Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Takamoottorit taas muotiin...?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=19049
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  eskere [ 07.09.2014 19:37 ]
Viestin otsikko:  Takamoottorit taas muotiin...?

Auton moottorin sijainti takana oli 60-luvulla hyvin yleistä. Kupla-Volkkari, Skoda, Renault, Nsu, Imp ja Fiat nyt ekana tulee mieleen.
Nyt Renault on tehnyt uuden Twingon, jossa moottori on sijoitettu taas auton takaosaan :roll:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... m-auto-etp

Mitähän etua sillä saadaan? Takamoottoriset autot olivat tuuliherkkiä ajettavia, kevyeen keulaan ei oikein saanut ohjaustuntumaa liukkaalla. Tunne oli kuin lekaa työntäisi varsi edellä. Kolariturvallisuus oli etumoottorista huonompi. Tavaratila oli hyvin pieni. Ainut hyvä asia oli lumessa etenemiskyky.
Vanha kysymys kuului: millä autolla aura-auton kuljettaja menee töihin, ja vastaus oli että Kupla-Volkkarilla. Tosin silloin autoista taisi suurin osa olla etumoottorisia ja takavetoisia, joten sellaisen yhdistelmän takamoottorinen pesi mennen tullen.

Tietysti Twingo on kolaritesteissä käynyt ja hyvin selvinnyt, eihän sitä muuten markkinoille kannattaisi tuoda. Ihmettelen nyt, mitä parannuksia Renault on tuolla ratkaisulla saanut aikaan, ja tuleeko tästä nyt uusi trendi. Saadaanko kohta markkinoille takamoottorinen Sitikka, sellaista ei ole tainnut vielä ollakkaan (ei edes 2cv Sahara) :?

Kirjoittaja:  Huikko [ 07.09.2014 20:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Takamoottorit taas muotiin...?

Tässä kai kupissa on painanut eniten yhteistyö daimlerin kanssa ja se, että edellisen smartin konstruktiota on parannettu. Smartissa on takamoottori ollut ennenkin. Näissähän on twingossa ja smartissa ihan uusi erityinen "tuuliavustin" joka toimii ESC:n kaltaisesti ja pyrkii vähentämään tullessa heijaamista.

Kiva nähdä ehtiikö tämä TM:n talvitestiin ja miten se siellä pärjää.

Kirjoittaja:  Mora [ 07.09.2014 20:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Takamoottorit taas muotiin...?

Suurin syy tuossa takamoottorisuudessa lie konsernisynergia stuttgartilaisten kanssa, uusi Twingohan käyttää pitkälti Smartin rakenteita. Aluksi olin koko ideaa vastaan lujasti (lapsena saadut traumat fiat 850 ja 133:sta, ne oli kamalia pelejä istua takapenkillä ja aina sai hävetä kun joku luokkakaveri näki moisen kyydissä :mrgreen:), mutta nyttemmin tullut siihen tulokseen että onhan tuo käytävä ainakin koeajamassa. Saattaa olla takavetoinen pikkuauto hauskakin laite.

Tällä hetkellä alla siis II-twingo joka on toiminut ilman ensimmäistäkään ylimääräistä pajakäyntiä nyt 75tkm ja 6 vuotta, eli uudesta lähtien. Hyvin suurella todenäköisyydellä seuraavakin käyttöauto on ranskasta, Renault tai Citroen. Oma luottamus saksalaisiin on nykyään nollissa. Kun taas pikkuranskikset vaikuttais ihan buenolta (ainakin tuo nykyinen sloveniassa tehty...). Meikäläiselle auton laatu tarkoittaa luotettavuutta eikä kallista "premium"tunnetta joka vie rahat ja korjaamoajat 8-)

Ilmiönä kyllä tykkään kovasti siitä että nykyään pikkuautoihinkin on saatu sellaista tunnelmaa että se iskee miespuoliseenkin. Pikkuauto ei ole enää pelkkä rouvan kauppakassi ja sen mukaan muotoiltu ja tehty (vrt. sammakkomicra joka on omaan silmään yksi rivoimpia esityksiä autoksi).

e: näköjään huikkokin oli jo maininnut tuon smartjutun, great minds think alike...

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/