Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=18382 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 15.06.2014 15:31 ] |
Viestin otsikko: | Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Nyt Xantian saloihin alustavasti perehdyttyäni olen havainnut yleisen konsensuksen olevan se, että Xantia 2 on huonommin tehty kuin ykkönen. Onko se totta? Ainoa konkreettinen esimerkki mihin aina viitataan on se manuaaliaskin vaihteensiirtokaapelisto. On kuulemma parempi Xantia ykkösessä. Onko muita todellisia syitä, miksi x1 olisi parempi? |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 15.06.2014 15:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Ykkönen on jo hieman haalistuneiden muistikuvien mukaan pehmeämpi ajettava. Varusteet myö smonesti paremmat, esim kakkosissa on takaovien sähkölasit korvattu veiveillä (huom, mallikohtaisia eroja). |
Kirjoittaja: | BXboy89 [ 15.06.2014 16:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Minulle on jäänyt fiilis että yleisessä mielipiteessä ns. facelift-malleissa uskotaan valmistajan parantavan laatua. Mistähän moinen ajatus? Eikös se ennen ole niin, että katsotaan mistä kaikesta hiipuvan automallin tekokustannuksissa voisi karsia ja huononnetaan niin paljon kuin uskalletaan ilman että maine menisi peruuttamattomasti. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 15.06.2014 16:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Makuasia. Omaa kokemusta 1,8SX 1, eli karvalakkimalli ja 2,0HDi 2. Ykkösessä oli parempaa ainoastaan herkempi ohjaus, ja jollain tapaa se tuntui hiljaisemmalta tietyissä olosuhteissa, muutoin vertailu on hieman hankalaa kun autoissa oli eri voimanlähteet. Muutoin toi HDi oli parempi joka suhteessa, erityisesti viattomuuden suhteen. No se ohjaustehostimen letku tuntuu kyllä menevän pääsääntöisesti kakkosista, joten ainakin siinä kohtaa on optimoitu hieman liikaa... |
Kirjoittaja: | Jukkaruus [ 15.06.2014 19:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Toden totta, ykköskoppanen tuntuu jotenkin herkemmältä käännellä ja muutenkin voisko nyt luennehtia sujakammalta. Tietysti saataa olla tuolla painoerolla jotakin tekemistä käytökseen. Molemmat seisoa tönöttää tuossa pihassa, 1.8l ja 2.9l. Henkilökohtaisesti ykköskoppanen on myös ulkoisesti onnistuneemman näköinen, pidän kakkosen pyöreempiä puskureita melko turhana virittelynä. |
Kirjoittaja: | export [ 15.06.2014 21:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Pakko yhtyä edellisiin. Mielestäni on mukavampi, tosin vanhemmasta puuttuu käsinoja joka on iso miinus, siis siitä joka minulla oli ja joka nyt on pojalla. Jousituskin tuntui paremmalta mutta sitähän ei tosiasiassa pysty vertaamaan jollei molemmissa ole täysin uudet osat. Paino voipi olla selitys myös tuohon jousitukseen ? |
Kirjoittaja: | ealab [ 15.06.2014 21:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
II:ssako vaihteensiirtokaapelit? Taitaa olla vivusto BX:n malliin. I-koppaisen pallojen on kehuttu sopivan II:seenkin. |
Kirjoittaja: | xanpoke [ 15.06.2014 22:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Minulle on kertynyt kokemusta sekä ykkös että kakkoskoppaisista, 8 ja 16 venttiilisistä, 1.8 ja 2.0 litraisista Breakeista ja Berlineistä. En ole havainnut mainittavia laatueroja 1:n ja2:n välillä. Kysymyksen asettelu taitaa pitää sisällään lopputuleman, ykkönen on parempi. Sana "Miksi" on ainoastaan tarkoitettu pönkittämään Jekkerin mielipidettä. Ja kukapa ei omaansa kehuisi, eikös tämä Activa olekin ykköskoppainen? ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 15.06.2014 23:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
No ainakin yhdessä mk1:n häviää:valoissa (tai kahdessä/neljässä...riippuu miten laskee) eli etu ja takavalot. Edessä teho ja takana muovilaatu on parempi kakkosessa (enpä tosin tiedä menikö takavalojen muovin harmaantumisen raja juuri facelift välillä vai hieman eri kohdilla ) Helmojen ruostesuojauksessa on taas mk1 voittaja, lienee käynyt joissain vuosimalleissa mk2:ssa kämmi? ja voivat hävitä ennenaikaisesti. Eipä silti -huonosti voi käydä mk1 helmoillekin ainakin jos lokasuojan muovitulppa päästää kuraa sisään? |
Kirjoittaja: | Akaile [ 15.06.2014 23:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Ygösen pehmeämpi jousitus on seurausta suurempipaineisista jousipalloista, joten tuo ei suuri murhe ole. En tiedä onko se rakenteellinen ero vai pelkät vuodet ja kilometrit, mutta ykköskoppaisissa on niitä jousitolppien yläpäitä jouduttu uusimaan, kakkosista en ole kuullut vastaavaa. Ykkösen pelkääjän puolen kauhukahvasta en pidä, lisälaatikko tai bägi sopii tuohon tilaan paremmin. Ulkoinen lookki on niin makuasia, että sen vertailu on jokseenkin turhaa. Molemmissa hyvää se, että kyseisen mallin tunnistaa jo kaukaa. Eli tusinatuote aikana muotoiltu tuote, joka silti eroaa selvästi kilpailijamerkeistä. Breikin perä on mielestäni erittäin onnistuneesti muotoiltu. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 16.06.2014 00:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Eikös kaikissa Xantioissa ole tangot vaihteensiirrossa eikä kaapelit? Sekä I että II? |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 16.06.2014 00:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Cikatti kirjoitti: Eikös kaikissa Xantioissa ole tangot vaihteensiirrossa eikä kaapelit? Sekä I että II? Ei: Liitteet:
|
Kirjoittaja: | Cikatti [ 16.06.2014 00:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Miksi minulla on purussa Xantia II jossa ei ole kaapeleita vaan 3 tankoa? |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 16.06.2014 00:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Cikatti kirjoitti: Miksi minulla on purussa Xantia II jossa ei ole kaapeleita vaan 3 tankoa? 4-pyttyinen turboton kone = eri vaihdelaatikko? |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 16.06.2014 00:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Ah, kaapelit vain kutoskoneen manuaalissa? Makes sense... |
Kirjoittaja: | Teuski [ 16.06.2014 06:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Kakkoskoppaista saa diesel+automaatti-yhdistelmällä. Eli eiköhän voida todeta keskustelu loppuunkäsitellyksi ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Zamster [ 16.06.2014 10:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Omistin aikoinaan 96-mallisen ykköskoppaisen 2l 16v Meribelin ja heti perään 2000-vuosimallisen kakkoskoppaisen myöskin 2-litraisen Exclusiven, berline-mallisia molemmat. Mitä tulee noiden yksilöiden perusfiilikseen laadukkuuden ja ajettavuuden suhteen, sanoisin että samasta puusta tehtyjä olivat. Pallottelin molemmat samalla tavalla ja kyyti oli aikalailla identtistä. Kun hakemalla hakee niin uusikoppainen oli ehkäpä hieman vakaampi ja vähemmän tuuliherkkä ajettava, mutta tähän rengastuksella oli varmasti itse autoa isompi vaikutus. Moottorin puolesta uusikoppainen oli jonkin verran pirteämpi ja pienempikulutuksinen. Mitä tulee varusteluun niin uusikoppaisissa vanhakoppaisia huomattavasti yleisemmin esiintyvät ilmastointi ja tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin (joka vieläpä pelasi todella hyvin) korvasivat mielestäni mennen tullen takaovien sähkölasien puuttumisen. Eipä niitä takalaseja tarvinut ilmastoidussa autossa pitää koskaan auki. Verhoilumateriaaleissa Ph1-Meribelin alcantara-verhoilu oli ehkä inasen laadukkaamman oloinen kuin Exclusiven vastaava, joskaan en oikein koskaan täysin keksinyt miksi. Ehkäpä materiaali oli sen verran paksumpaa että tuntui hieman jämäkämmältä, tiedä häntä. Toisaalta Ph2-Exclusiven penkin istuinosa oli hieman pidempi ja paremmin muotoiltu, joten eroja suuntaan tai toiseen ei tässäkään juuri ollut. Valot uusikoppaisessa olivat todellakin aivan eri planeetalta kuin ykköskoppaisen tuikut. Kokisin tämän melkeinpä suurimmaksi eroksi näiden mallien välillä. Hyviä pirssejä molemmat mutta kyllä ainakin omassa tapauksessani uusikoppainen toi lopulta kokonaisuutena selvän parannuksen edeltäjäänsä nähden, semminkin kun sain uudemmassa mukaan kaikki kaipaamani varusteet. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 16.06.2014 10:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Teuski kirjoitti: Kakkoskoppaista saa diesel+automaatti-yhdistelmällä. Eli eiköhän voida todeta keskustelu loppuunkäsitellyksi ![]() ![]() Eipä saanut HDi + automaatti joten ei tuo paljon riemunkiljahduksia aiheuta. ![]() Minusta tuo Xantian facelift on varsin onnistunut, varsinkin jos katsotaan millainen se alkuperäinen Xantian konseptimalli oli. Lähempänähän toi facelift on sitä kuin ykköskoppainen. |
Kirjoittaja: | ealab [ 16.06.2014 12:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Akaile kirjoitti: Ygösen pehmeämpi jousitus on seurausta suurempipaineisista jousipalloista, joten tuo ei suuri murhe ole. En tiedä onko se rakenteellinen ero vai pelkät vuodet ja kilometrit, mutta ykköskoppaisissa on niitä jousitolppien yläpäitä jouduttu uusimaan, kakkosista en ole kuullut vastaavaa. Ykkösen pelkääjän puolen kauhukahvasta en pidä, lisälaatikko tai bägi sopii tuohon tilaan paremmin. Ulkoinen lookki on niin makuasia, että sen vertailu on jokseenkin turhaa. Molemmissa hyvää se, että kyseisen mallin tunnistaa jo kaukaa. Eli tusinatuote aikana muotoiltu tuote, joka silti eroaa selvästi kilpailijamerkeistä. Breikin perä on mielestäni erittäin onnistuneesti muotoiltu. Olisiko kyse vain paineista. Ettei myös iskunvaimennusventtiileistä ja reiän koosta. II-koppaisen alkuperäiset (2000, 1.8 excl) etupallot paineistettu 10:llä yli, paineen muutoksella ei merkittävää eroa suhteessa takapalloihin (1,9D etupallot, 3p). Mitä nyt vähän kauemmin saa ajella ennen täyttöuusintaa. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 16.06.2014 22:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
ealab kirjoitti: Akaile kirjoitti: Ygösen pehmeämpi jousitus on seurausta suurempipaineisista jousipalloista, joten tuo ei suuri murhe ole. En tiedä onko se rakenteellinen ero vai pelkät vuodet ja kilometrit, mutta ykköskoppaisissa on niitä jousitolppien yläpäitä jouduttu uusimaan, kakkosista en ole kuullut vastaavaa. Ykkösen pelkääjän puolen kauhukahvasta en pidä, lisälaatikko tai bägi sopii tuohon tilaan paremmin. Ulkoinen lookki on niin makuasia, että sen vertailu on jokseenkin turhaa. Molemmissa hyvää se, että kyseisen mallin tunnistaa jo kaukaa. Eli tusinatuote aikana muotoiltu tuote, joka silti eroaa selvästi kilpailijamerkeistä. Breikin perä on mielestäni erittäin onnistuneesti muotoiltu. Olisiko kyse vain paineista. Ettei myös iskunvaimennusventtiileistä ja reiän koosta. II-koppaisen alkuperäiset (2000, 1.8 excl) etupallot paineistettu 10:llä yli, paineen muutoksella ei merkittävää eroa suhteessa takapalloihin (1,9D etupallot, 3p). Mitä nyt vähän kauemmin saa ajella ennen täyttöuusintaa. Suattaapi olla, suattaapi olla ettei oo...eli en tiedä, tarkoitin vain lähinnä, että kovasti se kakkoskoppainenkin muuttuu samaksi, kun laittaa sinne ne ykköskoppaisen pallot. Tai jotkut muut, esim. CX-pallot. |
Kirjoittaja: | KKA [ 19.06.2014 20:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Jotain noissa 2 koppaisen helmoissa on mennyt pieleen kun ruostuvat puhki, vanhemmissa malleissa ei ainakaan omissa ole ollut sitä ongelmaa.samoin kattopellin liimaus tuntuu irtoavan kattopalkeista ja alkaa ärsyttävästi rämisemään, tämä ongelma on ollut jo kolmessa uudempikorisessa mulla, mut ei yhdessäkään vanhemmassa mallissa. Se liimaus on vielä hankala korjata kun ei meinaa saada kattopahvia raotettua niin ettei siihen tulisi jälkiä. |
Kirjoittaja: | tommi [ 21.06.2014 18:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Minun mielestäni tuo vm.-96 1.9TD on parempi ajaa kuin -99 HDi. On käynyt mielessä, jos laittaisi I-koriseen II-korisen puskurin, etulokarit ja konepeiton. Minusta II-koppainen on peremman näköinen. Koelauta on myös mielesäni II-koppaisessa nätimpi, mittaristo myös. |
Kirjoittaja: | peltipolvi [ 21.06.2014 20:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Semmoinen on mielikuva, että törmäystesteissä II-koppaisella olisi selvinnyt vähemmin vammoin. Nykyään tuo tietysti riippuu ihan siitä, miten lahon yksilön kanssa kolaroi, jos kolaroi. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 19.11.2020 08:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Tähän ikivanhaan aiheeseen on pakko lisätä eräs toistaiseksi käsittelemätön seikka joka puhuu ykköskoppaisen puolesta: B-pilarien kohdalla sisäkatossa ei ole poikittaista palkkia joten täysikasvuisen kuljettajan pää ei osu kattoon! P.S: Nettiautossa on tällä hetkellä vain 7 Xantiaa, joten alkaa lähestyä beksin lukemia. |
Kirjoittaja: | Tapsa [ 19.11.2020 11:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta? |
Takavuosina oli pihassa -97 ja -00 breakit. Tai, no ovat ne nytkin, purussa... Enää en muista varmaksi, mutta taisi olla takaluukkujen johtojen korjausurakka, joka sattui molemmissa yhtaikaa. Samana kesänä vaihtelin mittarivalojakin niihin. Vikojen ajoittumisesta en lähtisi johtopäätöksiä vielä tekemään, mutta siitä kylläkin, että joka ainoa äänieristepala ja vaimennusmatto, joka näissä rempoissa tuli vastaan, oli uusikoppaisessa kevyempi ja pienempi. ![]() ![]() Jotenkin näistä uudemmista vain tulee hiukan halpuutettu vaikutelma. Olisiko se ovien sulkemisäänessä vai missä. Iso rämisevä ja kumiseva konepelti ei ainakaan auta. Varusteista sadetunnistin on melkein siedettävä, sateella se toimii, mutta tihkussa se on aivan neuroottinen lasinpilaaja. Pitäisi olla säädettävä tihku vielä erikseen. Activan penkitkin ovat uudessa ihan löperöt sohvat verrattuna vanhaan (-96 vs -98). Valot, radio ja kauko-ohjattu keskuslukko kyllä ovat ehdottomasti uudemmassa paremmat. Lopulta nämä paremmat valot saattavat olla kuitenkin se ostopäätöksen ratkaiseva tekijä, jos käyttöautoa ajatellaan. Keulan sivuprofiili on uudessa DS-SM-mäisempi mutta takapuskurin tökerö makkara tuo mieleen Makkaratalon tuolta keskustasta... ![]() ![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |