Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Laskee tai pysyy — vika vai ominaisuus?
ViestiLähetetty: 28.06.2014 01:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Olen omassa subjektiivisessa mielessäni tehnyt seuraavanlaisen havainnon: Sitruunapatongissa keskustellaan nykyään yhä useammin hydejousitettujen kulkineiden perän/alustan laskemisesta, jolla viitattaneen nesteiden palaamiseen kokoojasäiliöön ja korin vajoamiseen maata kohden. Keskustelu on aina paikallaan, mutta nyt olen ollut huomaavinani (?), että tämä laskeminen/vajoaminen olisi ns. ei-toivottu –ominaisuus ellei jopa vika. Hmm...

Tämä laittoi pohtimaan omaa (rajallista) Citroën-historiaa. Tiuhaan tahtiin oli monenmallista hydekulkinetta ja siitä pääsin eteenpäin miettimään, mitä tuossa pihalla nyt on. Ei yhtään Citroënia. Ei yhtään. Miksi? OK, aina voi hankkia hydeharrastepelin, mutta minulla ei ole aikaa eikä rahaa harrastaa, joten...

Mielenkiintoni Citroënia (lue: käyttömalleja) kohtaan alkoi heiketä sillä hetkellä, kun ne lakkasivat vajoamasta. Kun ei tarvinnut enää odottaa, että noustaan lentokorkeuteen ennen ajoonlähtöä. Kun ei tarvinnut selittää, miksi autoni on masentunut parkkipaikalla. Taika katosi, tai jotain.

Egoistin valinta aiemmin ilmeisesti. Vai masokistin? Yritän siis kysyä kovin mahdotonta kysymystä; Onko Citroën muuttunut vai maailma sen ympärillä ja se on muuttanut Citroënin? Eikö meitä taikamattojen ystäviä ollutkaan tarpeeksi?

:D ;)



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Laskee tai pysyy — vika vai ominaisuus?
ViestiLähetetty: 28.06.2014 18:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
Ilmeisesti uusia Harrastajia tullut hyde-ihmeiden maailmaan, ja silloinhan on hyvä kysellä, miten se taikamatto saa käyttäytyä, toki joissain on kaiken näköisiä vajoaminen estoja, ja niiden toiminnasta myös kysellään, pidän kyllä ihan positiivisena kaiken näköistä mielenkiintoa hydejousituksen toimintaa kohtaan...

Omissa kulkineissa pidän "normaalina" sen vajoamista vartissa tonttiin, kyseessä kumminkin 24v. Tai sitä vanhempi kulkine kuitenkin. 8-) :mrgreen:

Kyllä sitä itsekin on yritetty kysellä ja haalia tietoa milloin mistäkin 8-)
Ja sitten yritetty jakaa eteenpäinkin...



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Laskee tai pysyy — vika vai ominaisuus?
ViestiLähetetty: 28.06.2014 22:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kumma kyllä, yhtään vajoamisenestolla varustettua yksilöä ei ole omistukseen asti ehtinyt, eikä se ole mitenkään haitannut. Pikemminkin päinvastoin, pidän tuota vajoamista sekä persoonallisena juttuna että hyödyllisenäkin, eipähän korkeudensäätimen vivustot jumiutumaan pääse kun tulee aina liikettä ainakin toiseen ääripäähän eli alaspäin...

Hauskaa sit noiden Hydractiven omaavien yksilöiden kanssa, jokainen niistä käyttäytyy jotenkin eri tavalla. Yhteistä niillä on, että tonttiin tulevat, mutta siinä miten nopeasti ja mikä pää edellä, siitä eroja löytyy..:

-91 2.1td Berline, tasaisesti vajosi, muutamassa tunnissa
-94 2.1td Break, sammutuksen jälkeen meni tunteja ennen "putoamista", paitsi ovet lukitessa ei selkäänsä ehtinyt kääntää kun oli tontissa
-92 2.1td Break, perä edellä, alle tunnissa perä maassa, keula vaatii toisenkin tunnin
-92 3.0 Break, keula edellä tonttiin, perä muutaman tunnin näkyy pysyvän

Hauskin oli kyllä tuo -94, joka tosiaan lukitessa päätti mennä makuulle, kuskia nöyrästi odottamaan. Lukitsemattomana taas, oikeastaan mitä tahansa oli odotettavissa, selkeyttä en keksinyt yhteisten seitsemän ajetun vuoden aikana... Oma merkityksensä tuohon muista poikkeavaan käytökseen oli vissiin siinä että siinä oli HydractiveII, noissa muissa kolmessa taas ykkösversio aiheesta..?

Noilla neljän yksilön kokemuksilla, miellän kakkosversion Hydractivesta mukavammaksi, käytökseltään jotenkin sivistyneemmäksi. Palloja on kyllä kokeiltu kolmessa ekassa ihan paljon, hyvän ykkösversioistakin sai, muttei kakkosversion veroista (ainakaan vielä, ehkä joskus?)...

On noita "tavallisemmallakin" jousituksella varustettuja ihan useita ollut, yksi edelleen joka putoaa tosi hitaasti. Täsä lie auttaa karvan yli satatuhatta ajettua kilometriä, eikä siinä ole sellaista "enemmän ajetun Beksin ominaisuutta" eli väljistyneen jarruventtiilin aiheuttamaa pikaista peränlaskua mukana, tässä ehkäpä auttaa täysin erilainen poljinventtiilin rakenne...

Koskaan ei ole häirinnyt se että joutuu hetken käynnistyksen jälkeen odottelemaan, sitäkin pidän vain hyvänä asiana, ehtiipähän kone hitusen lämmetä ennen liikkeellelähtöä, varmasti ehtii turvavyöllä ittensä penkkiin köyttämään yms...

Ihan helpolla en taida eroon hakeutua noista vajoavista malleista... :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: