Auton moottorin sijainti takana oli 60-luvulla hyvin yleistä. Kupla-Volkkari, Skoda, Renault, Nsu, Imp ja Fiat nyt ekana tulee mieleen.
Nyt Renault on tehnyt uuden Twingon, jossa moottori on sijoitettu taas auton takaosaan
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... m-auto-etp Mitähän etua sillä saadaan? Takamoottoriset autot olivat tuuliherkkiä ajettavia, kevyeen keulaan ei oikein saanut ohjaustuntumaa liukkaalla. Tunne oli kuin lekaa työntäisi varsi edellä. Kolariturvallisuus oli etumoottorista huonompi. Tavaratila oli hyvin pieni. Ainut hyvä asia oli lumessa etenemiskyky.
Vanha kysymys kuului: millä autolla aura-auton kuljettaja menee töihin, ja vastaus oli että Kupla-Volkkarilla. Tosin silloin autoista taisi suurin osa olla etumoottorisia ja takavetoisia, joten sellaisen yhdistelmän takamoottorinen pesi mennen tullen.
Tietysti Twingo on kolaritesteissä käynyt ja hyvin selvinnyt, eihän sitä muuten markkinoille kannattaisi tuoda. Ihmettelen nyt, mitä parannuksia Renault on tuolla ratkaisulla saanut aikaan, ja tuleeko tästä nyt uusi trendi. Saadaanko kohta markkinoille takamoottorinen Sitikka, sellaista ei ole tainnut vielä ollakkaan (ei edes 2cv Sahara)
