Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
XM:n maalauksesta http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=18574 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 11.07.2014 12:25 ] |
Viestin otsikko: | XM:n maalauksesta |
Olen tässä vähän mietiskellyt vanhan XM-farkkuni uudelleenmaalausta. Vahan maalin päältä lakka irtoilee laikkuina, kuten monet ovatkin nähneet. Muutama kysymys aiheesta: -Kannattaako kylkilistat irroittaa, vai teipata? - ovenkahvat, nyt en muista kuinka iso homma on niitä irroittaa -ovien ikkunoiden alalistat, miten lähtee? -takaluukun merkit, taltallako irti ja liimalla takaisin? -tuulilasin ja takalasin reunalistat, irroitus vai teippaus? |
Kirjoittaja: | Raatokalle [ 11.07.2014 23:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:n maalauksesta |
Ei varsinaisesti liity itse farmari XM:n, mutta jaan omat ajatukseni "teipataan kaikki piiloon" tekniikasta. Itse sohlasin vähän aikaa sitten erään opel astra 95' farmarin uusiin väreihin ja mitään ei irroitettu, vaan kaikki peiteltiin teipillä. Jälki myös on sen näköistä, kun sieltä täältä onkin unohtunu jokin kulma teipata tai teippaus onkin jäänyt vähän vajaaksi. Kannattaa suosiolla ottaa aikaa ja purkaa niitä ovia ja listoja. Loppujenlopuksi pääsee helpommalla, kun ei tarvitse vääriin paikkoihin levinnyttä maalia jynssätä pois. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 13.07.2014 00:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:n maalauksesta |
Vaikka teippauksen tekis ilman ikänäön aiheuttamaa ongelmaa niin myöhemmin maali mm kuoriutuu painepesurilla ja pesukoneessa. Toisaalta, jos tuo maalaus tehdään teipaten niin XM:n kohdalla se on aivan sama, sillä ei ole pitkää elämää tiedossa muutenkaan enää ![]() |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 14.07.2014 02:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:n maalauksesta |
Cikatti kirjoitti: Toisaalta, jos tuo maalaus tehdään teipaten niin XM:n kohdalla se on aivan sama, sillä ei ole pitkää elämää tiedossa muutenkaan enää ![]() Tuo oli jo niin alhainen heitto, ettei se ansaitse edes vastausta ![]() ![]() ![]() Ja kolmas vielä kokonaan aloittamatta. ![]() |
Kirjoittaja: | noever ZX [ 15.07.2014 17:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:n maalauksesta |
Ei muuta kuin uutta väriä pintaan älä kuuntele joutavia vikinöitä,olen maalannut ehkä noin 35-40 autoa elämäni aikana ja kaikista olen teipannut listat ym.Kun teippaa huolellisesti säästää varmasti aikaa turhiin irroitteluihin.Jos lähdetään maalaamaan jotain näyttelyautoa silloin asia on eri.Käsittääkseni tässä on oma käyttis kysymyksessä.Tsemppiä. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 16.07.2014 13:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:n maalauksesta |
![]() Ja kuten toverikin tuossa sanoo, kyllä teippaus onnistuu hyvinkin mikäli teippari ei ole ikänäöllä varustettu. Nimim: "toisen muijaa voi haukkua mutta jos kulkuneuvoa niin alkaa läski tummua" ![]() |
Kirjoittaja: | KKA [ 16.07.2014 14:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:n maalauksesta |
Ilman muuta kaikki listat ja ovenkahvat ym. irti, ei ole kovin iso homma, saa samalla varmuuden ettei ole ruostetta listojen alla. Samalla saa kaikki listat ja kahvat putsailtua hyvin kun ovat irrallaan.Maaliksi suosittelen ihan vanhanaikaista myrkkyväriä, 2 autoa on mulla mennyt piloille noitten nyky vesivärien kanssa. Tallissa seisoo nytkin yksi 505 pösö jossa ei vesivärit pysy kiinni ja auto on jo kerran takuuna maalattu uudestaankin. Jostakin syystä vesiväri ei kovetu kunnolla lakan alla ja menee kurttuun joka paikassa missä joutuu puristuksiin, esim. Ovenkahvojen alla. |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 16.07.2014 14:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:n maalauksesta |
Asia ei ole yksiselitteinen, eikä mustavalkoinen. Vaikuttavia seikkoja ovat mm maalauksen tavoite ulkonäön ja korroosiosuojauksen osalta suhteutettuna omistajan pikkutarkkuuteen. Liki miljoonan ajettu XM:kin voi hyvällä maalauksella olla monen mielestä hämmästyttävän hyvän näkoinen auto. Kaikki, minkä alla saattaa olla kuraa ja ruostetta kannattaa mielestäni irrottaa, jos se on mahdollista kohtuullisella vaivalla ilman rikkoontumisriskiä. Puskureitahan ei ole pakko irrottaa maalausta varten, mutta onko viisasta jättää niiden alle ruostetta? Mikä merkitys on muutaman tunnin ajansäästöllä, varsinkin jos siitä ajasta ei tarvitse jollekulle muulle maksaa, riippuu omista mieltymyksistä. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 16.07.2014 22:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:n maalauksesta |
Kiitos kommenteista. Ovenkahvojen irroitus voisi olla hyödyllistä siksikin, että sivutuotteena voisi saada keskuslukituksen toimivaksi. ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 16.07.2014 22:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:n maalauksesta |
Cikatti kirjoitti: :D sori, se oli täydessä ymmärryksessä ja tarkoitushakuinen heitto jätteenkäsittelystä. Ei mitään syytä "soriin", huumori on aina paikallaan ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 18.07.2014 02:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:n maalauksesta |
Kiitos Hannu... Tosiaan, Les E:n mustavalkoisuuteen tässä itsekin alustavasti viittaan... on kovin hankala asia purkaa tuon ikäisestä mm kaikki maalausta varten nimittäin tulee paljon rikkoutumisia, sen tiedän kokemuksesta. Moni juttu pettää purettaessa. On erityisen kunnioitettavaa maalata hyvin noinkin paljon kilsoja nähnyt laite. On siis aivan sama onko se XM tai muu. Oliko jopa niin että korin numero on jopa kovin alkupäästä? |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 19.07.2014 14:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:n maalauksesta |
Kori on pikemminkin Y3 sarjan loppupäästä 8232, jos oikein muistan. Vanha kojelauta, hydractive 2, alunperin suorat etumaskin raot. Kaksipoulainen airbagia ennakoiva ohjauspyörä, joka tehokkaasti peitti kaikki kojelaudan painonapit.(vaihdettu yksipuolaiseen "oikeaan" Citroen-rattiin). Lapin reissu meni hienosti ilman yhtään (uutta) vikaa. Eipä tullut yhtään samanlaista vastaan, useita rättäreitä kylläkin. Ja Kemijärveltä Korialle täydellä kuormalla vähän alle puoli tankillista diiseliä. Vaan alamäkeähän se on koko matka, ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 19.07.2014 14:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:n maalauksesta |
XM-Hannu kirjoitti: Kori on pikemminkin Y3 sarjan loppupäästä 8232, jos oikein muistan. Vanha kojelauta, hydractive 2, alunperin suorat etumaskin raot. Kaksipoulainen airbagia ennakoiva ohjauspyörä, joka tehokkaasti peitti kaikki kojelaudan painonapit.(vaihdettu yksipuolaiseen "oikeaan" Citroen-rattiin). Hydractive muuttui jo -93, ja kohdalle on osunut -94 käyttöönotettuja kummallakin maskilla, kummallakin sisustalla, sekä Y3 että Y4 -malleja... Kaksipuolainen ratti tuli jo -92 (jos en väärin muista), valokytkin muuttui erillisestä pyöritettävästä vilkkuviikseen integroituun samoihin aikoihin... Xm:n ovenkahvat ovat periaatteessa helpot irroitettavat, vain yksi muovitulppa että pääsee lukon ainoaan kuusiokoloruuviin käsiksi jonka irroituksen jälkeen kahvan saa taiteiltua pois, useammat ruuveista ovat irronneet helposti mutta on tullut vastaan pois porattavakin versio... ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |