Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Alfa-uroksen ajolinjat http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=18611 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | xanpoke [ 16.07.2014 02:17 ] |
Viestin otsikko: | Alfa-uroksen ajolinjat |
No niin rakkaat alfa-uroot, mitenkä on, mitkä ovat teidän ajolinjanne liikenteessä? Vaikuttaako ajolinjoihin kenties kellonaika? Onko ero suurikin aamulla, päivällä, illalla tai yöllä valittujen ajolinjojen välillä? Entäpä mielentilan vaikutus? Vaikuttaako kenties kehnosti nukuttu yö, nauttimatta jäänyt aamiainen, runsas lounas vielä runsaampine lounasviineineen, muutama drinkki illalla jne? Nyt rakkaat ystävät on mahdollisuus avautua ehdoitta, ja kertoa avoimesti tuntemuksensa. Ja nyt tulee kaikkein tärkein kysymys, ajokaluston valinta. Kuten kaikki harrastavat alfa-uroot ovat aina tienneet, se on välineestä kiinni. Surkealla tusinakalustolla ajolinjat ovat samaa tasoa. Mutta huippukalustolla ajolinjat pysyvät viivasuorina ja kristallinkirkkaina taivasta myöten. Nyt hyvät ystävät voitte laittaa näppäimistöt rokkaamaan ja kertoa omista tuntemuksistanne, vaikkei niillä tämän kyselyn lopputulemaan mitään vaikutusta olekaan. MOT |
Kirjoittaja: | ealab [ 16.07.2014 08:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
Tämä onkin asia, johon olen kiinnittänyt huomiota. Valitsenkin, tai en valitse, vaan suoritan ajolinjat mahdollisimman vähin ratinpyörityksin. Riippumatta olosuhteista. Jotta välttyisin enemmiltä heilauttamisilta. Joskus tuli testausluonteisesti kokeltua tuota "muutama drinkki"-operaatiota. Silloin kyllä ratti pyöri, tien koko leveys käytettiin hyväksi (ei kovin leveä, joten tiuhaa ratinpyöritystä oli). Kun on hyväkaasunestejousitus (tässä tuli se huippukalusto-osio), niin auton pystysuuntaiset ajolinjat ovat myös hallinnassa, riippumatta tien pystysuuntaisista poikkeamista. ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | HiTec [ 16.07.2014 09:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
ealab kirjoitti: suoritan ajolinjat mahdollisimman vähin ratinpyörityksin. Samalla linjalla mennään, täsmennyksellä pienillä eturenkaan käännöksillä, sillä usein tulee oltua liikenteessä myös tuolla 600cc 2-pyöräisellä. Tosin kun se leikki-mieli sitten iskee, niin 2-pyöräisellä voidaan mennäkin todella loivin käännöksin, käyttäen koko kaistan leveys hyödyksi ![]() |
Kirjoittaja: | BXboy89 [ 16.07.2014 10:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
Kahdesta edellisestä poiketen pyrin suorittamaan ajon omalla ajokaistalla. Mutta ehkä olenkin vasta betatestausvaiheessa oleva uros. ![]() |
Kirjoittaja: | Hessu [ 16.07.2014 10:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
Taitaa nämä rattia loivasti kääntelevät olla niitä jotka eivät osaa ryhmittymistä vaan kääntyvät oikealle keskiviivan päältä ja vasemmalle kääntymistä odottaessaan ovat vähintään metrin päässä keskiviivasta. Parkkipaikallakaan ei tahdo mikään tila riittää. Noita näkee näillä nurkilla aika paljon. |
Kirjoittaja: | txk [ 16.07.2014 12:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
Jos ei merkityllä ajokaistalla pysy, on nopeutta liikaa. Wannabe-kilpakuskit on sitten näitä mutkien suoristajia. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 16.07.2014 12:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
BXboy89 kirjoitti: Kahdesta edellisestä poiketen pyrin suorittamaan ajon omalla ajokaistalla. Öö... Kahdesta edellisestä??? ![]() HiTec kirjoitti: käyttäen koko kaistan leveys hyödyksi ![]() Käyttäen koko kaistan ei ajoradan = eiköhän tässä silti ihan kiltisti sillä omalla kaistalla pysyttäne, vai ![]() |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 16.07.2014 16:04 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat | ||
![]()
|
Kirjoittaja: | xanpoke [ 16.07.2014 17:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
Nyt, rakkaat ystävät, aletaan olla oikeilla jäljillä. Silloin ajokalusto on oikein valittu, kun Corvettet ovat menoa hidastamassa. Ne kun saadaan pientareelle, alkaa todellisten alfa-urosten riemumarssi! Ajolinjoilla ei ole mitään merkitystä, koska jäljellejäävät huippusuharit pärjäävät omilla säännöillään. ![]() |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 17.07.2014 07:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
Hessu kirjoitti: Taitaa nämä rattia loivasti kääntelevät olla niitä jotka eivät osaa ryhmittymistä vaan kääntyvät oikealle keskiviivan päältä ja vasemmalle kääntymistä odottaessaan ovat vähintään metrin päässä keskiviivasta. Olen tehnyt saman havainnon, jotenkin tuo ilmiö on jännä. Viimeksi tänä aamuna tullessani töihin (eli n. 20 min sitten) tuossa eräällä tiellä edessäni oli Micra, joka kääntyi oikealle talon pihaan. Kokonaan vasemman kaistan kautta. Ilman vilkkua, luonnollisesti (tosin, mitenkäs tuommoisessa tilanteessa vilkuttaisit, kun ensin vaihdetaan väärä kaista ja sieltä käännytään tasan väärään suuntaan). Mutta tuota on havaittavissa ihan normaaleissa risteyksissäkin, tosi moni ryhmittäytyy sen oman kaistansa väärään reunaan, aivan kuin auton kääntöympyrä olisi 74 metriä ja kääntymisen onnistuminen kiinni siitä muutamasta kymmenestä sentistä sivusuunnassa. En tiedä miten sivistysmaailmassa homma menee, mutta minulle opetettiin autokoulussa, että ryhmittäydytään aivan siihen reunaan kaistaa, mihin ollaan kääntymässä ja taas toisaalta käännöksen jälkeen ohjataan sinne käännöksen puoleiseen reunaan. |
Kirjoittaja: | 2cv-Olli [ 17.07.2014 11:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
Hessu kirjoitti: Taitaa nämä rattia loivasti kääntelevät olla niitä jotka eivät osaa ryhmittymistä.... Kuulun itse tähän loivasti kääntelevään kastiin. Ihan vaan nuukuuttani, ja myös siksi, että ajamaan opin joskus kauan sitten 2cv4-rättisitikalla. Nelkkukoneella varustetun rättisitikan vaivalla kehitettyä nopeutta ei pidä mutkissa tai risteyksissä liiaksi hidastaa, sillä seuraavalla suoralla se nopeus on vielä pitkään se sama mutkassa käytetty nopeus. Siksi loivasti kääntely nelkulla oli välttämätöntä nopeuden ylläpitämiseksi. Lisäksi se on taloudellista. Ajan rättisitikkatyyliin myös C5:lla, ja pitkän ajan keskikulutus on 4,4 sadalla.Hessu kirjoitti: Parkkipaikallakaan ei tahdo mikään tila riittää... Ei riitä tila ei. Yleensä jätän auton kaupan parkkipaikalla mahdollisimman kauas kaupanovista aivan tyhjälle alueelle. Kaupasta tullessani näen usein, että viereisiin naapuriruutuihin on joku muukin pysäköinyt. Vaikka tyhjää tilaa olisi ympärillä vaikka kuinka. Olen vuosikymmenten saatossa ostanut neljä sitikkaa uutena. Yksi näistä oli vain kaksi viikkoa vanha, kun oveen ilmaantui ensimmäinen lommo kaupan parkkialueella. Nykyinen oli sentään jo 3-vuotiainen ensimmäisen parkkipaikkalommon ilmaantuessa.
|
Kirjoittaja: | PetteriP [ 17.07.2014 14:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
Tulsku kirjoitti: ,,,minulle opetettiin autokoulussa, että ryhmittäydytään aivan siihen reunaan kaistaa, mihin ollaan kääntymässä ja taas toisaalta käännöksen jälkeen ohjataan sinne käännöksen puoleiseen reunaan. Kävin keväällä työnajantajan tarjoamalla taloudellisen ajon kurssilla, jossa opettaja kertoi havaitsevansa ajotavasta milloin ajokortti on suoritettu. Nimittäin jo 90-luvulta lähtien on kääntyessä saanut ohjata sille kaistalle, jolla aikoo jatkaa, jos sen voi suorittaa muuta liikennettä häiritsemättä. Esimerkiksi siis käännyttäessä vasemmalle kolmikaistaiselle tielle on täysin sallittua ohjata suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle. Varmaan ihan ymmärrettävää, mutta kun on kymmeniä vuosia toiminut niinkuin Tulskullekin on tuolloin opetettu, niin en minä ryhdy opettelemaan uusiksi risteysajoa. |
Kirjoittaja: | Harri126 [ 17.07.2014 18:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
PetteriP kirjoitti: Tulsku kirjoitti: ,,,minulle opetettiin autokoulussa, että ryhmittäydytään aivan siihen reunaan kaistaa, mihin ollaan kääntymässä ja taas toisaalta käännöksen jälkeen ohjataan sinne käännöksen puoleiseen reunaan. Kävin keväällä työnajantajan tarjoamalla taloudellisen ajon kurssilla, jossa opettaja kertoi havaitsevansa ajotavasta milloin ajokortti on suoritettu. Nimittäin jo 90-luvulta lähtien on kääntyessä saanut ohjata sille kaistalle, jolla aikoo jatkaa, jos sen voi suorittaa muuta liikennettä häiritsemättä. Esimerkiksi siis käännyttäessä vasemmalle kolmikaistaiselle tielle on täysin sallittua ohjata suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle. Varmaan ihan ymmärrettävää, mutta kun on kymmeniä vuosia toiminut niinkuin Tulskullekin on tuolloin opetettu, niin en minä ryhdy opettelemaan uusiksi risteysajoa. Ohhoh, mitähän muuta tietoa pitäisi päivittää? Mä oon jo pidempään katsonut, että nykyään ei osata jättää risteystä oikein. Yksi kaveri oli poliisille soittanut torvea vastaavassa tilanteessa, seuranneessa juttutuokiossa oli vielä kysynyt, mistä arpajaisista oli kortin saanut. ![]() |
Kirjoittaja: | kurtsi [ 17.07.2014 19:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
Pitäiskö jo alkaa panna vuosiluvusta vetoja, jolloin mutkatiellä omaa kaistaa ajava on maksumies, kun kolisee. |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 17.07.2014 20:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
PetteriP kirjoitti: Nimittäin jo 90-luvulta lähtien on kääntyessä saanut ohjata sille kaistalle, jolla aikoo jatkaa, jos sen voi suorittaa muuta liikennettä häiritsemättä. Esimerkiksi siis käännyttäessä vasemmalle kolmikaistaiselle tielle on täysin sallittua ohjata suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle. Varmaan ihan ymmärrettävää, mutta kun on kymmeniä vuosia toiminut niinkuin Tulskullekin on tuolloin opetettu, niin en minä ryhdy opettelemaan uusiksi risteysajoa. Tämä on tietysti mahdollista, jos omasta suunnasta on kääntyville vain yksi kaista. Muutoin pidetään tietysti se oma kaista myös risteyksen jättämisen jälkeen. Turussa on esimerkiksi Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksessä oikealle käännyttäessä yhdeltä kaistalta kolme kaistaa. Vastaavasti Köydenpunojankadun päässä oikealle Naantalin pikatielle taituttaessa on kolme kaistaa. Vanhan tavan mukaan pitäisi siis kääntyä suoraan sille oikean puoleiselle kaistalle, mutta esimerkiksi paikallinen seriffi on julkisesti lausunut, että ensimmäisessä tapauksessa saa ajaa suoraan keskikaistalle, koska oikea kaista jatkuu bussikaistana. Jälkimmäisessä tapauksessa keskikaistalle saa kääntyä, koska oikea kaista päättyy oikealle taittuvaan risteykseen parinsadan metrin päässä ja tämä on viranomaisen mielestä "niin lyhyt matka". Tosin tämäkin on nyttemmin muuttunut, koska kaistaa on nyt jatkettu seuraavaan valoristeykseen asti. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 18.07.2014 03:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
Mä en oikein tajunnut mistä tässä on muusta kyse kuin pullopersesikailusta liikenteessä unohtaen toisten ennalta-arvaamattomuus + eläinten täydellinen ennalta-arvaamattomuus. Mulla on niin perkeleesti hevosia alla että en niitä näytä missään tilanteessa ja en oikaise mitään ajolinjoja. Mutta jos punaiset palaa risteyksessä niin minä ajan ja käännyn oikealle ja menen menojani. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 18.07.2014 07:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
Hmh, onnistuinkohan ilmaisemaan itseni jälleen mahdollisimman epäselvästi... ![]() Itse opin sen risteyksen jälkeisen suoran kaistanvaihdon nimellä "poikkeuskäännös", eikä oma sisäinen pilkunviilaaja anna sitä suorittaa, jos ei oikeasti ole pakko. Ja kun kaistoja vaihdetaan, niin esim. kolmikaistaisella tiellähän ei saa vaihtaa suoraan reunalta reunalle yhden kaistan yli, vaan jokaista kaistaa pitää ajaa hetki (en nyt muista sanatarkkaa lakimääritelmää, mutta hieman epätarkastihan se sielläkin lukee, missään ei sanota kuinka pitkään pitää kaistalla ajaa, ennen kuin sitä saa vaihtaa). Ja juu, oma kortti on vuodelta 2002. ![]() |
Kirjoittaja: | Aakku [ 18.07.2014 08:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
2cvkimmo kirjoitti: PetteriP kirjoitti: Nimittäin jo 90-luvulta lähtien on kääntyessä saanut ohjata sille kaistalle, jolla aikoo jatkaa, jos sen voi suorittaa muuta liikennettä häiritsemättä. Esimerkiksi siis käännyttäessä vasemmalle kolmikaistaiselle tielle on täysin sallittua ohjata suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle. Varmaan ihan ymmärrettävää, mutta kun on kymmeniä vuosia toiminut niinkuin Tulskullekin on tuolloin opetettu, niin en minä ryhdy opettelemaan uusiksi risteysajoa. Tämä on tietysti mahdollista, jos omasta suunnasta on kääntyville vain yksi kaista. Muutoin pidetään tietysti se oma kaista myös risteyksen jättämisen jälkeen. Turussa on esimerkiksi Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksessä oikealle käännyttäessä yhdeltä kaistalta kolme kaistaa. Vastaavasti Köydenpunojankadun päässä oikealle Naantalin pikatielle taituttaessa on kolme kaistaa. Vanhan tavan mukaan pitäisi siis kääntyä suoraan sille oikean puoleiselle kaistalle, mutta esimerkiksi paikallinen seriffi on julkisesti lausunut, että ensimmäisessä tapauksessa saa ajaa suoraan keskikaistalle, koska oikea kaista jatkuu bussikaistana. Jälkimmäisessä tapauksessa keskikaistalle saa kääntyä, koska oikea kaista päättyy oikealle taittuvaan risteykseen parinsadan metrin päässä ja tämä on viranomaisen mielestä "niin lyhyt matka". Tosin tämäkin on nyttemmin muuttunut, koska kaistaa on nyt jatkettu seuraavaan valoristeykseen asti. Tuollainen -90 luvulta asti saatu lupa kääntyä risteyksessä mille kaistalle sattuu on täysin hevosmiesten juttuja. Ilmeisesti on kysymys poikkeuskäännöksestä, joka edellyttää sitä, että seuraava risteys ryhmittymiseen on liian lähellä. Tähän etäisyyteen vaikuttaa myös auton koko. Turun linja-autokaistakokeilu on peräisin jo -80 luvun lopulta muistaakseni. Siinä kokeilussa päätettiin aloittaa linja-autokaista jo välittömästi risteyksestä toisin kuin esimerkiksi Helsingissä. Tämä edellyttää sitä, että kuljettajalle ilmoitetaan linja-autokaistasta jo ennen risteystä oikealle käännyttäessä. Kokeilu jatkuu edelleen, mutta merkinnät ovat hieman karisseet vuosien saatossa. Tämä tiukka sääntö risteyksien kaista-ajosta ei ole samanlainen kaikissa maissa, vaan perustuu kansallisiin määräyksiin. Suomessa ehdotettiin vuonna -82 voimaan tulleeseen uuteen tieliikennelakiin joustavampia risteyksen jättösääntöjä, mutta se ei mennyt kuulemma äänestyksessä läpi. Eikä näytä tulleen muutoksia sen jälkeenkään. Pian lienee tulossa uusi iso remontti tieliikennelakiin, joten saanemme alkaa opettelemaan vaihteeksi uusia kenties kansainvälisempiä sääntöjä. |
Kirjoittaja: | xanpoke [ 18.07.2014 22:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
TAAS VÄÄRIN! |
Kirjoittaja: | xanpoke [ 19.07.2014 10:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
No jopas tuli näppäiltyä. ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 19.07.2014 15:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Alfa-uroksen ajolinjat |
Varsin OT: Nii, onseniivvääri ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |