Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Bongattu kaahari
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=189
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 05.02.2009 00:13 ]
Viestin otsikko:  Bongattu kaahari

Tämä nyt ei itse nähty mutta haloo, 215 km/h talvikelillä/talvirenkailla tiellä jossa muutakin liikennettä :shock:

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=779035

Kirjoittaja:  Xari [ 05.02.2009 10:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

Aika holtitonta, eihän talvirenkaiden nopeusluokka riitä tuohon, moiset vauhdit pitäisi ehdottomasti ajaa kesärenkain talvellakin jos vähänkin turvallisuuttaan haluaa ajatella :roll:

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 05.02.2009 10:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

Mistä sitä tietää, vaikka olisi ollut kesänakit :shock:

Noh, saksan kitkat riittävät 190:iin, eikä hetkellinen ylitys niitä riko.

Tuollainen kaahailu on kyllä ihan syvältä. Henkiä siinä helposti lähtee.

Kirjoittaja:  crolic [ 05.02.2009 10:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

Tyypillinen bemari kuski... niillä on eri säännöt...

Kirjoittaja:  RPekka [ 05.02.2009 11:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

dieselflosse kirjoitti:
Noh, saksan kitkat riittävät 190:iin, eikä hetkellinen ylitys niitä riko.

Ja uudet nastarenkaat, oli nimittäin melkoinen ylläri vuosi sitten kun uusia X-Ice North -Misukoita hain Xantiaan alle. Oli 3 Q-nopeusluokan kumia ja yksi T. Seuraavalla viikolla kun menin asiasta reklamoimaan niin totesivat Euromasterilla ettei heillä ole sitä puuttuvaa Q-kumia joten 3 vaihdettiin T-nopeusluokan kumeihin. Onhan se kohtuullista että nastapyörälläkin saa ajaa 190 jatkuvaa nopeutta, 160 ei vaan riitä. :shock:

Kirjoittaja:  ealab [ 05.02.2009 11:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

crolic kirjoitti:
Tyypillinen bemari kuski... niillä on eri säännöt...

Myös turvavälien suhteen. On bemari niin hyvä auto ja kuskit varsinaisia fakiireja.

Kirjoittaja:  Paso [ 05.02.2009 13:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

Jos jarruttaa 215 km/t nopeudesta samanmoisen jarrutuksen (hukataan sama määrä liike-energiaa ja jarrutusmatka on teoriassa sama), kuin 100-0 km/t, vauhtia on jäljellä 190 km/t. Kun tekee toisen samanlaisen jarrutuksen, vauhtia on 162 km/t, kolmannella mennään 127 km/t... Kyllä yli kahdensadan vauhdissa talvikelillä muun liikenteen seassa kuski ei enään ole tilanteen tasalla. Olen itse miltei ajanut rekan perään, kun itsellä on ollut vauhtia 140 km/t. Keli oli alkava tihkusade ja juuri oli tullut ohitettua henkilöauto perävaunun kanssa. Ajattelin mennä samantien rekan ohi, kun vauhtia oli "vahingossa" kertynyt "sopivasti". Kyllä se niin on, että taitava kuski selviää tilanteesta, johon hyvä kuski ei joudukkaan! Toinen kysymys on vielä, kuinka paljon tuollainen nopeus talvirenkailla kuluttaa tietä. Niin, neljännen jarrutuksen jälkeen mennäänkin sitten jo talvirajoituksen mukaan 79 km/t. Jos kitkakerroin on 0,20-0,24 (tyydyttävä talvikeli), tuolloin on jarrutettu 640-800 m. Jos taas tie on sula ja märkä, kahdeksaankymppiin tarvitsee jarrutella 400-500 m. Yleensä nämä pysähtyvät johonkin muualle jo ennen puolen kilometrin jarrutusta. Paremmin fysiikasta perillä olevat korjatkoon, jos haluavat. Tässä vielä yksi käyttämistäni lähteistä http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/19361.PDF

Kirjoittaja:  Cikatti [ 05.02.2009 13:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

"moiset vauhdit pitäisi ehdottomasti ajaa kesärenkain talvellakin jos vähänkin turvallisuuttaan haluaa ajatella "

:D

Täysin samaa mieltä! Koitin tuota juurikin kesärenkailla 1 kk sitten mutta ajoin vain sataa.

Kirjoittaja:  Jehudi [ 11.02.2009 21:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

Joku tolkku sentää tuollaiseenkin hölmöilyyn. Onneksi noin räikeitä tapauksia ei (vielä) ihan jokapäivä tavata Suomessa. Melkein toivoisi tuollaisen kuskin kiskaisevan kulkineensa kanssa pitkälle mettähallituksen puolelle. Ja vieläpä niin, että jää henkiin ja saa pysyvän invaliditeetin.

Kerrassaan käsittämätöntä menoa!

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 13.02.2009 13:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

Kumpi parempi, olla kohtelias vai ei?
Lähestyt suojatietä. Suojatielle aikomassa iäkäs pariskunta. Hiljennät, pysähdyt ja näytät "Olkaa hyvä, voitte mennä." Toista kaistaa tulee auto, joka pyyhältää ohitsesi. Hyvää tuuria, suojatiellä kulkijat ehtineet vasta autosi kohdalle. Entäs, jos he olisivatkin jo sillä toisella kaistalla ja se ohittaja olisi ajanut heidän päällensä?
Vastaavaa tapahtumaa pohtii MoottoriYkköset-lehdessä 7/09 Timo Koskinen Liikenteessä-jutussaan.

Kirjoittaja:  RPekka [ 13.02.2009 13:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

r_a_n_u kirjoitti:
Kumpi parempi, olla kohtelias vai ei?

Vastaavaa tapahtumaa pohtii MoottoriYkköset-lehdessä 7/09 Timo Koskinen Liikenteessä-jutussaan.

Samasta syystä Joensuun paikallisliikenteen kuljettajat ilmoittivat muutama vuosi sitten lehdessä että eivät ole epäkohteliaita eivätkä rikollisia vaikka eivät enää pysähdy suojatien eteen. Riitti kuulemma noita läheltä piti -tilanteita siellä.

Kirjoittaja:  Juu_pe [ 13.02.2009 14:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

RPekka kirjoitti:
r_a_n_u kirjoitti:
Kumpi parempi, olla kohtelias vai ei?

Vastaavaa tapahtumaa pohtii MoottoriYkköset-lehdessä 7/09 Timo Koskinen Liikenteessä-jutussaan.

Samasta syystä Joensuun paikallisliikenteen kuljettajat ilmoittivat muutama vuosi sitten lehdessä että eivät ole epäkohteliaita eivätkä rikollisia vaikka eivät enää pysähdy suojatien eteen. Riitti kuulemma noita läheltä piti -tilanteita siellä.


Ihan sama tilanne on meillä Jyväskylässä. Ei tohdi antaa tietä, kun ei muut pysähdy suojatien eteen. Kaikkein pahin paikka on kun tullaan rajakadulta päin sepänkatua alas harjukadun risteykseen. Joka päivä 10 potenssiin x vaaratilannetta kun päästää ammattikoululaisia tien yli. Pari vuotta sitten siinä pääsi yks vanhempi nainen hengestään.

Kirjoittaja:  Ramsi [ 13.02.2009 16:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

Tuosta suojatien eteen pysähtymisestä autokoulussa muutama vuosi sitten opettaja sanoi, että jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan niin on parempi olla pysähtymättä kuin pysähtyä. Varsinkin jos tietä ylittämässä on lapsia, jotka eivät itse osaa katsoa ja ajatella asiaa loppuun asti. Tampereella on pääsääntöisesti ihan sama tilanne ja tämä on niitä harvoja kertoja jolloin minä nojaan siihen tööttinappulaan. Jos syystä tai toisesta (esim. olen kääntymässä tai sattuu olemaan jonoa edessä) pysähdyn suojatien eteen ja joku painaa toista kaistaa ohi niin aivan varmasti soitan torvea. Oli se sitten väärin tai oikein, mutta saapahan hetkeksi kuski mietittävää, että mitä tuli tehtyä. Tosin eipä se kuitenkaan tehoa...

Kirjoittaja:  patsukki [ 13.02.2009 16:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

Kyllä ainakin Tampereella on syytä soittaa torvea jos joutuu pysähtymään suojatien eteen ja joku tulee viereistä kaistaa.
Saattaahan sillä pelastaa myös jonkun jalankulkijan joka ei ylitäkään tietä tai osaa ainakin varoa.

Kirjoittaja:  laakeri [ 14.02.2009 14:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

RPekka kirjoitti:
Onhan se kohtuullista että nastapyörälläkin saa ajaa 190 jatkuvaa nopeutta, 160 ei vaan riitä. :shock:

Ei tarvitse sitten laittaa kojelautaan varoitustarraa siitä, että auton huippunopeus ylittää renkaiden nopeusluokan.

Kirjoittaja:  RPekka [ 14.02.2009 17:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

laakeri kirjoitti:
RPekka kirjoitti:
Onhan se kohtuullista että nastapyörälläkin saa ajaa 190 jatkuvaa nopeutta, 160 ei vaan riitä. :shock:

Ei tarvitse sitten laittaa kojelautaan varoitustarraa siitä, että auton huippunopeus ylittää renkaiden nopeusluokan.

Eipä tarvitse muutenkaan, semmoinen kun tarvitaan vain kesärenkaan tapauksessa. Talvirengas on erikoisrengas jolla on erikoisia ominaisuuksia mm alhaisempi nopeusluokka.

Kirjoittaja:  laakeri [ 15.02.2009 11:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

RPekka kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Ei tarvitse sitten laittaa kojelautaan varoitustarraa siitä, että auton huippunopeus ylittää renkaiden nopeusluokan.

Eipä tarvitse muutenkaan, semmoinen kun tarvitaan vain kesärenkaan tapauksessa. Talvirengas on erikoisrengas jolla on erikoisia ominaisuuksia mm alhaisempi nopeusluokka.


Ookkei, eli sillä on tuommoinen erivapaus. Hyvä tietää tämäkin.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 15.02.2009 18:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

:roll: tulimpahan tuolta läyliäisistä kytäjää kohti ,niin eikös vaan viininpunainen baijerilainen moottori wärkki tule peräluisua suoraan kohti. onneksi jäi just sen verran tilaa ettei kolahtanut. peileistä kattelin kun se jatkoi piruettien tekoa ja lopuksi pysähtyi nokka lumipenkassa tulosuuntaansa. kun kerran näkyi olevan ehjän näköinen ,niin empä viitsinyt mennä tutkiman tilannetta. luulen kuitenkin ,että matka jatkuu hieman rauhallisemmin jahka järkytyksestään selviää. :shock:

Kirjoittaja:  Xari [ 15.02.2009 18:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

RPekka kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
RPekka kirjoitti:
Onhan se kohtuullista että nastapyörälläkin saa ajaa 190 jatkuvaa nopeutta, 160 ei vaan riitä. :shock:

Ei tarvitse sitten laittaa kojelautaan varoitustarraa siitä, että auton huippunopeus ylittää renkaiden nopeusluokan.

Eipä tarvitse muutenkaan, semmoinen kun tarvitaan vain kesärenkaan tapauksessa. Talvirengas on erikoisrengas jolla on erikoisia ominaisuuksia mm alhaisempi nopeusluokka.


Tämäkin taas riippuu vähän maasta, olikos et sakemanni vaatii talvirenkaille tuo varoitustarran ja kesätassut on sit aina otteen mukaiset.

Täällähän noita ei kukaan erikseen valvo, rangaistusta tulee riittävästi muutenkin.

Tuosta alkuperäisestä ylinopeudesta, jossakin oli et kuski oli ohittanut muutaman auton letkan ja sieltä oli joku ampaissut perään ja tullut takapuskuriin roikkumaan, heppu oli sit päättänyt vähän näyttää, olikin ollut poliisin siviiliauto.

Itse hidastan aina jos joku outo tulee perään roikkumaan 8-)

Kirjoittaja:  aaltosa [ 16.02.2009 22:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

r_a_n_u kirjoitti:
Kumpi parempi, olla kohtelias vai ei?
Lähestyt suojatietä. Suojatielle aikomassa iäkäs pariskunta. Hiljennät, pysähdyt ja näytät "Olkaa hyvä, voitte mennä." Toista kaistaa tulee auto, joka pyyhältää ohitsesi. Hyvää tuuria, suojatiellä kulkijat ehtineet vasta autosi kohdalle. Entäs, jos he olisivatkin jo sillä toisella kaistalla ja se ohittaja olisi ajanut heidän päällensä?
Vastaavaa tapahtumaa pohtii MoottoriYkköset-lehdessä 7/09 Timo Koskinen Liikenteessä-jutussaan.

Minä olen yrittänyt opetella tapaa, että tuossa tilanteessa vilkutan sen puolen vilkkua, josta joku näyttää tulevan ohi pysähtymättä. Jos se vaikka herättäisi jotain ajukopassa...

Kirjoittaja:  maramutteri [ 19.02.2009 01:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

Kumpi parempi, olla kohtelias vai ei?
Lähestyt suojatietä. Suojatielle aikomassa iäkäs pariskunta. Hiljennät, pysähdyt ja näytät "Olkaa hyvä, voitte mennä." Toista kaistaa tulee auto, joka pyyhältää ohitsesi. Hyvää tuuria, suojatiellä kulkijat ehtineet vasta autosi kohdalle. Entäs, jos he olisivatkin jo sillä toisella kaistalla ja se ohittaja olisi ajanut heidän päällensä?

Vaikea kysymys. Mielestäni kuitenkin on parempi pyrkiä olemaan kohtelias, muuten autoilevien suojatiekäyttäytyminen ei koskaan tule muuttumaan paremmaksi. Miksi mainitsen pyrkiä: kannattaa tietenkin vähän seurata takana tulevien nopeutta - erityisesti, jos ajavat rinnakkaisella kaistalla, että varmasti jättää heille riittävästi aikaa huomata edellään ajavan pysähtyvän suojatien eteen. Jos on ainoastaan yksi kaista, ei yleensä suojatielle aikovan väistämisestä muodostu ongelmaa, jos on itse ryhtynyt väistämiseen riittävän aikaisin. Jos kaistoja ei ole merkitty voi tällöin mielestäni pysähtyä siten, ettei kummaltakaan puolelta pääse jalankulkijaa vaarantaen ohitse, ei ainakaan vauhdilla.
Pyrin antamaan jalankulkijalle tietä mahdollisimman usein ainakin silloin, jos olen huomannut, että he seuraavat lähestymistäni. Jos he vilkuilevat taivaita tai vasta suunnan liikennettä eivätkä kiinnitä minun suuntaan mitään huomiota, jatkan varovaisesti pysähtymättä matkaani elleivät kyseessä ole pienet lapset tai vanhukset, jolloin aina pysähdyn, jos on pääteltävissä, että heillä on tarkoituksena astua suojatielle.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 19.02.2009 01:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

"Tuosta suojatien eteen pysähtymisestä autokoulussa muutama vuosi sitten opettaja sanoi, että jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan niin on parempi olla pysähtymättä kuin pysähtyä. "

Toi on muuten hyvä ohje. Meinasin just 3 pvää sitten tappaa tällä tavoin mummon olemalla kohtelias. Talvella ei pitäs ikinä pysätä näissä tilanteissa paitti tietenkin jos joku jo pysännyt ja sinä olet se toinen tulija.

Kirjoittaja:  ealab [ 19.02.2009 10:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

Hidastamisessa pitääkin sitten olla kieli keskellä suuta. Koska usein takapuskurissa hiillostaakin raskas liikenne. Siinä on tappomeininki lähellä. Mihin väistäisi, koska talvella on lumipenkat. Ei muuta, kuin helvetillinen ylinopeus ja sitten pysäkille turvaan.

Kirjoittaja:  Xari [ 19.02.2009 13:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Bongattu kaahari

Ramsi kirjoitti:
Tuosta suojatien eteen pysähtymisestä autokoulussa muutama vuosi sitten opettaja sanoi, että jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan niin on parempi olla pysähtymättä kuin pysähtyä..


Sitten kun tulen joskus vanhaksi ja alan käyttämään kävelykeppiä, sen voi aina tökätä sitten ensimmäiseksi sille toiselle kaistalle, tuulilasin korkeudelle :mrgreen:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/