Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/4 [ 89 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 08:07 

Viestit: 1999
Paikkakunta: JKL
Hämmästyttää kummastuttaa pientä autoilijaa seuraava asia:
Laitetaan vakionopeussäädin tien mukaiselle rajoitukselle. Tarkastetaan navista, että auto tosiaan kulkee sillä oikealla nopeudella, eikä mittarin näyttämän mukaan. Mutta kun hetken kuluttua on jono perässä. Ja sitten porukka painaa ohi ja ottaa jonosta uuden paikan. Ohittaminen ei minua haittaa, mutta miksi pitää ajaa juuri se muutama "pinna" rajoituksen päälle, eikä oikeaa nopeutta? Kuitenkin ollaan seuraavassa risteyksessä peräkkäin tai hyvin pienellä viiveellä. Ehkä Suomi ei vielä ole ns. autoilumaa kuten esimerkiksi amerikka.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 08:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Se johtunee juuri samasta "aivottomuudesta", kuin mm. puskurissa roikkuminen, vilkun käyttämättömyys, jne. Ei ajatella, että nuo "voitot" ovat suorastaan mitättömiä kokonaisuuteen nähden. Tämän huomaa vaikkapa saaristotiellä... pitää ehtiä lauttaan ennen jotain edellä ajavaa. Usein nämä kuskit* ajavat ja käyttäytyvät noin ns. ökyautoilla, joten sopii ihmetellä, millä henkisillä eväillä autot on hankittu. *Euroopan omistajia, ei koske määräykset, lait, eikä muiden huomioiminen? On vähän jyrkästi sanottu. Mutta ei aivan paikkansapitämätöntä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 09:16 

Viestit: 5856
Paikkakunta: Lahti
Mikä on se oikea nopeus? jos ajan hitonmoisessa lumipyryssä talvinopeusrajoituksen mukaista nopeutta ohittaen kaikki toyota-miehet niin eikö nopeus ole silloin oikea kun kerran rajoitus on talvirajoitus ja keli on oikeasti talvinen :lol:

Kesänopeuden ajaminen kesäkelillä talvirajoituksella on kyllä rikollista ja rangaistavaa :shock:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 10:56 

Viestit: 59
Paikkakunta: Nakkila
Viikolla ennen juhannusta 2014; lämmintä +8, sateista ja harmaata, nopeusrajoitus 100km/h. Sama tie, marraskuu 2014, lämmintä +10, poutainen ilma, nopeusrajoitus 80 km/h. Mikä on pielessä?

Kyllä se vaan on niin kuin joku oikeusoppinut professori totesi tänä vuonna: "Jos laki on tyhmä, sitä ei noudateta".
Nopeusrajoituksia voitaisiin jopa nostaa, jos saataisiin himmaajat, jotka myös ennakoijiksi itseään kutsuvat, oppimaan ajamaan autolla. Ja saa tästä mielensä pahoittaa.



C5 Break HDI-02, (ZX SP3-92) R.I.P.. + n.10 projektia
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 11:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Mikä on valtion helpoin tapa säästää tiemäärärahoissa? Jos tien kunto on huono niin pudotetaan nopeusrajoitusta...!

Kuiva tie, kirkas "kesäkeli", hyvät renkaat, muutama auto per 50km + liikkuvan poliisin lopetus: Ajanko 80km/h rajoituksen mukaan? En tod. Ohittelenko reikäpäisesti viime tinkaan? En tod. Näissä puitteissa pystyy kyllä harrastamaan ihan sujuvaa ajoa ilman muiden kuin itsensä vaarantamista.

Vierailin tuossa pari viikkoa sitten ketjun aloittajan kotikaupungissa ja pistin merkille, että erään "pääsuoran" nopeusrajoitus on pudotettu pysyvästi 80-->60km/h, ok, menetetty aika mitätön, mutta voi jeesus mikä köröttelijöiden mekka tuo kaupunki on. Jos on 60km/h rajoitus niin pitää "varmuuden vuoksi" ajaa 5-10km/h alinopeutta, ettei vahingossakaan tule sakkoja...Tällä menolla tuolla tienoolla kannattaa lopettaa autoverojen maksaminen ja siirtyä mopoautoiluun :lol: :lol:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 14:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Itse olen ottanut tavaksi pitkällä matkalla ajella rajoitus +3 km/h vakkari päällä, joka itse asiassa useamman navin kanssa tarkistettuna on juuri se rajoituksen mukainen nopeus.

Kaverin kanssa ihmeteltiin, miksi niitä ohittajia moottoritielläkin sitten riittää niin runsaasti. Totesimme yhdessä, että ajavat niin paskoilla autoilla, ettei niiden kanssa viihdy tien päällä hetkeäkään enempää... :lol:



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 15:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Itsellä on käytäntönä nopeuden suhteen yrittää "sulautua" vallitsevaan nopeuteen, pitämättä härkäpäisesti kiinni kyltin merkkaamasta nopeudesta, joustaa voi suuntaan tahi toiseen. Tietenkään mitenkään järjettömiä ylityksiä tietentahtoen pyrkii välttämään, vahingot sitten erikseen. Vähentää sekä ohittamisen että ohitetuksi tulemisen tarvetta, kun viitsii katsoa vähän pitemmällekin kuin ihan keulan eteen, ja myös muistaa peilejäkin vilkuilla...

Akaile kirjoitti:
Vierailin tuossa pari viikkoa sitten ketjun aloittajan kotikaupungissa ja pistin merkille, että erään "pääsuoran" nopeusrajoitus on pudotettu pysyvästi 80-->60km/h, ok, menetetty aika mitätön, mutta voi jeesus mikä köröttelijöiden mekka tuo kaupunki on.

Missähänpäin kaupunkia ajelit..? :roll:

Joo, on täällä välillä todella kummallisia ratkaisuja. "Hyvänä" esimerkkinä Laukaantie, pari vuosikymmentä sitten ns. valionsuora oli 60km/h aluetta, suoran päässä alkoi 80km/h alue ja siitä "ampumaradan risteyksen" jälkeen satasen alue. Viimeksimainittu rajoitus poistui jo hyvän aikaa sitten, kuudenkympin alue jatkui edellisen satasen rajalle asti ja koko aiempi suora on nyt 50km/h aluetta. Ja tämä viimeisin nopeudenalennus tuli niihin aikoihin kun suojateille tuli keskikorokkeet, se mikä tuossa on se kummastuttavin on että aiemmin rajoitukset olivat huomattavan paljon korkeampia mutta alennettiin kun mm. suojateiden turvallisuutta korokkeilla lisättiin...

Ei näitä ratkaisuja tosiaankaan voi aina järjellä selittää, ei sitten mitenkään... :lol:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 15:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
jasu kirjoitti:
Itsellä on käytäntönä nopeuden suhteen yrittää "sulautua" vallitsevaan nopeuteen, pitämättä härkäpäisesti kiinni kyltin merkkaamasta nopeudesta, joustaa voi suuntaan tahi toiseen. Tietenkään mitenkään järjettömiä ylityksiä tietentahtoen pyrkii välttämään, vahingot sitten erikseen. Vähentää sekä ohittamisen että ohitetuksi tulemisen tarvetta, kun viitsii katsoa vähän pitemmällekin kuin ihan keulan eteen, ja myös muistaa peilejäkin vilkuilla...

Tää on hyvä periaate. Usein pitemmällä matkalla huomaa menevänsä peräkanaa jonkun samanhenkisen kanssa ja puolihuomaamatta ohittelee samaa tahtia mutta ei tule ohitettua tuota "kaveria" joka vetää hyvää ja tasaista tahtia :)

Vakkaria käyttäessä tuo tasaisuus korostuu entisestään, kyllä ketuttaa ajella sellaisen +-5km/h-seilaajan perässä jos itsellä on vakkari...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 15:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Itse ajelen aika tarkkaan suurinta sallittua tai +2/3km/h yli korkeintaan. Niin että ei edes alamäessä rullaa ylinopeuden puolelle ja välttää turhat kamerasakot.

Kun ajaa niin paljon kuin minä niin ei jaksa enää tempoilla tuolla ja kikkailla ylinopeuksien ja kameroiden varomisen kanssa.
Tärkeintä on ajamisen rentous ja vaivattomuus.

Moottoritiellä päivittäin minusta ajaa ohi 4-5 peräkärryn vetäjää, reilu 15 pakettiautoa ja noin sata henkilöautoa. Näin talvirajoitusten aikana.
Jos valtio haluaisi sakkotuloja, niin niitä saisi tuosta TRE-HKI -väliltä niin paljon kuin jaksaisi kirjoittaa. Samaten jokaisen tietyömaan rajoituksien kohdalla ajetaan noin kaksi kertaa kovempaa.

Itse olen nollatoleranssin kannattaja. Sakot vaan 81km/h ajaville jos nopeusrajoitus on 80. Mikä rajoitus se on, jos sitä ei kukaan noudata ja yleinen mielipide joka paikassa on se, että ylinopeus on miehiselle miehelle lähes kunnia-asia pitää yllä aina kun se on mahdollista?



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 15:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Ei olis kuule ainuttakaan logistiikkaa liittyvää kuskia maantiellä tuon jälkeen :lol:
Kaikilta olis rahat loppu ja kortit pois!
Kaupat olis tyhjiä, mistään ei sais varaosia, mistään ei saisi mitään :lol:
Poliisit ei vois ajaa, kun ei kukaan toimita polttoainetta, ihmiset jäätyisi kotiin ja työpaikat suljetaan.
Järjenkäyttö on sallittua, liikenteessäkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 15:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
jasu kirjoitti:
Akaile kirjoitti:
Vierailin tuossa pari viikkoa sitten ketjun aloittajan kotikaupungissa ja pistin merkille, että erään "pääsuoran" nopeusrajoitus on pudotettu pysyvästi 80-->60km/h, ok, menetetty aika mitätön, mutta voi jeesus mikä köröttelijöiden mekka tuo kaupunki on.

Missähänpäin kaupunkia ajelit..? :roll:



Huomasin viestin kirjoittamisen jälkeen, että aloittaja on vaihtanut paikkakuntaa :lol: Eli hieman eteläisempää mestaa tarkoitin ;)



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 15:59 

Viestit: 909
Nollatoleranssi ja vakkarin puute aiheuttaisi sen, että pitäisi keskittyä enemmän nopeusmittariin kuin liikenteeseen. Sitten kun keskittyy siihen nopeusmittariin voi jäädä joku nopeusrajoituslätkäkin vahingossa näkemättä. Vakkarittomissa autoissa ei yleensä myöskään ole mitään HUD-näyttöjä.
Vakkariautoissa taas nopeus heittelee väkisinkin ylä- ja alamäessä ainakin 2-3 km/h, mikä aiheuttaa sen, että vakkari pitäisi säätää alle nopeusrajoituksen, jos olisi nollatoleranssi ja haluaisi ottaa varmaan päälle. Peräkärry perässä vakkari voi heittää enemmänkin.
Kyllä liikenne on leppoisampaa, kun on pieni toleranssi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 15:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Esa66 kirjoitti:
Ei olis kuule ainuttakaan logistiikkaa liittyvää kuskia maantiellä tuon jälkeen :lol:
Kaikilta olis rahat loppu ja kortit pois!
Kaupat olis tyhjiä, mistään ei sais varaosia, mistään ei saisi mitään :lol:
Poliisit ei vois ajaa, kun ei kukaan toimita polttoainetta, ihmiset jäätyisi kotiin ja työpaikat suljetaan.
Järjenkäyttö on sallittua, liikenteessäkin.


Ajelin kesällä useamman tuhat kilometriä Ruotsissa ja siellä homma toimii hienosti. Rekka ajaa aika tarkkaan 88-89 90km/h alueella ja oikeasti hidastaa noihin 70km/h risteysalueisiin. Mielestäni siellä toimii logistiikka ihan hyvin. Mielenkiintoinen huomio oli se, että myös suomen kilvissä olevat rekat ajoivat ruotsissa noin.

Tää nyt oli taas perinteinen suomalaisen ylinopeuskulttuurin edustajan aivopieru, koska ei voida edes kuvitella että liikenne voisi sujua sillä nopeudella mitä taulussa lukee.

Mitäs jos suomessa poliisi ilmoittaisi, että alle 7km/h ylinopeuksista ei sakoteta 80 alueella? Tämä tuntuu jo olevan käytäntö muutenkin, mutta jos ilmoitus olisi julkinen. Sen jälkeen alettaisiin laittamaan rajoituskyltteihin lisäkylttejä. 80 kyltin alle 87 ja satasen kyltin alle 109 jne jne. Kutsuttaisiin niitä vaikka ohjenopeuskylteiksi.

Näin ajeltaisiin pari vuotta ja kaikki nakuttelisivat cruisea navin kanssa tasan tarkkaan siihen 87/109 jne kohdille. Eikös? Kukaan ei ajaisi sitä 80/100 nopeutta. Ei tietenkään! Sehän on nopeusrajoitus!

Parin vuoden jälkeen nostettaisiin se 87 suoraan 90km/h ja ilmoitettaisiin että siitä tulee nyt sitten samalla nollatoleranssi ja nopeusrajoitus - hei saitte vielä 3km/h kaupan päälle.

Ajaisitko sinä sitten sen jälkeen kiukulla 98km/h 90km/h rajoituksella? Vai...



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 16:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Pasis kirjoitti:
Nollatoleranssi ja vakkarin puute aiheuttaisi sen, että pitäisi keskittyä enemmän nopeusmittariin kuin liikenteeseen. Sitten kun keskittyy siihen nopeusmittariin voi jäädä joku nopeusrajoituslätkäkin vahingossa näkemättä. Vakkarittomissa autoissa ei yleensä myöskään ole mitään HUD-näyttöjä.
Vakkariautoissa taas nopeus heittelee väkisinkin ylä- ja alamäessä ainakin 2-3 km/h, mikä aiheuttaa sen, että vakkari pitäisi säätää alle nopeusrajoituksen, jos olisi nollatoleranssi ja haluaisi ottaa varmaan päälle. Peräkärry perässä vakkari voi heittää enemmänkin.
Kyllä liikenne on leppoisampaa, kun on pieni toleranssi.


Tämäkin on ihan puutaheinää. Keskinopeus on kommentoijalla todennäköisesti 85-88 välillä todellista. Se ei ole yhtään sen vaikeampaa ajaa 77-80 todellista. Se on vain periaate suomalaiselle että jos nopeusrajoitus on 80, niin siitä alle ei voi joustaa - ei nyt perkele! Sen nyt huomasi jo kauhuskenaariosta että vakkari näyttäisikin ALLE rajoituksen...hui kamala! Ei se, että ajaa rajoituksen mukaan tarkoita sitä että ajaa tasan 80km/h koko ajan nenä mittarissa. Ajaa vain ihan samalla tavalla mutta ei ylinopeutta...capish?



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 16:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
EDIT: Pasisin linkki, joka poistettu:
http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf/4000435-v-noprajvaikohitustarp.pdf

Miten tuo liittyi mihinkään? Tutkimuksessa pitäisi olla saman maan kuljettajat myös eri maissa. Ratin ja penkin välissä on aika paljon enemmän suomalaisia suomessa. Ohitustarvetta on myös melko vähän jos ajaa lain mukaan.

Aja ihan rauhassa vaan sitä ylinopeuttasi, mutta muista se että ne jotka ajavat suurinta sallittua toimivat oikein. Suomessa ei ole ohitusoikeutta ylinopeutta ajaville, eikä väistämisvelvollisuutta rajoituksen mukaan ajavalle. Kannattaa joskus myös katsoa kellolla paljonko säästi aikaa ylinopeutta ajamalla...tai polttoainetta tai omia hermoja. Kannattaa muistaa siellä ratin takana liian hiljaa ajavista kärsiessä, että on ihan oma valinta ajaa sitä ylinopeutta. Ei sen edellä ajavan syy.

Suomessa tuntuu olevan ihan liian paksukalloista porukkaa tähän keskusteluun, jonka avaus oli mielestäni ihan asiaa.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 16:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Huikko kirjoitti:
Suomessa ei ole ohitusoikeutta ylinopeutta ajaville, eikä väistämisvelvollisuutta rajoituksen mukaan ajavalle.

Väärin.

Tieliikennelaki, 1. luku, 19§ :

"Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."

Ohitettavan kannalta laki ei ota kantaa siihen, mikä on ohittajan nopeus.


Itse pyrin aina ajamaan sellaista nopeutta ettei kameroille tartte hidastaa. Viime talvena sain kolmen viikon sisään kaksi ylinopeussakkoa kameroista, syynä femman rikkinäinen mittari joka näytti 9km/h liian vähän :)


Lisätään soppaan vielä mahtava "en mä nyt viitsi sataseen kiihdyttää kun käännyn tosta parin kilsan päästä"-ajattelumalli :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 16:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Itse asiassa perustelu laista oli väärin. Tuo koski ohitettavan velvollisuutta joka on ihan eri asia kuin mitä kirjoitin.
Siinä ei puhuta väistämisestä mitään, ainoastaan pysyttelemisestä ja nopeuden lisäämisestä. Mitään velvoitetta ei ole alkaa väistelemään kun havaitsee peilissä ylinopeutta ajavan ajoneuvon lähestyvän.

Moottoritiellä jos ohitan rekkaa suurinta sallittua käyttäen, niin taakse kertyy valonvilkuttelijoita joiden mielestä minun pitäisi väistää sinne telin alle tai keskinurmikolle, koska heillä on kiire.

Maantiellä näytän usein ohitusmerkin ja annan tilaa, että takana ajava tajuaa että antaa palaa vaan. Mutta mitään lain velvoitetta siihen ei ole.
Eikä nykysitikalla voi antaa ohitusmerkkiä kun se vilkauttaa aina 3 kertaa...


Viimeksi muokannut Huikko päivämäärä 06.11.2014 16:25, muokattu yhteensä 1 kerran


DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 16:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Huikko kirjoitti:
Moottoritiellä jos ohitan rekkaa suurinta sallittua käyttäen, niin taakse kertyy valonvilkuttelijoita joiden mielestä minun pitäisi väistää sinne telin alle tai keskinurmikolle, koska heillä on kiire.

Tottakai. Vaikka lakia noudatatkin niin olet ihan helvetin rasittava tientukko siinä vaiheessa :D

Näin ajattelee varmasti 99% autoilijoista jotka ylipäätään rekkoja ohittavat. Kuulutko siis tuohon jäljellejäävään prosenttiin vai onko kyseessä täysin hypoteettinen tilanne?

Ja lisätään nyt perään " ;) "

Lisättäköön vielä, että jos vihaa ohituksia ja kuitenkin lähtee Axulla liikenteeseen niin onhan se täyttä masokismia :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 16:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Liikenteessä kannattaa ajella sujuvasti, riippumatta mitä siinä omassa mittarissa tai navissa nyt näkyy.
Ajelen kuitenkin sen 100-120tkm vuodessa, niin pieni kutina on mitä siellä tapahtuu :)

kannattaa kuikuilla mitä ympärillä tapahtuu, kun kolari sattuu niin kukaan ei ole oikeassa, kumpikin osapuoli on syyllinen. Joko jääräpäisyyteen tai välinpitämättömyyteen

Akaile tarkoittaa varmaan kanalan suoraa?

Tänään onkin hauskaa, jihuu lunta tulee :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 16:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Teuski kirjoitti:
Huikko kirjoitti:
Moottoritiellä jos ohitan rekkaa suurinta sallittua käyttäen, niin taakse kertyy valonvilkuttelijoita joiden mielestä minun pitäisi väistää sinne telin alle tai keskinurmikolle, koska heillä on kiire.

Tottakai. Vaikka lakia noudatatkin niin olet ihan helvetin rasittava tientukko siinä vaiheessa :D

Näin ajattelee varmasti 99% autoilijoista jotka ylipäätään rekkoja ohittavat. Kuulutko siis tuohon jäljellejäävään prosenttiin vai onko kyseessä täysin hypoteettinen tilanne?

Ja lisätään nyt perään " ;) "

Lisättäköön vielä, että jos vihaa ohituksia ja kuitenkin lähtee Axulla liikenteeseen niin onhan se täyttä masokismia :D


Kuulun monessa asiassa siihen yhteen prosenttiin. Aikanaan jaksoin väistää "eteenpäin" näitä kaahareita, mutta en enää. Joskus se voi olla se tutka juuri siinä kohtaa ja ei, en ota sinun takiasi yhtään ylinopeussakkoa. Kannattaa pitää kahvitauko jos tientukot rasittaa tällä asteella.
Tietukko on leikkuupuimuri tai traktori maantierajoituksella. Tai ehkä mopoauto...mutta satasen rajoituksella moottoritiellä rekkaa ohittava, joka ajaa 103km/h on normaalia liikennettä.

Otetaan esimerkiksi pakettiautot, bussit ja matkailuautot, joilla saa ajaa satasta. Ovatko nekin 99% mielestä rasittavia tientukkoja kun lähtevät ohittamaan sitä hitaampaa rekkaa?

Mulla ei ole sopivaa hymiötä tähän kohtaan nyt valitettavasti, mutta jos olisi niin siitä olisi varmaan natsilippu ja koppalakki :lol:

En vihaa ohituksia, olen lähinnä ihmetellyt samaa kuin ketjun aloittaja. Minut saa ohittaa :)



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 16:35 

Viestit: 198
Paikkakunta: Espoo
JVI kirjoitti:
Viikolla ennen juhannusta 2014; lämmintä +8, sateista ja harmaata, nopeusrajoitus 100km/h. Sama tie, marraskuu 2014, lämmintä +10, poutainen ilma, nopeusrajoitus 80 km/h. Mikä on pielessä?


Sama tie, sama marraskuu 2014, lumipyryä ja 10m/s tuulta, nopeusrajoitus luojan kiitos ei onneksi enää 100km/h.

Turhaa pakkonarinaa valittaa siitä jos marraskuussa on vielä ajokelejä, jos ne kerran voivat päivässä flipata pääkallokeliksi. Juhannuksena todennäköisyys samankaltaiselle sään vaihtelulle on lähellä nollaa, kun taas tähän vuodenaikaan ihan riittävän korkea että kaasujalkoja pitää ohjeistaa kevyemmäksi.

Ideaali tietysti olisi joka tienpätkällä dynaamisesti sään mukaan muuttuvat rajoitukset, mutta sitä rahaa varten pitäisi nostaa jotain tieliikenteen veroja joka nyt taas ei tietenkään sovi.



'94 Xantia VSX 16v
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 16:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Kehun nyt vielä, että tein axulla ohituksen viimeksi kun tulin lahdesta. Tosin ohitettava kohde suuttui siitä ja ohitti minut ja katosi horisonttiin.
Tuo ylinopeuden ajaminen ja ohittelu on vähentynyt suoraan iän myötä. Samaten omistamieni autojen teho on laskenut. Minusta on siis tulossa pappaköröttelijä.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 17:25 

Viestit: 909
Huikko kirjoitti:


Kyllä se nopeusrajoitusten noudattamiseen liittyy, mutta poistin kun huomasin, että se oli vanha.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 17:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Lukaisin läpi juu. Kymmenen vuotta vanha. Oli siellä tosin asiaakin.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 06.11.2014 18:08 

Viestit: 68
Huikko kirjoitti:
Tuo ylinopeuden ajaminen ja ohittelu on vähentynyt suoraan iän myötä. Samaten omistamieni autojen teho on laskenut. Minusta on siis tulossa pappaköröttelijä.


Tässä asiassa olen samaa mieltä, ikä rauhoittaa (poikkeksiakin on), vaikka itsella on nuo tehot senkun lisääntyneet.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/4 [ 89 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: