Philipsistä että nyt kun se on puolessa Suomea tarjoushinnalla niin eipä hinta päätä huimaa.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 20.01.2011 19:28 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
xs2jammu kirjoitti: 2cvkimmo kirjoitti: Osramin NightBreakerit ovat olleet valaisukyvyltään erinomaisia, mutta tavattoman lyhytikäisiä. Näitä on saanut olla vaihtamassa "koko ajan". Uutta "Plus"-versiota en osaa kommentoida, lupailee "50% pidempää elinikää".
Viime aikoina olen testaillut Philipsin tuotteita ja VisionPlussat ovat tehokkaita ja yllättävän kestäviä. Night breakereistä toinen simahti alta kolmen kuukauden picassosta. Katsotaan kauan toinen kestää kun jätin sen vielä paikoilleen. ...viikon, ainakin mulla 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 21.01.2011 09:38 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Putkimies22 kirjoitti: Onko noissa oikeasti huomattavaa eroa valaisutehoissa? Watithan on kuitenkin kaikissa samat. Onhan niissä eroa. Ja vaikka watit olisivat paketin tekstissä samat, eivät ne oikeasti välttämättä ole. Tästähän on puhuttu jo aiemminkin ja yritän joskus saada aikaiseksi Silverstarien ottotehomittauksen. Nyt onnistuisikin helposti, kun lisäpitkien kehykset ovat valmiiksi irti maalauksen takia. Täytyy vain yrittää muistaa napata Fluke mukaan remppapaikkaan. cuisinier kirjoitti: Huonoa kokemusta täälläkin noista niin ja niin paljon enemmän valoa antavista Osrameista eli käyttöikä olematon. Osramiltahan löytyy "kompromissimalli" Silverstar. Valoa ihan kivasti, ei nyt NightBreakerin tasoa, mutta kestoikä on huomattavan paljon pidempi (puhutaan paksulla johdotuksellakin kaukovalopuolella ainakin vuosista, eikä kuukausista). 2cvkimmo kirjoitti: Viime aikoina olen testaillut Philipsin tuotteita ja VisionPlussat ovat tehokkaita ja yllättävän kestäviä. Olisiko kukaan päässyt sopivasti vertailemaan Silverstar vs. VisionPlus? Kirkkaiksihan VisionPlusia on kehuttu, mutta ovatko niin paljon kirkkaammat, että kannattaisi harkita... Silverstarit kun tuntuvat kestävän iäisyyden. xs2jammu kirjoitti: Night breakereistä toinen simahti alta kolmen kuukauden picassosta. Katsotaan kauan toinen kestää kun jätin sen vielä paikoilleen. BX:ssä NightBreakereillä kestävyys oli samaa luokkaa. En muista, oliko kahden polttimon käyttöiän eroissa taidettiin käytännössä puhua tunneista. Ja olivat plussattomia. Sitten taas yleistä diipadaipaa... 12 V / 55 W Silverstareista tuli tehtyä karkea mittaus säätöjännitelähteen virtamittarilla (jonka olen joskus säätänyt kohdilleen muistaakseni Fluken yleismittariin tms luotettavaan vertailukohteeseen vertaamalla). Tuon perusteella arvioisin kyseisen polttimon ottotehon olevan kylläkin vähintään jossain 80-100 W välillä. Tarkempia mittauksia tulen tosiaan tekemään (käytetyillä polttimoilla) myöhemmin. Jos ihan ylitehoiseksi merkitytkin polttimot kiinnostavat, niin Flösserin valikoimiin kannattanee tutustua. 145/100 W taitaa olla tehokkain heidän valikoimistaan löytyvä malli (valoteho toki kiinnostanee käyttäjää ottotehoa enemmän). Sama lafkahan valmistaa Saksassa Halogen->Xenon-muutossarjoja - moisia harkitsevien kannattanee siis varmaan tutustua noihinkin kiinalaisten vaihtoehtoina. Ehkä noillakin häikäistään kaikki vastaantulijat samalla tavalla kuin kiinalaisilla, mutta ehkä ei - kokeilemalla selviäisi.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 21.01.2011 10:01 |
Viestit: 327
|
Häikäisystä on tulossa maanteille todellinen ongelma. Porukalla tuntuu olevan keulilla jos minkäkin laista valoa ja tavan monet niistä häikäisevät. Todellinen bingo syntyy kun joku hiillostaa takaa ja vastaantulija häikäisee!
Xenoneille vaaditaan pesurit mutta niiden toimivuushan on testattu pitkässä juoksussa ja havaittu leluiksi suomen ilmastossa eli häikäisystä on tulossa tulevaisuuden suuri ongelma.
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 21.01.2011 10:52 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Tavallaan polttimon watit ei muutu, mutta kun polttimoon painettu teho on nimellisteho niin voidaan kikkailla myös nimellisjännitteellä. Eli onko ko watit annettu 12V vai 14V jännitteellä... Muutosxenonit ovat se iso pommi, niitä kun tolvanat asentelee mihin tahansa niin sokaisusoppa on valmis. Toinen ärsyttävyys on kädettömät polttimon vaihtajat, jotka saa oikeasti toisen osoittaaman taivaaseen ja toisen helvettiin 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 21.01.2011 11:37 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Polttimoiden ikään tietääksein vaikuttaa paljon myös ns pakkovalot. Eli jos jännite menee lampuille autoa startateessa saavat ne epäterveellistä jännitepiikkihoitoa. Valot parkille, starttaus ja valot päälle säästää polttimoita. Any arguments? 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 21.01.2011 11:41 |
Viestit: 327
|
Xantian kohdalla ranskalainen insinööri on kulkenut omia polkujaan ja ajovalot syttyvät kun virta käännetään päälle. Sammuvat starttauksen ajaksi mutta kuitenkin s***anan tyhmästi ajateltu! Pitänee tutkailla hakua ko ominaisuuden kohdalta ja pistää mietinnän alle kun alan kehittelemään Xantiaan päivävaloja.
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
JarnoF
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 21.01.2011 11:55 |
Viestit: 118
|
Saakos näistä uudemmista koneaivovehkeistä koodattua pakkovalot pois? Toimisi ajovalot vain nupista kääntämällä.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 21.01.2011 12:17 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Putkimies22 kirjoitti: Polttimoiden ikään tietääksein vaikuttaa paljon myös ns pakkovalot. Eli jos jännite menee lampuille autoa startateessa saavat ne epäterveellistä jännitepiikkihoitoa. Valot parkille, starttaus ja valot päälle säästää polttimoita. Any arguments?  En väitä vastaan, mutta omassa käytössä noi GE +90% polttimot on kestäneet yli vuoden, ja mitään parkkivalokikkailua en ole harrastanut. Valoautomatiikan/valomuistin/pakkovalon poistosta olen kyllä haaveillut, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi... ilmeisesti facelift-xantussa joku rele pitää korvata hyppylangalla tjsp?
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 21.01.2011 12:19 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
xantiano kirjoitti: Xantian kohdalla ranskalainen insinööri on kulkenut omia polkujaan ja ajovalot syttyvät kun virta käännetään päälle. Sammuvat starttauksen ajaksi mutta kuitenkin s***anan tyhmästi ajateltu! Pitänee tutkailla hakua ko ominaisuuden kohdalta ja pistää mietinnän alle kun alan kehittelemään Xantiaan päivävaloja. Eikös nämä valomuistit ole maahantuojan tekeleitä? Eihän tommosia ole ainakaan takavuosina edes vaadittu muualla kuin täällä kansalaisten holhouksen luvatussa maassa, jossa valtiovalta ei luota siihen että ihmiset osaa pistää valot päälle kun tulee pimeää. 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
|
|