Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Automaattisen liikenteen metropolivisio
ViestiLähetetty: 09.08.2014 08:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
"Suomen mahdollisuus toimia paikkatiedon ja liikennejärjestelmien merkittävänä viejänä heikkenee, jos emme kuulu varhaisiin omaksujiin."

Katso ja kauhistu?

https://www.sovelto.fi/yritys/tiedottee ... ivisio.pdf



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattisen liikenteen metropolivisio
ViestiLähetetty: 09.08.2014 10:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Ei kannata huolestua. Jos autoilun verotuskohtelu ja sen kehitys pysyy nykyisen kaltaisena, niin vuoteen 2030 mennessä Suomeen on tullut vain reilut miljoona uutta autoa. Tänään ostettu auto on vuonna 2030 vasta keski-ikäinen.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattisen liikenteen metropolivisio
ViestiLähetetty: 10.08.2014 00:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Linturin visiot ovat mainioita, joskin hiukan yliampuvia. Kävin v. 1997 kuuntelemassa Linturin luennon "suomi vuonna 2011" Tarina oli melko uskomatonta, puhuttiin kännyköiden huikeista muistimääristä ja suorituskyvystä, videoneuvotteluita ynnä muusta. Elettiin kuitenkin aikaa, jolloin ekat gsm puhelimet olivat markkinoilla ja huikein mediakokemus niillä olinmatopeli. Taltioin tarinat jemmaan ja kas, suunnilleen puolet visioista oli toteutunut povatussa ajassa.

Roboautot tulevat, se on varmaa. Sovellukset sitten voivat olla hiukan lievempiä kuin itsekseen ajelevat cabit. Saattue- tyyppinen kuljettajaa avustava eteneminen voisi olla nopeastikin mahdollista ja tuottaisi helpotusta ja turvallisuutta ruuhkahuippuihin, edellyttäen että saattueille olisi esim oma kaista.

Itsenäiseen lumikoneeseen on vielä paljon matkaa, koneiden päättelykyky on rajallinen ja työkoneiden etähallinta hankalaa, kun ympäristön ääniä ja koneen fyysisiä liikkeitä ei voida täydellisesti välittää etäkuljettajalle. Ihminen pystyy kuitenkin toistaiseksi konetta paremmin hahmottamaan ympäristön ja "yleisen elämänkokemuksen" perusteella havaitsemaan onko penkassa sammunut ravintolavieras, kesäkupla vai naapurin lasten lumiluola.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattisen liikenteen metropolivisio
ViestiLähetetty: 10.08.2014 09:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1941
Paikkakunta: Helsinki
Yhteiskäyttöisyys ei vaan Suomalaisessa yhteiskunnassa toimi, ei kai siinä sen kummoisempaa. Vaikka "Cab" olisi ovella 5 min tilauksesta, niin silti se oma on oma, kuskataan sillä sitten milloin muksuja, koiria tai vaikka polttopuita. Ehkä jossain keskusta-liikenteessä tuo voisi toimiakin, mutta tällöinkin se olisi lähinnä vaihtoehto julkiselle liikenteelle, ei omalle autolle 8-)

Mutta polku on kyllä aika selvä, erilaiset ajamisen avustimet valtaavat jatkuvasti yhä enemmän osa-alueita hallintaansa ja ennen täys-automatiikkaa joku juna-tyyppinen liikennöinti voisi olla sellainen lunnollinen välivaihe. "Veturi" vetää letkaa ja perässä tulevat ovat todella lyhkäsin turvavälein (=pienin ilmanvastuksin) tuon perässä, elektroniikan huolehtiessa letkan turvallisuudesta. "Junassa" olija painaa "Next Exit" -nappulaa, ilmoittaakseen muille että poistuu letkasta seuraavassa liittymässä ja näin hänen takana tulijansa osaa jättää hänet liittymässä pois eikä seuraa perässä kesämökille ;)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattisen liikenteen metropolivisio
ViestiLähetetty: 10.08.2014 13:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Automaattisen liikenteen visio on alunperin vuodelta 1938 GM:n New Yorkin maailmannäyttelyssä lanseeraama ajatus. Sitä on sitten yritetty toteuttaa eri keinoin. Jos oletetaan ettei liikkumistarve vähene, automaattitaksit ajaisivat kaksinkertaisen ajosuoritteen yksityisautoihin verrattuna ja lisäksi osittain tyhjänä. Puhumattakaan siitä, kuka ne korjaisi, siivoaisi ja tankkaisi. Taitaisi puolet kansasta tehdä sitä. Ei kovin kustannustehokas ratkaisu.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattisen liikenteen metropolivisio
ViestiLähetetty: 10.08.2014 14:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Hienoja ajatuksiahan tuossakin on, mutta kun näitäkin tarinoita on tehty jo 40-luvulta alkaen. Sitä kutsutaan tieteiskirjallisuudeksi. Olen minäkin Asimovini lukenut.

Eniten itseäni häiritsee tässä kohkaamisessa ajatus, että entistä Nokialandia halutaan nostaa uuteen globaaliin kukoistukseen älyliikenteen avulla. Halutaanko siis, että valtiovallan siunauksella suomalaisesta autoilijasta tehdään kukkaroineen koekaniini toimintamalliin, joka tulee globaaliksi vaikkapa 2050-luvulla?

Suomi on aivan liian pieni ja harvaanasuttu maa, jotta voitaisiin edes keskustella metropoliajatuksesta. Jos kaikki kansalaiset tungetaan Helsinginniemen ympärille ja rakennetaan oikea korkeiden talojen metropoli, niin tuolloin voitaisiinkin ajatella yksityisautojen poistuminen ja automatiikan mukaan tuonti. Suomessa ei ole _oikeasti_ edes riittävästi moottoriteitä ja jos koko popula asuu yhdessä möykyssä, kuka edes ajelisi kaupungista toiseen?

Olisihan se toisaalta mielenkiintoista, että koko Kehä III:n ulkopuolinen Suomi olisi pelkästään maataloustuotantoaluetta tai sitten Natura-rauhoitettua matkailuympäristöä. Turisteja onkin houkuteltava puhtaalla ilmalla ja vedellä, jos niitä vielä jäljellä on. Lentoliikenteen lakkaaminen tietysti haittaa aasialaista matkailijaa, mutta eiköhän sieltäkin joku luotijuna vedetä Suomeen asti.

Autoilu on ollut suomalaisen valtiontalouden tukipilari jo vuosikymmeniä ja mikään ei tunnu valtaapitävälle riittävän, katsokaapa taas vaikka vuoden 2015 budjettiriihtä. Politiikasta on turhaa alkaa edes vänkäämään, mutta itse en kerta kaikkiaan jaksa ymmärtää punavihertävää politisointia, jota väsätään raitiovaunuliikenteen vieressä toimistopöydän takaa tai Jopon satulassa.

On sääli, ettei kansalaisaloite ihmisten vapaasta liikkumisesta herättänyt ketään. Ehkä tuulipuku-Avensis-kansalaiselle on tärkeämpää ajatus autoveron poistumisesta ja kilometrikohtaisten maksujen tulevaisuudesta. On ihan turha itkeä automyynnin sakkaamisesta, kun ihmisillä ei kertakaikkiaan ole rahaa ostaa uusia autoja. Tässä kohden joku 1500 € romutusmaksu on pelkkää ihmisten pilkkaamista.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: