Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Vinkkejä Berlingon ostoon?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=18773
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  aaltopelti_fun [ 07.08.2014 22:09 ]
Viestin otsikko:  Vinkkejä Berlingon ostoon?

Vähän himoittaisi Berlingon hankinta ja kun yhtä kävin koeajamassa niin varmistui sekin, että tyydyttävä ajoasento löytyisi. Mielenkiinto ja lompakko tähtäävät n. vuosimalleihin 2002 - 2005 ja omat perversiot kannustaisivat 1,9 D koneeseen - se kun olis varmaan hauskan laiska. Ja siis diesel olis tähtäimessä joka tapauksessa. Onko 2.0 hodarissa jotain taatusti parempaa? Mihin muuhun kannattaisi kiinnittää huomiota kuin taka-akseliin (jos siitä nyt mitään näkee ennen kuin on hajalla)? Ehjä kuskin penkki taitaa olla harvinaisempi kuin kunnan työntekijän hiki? Olisko vinkkejä jakaa? Toki myytäviä ehdokkaitakin saa esittää.

Kirjoittaja:  HiTec [ 07.08.2014 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Vinkkejä Berlingon ostoon?

Itsellä oli Partner -99 1.9d. Taatusti hinta / sisätilavuus oli tuossa autossa kohillaan! Aika isoja settejä tuolla tulikin sen 10+ vuoden aikana kuljeteltua, mitä ko. auto perheessä oli. Eikä moottorin tyyppiviatkaan (mm. kantavat venttiilit => heikko kylmäkäynnistyvyys) tuota yksilö (vielä) vaivanneet. Tuossa FL-mallissa vaan on reilun 100kg pienempi kantavuus = sitä "aina kuljetettavaa" rungon massaa on siis enempi = tuo 1.9d vapari kun on lussu jo lähtöjäänkin, niin... No omat perversiommehan meillä on jokaisella :lol:

Kirjoittaja:  kaselin [ 07.08.2014 22:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Vinkkejä Berlingon ostoon?

Ekö oo TDnä tai ostaa HDIn expertissä/jumpyssä tuntuu toi TD olevan ok.

Kirjoittaja:  aaltopelti_fun [ 07.08.2014 23:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Vinkkejä Berlingon ostoon?

Jos oon oikein käsittänyt niin 1.9TD ei kuulunut valikoimaan tai ainakaan sellaisia ei ole näkynyt tarjolla. 2.0 HDi olis sitten se tehokkaampi vaihtoehto. Mutta tehot ei ole varsinaisesti tähtäimessä. Ajattelen, että vapari 1.9 sopisi kuitenkin perusteknisesti kotona hoidettavaksi koneeksi paremmin ja Camionnettella kesäisin ajellessa on jo tottunut siihen, että joskus mopoauton ohittaminenkin on haasteellista :D
Berlingo tuntuis vaan istuvan muuten mukavammin ajatuksiin: Mahtuu istumaan hattu päässä, sivulla liukuovet, kylmä(?), herkkä tuulille, laiska, varma ja tilaa riittävästi. Sehän on jo lähellä Camionnette-fiilistä, jota sitten voisi rospuuttoaikana herätellä ennen kuin pääsee kesäksi HY:n kanssa reissaamaan :)

Kirjoittaja:  HiTec [ 08.08.2014 08:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Vinkkejä Berlingon ostoon?

Yep, tuo 1.9d vapari oli ensialkuun se ainut disu, kunnes tuli 2.0HDi siihen rinnalle. Nyt en muista tuliko tuo HDi juuri ennen FL uudistusta vai sen yhteydessä, mutta kuitenkin niitä nurkkia. No luonnollisestikin 1.9d vapari kuoli siitä rinnalta nopeasti pois ja sen jälkeen HDi oli se ainut disu 8-)

Mutta siis talvella tosiaan tuolla 1.9d paksut töppöset on tarpeen! Sitä lämpöä ei vain yksinkertaisesti riitä edes varpaille kunnolla, saati sitten koko kopin lämpimänä pitämiseen :( Ja tyyppivioista nuo 1.9d kantavat, palasäätöiset venttiilit tulikin jo mainittua, mutta lisätään listalle vielä etujousen katkeamisen takaisinkutsu ja takakengistä irtoilevat pinnat. Muita ei enää tule mieleen :|

Sen verran jäi mainitsemati että koppa leijailee aika korkealla, irti maasta ja on varsin tunteeton tien pinnalle => sillä voi ihan huoletta puskea esim. puuterilumeen, normi-autojen jo luistellessa noissa olosuhteissa. Myös kapeahko C-rengas toki auttaa tähän. Samaten mökkitiellä tuo ei ole niitä ekoja joilla tarttee pelätä pohjakontakteja. Mutta taas toisessa päässä vääntövarrella toteutettu taka-akseli niiaa aika komeasti kuorman alla. Kyydissä ei tartte olla kummoistakaan lastia kun jo koppa ui selvästi matalammalla. Hyvä vain huono, jaa-a. Ja vetokykyä jarrullisena on melko maltilliset 1.000kg, joka varmasti vaikuttaa esim. as.vaunun vetämiseen, tuollainen kevyt-vaunu kun ei vielä mikään huvila todellakaan ole 8-)

Kirjoittaja:  Pasis [ 08.08.2014 08:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Vinkkejä Berlingon ostoon?

Kylmähän se on myös muilla moottoreilla. Kenno ZX:stä ja lämmitettävää sisätilaa pari m3 enemmän.

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 08.08.2014 13:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Vinkkejä Berlingon ostoon?

Mulla oli 1,8 pensa-perlinko muutama vuosi sitten, ja oli kyllä varsin huoleton peli. Jouset oli vaihdettu takuuna aiemmin. Taisin vaihtaa etupyörän laakerin, jarrulevut ja -palat eteen, muutoin mentiin öljyn/hihnan/lampunvaihdoilla. Niin ja antennimysteerion vaihdoin ja alkoi ratiokin kuulumaan.

Kohtalaisen mukava ajaa, pysty/korkea istuma-asento ja näkyvyys, isot peilit, erittäin hyvät tilat (mitä vaan pystyi laittamaan "heittämällä" sisälle), tykkäsin myös liukuovesta. Kulutus kohtuullinen, edullisehkot osat ja simppeli tekniikka = jokainen nyrkkipaja pystyy huoltamaan/korjaamaan. Ei tosiaan lähtenyt ensimmäisenä luistelemaan liukkailla. Poijjaatkin tykkäs olla kyydissä. Taka-akselin kunto kannattaa tarkistaa. Niin ja jos ostat, laita moottoritilan alle pohja"panssari" esim. alu-levystä kuten minä. Lämmintä oli just riittävästi yli 30 asteen pakkasellakin matka-ajossa.

Kirjoittaja:  arz-361 [ 13.08.2014 17:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Vinkkejä Berlingon ostoon?

aaltopelti_fun kirjoitti:
Vähän himoittaisi Berlingon hankinta ja kun yhtä kävin koeajamassa niin varmistui sekin, että tyydyttävä ajoasento löytyisi. Mielenkiinto ja lompakko tähtäävät n. vuosimalleihin 2002 - 2005 ja omat perversiot kannustaisivat 1,9 D koneeseen - se kun olis varmaan hauskan laiska. Ja siis diesel olis tähtäimessä joka tapauksessa. Onko 2.0 hodarissa jotain taatusti parempaa? Mihin muuhun kannattaisi kiinnittää huomiota kuin taka-akseliin (jos siitä nyt mitään näkee ennen kuin on hajalla)? Ehjä kuskin penkki taitaa olla harvinaisempi kuin kunnan työntekijän hiki? Olisko vinkkejä jakaa? Toki myytäviä ehdokkaitakin saa esittää.


Ensin 3 v ja 130.000 km vuoden 2000 Berlingon imudieselillä - ei muita vikoja kuin nopeusmittarin hajoaminen. Sen jälkeen uusi malli vuodelta 2003 ja edelleen imudiesel 1.9, jolla nyt ajettu 370.000 km. Venttiilit säädetty 200.000 kohdalla, ei käynnistynyt talvella muuten. Taka-akseli vaihdettu 300.000 kohdalla koska toinen vääntöjousi katkesi liiallisen kuorman takia ja takapyörien holkit kuluneet (pyörät kallistuvat alhaalta ulospäin) vaihtoakseli maksoi 500 euroa ja siinä on rasvanipat, joten kestää paremmin. Kuskin puoleinen etujousi vaihdettu, ja peruskuluvia osia kuten alatukivarren nivel ja sen semmosta normaalia. Jakoremmikin vaihdettu vasta kerran 200.000 km kohdalla. Kuitenkin erittäin edullista ajoa ollut. 2003 vuoden uusi malli paljon tehokkaampi kuin siitä taaksepäin oleva sama malli.

Kirjoittaja:  HiTec [ 14.08.2014 08:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Vinkkejä Berlingon ostoon?

arz-361 kirjoitti:
Kuitenkin erittäin edullista ajoa ollut.

Juuri tässä se Partner / Berlingon ehdoton vahvuus onkin, todella edullinen hankkia ja ylläpitää vs. paljonko aidosti käyttökelpoista sisätilaa autossa on. Tuosta Partnerista taisi Tepeen myötä muistaakseni tulla jopa 7-paikkainenkin versio, jossa siis kori on se jatkettu, pakun kori = sitä sisätilaa on vielä entistäkin enempi ja nyt ei mahd. kontin lyhyyskään varmasti enää vaivaa 5-paikkaisena 8-)

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/