Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Paalauksesta ja arvostuksesta
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=19020
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 04.09.2014 22:09 ]
Viestin otsikko:  Paalauksesta ja arvostuksesta

kaseva kirjoitti:
noever ZX kirjoitti:
Mieluummin nuin kuin semmoisille jotka vinkuu ilmaiseksi ja myynnissä kuukauden päästä markkinahinnalla.
...ja vaikka ei tulisi myyntiinkään hetken päästä niin mieluummin kunniakas loppu kuin ruokkia syöpää, joka osaa Citroën "harrastajia" kalvaa. Tarkoitan siis Citroënien markkina-arvon tietoista alaspolkemista. Toistan itseäni kun kirjoitan taas, ehkä kymmenennen kerran, että jos näitä ei harrastajat arvosta, niin kuka sitten? Siinä on turha itkeä kun Tuulilasi tjm. pilkkaa, jos arvostus on omienkin parissa ihan pohjamudissa... Grrrrr. :evil: :evil: :evil: :evil:
Kannattaa myös miettiä, myykö mitään autoa sellaiselle ihmiselle, jonka mielestä paalaamisessa on jotain kunniakasta.
Arvostuksen perään inisijät, tarjoan teille kunniakkaan mahdollisuuden nousta itse maineikkaaksi Citikkaharrastajaksi, sekä samalla kohottaa alhaisen rahallisen arvostuksen puutteessa olevien mallien hintaa:
Osta jokaista tilipäivää tai muuta ansionkertymishetkeä seuraavalla viikolla näkemättä ja sattumanvaraisesti arvostuksen puutteesta kärsivä malli ja maksa kolminkertainen hinta pyydettyyn nähden. Kuitenkin on syytä välttää hinnaltaan alle puolet kalleimman vastaavan hintaisia, koska vaikutus heikkenee.
Muutamassa kuukaudessa tietoisuus leviää ja markkinoille tulvii sellaisiakin autoyksilöitä, jotka eivät muuten arvostuksen puutteessa myyntiin tulisi ja hinnatkin selkeästi nousevat. On sama, mitä ostetuille autoille teet, paalaatko vai kuljetatko eläimiä, kunhan et myy tai muutenkaan luovuta osia kenellekään, koska tämä häiritsisi osien hintakehitystä ja arvostusta.

Ostettuasi vähintään 50 samanmallista autoa, olet saavuttanut legendaarisen maineen autoharrastajana ja sinusta tullaan puhumaan vielä seuraavina vuosikymmeninä ja mikä tärkeintä, tähän saavutukseen sinun ei tarvitse edes osata kunnostaa yhtään autoa.
Tämän maineen ylittäminen autoja rakentamalla ja korjaamalla jää useimmille mahdottomaksi haaveeksi vaikka taitoja ja ahkeruutta riittäisikin.

Tai sitten voit jatkaa ininää arvostuksen puutteesta.
Ihmisyksilönäkin on paljon helpompaa kasvattaa mainetta kuin arvostusta.

Kirjoittaja:  Teuski [ 04.09.2014 22:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Jos se muualta tuleva sitikan arvostus, tai oikeammin sen puute ahdistaa niin eiks kannattais ostaa joku korolla?

Jos merkin keskimääräinen pyyntihinta on se joka merkitsee, tälläkin palstalla on paljon kannustavaa tarinaa viroon muutamisesta, siellä sitä saa ajella halvalla prestigeautolla ja naisillakin on isommat tissit :lol:

Sitikka on ihan paras mutta hei, se on kuitenkin rapea, sähkövikainen ranskalainen. Sitäpaitsi siinä ilmajousituksessa on aina vikaa ja se on tosi kallis korjata. Pakkohan ne hinnat on saada alas että tollasta kuraa viittii harrastaa ;)

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.09.2014 22:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

"Sitikka on ihan paras mutta hei, se on kuitenkin rapea, sähkövikainen ranskalainen. Sitäpaitsi siinä ilmajousituksessa on aina vikaa ja se on tosi kallis korjata. Pakkohan ne hinnat on saada alas että tollasta kuraa viittii harrastaa ;)"

Lähes huono provo ;-)

Siis, hydraulinen alusta on niin mahtava keksintö että se antaa kaiken tuon paskan anteeksi. Citikat ovat helvetin huonosti suunniteltuja ja ne OVAT todella vikaantuvaa skeidaa. Noin 27-vuoden hydealustakokemuksella voin sanoa että kaikkein vähävikaisin on juurikin hydrauliikka. Lähes kaikki muu on lähtenyt suunnittelujan pöydältä jotenkin keskeneräisenä tai ihan säälittävästi valituista materiaalitoimittajista aina kopan terästä myöden.

Mutta, tuo hiivatin upea alusta antaa tuon kaiken anteeksi. EN ole ikinä jaksanut nipottaa erillaisista systeemeistä Citikoissani jotka eivät välttis toimi tai toimii huonosti mutta nyt kun jotain muuta autoa käytän käyttiksenä joka myös pirun vanha on niin oikein joutuu hämmästelemään jos siihen tulee jokin pieni vika kerran vuoteen. Sen viitsii korjata kun ei ole koko ajan jokin hemmetin major overhaul käynnissä.
...Ja koko ajan on ikävä sitä hydealustaa.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 04.09.2014 23:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Siis, hydraulinen alusta on niin mahtava keksintö että se antaa kaiken tuon paskan anteeksi.

Hyvin sanottu. 8-)

Kerroinhan joskus ekasta Citroen-koeajostani. Corollan jälkeen GS kulki kuin leijuen pitkin maantietä. Meluttomasti, pehmeästi ja suuntavakaasti. Silloin 30 vuotta sitten...oi niitä aikoja... Ja ekat BX:t olivat uutena oikeasti ihan hemmetin ylivertaisia ajettavia... CX jotakin taivaallista... Ja kuten kaikki tiedämme, aika kultaa muistot... :roll:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.09.2014 23:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

"Corollan jälkeen GS kulki kuin leijuen pitkin maantietä. Meluttomasti, pehmeästi ja suuntavakaasti. Silloin 30 vuotta sitten...oi niitä aikoja... "

Ai juma, nyt tulee ihan emotionaalinen tippa pipp*lin päästä. Mä olin niin tuolla.

GS:ssäkin sai olla vaikka ihan järjettömät piikkipyörät niin eroa ei huomannut oliko kesärenkaat vai ne muka meluisat piikkipyörät.

Kirjoittaja:  Wesa [ 04.09.2014 23:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Oli mahtavaa huomata hollantilaisten innostus sitikoihin. Garage hydrauliquen pajassa omistajan kanssa keskusteltiin ja kävi ilmi että hollannissa on liikenteessä vielä n. 1500 cx:ää ja d sarjalaisia vähintään kymmenkertainen määrä. Ko pajalta sain uudet etupallot ja niin vitun mahtavalta tuntui pitkäakselivälisellä ajaa että tuli vedettyä aamu neljään asti Norrköpingin lähelle 1450 km. Tämä on oma ennätys yksin ajaen.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 05.09.2014 00:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Wesa, asiaa, nyt vähintään tiedät että sedan CX on myös ihan kakkaa ajettavuudeltaan verrattuna pitkään farkkuun ;-)
No niin vähän karrikoin tuossa mutta totta se on.

Kirjoittaja:  Wesa [ 05.09.2014 00:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Toi farkku on vähemmän herkkä etu ja takapään epätasabalanssille. Nyt kun on uudet pallerot edessä ja takana ja muutenkin herkän tuntuinen pientä ajoittaista takakynkän takertelua lukuun ottamatta, niin mahtavaa on etu- ja takapään balanssi heitoissa jossa nyökkimisilmiö puuttuu täysin. Viimeksi normaali ollut ajossa 10 vuotta sitten joten ei läheistä vertailukohtaa, mutta mielikuva on että oli herkempi epätäydellisyydelle. Oli sitten kyse takapään lastauksesta, hieman väärästä korkeussäädöstä tai pallojen kunnossa, pientä pituussuuntaista nyökintää oli enemmän tai vähemmän. Tässä break paljon neutraalimpi ja niiaa tasaisesti molemmista päistä. Samaten takakynkän vika ei ole niin paha kampeeja.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 05.09.2014 00:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Aivan täydellinen kuvaus, kiitos Wesa! Olen täysin samaa mieltä!

Kirjoittaja:  Ralle [ 05.09.2014 09:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Les Excentriques kirjoitti:
Kannattaa myös miettiä, myykö mitään autoa sellaiselle ihmiselle, jonka mielestä paalaamisessa on jotain kunniakasta.


No jos ekana yrittää jotain myydä ja kenellekkään ei kelpaa niin sitten menee paaliin.

Kirjoittaja:  Xari [ 05.09.2014 11:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Nykyään kun se lähtöhinta näkyy olevan 500€, oli kunto ihan mitä tahansa, taas muutama muuta sivua kun seuraa niin joistain pyydetään, ja joku hölmö maksaakin ihan päättömiä ja autoista mitä oikeasti kannattaisi tänäpäivänä taltioida ei saa edes myytyä puoli-ilmaiseksikaan?

Kirjoittaja:  Säxä77 [ 05.09.2014 15:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Harvalla on mahdollisuus ostaa viittäkymmentä harrasteautoa. Mutta voihan jo varaosanhankinnalla pitää yllä arvostusta. Jos osista ei ole valmis maksamaan kuin kahvipaketteja niin turha sitten kitistä jos varaosia ja varaosa-autoja menee paaliin.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 05.09.2014 21:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Olen kyllä noutanut varaosia kahvipaketilla :roll: , mutta vain silloin, kun edellinen omistaja on ilmaiseksi ne luvannut 8-) . Koskaan en ole ehdottanut hinnaksi kahvipakettia...

Kirjoittaja:  jean-michel [ 05.09.2014 22:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

XM-Hannu kirjoitti:
... CX jotakin taivaallista... Ja kuten kaikki tiedämme, aika kultaa muistot... :roll:


Pidin parikymmentä vuotta väliä cx kannassa ja oletin että ajokokemus ei olisi kaksinen, mutta erehdyin. Toki en ollut ennen tbolla ajanutkaan. Ihastuttava oli myös pösöharrastajatoverini (joka rakentanut mm takamoottorisen 206 ratapösön) kommentti kun mentiin mutkatietä (tämähän ei kallistele yhtään).

Citroen on siitä mukava merkki että se tarjoaa uudehkona autoa puoleen hintaan kilpailijoihinsa nähden ja iäkkäämpänä käytännössä pääomiltaan ilmaiseksi. Arvostuksesta en osaa sanoa, mutta arvosta kyllä. Tuttavani, jolla on tallissa sekä Ferrari että Porsche, osti jompaankumpaan harrasteautoonsa vanteet, jotka maksoivat enemmän kuin harrasteautoni ja käyttöautoni yhteensä. Jos sitikka olisi noin arvostetun kallis, ei minulla olisi sitä varaa harrastaa. Kärkimerkin ympärillä pyörii lisäksi aivan mahtavia ja pyytettömästi auttamishaluisia tyyppejä joka sekin on katoavaa kansanperinnettä. Kun peliin kiepsautetaan tukko dollareita saadaan sekin piirre hävitettyä.

Kirjoittaja:  kaseva [ 06.09.2014 00:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Jollakin tapaa ne jyvät vaan pitää erottaa akanoista, autoharrastuksessakin. Jos jokainen (myyntiin tarjottu) yksilö malliin ja ikään katsomatta on ostajien/harrastajien mielestä yhtä arvokas kuin se naapurin tontille lahonnut esim. Visa tai ostajalla kerran joskus ollut supervikainen perusmallin-Xantia, niin johan toki se oikeuttaa vaatimaan jokaisen/erilaisen/varustellun/tuntemattoman, mutta toki mahdollisesti olemassa olevan, hyväkuntoisen Citroën-kulkimen myymistä suurinpiirtein tuolla kahvipaketin hinnalla.

Jotenkin haistelen saavani kömpelöä palautetta puskan takaa liittyen aiempaan viestiini. | OffTopic alkaa: sekä ehkä taannoiseen C5:n myyntiin, joka kaikessa farssiudessan sai minut repeilemään tällä palstalla. Mitä sitten? Jos ei ihmiset osaa käyttäytyä autoa ostaessaan, en minä sille mitään voi saati aio siitä suutani kiinni pitää. Varmuuden vuoksi haluan todeta, että kaikkien Patonkilaisten kanssa neuvottelut ja koeajot sujuivat oikein asiallisesti tuon femman myynnin suhteen. | OffTopic loppuu.

Joka tapauksessa, äänestän ennemmin paalaamista kuin väärinperustein lahjoittamista. Rinnastan raadonsyönnin ihan täysin lunttaamiseen tai kaverilta kurkkimiseen kokeessa. Miksi nähdä itse vaivaa, kun voi loivia läpi filungilla? Se on vaan minulle käsittämätöntä, kun samaan aikaan rakastaa ja halveksii.

Kevennykseksi pitänee mainita, että olen kiintynyt Citroëniin ja sillä ajaviin ihmisiin juurikin sen vuoksi, koska pyyteetön kanssaharrastaminen ja autoista nauttiminen on ollut niin itsestäänselvyys. Tienvarressa olevan Citroënin tilanne pysähdytään tarkastamaan. Aina. Eikö vain?

Paalauksella ja arvostuksella ei ole mitään tekemistä keskenään.

Kirjoittaja:  Croisette [ 06.09.2014 01:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Minä en voi taasen puolestani ymmärtää sitä, että mieluummin annetaan auto paalattavaksi, kuin jollekin harrastajalle, joka sen ehkä sit jemmaa pellon reunalla, tai tekee mitä tekee, mutta ainakin sen osat säilyy tallessa.

Olen tässä monta kertaa todennut, että tulipahan aikoinaan heitettyä paljon osia romuun, enään en sitä tee. Ja tänäkin vuonna olen noilla vuosikausia säilyttämilläni osilla pelastanut muutaman harrastajan pulasta. En tällä toiminnalla ainakaan rikastu, mutta se ei olekaan tarkoitus.

Eli mieluummin ilmaiseksi jollekin pellon reunalle seisomaan, kuin kuusakoskelle :D .

Kirjoittaja:  kaseva [ 06.09.2014 01:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Croisette kirjoitti:
Eli mieluummin ilmaiseksi jollekin pellon reunalle seisomaan, kuin kuusakoskelle :D .


Nimenomaan, jos on olemassa jokin syy tehdä näin. Nämä "ostajat" meidän harrastajien joukossa tuntuu vaan olevan enemmän hyötymismielellä liikkeellä kuin harrastusmielellä. Pellonreunaan joutaa kaikki potentiaalisesti hyödynnettävät raadot, ei ajokuntoiset. Ehdottomasti myös hyvät osat talteen, mutta romut romukoppaan.

Kirjoittaja:  Croisette [ 06.09.2014 01:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Mutta ne tämän päivän romut on juurikin niitä tulevaisuuden aarteita. Eli ei romuja kuusakoskelle, vaan harrastajille. Itse heitin -90-luvulla todella paljon CX:n osia romuun, joille olis nyt itsellä ja monella muullakin käyttöä, mutta eipä sitä silloin osannut ajatella asiaa 15-20 vuotta eteenpäin...

Kirjoittaja:  kaseva [ 06.09.2014 01:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Ei nämä "harrastajat" taida juuri miettiä mallin historiallista arvoa.

Me puhutaan Croisette eri asiasta. Paalaus / Arvostus / Konservointi — on kaikki eri asioita.

Kirjoittaja:  Ralle [ 06.09.2014 08:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Croisette kirjoitti:
Eli mieluummin ilmaiseksi jollekin pellon reunalle seisomaan, kuin kuusakoskelle :D .


Kannattaa tutustua jätelakiin (646/2011) 72 / 73 momenttiin. Nimimerkillä kokemusta alkaa tässä olemaan kun harrastaminen on kokonaan kielletty omassa pihassa.

Kirjoittaja:  Wesa [ 06.09.2014 09:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Oli kyllä ilo nähdä cxien arvostus Hollannissa, kaikki puretaan osiksi ja varaosaa löytyy mitä vaan hyllystä. Hinnoista päätellen paalauskuntoinen muuttuu muutaman tuhannen euron osiksi. Hinnoittelu on sellainen että suomessa on vaikea päästä eroon korjauskuntoisesta cx:stä summalla minkä maksaa ruosteeton etuovi hollannissa ilman sisäosia.

Kirjoittaja:  Pete H [ 06.09.2014 10:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Jep, siellä on tehty jo useampi vuosi töitä CXn eteen. DS oli jo 90-luvulla samassa tilanteessa.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 06.09.2014 11:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Ravasin Hollannissa 2000-luvun taitteessa paljon... Siellä muuten on hyvinkin Laihialainen elämäntyyli monessa :D

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 06.09.2014 13:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Nämä hyvien varaosa-autojen paalaajat ovat todella käsittämätöntä porukkaa. Vastustavatko he kierrättämistä myös muuten kuin tunnesyistä? Onko Kuusakosken taloudelllinen hyöty rahamiehelle helpommin nieltävää kuin harrastajien osiensaanti? Asiahan on sama, kuin jos nämä Putin-juustot tungettaisiin kaatopaikalle mätänemään, alennuksella myymisen tai lahjoittamisen sijaan, eli täysin kestämätöntä kettuilua.

Pahoittelen purkaustani, mutta en voin mitenkään hyväksyä rajallisten luonnon- ja harrasteresurssien tuhoamisvimmaa jonkun himskatin "arvostuksen" takia. Kuka umpihullu ajaa vanhalla sitikalla jos status on tärkeämpää kuin itse autoharrastus?

Kirjoittaja:  Esa66 [ 06.09.2014 13:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Paalauksesta ja arvostuksesta

Esim bx:n osalta voi sanoa, ettei osille ole tarvetta :) Tai ehkä olisi ollut, mutten viitsi itse irroitella ja lähetellä niitä ilmaiseksi :lol:

Joten paaliin meni.

Kun joku laittaa paalaus "uhkauksen", hyeenat rupeaa pommittamaan :lol:
Silloinkin ehkä noudetaan tai ei noudeta. Sitä rytöä pitäs sitten säilytellä omalla tontilla viikkotolkulla :roll:

Ei kannata säilytellä, jos ei hakijaa löydy, eli paaliin vaan.

Harrastuksen vuoksi voisi hakea auton pidemmältäkin, logistinen toteutus yleensä sen estää, kun siinä ei kertakaikkiaan ole mitään järkeä rahallisesti!

Jos auto myydään käyttökelvottomana, samaan hintaan kun käyttökuntoista, niin jokuhan siinä mättää? Jos sellaisia nyt on tarjolla yleensä?

Jos sillä välttää tunnekuohun itseltään, niin se on parempi paalata!

Sen kyllä allekirjoitan, ettei bisnestä ja harrastamista tule sekoittaa keskenään :)

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/