Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Mistä XM:ään lukkosarja? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=18797 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | gelupa [ 11.08.2014 20:28 ] |
Viestin otsikko: | Mistä XM:ään lukkosarja? |
Toisessa ketjussa jo mainostinkin, että tuli Hollannista haettua XM. Muuten täydellisessä autossa on kiusallinen käynnistysongelma. Aina ei startti lähde pyörittämään, pelkästään naksahtaa. Avainta heiluttelemalla ja yrittämällä muutaman kerran startti lopulta lähtee pyörimään. Myyjä oli ennen kauppoja vaihtanut startin kuvitellen vian olevan siinä. Ongelma ei kuitenkaan poistunut ja oireiden perusteella olen miltei varma että vika löytyy virtalukosta. Edellisen XM:n kanssa oli tasan sama ongelma ja silloin virtalukon vaihto auttoi. En tietenkään ollut asiasta kovin huolissani, remontti kun oli yksinkertainen. Kuitenkin nyt kun yritin netistä ostaa lukkosarjaa, selvisi että valmistus on lopetettu. Yhdestä ruotsalaisesta verkkokaupasta löysin lukkosetin jonka varastosaldo näytti vihreää ja tietysti tilasin sen, mutta tänään tuli sähköpostissa viestiä että osan pitäisi olla heillä ensi perjantaina. Sitä ei siis ollutkaan varastossa. Pahoin pelkään että osaa ei ikinä toimiteta, kun sellaista ei mistään saada... Eli: Mistä ihmeestä XM:ään lukkosarja? Vaihtoehtoisesti, onko kellään kokemusta XM:n viallisen virtalukon korjaamisesta. Joku ratkaisuhan tähän tarttisi löytää ilman että pitää kojelautaan upottaa starttinappi mallia rättäri.. |
Kirjoittaja: | Palloidiootti [ 11.08.2014 20:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Onko Y4:n virtalukoissa eroja ja voiko niitä sarjoittaa? Mulla on jossain jemmassa ylimääräinen Y4:n virtalukko vielä paketissaan, luukkujen lukot menivät kai vahingossa auton kanssa paaliin. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 11.08.2014 21:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Automaatissa startin rele kannattaisi tarkistaa. |
Kirjoittaja: | jasu [ 11.08.2014 21:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Miulla on tuossa uusimmassa ostoksessa samaa vikaa, siihen on vaihdettu edellisten omistajien aikaan startti (kahdesti?), itse vaihdoin startin releen pohjineen uusiin, piuhat oli selkeästi kuparia eikä edes mustunutta sellaista, moninapaliitin LHM-säiliön alla siisti ilman hapettumia, viimeiseksi vielä virtalukonkin vaihdoin "raatovankkurista" joka ainakin purkuvaiheessa toimi moitteettomasti. Tälläsin vielä lisäpiuhan viimeisen liitospaikan jälkeen, solenoidille menevään piuhaan, ja siitä merkkivalon sisälle joka kertoo toiminnan/toimimattomuuden... Ja mikä on tulos..? Edelleen toisinaan ei edes naksahda, merkkivalo käyttäytyy kummallisesti (himmeästi hehkuu, kirkastuen, toimiessaan palaa kirkkaasti), mutta pääosin kuitenkin lähtee. Vielä en ole laittanut tähän merkkivalopiuhaan katkaisijaa suoralle sähkölle, mutta jos tuon temppuilu jatkuu niin laitan... Jännä olisi tietää missä se matonen tuossa majailee, tätä on kuitenkin parikin omistajaa minua aiemmin metsästänyt... Sen verran eroaa kysyjän laitteesta, että on Y3 automatique ZPJ koneella vuodelta -92... |
Kirjoittaja: | kaselin [ 11.08.2014 21:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Numeron perusteella sama lukko molemmissa (sarja) 4162X1 Hintaa saksassa 177,50 http://www.teile-profis.de/page_1_3.php#oeformo täällä Hinta täällä 180,86€ http://eshop.original-teile.de/index.ph ... ram=4162x1 |
Kirjoittaja: | sitikkakuski [ 11.08.2014 21:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Aikoinaan omassa meni virtalukon pohja. Auton malli oli sama kuin kysyjällä. Y3sen virtalukon pohja ei käynyt, piti hommata uusi Y4sen virtalukko. Otin siitä pohjan ja asensin sen vanhaan lukkopesäosaan. Kävipä ainakin alkuperäinen avain. Homma pelasi moitteetta ainakin sen ajan mitä auto oli meillä. Yritin sepätä moneen otteeseen vanhaa pohjaa kuntoon ja se onnistuikin toimimaan aina jonkin aikaa, mutta lopulta hankin siis uuden lukon. Uusi virtalukko oli muistaakseni Valeon valmistama. Virtalukon pohja on mielestäni turhan köykäinen, pieniä keinuvia kuparikalikoita, jotka rupeavat helposti kipinöimään ja sitten lämmittävät muovirungon sillä seurauksella, ettei kontaktipinnat enää kosketa kunnolla toisiinsa. Kuparikalikoita oli pohjassa useampia. PR |
Kirjoittaja: | gelupa [ 11.08.2014 21:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
sitikkakuski kirjoitti: Aikoinaan omassa meni virtalukon pohja. Auton malli oli sama kuin kysyjällä. Y3sen virtalukon pohja ei käynyt, piti hommata uusi Y4sen virtalukko. Otin siitä pohjan ja asensin sen vanhaan lukkopesäosaan. Kävipä ainakin alkuperäinen avain. Heetkinen. Eli vaikka virtalukon pohjaa ei saa erikseen ostettua niin pohja on silti irroitettavissa ja vaihdettavissa? Turhaan tilasin koko lukkosarjan... Noh, jos sitä ei koskaan toimittajalta tule niin eipä mene rahat hukkaan. Tuo yhdessä viestissä mainittu rele täytynee myös tarkistaa. |
Kirjoittaja: | xs2jammu [ 13.08.2014 21:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Sitikkapuoskari kirjoitti: Automaatissa startin rele kannattaisi tarkistaa. Missä kohtaa tää sijaitsee ? |
Kirjoittaja: | jasu [ 13.08.2014 22:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
xs2jammu kirjoitti: Sitikkapuoskari kirjoitti: Automaatissa startin rele kannattaisi tarkistaa. Missä kohtaa tää sijaitsee ? Kuskinpuoleisen valoumpion takana, laitimmainen, kolme muuta on flektien releitä... |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 14.08.2014 07:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Ja eikö laatikossa itsessään ole tuota relettä ohjaava kytkin? joka siis antaa luvan startata, kun luulee olevansa P tai N asennossa? Laatikossahan on kyljessään asentotieto"kytkin" joka antaa tiedon mittariston näytölle, ja ilmeisesti tuolle startin ohjaukselle. |
Kirjoittaja: | gelupa [ 14.08.2014 07:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
cxtb2 kirjoitti: Ja eikö laatikossa itsessään ole tuota relettä ohjaava kytkin? joka siis antaa luvan startata, kun luulee olevansa P tai N asennossa? Laatikossahan on kyljessään asentotieto"kytkin" joka antaa tiedon mittariston näytölle, ja ilmeisesti tuolle startin ohjaukselle. Laatikon kytkimeen en oikein usko kun keulassa selvästi joku rele tai solenoidi naksahtaa, mutta startti ei lähde pyörimään. Vaihdekeppi väärässä asennossahan se ei taida tehdä mitään? Postissa odottelisi jo uusi virtalukko niin pääsee sitä ainakin testaamaan ensin. Käynnistys on tosin toiminut moitteetta nyt useamman päivän. |
Kirjoittaja: | jasu [ 14.08.2014 09:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
cxtb2 kirjoitti: Ja eikö laatikossa itsessään ole tuota relettä ohjaava kytkin? joka siis antaa luvan startata, kun luulee olevansa P tai N asennossa? Laatikossahan on kyljessään asentotieto"kytkin" joka antaa tiedon mittariston näytölle, ja ilmeisesti tuolle startin ohjaukselle. Just noin. Kytkentä on toisaalta "vähän typerä" kun laatikon kytkin ohjaa relettä ja virtalukolle menee sähkö sitten vain releen kärkien kautta mutta kuitenkin virtalukolta. Täysi solenoidin ottama virta siis kulkee virtalukon kautta, eikä virtalukko ohjaa relettä kuten helposti voisi kuvitella... Siinä laatikon kytkinkasetissa on aika runsaasti kytkimiä, kun tuon starttiluvan lisäksi sieltä kulkee asentotieto kolmen kytkimen avulla ja näiden lisäksi sitten on vielä peruutusvaloillekin omansa. Kummallisen hyvin tuokin paketti on toiminut, sijainnistaan huolimatta, vaihteiston takana LHM-säiliön alla... |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 14.08.2014 12:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Kerroin vain mikä on ollut tavallisin automaatin starttausvian kohde- don't shoot the messenger.. Sähkökynällähän voisi tutkia mihin sähkön puute osuu. |
Kirjoittaja: | xs2jammu [ 14.08.2014 21:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Mulla on tota esiintynyt pari kertaa ja joka kerta moottori ollut lämmin ja ajettu yli tunnin putkeen . Kylmänä ei mitään ongelmaa. |
Kirjoittaja: | Natero [ 14.08.2014 22:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Jos startti naksahtaa ja jännitehäviö on suuri ohjauksessa, helpompi tie on laittaa herätejohtoon rele. Ohjaus herätejohdolta ja syöttö releelle startin paksusta johdosta. Mahdollista on myös paksujen johtojen johtavuusongelmat. Yleismittari kouraan ja mittaamaan jännite-erot käynnitysyrityksessä akun plus/ startin paksun tulevan johdon, akun +navan ja startin ohuen johdon, akun miinusnavan ja startin rungon väliltä. Solenoidin johtavuuden voi mitata sen päädyn kahden paksun liittimen väliltä. Paksuissa johdoissa häviö mielellään alle puoli volttia, mieluummin vähemmän, 0,2v hyvä. Ohjauksessa sähkö kiertelee monen mutkan kautta, joten usein on helpompi laittaa alussa mainittu rele väliin, kuin etsiä se heikko kontakti jostain kymmenen johtometrin väliltä. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 15.08.2014 01:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Älkää nyt jännitehäviömittauksista alkako. Paljon parempi tilata ebaysta tai jostain eestistä kasa osia ja kokeilla ![]() |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 15.08.2014 01:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Sitikkapuoskari kirjoitti: Älkää nyt jännitehäviömittauksista alkako. Paljon parempi tilata ebaysta tai jostain eestistä kasa osia ja kokeilla Tai sitten pitää yrittää löytää vika autoon koskematta, pelkän diagnostiikkalaitteiston ja internetin avulla. ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 15.08.2014 01:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Hahaa- XM ja diagnoosilaitteet ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | gelupa [ 15.08.2014 09:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Noista jännitehäviöistä. Jos niitä mittailee niin pitäisikö siellä näkyä jotain silloinkin kun starttaus toimii ongelmitta? Ts. jos vika on tuossa niin onko siellä koko ajan häviötä, mutta ollaan niin rajoilla että välillä starttaus onnistuu, vai voiko se jotenkin vaihdella se jännitehäviön määrä? |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 15.08.2014 09:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Sillon kun CX:ssä oli vastavaa ongelmaa, niin jännitettä mittaamalla ei "ok" tilanteessa näkyny mitään poikkeavaa, sitten kun vika oli päällä, niin huomasi kyllä selkeästi, kun jännite notkahti alas (yleismittaria siis käytin). Jos kyseessä on hapettunut liitos tms. kuormittamattomanahan siitä usein menee senverran virtaa läpi, että jännite on ok, sitten vasta, kun virtaa pitäisi kulkea, ei se "mahdu" läpi, ja jännite putoaa, kun tarvittava teho ei mahdu kulkemaan. Tuommoisessa paikassa virtaa rajoittava kohta tuppaa lämpenemäänkin. Jollain muutaman voltin jännitehäviöllä saattaa vielä toimiakkin. Tuommoiselle vikapaikallehan usein riittää, että mekaanisesti vähän tärähtää, niin kontakti paranee väliaikaisesti, jolloin homma tas pelaa... eli jos startin saa edes vähän pyörähtämään, niin sitten virtaa kulkeekin taas... (ja sittenhän on vielä se yleisin ongelma, eli akun napa tai siinä olevan kaapelin liitos on hapettunut, ja huono akkukin saattaa olla ongelmana, kumpikin aiheuttaa ihmeellisiä ongelmia, kun virtaa tartteekin siinä startti-tilanteessa satoja amppeereita.) |
Kirjoittaja: | jasu [ 15.08.2014 12:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Noita jännitehäviöitä mittaillessa, olisi kiva että olisi edes näköyhteys mitattaviin laitteisiin, saati että pääsisi mittauspisteisiin käsiksi. Vielä en ole saanut näköyhteyttä starttiin, se kun on "hieman" piiloteltu palikka kutoskoneen kanssa... Eikä aina viitsi pitää jännitemittaria kytkettynä lisäämääni "merkkivalopiuhaan", tuo vikatilanne kun tulee yleensä ennakkoon varoittelematta ja vielä varmemmin silloin kun olisi olevinaan vähän enempi kiire liikkeellelähdön kanssa... Hauskaa sinänsä, jonnekin liitokseen vähän jännitettä jää, mutta silmällä ei juuri osaa sanoa lampusta milloin se saa täydet jännitteet ja milloin ei... |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 15.08.2014 14:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Ko. tapauksessa voisi laittaa ohittavan painonapin suoraan startille, ei jäisi pahaan paikkaan. |
Kirjoittaja: | jasu [ 15.08.2014 14:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Sitikkapuoskari kirjoitti: Ko. tapauksessa voisi laittaa ohittavan painonapin suoraan startille, ei jäisi pahaan paikkaan. Silläpä se, nyt merkkivalolle, tuleva piuha tulikin laitettua 2,5 neliöisenä... ![]() Kerran vasta tarvinnut tuota lisäpiuhaa, taaskaan ei kertaalleen mihinkään halunnut lähteä, mutta tarjoilemalla sähköä tupakinsytkän pohjalta startti taas muisti olemassaolonsa... |
Kirjoittaja: | gelupa [ 17.08.2014 20:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Tuossa kun asiaa veljen kanssa tuumattiin ja tutkittiin niin ajateltiin, että mahdollisen virtalukon vaihdon lisäksi olisi syytä myös parantaa tuota kytkentää laittamalla virtalukolta tuleva ohjaus releeseen ja ottamalla virta solenoidille suoraan akulta. Startin solenoidille menevä ohut valkoinen johto oli ehkä parikymmentä senttiä pitkä ja 2-napaisessa liittimessä kiinni, joista vain toinen käytössä. Varastossa sattui olemaan samanlaiset liittimet jouten, joten tuumattiin ettei tarvitse alkaa edes piuhoja katkomaan kun irrotetaan tuo liitos ja tehdään relekytkentä siihen väliin. Mittailtiin, tutkittiin ja lopulta rakennettiin ja kaikki tuntui toimivan järkevästi. Kunnes sitten lähdettiin koeajolle. Paikallaan ollessa kaikki ok. Auto starttaa hyvin yms., mutta kun lähtee ajamaan niin mikäli cruisen katkaisin on kytkettynä, alkaa startti pyörimään kesken ajon! Äkkiä vaan cruise pois päältä, auton alle ja alkuperäisen kytkennän palauttaminen ja "ominaisuus" hävisi. Eli: Miten ihmeessä tuo cruise liittyy startin solenoidiin? XM:n sähkökuvia kun tutkii niin tosiaan tuolla kaaviossa solenoidille tulevan johtimen vieressä on samanlainen kuva (auto nuolen sisällä), kuin tuossa cruisen kytkimessä. Osaako kukaan kertoa että miksi? Ja miten olette näitä startin relekytkentöjä oikeoppisesti tehneet? Laitoin sähkökaaviot nettiin jos näistä jotain hyötyä on: https://drive.google.com/file/d/0BxRQS9m-nWJxYm5aRl9qVEl6cVE/edit?usp=sharing Tähän liittyen kiinnostavia sivuja ovat ainakin 7, 11, 19, ja 21. |
Kirjoittaja: | gelupa [ 17.08.2014 22:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mistä XM:ään lukkosarja? |
Vastaan itse, kun taisi syy löytyä Citroen XM Forum -palstalta: "Beware that if the helper relay is placed the wrong side of the existing starter inhibit relay on an auto then the cruise control will be severely upset..." Niinhän se on että tehtiin tuo kytkentä vasta startin releen jälkeen (se liitin siellä ihan solenoidin vieressä). Täytyy kytkentä siis muuttaa niin että se on ennen tuota startin relettä. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |