Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Kenelle sopivat turboautot?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=18665
Sivu 1/4

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 24.07.2014 23:16 ]
Viestin otsikko:  Kenelle sopivat turboautot?

Niin, turbo on päivän sana. Uusimpia rakenteita mainostetaan viiveettömiksi, mutta eihän se niin ole. Yhdenkään turbokoneen voimantuotto ei ala samalla millisekunnilla kun kaasua painetaan, vaan kone hakee huippuvääntöään kyllästymiseen asti. En tykkää.

Kermaperseilyäkö?

Toki. Mutta minä haluan jättää sen vapauden valita milloin tehoa tarvitaan itselleni enkä autolle. En osaa ennakoida sekuntia etukäteen, milloin tarvin maksimiväännön. Enkä halua osata!

Ystävät, kenelle teistä sopii turboauto ja miksi viive ei häiritse?

Kirjoittaja:  olli__o [ 25.07.2014 01:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Minulle sopii ainakin, vaikkei nyt olekaan kuin melko tehoton turbodieseli.

eikä vapaastihengittävienkään kaasuun vastaavuus normiautojen koneissa niin kauhean upeaa ole ja viivettäkin lisäksi löytyy joissain ja jos sitä tavallista vapaasti hengittävääkin vertaa vaikka melko tavalliseenkin kevyeen tehokkaaseen MP-koneeseen tai urheiluauton sopivaan myllyyn niin onhan monet aika onnettomia koneita raskaine vauhtipyörineen - silti niilläkin pystyy ajelemaan tai yhtä hyvin vaikka turbo-dieselilläkin (toisaalta Dieseleissä on yksi viivelähde vähemmän: tehoa kun säädellään suoraan ruiskutusmäärällä eikä kaasuläppää heiluttelemalla).

Toisaalta moottorin liikuttama painava autokaan ei kuitenkaan raskaana kappaleena reagoi salaman nopeudellä, ei vaikka olisi keksitty moottori jonka antoteho seuraisi välittömästi kaasupolkimen asentoa (sähkömoottori lienee lähimpänä), massan kiihdyttäminen kun vie aikaa.

Kevyttä tehokasta MP:tä ja raskasta normitehoista autoa ei kannata kokonaisuutena edes vertailla -tulee vain paha mieli - silti molemmilla voi ajella, vaikka aika erilaista se onkin.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 25.07.2014 07:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Samoilla linjoilla, minullekin sopii. Sitä paitsi C5 vaparidieselillä se vasta laiska olisikin. Ja miksi diesel? Koska olen köyhä.

Vapaastiläähättävissä moottoreissa on kuulemma tosi pitkä turboviive, mutta kuka tykkää mistäkin. Minusta on hienoa, kun tulee tunne voimasta siinä 2000 kierroksen paikkeilla - pitää vain varoa kierrättämästä yli 2500 kierroksen, kun silloin se tunne häviää. :roll:

Kirjoittaja:  Xantippa [ 25.07.2014 07:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Mm. F1- ja rallikuskeille. :mrgreen:

Kirjoittaja:  Juuso [ 25.07.2014 08:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Mulle sopii myös. Täällä jo puolen tusinaa vuosikymmentä eläneenä muutaman millisekunnin viiveet tulevat tärkeysjärjestyksessä heti Matti Nykäsen avioliittouutisten jälkeen. Aloitin liikenteessä 16-vuotiaana ja totuin alusta lähtien (tuolloin) tehokkaalla moottoripyörällä (650-kuutioinen Triumph) siihen, että alta ehtii pois eikä ohituksissa tarvitse kupata. Tulevatko tehot sitten isosta moottorista, korkeasta virityasteesta vai "keinotekoisesti" turbolla puhallettuna, on mulle aivan samantekevää. DS:ään olen aina haikaillut voimamoottoria, ja turbo-CX:n koneen soveltaminen tarkoitukseen on ollut pitkään suunnittelupöydällä, mutta taitaa jäädä unelmien joukkoon. Liekö sitten ikäkysymys vai kilpailuhengen puute, mutta toisaalta en kaipaa myöskään rengasta savuttavia tehoja, ja 200-heppaiset moottoripyörät ovat suorastaan epämiellyttäviä.

Vanha ukko!

Kirjoittaja:  Akaile [ 25.07.2014 08:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Turbo tai/ja ahdin sopii hyvin pienen moottorin kaveriksi. Esimerkiksi Smart Roadsterissa turbo oli yksi hauskimmista piirteistä.

Ollappa aikaa ja pari touhutonnia.. :cry: http://www.youtube.com/watch?v=bwSG9g0M4Fw
http://www.youtube.com/watch?v=6wQRNzDR080
http://www.youtube.com/watch?v=uGNOqhrrar0

Kirjoittaja:  vibes [ 25.07.2014 10:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Kun kumminkin haluan seuraavaankin autoon yli parisataa hummaa niin eiköhän ne tule olemaan föönin kanssa kutiteltuja. Ellen sitten voita lotossa ja osta sitä AMG-Meseä :D

Kirjoittaja:  HiTec [ 25.07.2014 11:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Wanhana miehenä tuo C5:n TD + automaagi on ihan hyvä yhdistelmä. Bensapelit sitten vapareina ja 2-pyöräiset on sitten niitä leikkikaluja, joilla naatiskellaan hätäsistä liikkeelle lähdöistä. Tosin tuolla 2-pyöräistenkin puolella on jo laiskuus & mukavuudenhaluisuus iskenyt aika pahasti, kun nykyinen on 600cc skootteri 8-)

Kirjoittaja:  xanpoke [ 25.07.2014 15:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Minulle sopii turboahdettu auto oikein hyvin. Viive, jos sitä edes on, ei häiritse yhtään. Tuntuu
vähintäänkin oudolta, että itseään huippukuskina pitävällä jekkerillä ei ole pelisilmää liikenteessä.
Jos ei osaa lukea liikennettä edes sekuntia eteenpäin, miten voi pärjätä muiden mukana
tuhdeissa lounasviineissä :?:

Kirjoittaja:  Huikko [ 25.07.2014 17:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Jos saa valita, niin mielummin vaparikone ainakin bensapuolella. En ole ollenkaan vakuuttunut nykyisten pikkuturbokoneiden kestävyydestä. Turboahtimesta on tullut kulutusosa, joka on vaihdettu 300tkm mennessä jo ainakin pari kertaa.

Nykyään alkaa olemaan poikkeus että saa pieniä vaparikoneita enää. PSA:kin kai ajaa alas nykyiset VTi75/82 koneet ja siirtyy pikkuhiljaa Puretech 110/130 -koneisiin kaikissa autoissa C1:stä lukuunottamatta.

Kirjoittaja:  Jeth [ 25.07.2014 17:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Kyllä se turbo pitää olla! En kyllä ymmärrä miten se pieni viive häiritsee joitakin.. ex-activa kuitenkin lähti vetämään hienosti vaikka oli pykälää isompi ahdinkin, täydet ahtopaineet taisivat olla 2500-3000rpm

Toki on kyllä wankkelinkin vaparina (toimiessaan....) tosi kiva tasaisen vedon ansiosta.

Tässä video ex-activasta, kiihdytys alkaa heti videon alusta

http://vid22.photobucket.com/albums/b31 ... G_0132.mp4

Ja miksei tuo äänimaailmakin turboissa ole kivempi :) Tuossa oli dumppi venttiili ja 3-2,5" (alku 3") pakoputki yhellä vaimentimella

http://vid22.photobucket.com/albums/b31 ... G_0066.mp4

Vähän ovat huonoja videoita kun tuollin oli vähän huonommat kamerat puhelimissa..


Tässä vertailuun vapari wankkeli

http://youtu.be/M9E3b-4lDto

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 25.07.2014 19:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

xanpoke kirjoitti:
... että itseään huippukuskina pitävällä jekkerillä ei ole pelisilmää liikenteessä.


Merkillinen kommentti. Olenhan jo tunnustanut tarkoitusta varten taannoin aloittamassani threadissa, että olen korkeintaan keskinkertainen kuski jos sitäkään. Vastaavasti ajelen sitten varovaisesti liikenteessä, rajani tuntien.

Siksikin haluan ajaa autolla, joka reagoi just nyt eikä puolen sekunnin päästä. Se on aktiivista turvallisuutta, kun 0.1 millisekuntia kaasupolkimen painalluksen jälkeen nousee savu neljästä rattaasta. Ilman turboviivettä.

Kirjoittaja:  kaselin [ 25.07.2014 19:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Mitään ei kannata tunnustaa ei koskaan eikä missään.

Kirjoittaja:  kaseva [ 26.07.2014 02:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Musta tuntuu, että DS–jekkeri tekee nyt empiiristä tutkimusta taas vaihteeksi... hyvä niin.

Tänään viimeksi nautin Turbo–Saabin niskanikamia rutisuttavasta (heh) voimasta rekkaa ohittaessani n. 80 km/h vauhdista. Edellämainitun valmistajan slogania lainaten, " Voimaa, silloin kun sitä tarvitaan."

Ei tule se voima ajatuksen hetkellä, vaikka siitäkin pidän. Mutta kun se voima (turbosta) tulee niin se tulee, ja sitä sitä vaan tulee ja tulee ja tulee. Vapari tekee työtään kunnes ei enää jaksa, turbo puhaltaa sen padan äärirajalle ja vähän...

8-)

Kääntöpuoli. Olen aina unelmoinut tehokkaasta autosta, joka on varsin responsiivinen kaasupolkimen liikkeeseen. Alfa Romeo GTA pääsi aika lähelle, mutta siitäkin loppui mehu jossain kohtaa, ehkä sekin kaipaisi turboa?! Ilmeisesti Bugatti Veyron olisi jotain mitä haen. Ei siihen kyllä perkele rahat riitä, joten tyydyn vaihtoehtoisiin vatsankutkuttajiin. Nyt siis mennään työmatkaa puhaltimen voimin, että saa edes vähän nauttia.

;)

Kirjoittaja:  niko [ 26.07.2014 04:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Kyllä häiritsee viive, etenkin kun minulla on, jos ei pata- niin ainakin "kattilalaiska" vanha väärämmerkkinen turbopompotin. Onhan tuo laajahko käyttöalue ihan kiva, mutta silti mieluummin ottaisin ison vapaastihengittävän, joka lisäksi tarjoaisi vielä mukavan äänimaailmankin.

Kirjoittaja:  svc [ 26.07.2014 07:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Tottakai turbo, kun mekaanisesti ahdetut dieselit ovat nykyään aika harvinaisia. Olikos Mazdan Comprex-ahdin viimeinen sarjavalmisteinen? Se puolen sekunnin viive kuittaantuu ennakoinnila. Vaikea kuvitella, mitä niin yllättävää voisi liikenteessä tapahtua, että voimaa tarvittaisiin paljon ja äkkiä. Tarve nopeaan jarruttamiseen on huomattavasti todennäköisempää.

Automaattivaihteistokin hukkaa niitä sekunnin osia vaihtaessaan. Tai manuaalin hämmentäminen pienemmälle vaihteelle. Todella harva auto jaksa savuttaa kaikkia renkaitaan isolla vaihteella, ja pienemmälle vaihdettaessa tuhrataan monesti enemmänkin, kuin se puolen sekunnin turboviive.

Bensamoottoreissakin turbot tulevat yleistymään entistä enemmän. Siihen vaan pitää tottua. Riittävän tehon tarjoava vapari on väistämättä iso myös iskutilavuudeltaan ja iso moottori polttaa bensaa tarpeettomasti myös silloin, kun sitä tehoa ei tarvita. Miksi maksaisin jatkuvasti ylimääräistä isosta tehoreservistä, jota en todennäköisesti tarvitse.

Eikä se turbottomuuskaan tee nykyään autuaaksi. Jopa tuossa vapari-Xsarassa on havaittava viive, kun moottorin ECU miettii toivomuspolkimen painamisen jälkeen, paljonko sitä sähköistä kaasuläppää sopii tällä kertaa avata.

Kirjoittaja:  rundvik [ 26.07.2014 10:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Turbo menee vanhemmiten rikki.

Urbaaniviisautta..

Kirjoittaja:  Pete H [ 26.07.2014 11:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Niin minäkin :lol:

Kirjoittaja:  Hessu [ 26.07.2014 11:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Pari viikkoa sitten vaihtelin käyttikseen (Audi A3 TDI q -06) turbon, laitettiin saman tien vähän isompi. Olihan siinä savottaa, mutta enpä osaa juuri kuvitella minkä kokoinen vaparidieseli tuommoiseen pitäisi sulloa että saa samat tehot pihalle, joku 6-litrainen varmaankin. Sitten auto tietty painaisi taas enemmän ja olisi isompi joten tehoa tarvittaisiin vieläkin lisää.
Eihän tuota turboviivettä maantieajossa ole oikeastaan ollenkaan, ainoa missä tuntuu on kun kiertää vaikka kadunkulmaa kakkosvaihteella ja kierrokset putoavat turbon toiminta-aluen alapuolelle niin hetken on todella tukkoinen. Kontrasti on melko räikeä koska hetken päästä tehoa tulee kuin saavista kaatamalla. Vaparilla vastaavassa tilanteessa ei kiinnitä asiaan huomiota koska moottori "toipuu" tuollaisesta tilanteesta ilman mitään tuntuvaa kiskaisua ja jatkaa omaa verkkaista tahtiaan :)

Kirjoittaja:  retro.tuner [ 26.07.2014 12:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Näyttää siltä että moottorikoot pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä.
Saattaa olla että tulevaisuudessa vapaastihengittävät eivät pääse päästö/teho direktiivien
sisään.
Ainakin mitä Peugeotin insinööreihin on uskomista:http://www.peugeot.fi/puretech/
Ei mitään sitä vastaan, turbolla ajetaan oli se sitten Citroen, Saab tai Cummins.
Yksi parhaita moottoreita arkikäyttöa ajatellen on 1.9 tdi volkkari jakajapummppu versiona.
Olispa siinä vielä rautainen jakopää.
Eikä näissä turboissa ole mitään viiveitä enää nykyaikana. Viiveet kaasupolkimeen tuli kun
kaasuvaijeri korvattiin sähkäöjohdoilla.

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 26.07.2014 22:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

rundvik kirjoitti:
Turbo menee vanhemmiten rikki.

Urbaaniviisautta..

kaikki menee vanhemmiten rikki. Mulla pihassa 2006 HDI 306tkm ajettu alkuperaisellä turbolla. 2012 jätin ranskaan BX vanini jossa kutiteltu 1,8TD ja sillä oli ajettu 570tkm yhdellä turbolla josta viimeiset 250tkm 1,3 bar ahdoilla. l. Oikealla käytöllä nuo turbot kestää kyllä keskinmääräisen auton eliniän.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 26.07.2014 23:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Niin, katsotaanpas mitä monien mielestä maailman hienoin automerkki, Ferrari tekee muutaman hiljattaisen turbo-kokeilun jälkeen:

http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new ... ce-coming/

"The future of Ferrari V12s: no turbos and more power".

Miksi?

Koska Ferrari tietää, että turbollinen hiustenkuivaaja ei ole koskaan niin responsiivinen kuin vapari.

Vapari on pelimiehen kampe.

Turbo on tekohengitystä. Vaikka se tuo lisää tehoa ja vääntöä, kustannus on liian suuri: ärsyttävä viive (kaikissa turboissa, joka viiveettömäksi väittää ei ole kokeillut esim. teslaa tai modenaa), moottorin satunnainen vaste kaasuun, jne jne.

Minusta keskustelu siitä, onko turboissa viivettä, voidaan lopettaa. Itsestään selvästi niissä on viivettä, niin kauan kuin paineneula ei ole tapissa tyhjäkäynnilläkin. Se että sinä et huomaa tai häiriinny siitä viiveestä, ei tarkoita ettei sitä olisi.

Täysin toinen aihepiiri on elektronisen "kaasuläpän" toteutus halvemmissa autoissa, vakiokonfiguraationaan. Mutta se on tehtävissä kuntoon - käykääpäs vaikka Ferrari Modenalla kiekka kokeilemassa, miten responsiiviseksi sähkökaasu saadaan.

Kirjoittaja:  svc [ 27.07.2014 00:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

ds-jekkeri kirjoitti:
Täysin toinen aihepiiri on elektronisen "kaasuläpän" toteutus halvemmissa autoissa, vakiokonfiguraationaan. Mutta se on tehtävissä kuntoon - käykääpäs vaikka Ferrari Modenalla kiekka kokeilemassa, miten responsiiviseksi sähkökaasu saadaan.
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Mutta totta puhut. Esim Ferrarin F40 oli tosiaan aivan kelvoton toteutus. Ei meinannut turbokoneineen käydä kaupaksi sitten millään.

Ja niinhän tuolla linkissäkin kerrotaan: varakkaiden V12 mallisto jatkaa vaparina mutta mutta nämä köyhälistön V8:t saavat edelleen sen "Zero Lag" hiustenkuivaajan kaverikseen

Esim:
http://mobile.reuters.com/article/idUSB ... 3?irpc=932
http://california-t.ferrari.com/en/#specifications

Tämä on kuitenkin ehkä hieman väärä foorumi Ferrarin responsiivisuuden kehumiselle. Ei taida mikään Modenan tuote olla kaupan muutamalla paketilla Juhla Mokkaa.

Koeajon järjestyminenkin voi olla hieman hankalaa. Kuinkahan suuri todennäköisyys on päästä koeajolle, jos pyöräyttäisi Helsingissä Sports Car Centerin pihaan BX Vanilla? ;-) Ehkäpä C6 sentään saattaisi saada automyyjän edes ulos kopistaan. Onnistuisiko helpommin vaikka Tallinnassa? Koskas sinun Modenasi olikaan tulossa? Saako tulla tyypittämään?

Kannattaisi ehkä käyttää relevantimpana esimerkkinä jotain, vaikkapa 30 000 euron vaparia, pyöräänsä, kuten vaatimuksesi aloitusviestissä määrittelit. Valitettavasti ainakin minä joudun toistaiseksi tavallisena palkansaajana ja asuntovelallisena tyytymään alle 300 000 euroa maksaviin viheltimiin.

Kirjoittaja:  xanpoke [ 27.07.2014 00:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Näistä Ferrari-jutuista tulee mieleen eräs tuntemani kaveri. Tavan takaa hän sopivassa
tilaisuudessa, kun oli äveriäitä läsnä, tokaisi: "Kyllä niin taas tekee mieli Pariisiin."
Viimein joku kysyi milloin hän oli Pariisissa käynyt. "En milloinkaan, mutta ennenkin on
mieli sinne tehnyt."

Kirjoittaja:  Xsaravts2.0 [ 27.07.2014 00:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Kenelle sopivat turboautot?

Jeth kirjoitti:
Kyllä se turbo pitää olla! En kyllä ymmärrä miten se pieni viive häiritsee joitakin.. ex-activa kuitenkin lähti vetämään hienosti vaikka oli pykälää isompi ahdinkin, täydet ahtopaineet taisivat olla 2500-3000rpm

Toki on kyllä wankkelinkin vaparina (toimiessaan....) tosi kiva tasaisen vedon ansiosta.

Tässä video ex-activasta, kiihdytys alkaa heti videon alusta

http://vid22.photobucket.com/albums/b31 ... G_0132.mp4

Ja miksei tuo äänimaailmakin turboissa ole kivempi :) Tuossa oli dumppi venttiili ja 3-2,5" (alku 3") pakoputki yhellä vaimentimella

http://vid22.photobucket.com/albums/b31 ... G_0066.mp4

Vähän ovat huonoja videoita kun tuollin oli vähän huonommat kamerat puhelimissa..



Tässä vertailuun vapari wankkeli

http://youtu.be/M9E3b-4lDto


kyl tuo rx-8 vaikutti aivan veltolta xantiaan verrattuna.

Sivu 1/4 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/