C4_robotti kirjoitti:
Rehellisempää on ilmoittaa, että "teitä ei tälla kertaa valittu tehtävään..."
Nykyään kannattaa perustaa firma, ja tarjota alihankintatyötä työsuhteeseen hakemisen sijasta. Kaikilla yrityksillä on melko jyrkkä raja, ettei yli 3-kymppisiä oteta normaaliin työsuhteeseen eikä oikeastaan mielellään ketään muutakaan. Mutta samaa tehtävää hoitamaan voidaan varsin matalalla kynnyksellä ottaa alihankkijaksi vaikkapa yhdenmiehenfirma.
Itse hain takavuosina eräässä alan lehdessä ilmoitettua duunia yhteen merikuljetusalan asiantuntijatehtävään. Oli monivaiheiset haastattelut ja psykologin tutkinnat. Prosessin jälkeen kerrottiin, että minulla oli hakijoista ylivoimaisesti paras yliopistotausta sekä alan ammatillinen käytännön asiantuntemus, mutta että valitettavasti valinta kohdistui tällä kertaa muuanne. Syytä ei tietenkään kerrottu, mutta valittu hlö oli 23v juuri valmistunut kauppatieteiden maisteri. Itse olin tuolloin jo melkein viisikymppinen gubbe, ja ko alan työkokemusta oli kertynyt satamista, laivoilta, telakoilta ja merivakuutustoimialalta eri puolilta maapalloa melkein kolmen vuosikymmenen ajalta.
Kyseinen duuni jäi siis tuolloin saamatta, mutta tuosta meni vain puolisen vuotta kun tein ko. tehtävästä alihankintasopimuksen, jota olen nyt sivutoimisesti hoitanut jo toistakymmentä vuotta. Silloin aikoinaan (nykystä toimeksiantoani hoitamaan) valittu PARAS henkilö sai kenkää 4 kk ko postia hoidettuaan. Se niistä rekryfirmoista...