Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Varustelupohdintaa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=19311 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Gonzales [ 07.10.2014 21:55 ] |
Viestin otsikko: | Varustelupohdintaa |
Mikä peijakas siinä oikein on että autoon on pitänyt laittaa hämärätunnistin ja sen mukaan tummeneva taustapeili mutta mittarivalot pitää kääntää päälle omin käsin? Eikö tuosta tunnistimelta olisi voinut samantien vetäistä piuhat mittarivaloille, mitäh? Muuten kyllä tuntuisi varustelu olevan seevitosessa aikalailla kohallaan... |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 07.10.2014 22:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Miksei kaikissa autoissa voi pysyä mittarivalot pois päältä, ennenkuin kääntää käsin valot päälle (jolloin syttyy myös ne takaparkit ja eteen jotkus valot jotka vastaantulijakin huomaa)... |
Kirjoittaja: | Gonzales [ 07.10.2014 22:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Kaapelimies kirjoitti: ennenkuin kääntää käsin valot päälle (jolloin syttyy myös ne takaparkit )... No jos autossa ei syty edes takavalot virta-avainta kääntämällä, ei kyseinen katiska mielestäni kuulu varustelukeskusteluun. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 08.10.2014 07:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Se hämärätunnistin on otettu pois käytöstä Suomessa. Lexialla kun ruksii sen päälle, niin johan syttyy mittaristovalot pimeällä, eikä tarvitse silloin kääntää "valoja päälle", jotta saa pitkät pysymään päällä. Samoiten saattovalotoiminto toimii ainoastaan silloin, kun on tarpeeksi pimeää. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 08.10.2014 07:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Ei kai se taustapeili tummene sen hämärätunnistimen perusteella (siis saman joka sytyttää mm. ajovalot automaattisesti)? Ymmärtääkseni siinä peilissä itsessään on se tunnistin joka aktivoituu silloin kun peiliin osuu kirkas valo. Mikä auto kyseessä? |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 08.10.2014 07:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Xantippa kirjoitti: Ymmärtääkseni siinä peilissä itsessään on se tunnistin joka aktivoituu silloin kun peiliin osuu kirkas valo. Jep, juuri näin. Toisella puolella peiliä on ledi (päälle/pois) ja toisella puolella samassa kohdassa se anturi. |
Kirjoittaja: | Harba [ 08.10.2014 07:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Muistaakseni käyttää myös hämärätunnistinta. Esim pimeällä peilit tummuvat sisävalosta, mutta valoisaan aikaan ei. |
Kirjoittaja: | Säxä77 [ 08.10.2014 13:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Miksiköhän nykyautoissa ylipäätään on erikseen pimeäajoasento, joka pitää laittaa päälle ettei kilowatin tehoiset mittarivalot sokaise ja jos haluaa pitkien pysyvän päällä? |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 08.10.2014 13:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Jaa-a. C5 X7 mittarivalaistuksen kirkkauden saa säädettyä erikseen pimeälle ja valoisalle. Ei häikäise. |
Kirjoittaja: | Gonzales [ 08.10.2014 19:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Säxä77 kirjoitti: Miksiköhän nykyautoissa ylipäätään on erikseen pimeäajoasento, joka pitää laittaa päälle ettei kilowatin tehoiset mittarivalot sokaise ja jos haluaa pitkien pysyvän päällä? Siksi kun autoja valmistetaan muillekin kuin Suomen markkinoille ja patalaiskat maahantuojat eivät jaksa ohjelmoida autoja paikallisia olosuhteita vastaavaksi. Esim Fiatin valoautomatiikka on aina toiminut siten että päällä olevat valot sammuvat virta-avaimesta, eikä pitkiä varten tarvitse käännellä namiskuukkeleita eri asentoihin. Aika tehokkaat mittarivalot nykyautoissa. Itse kun ei tule ajeltua 2013 uudemmilla... |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 08.10.2014 19:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Edelleenkään en ymmärrä missä on ongelma... Valot Auto-asennossa toimii just kuten pitääkin, eikä valokatkaisijaan tarvitse koskea muutoin kuin silloin kun satun ajamaan pimeää tieosuutta ja on tarvis laittaa pitkät päälle. Sekä ulko- että sisävalot syttyvät automaattisesti hämärän tullen ja mittarivalaistus himmenee samalla kun ajo- sekä sisävalot syttyvät. Suomiauto kyseessä, enkä usko että edellinen omistaja on valoja uudelleen ohjelmoinut. Toki jos kyseessä on 2007 tai vanhempi C5, voi olla että homma toimii eri tavalla. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 08.10.2014 22:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Taitaa noiden päiväledien ja sammutettujen takalyhtyjen perimmäinen idea olla saada vielä vähän nipistettyä standardikulutuksesta... |
Kirjoittaja: | ealab [ 09.10.2014 07:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Tuollainen "nipistely" sitten näkyi taannoisella kehä III:lla. Tai eihän aluksi suoranaisesti näkynyt, kuin pyrypilven muodossa. |
Kirjoittaja: | Ralle [ 09.10.2014 09:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Gonzales kirjoitti: Kaapelimies kirjoitti: ennenkuin kääntää käsin valot päälle (jolloin syttyy myös ne takaparkit )... No jos autossa ei syty edes takavalot virta-avainta kääntämällä, ei kyseinen katiska mielestäni kuulu varustelukeskusteluun. ![]() |
Kirjoittaja: | Gonzales [ 10.10.2014 16:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Xantippa kirjoitti: Edelleenkään en ymmärrä missä on ongelma... Valot Auto-asennossa toimii just kuten pitääkin, eikä valokatkaisijaan tarvitse koskea muutoin kuin silloin kun satun ajamaan pimeää tieosuutta ja on tarvis laittaa pitkät päälle. Sekä ulko- että sisävalot syttyvät automaattisesti hämärän tullen ja mittarivalaistus himmenee samalla kun ajo- sekä sisävalot syttyvät. Suomiauto kyseessä, enkä usko että edellinen omistaja on valoja uudelleen ohjelmoinut. Toki jos kyseessä on 2007 tai vanhempi C5, voi olla että homma toimii eri tavalla. Et tietenkään ymmärrä, kun luulit että me keskustelimme juuri sinun autostasi ![]() Työautossa ei valojen auto-asennosta ole mitään hyötyä, kun ei sytytä minkäänlaista tuiketta eteen eikä taakse ennenkuin hämärtyy. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 11.10.2014 07:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
No jos tietäis edes MISTÄ autosta tässä keskustellaan. Sivulauseessa ilmaiset että C5 on varusteet kohdallaan, mut tarkempaa tietoa ei heru... |
Kirjoittaja: | HiTec [ 11.10.2014 09:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Kyllä tuossa C5 III ainakin tuo hämärätunnistin toimii moitteettomasti, kuten himmenevä taustapeilikin ![]() ![]() Mutta kyllähän tuo omakin on vuodessa jo kerinnyt haalimaan jos jonkinlaista pikkunippeliä: Roiskeläpät, tupakkimuovit, takapuskurin suoja, taakkatelineet, irroitettava koukku, koiraverkko ja nyt vimosimpana viimasuojat ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Aakku [ 11.10.2014 10:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
HiTec kirjoitti: Kyllä tuossa C5 III ainakin tuo hämärätunnistin toimii moitteettomasti, kuten himmenevä taustapeilikin Minusta se ei tosiaankaan ole autoilijan tyhmyyttä, vaan suunnittelijoiden.![]() ![]() Auto pitää suunnitella niin, että keskivertoautoilija ei lähde sumussa ja pyryssä ajelemaan ilman takavaloja. Etenkin kun auton valmistaja hehkuttaa, että autossasi on huolettomat automaattisesti syttyvät ajovalot. |
Kirjoittaja: | Gonzales [ 11.10.2014 12:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Aakku kirjoitti: Auto pitää suunnitella niin, että keskivertoautoilija ei lähde sumussa ja pyryssä ajelemaan ilman takavaloja. Etenkin kun auton valmistaja hehkuttaa, että autossasi on huolettomat automaattisesti syttyvät ajovalot. Miusta auto kun auto tulisi maahantuojalla ohjelmoida siten että takavalot palaa aina kun virrat on päällä. Ja tuo alkuperäinen "onkelma"han oli se että taustapeilissä on hämärätunnistin mutta sitä ei ole kytketty mittarivalaistukseen. Auto on c5, tummansininen. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 11.10.2014 12:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Gonzales kirjoitti: Aakku kirjoitti: Auto pitää suunnitella niin, että keskivertoautoilija ei lähde sumussa ja pyryssä ajelemaan ilman takavaloja. Etenkin kun auton valmistaja hehkuttaa, että autossasi on huolettomat automaattisesti syttyvät ajovalot. Miusta auto kun auto tulisi maahantuojalla ohjelmoida siten että takavalot palaa aina kun virrat on päällä. Ja tuo alkuperäinen "onkelma"han oli se että taustapeilissä on hämärätunnistin mutta sitä ei ole kytketty mittarivalaistukseen. Auto on c5, tummansininen. Laki on laki ja sille ei mitään voi. Siis päivävalojen suhteen. Nykyään uusissa autoissa parkit ei SAA palaa päiväajovalojen kanssa. Ja kun noita sumua ja pyryä ei voi tunnistaa automaattisesti, ongelma on sitten tämä. Ainakin kolmoskopppaisen hämärätunnistin ei sijaitse taustapeilissä vaan kojelaudan päällä. Jaa että ihan tummansininen. ![]() |
Kirjoittaja: | Gonzales [ 11.10.2014 12:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Xantippa kirjoitti: Jaa että ihan tummansininen. ![]() Harmittaa kyllä tämäkin, melkein yhtä paljon kuin tuo mittarivaloasia... Punainenhan auton pitäisi olla. Eli malli on se pumpatun Xsaran näköinen ![]() |
Kirjoittaja: | Aakku [ 11.10.2014 13:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Xantippa kirjoitti: Laki on laki ja sille ei mitään voi. Siis päivävalojen suhteen. Nykyään uusissa autoissa parkit ei SAA palaa päiväajovalojen kanssa. Ja kun noita sumua ja pyryä ei voi tunnistaa automaattisesti, ongelma on sitten tämä. Ja jos softan päivittää, niin ei pala parkit vanhemmissakaan sen jälkeen. Itselläni jätettiin päivitys tekemättä C4 -11 malliseen tästä syystä. Vanhempaan softaan ei olisi enää ollut paluuta ja uudemmassa ei ole mahdollisuutta enää kytkeä takavaloja. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 11.10.2014 15:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
On tuo kyllä typerää, taasen talven tullen ongelmaan törmää usein, toivottavasti ei ihan kirjaimellisesti. Se on sentään positiivista että sitruunassa on se toimiva ajovaloautomatiikka, näyttää tuolla teillä kulkevan paljon autoja pimeässäkin pelkät päiväajovalot päällä. Pitäs melkein olla tuo toimiva valoisuustunnistin pakollinen varuste jos takavalot ei pala koko ajan. Sitten tämä pimeän perän ongelma olisi ainoastaan sumussa ja lumipyryssä, ei myös pimeällä... |
Kirjoittaja: | Xari [ 11.10.2014 17:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Aakku kirjoitti: Minusta se ei tosiaankaan ole autoilijan tyhmyyttä, vaan suunnittelijoiden. Auto pitää suunnitella niin, että keskivertoautoilija ei lähde sumussa ja pyryssä ajelemaan ilman takavaloja. Etenkin kun auton valmistaja hehkuttaa, että autossasi on huolettomat automaattisesti syttyvät ajovalot. Ajokorttiin joku älykkyysvaatimus ajotaidon lisäksi ![]() |
Kirjoittaja: | Gonzales [ 11.10.2014 17:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Varustelupohdintaa |
Xari kirjoitti: Aakku kirjoitti: Minusta se ei tosiaankaan ole autoilijan tyhmyyttä, vaan suunnittelijoiden. Auto pitää suunnitella niin, että keskivertoautoilija ei lähde sumussa ja pyryssä ajelemaan ilman takavaloja. Etenkin kun auton valmistaja hehkuttaa, että autossasi on huolettomat automaattisesti syttyvät ajovalot. Ajokorttiin joku älykkyysvaatimus ajotaidon lisäksi ![]() Ei miusta auton tulisi olla älykkyystesti vaan kulkupeli. ![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |