Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=19806
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 14.12.2014 16:01 ]
Viestin otsikko:  Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Alkuun pieni suppea alustus:

Kuulin radiosta, että joku perus-suomalaisista on ehdottanut auton hankintaveron poistamista autokannan udistamiseksi. Monissa yhteyksissä on puitu suomen autokannan vanhuutta, ja edelleen vanhenemista. Dieselautot pilaavat euroopan ilman. Dieseleihin siirtyminen oli virhe, tämäkin jonkun ranskalaisen poliitikon lausunto.

Parantaako suomalaisten siirtyminen uudempien autojen käyttäjiksi kotimaatamme, vaiko peräti koko maailman? Pitäisikö autot Suomessakin panna kierrätykseen nykyistä uudempina?

Mielipiteitä puolesta ja vastaan toivotaan.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 14.12.2014 16:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Riippuu täysin näkökulmasta.
Pääoman kannalta se olisi lottovoitto
Normaalin kuluttajan kannalta ei.

Toisaalta jos ajoneuvovero poistetaan, se olisi ihanaa :) Hankintaveron poisto johtaisi vääjäämättä ajoneuvoveron kasvattamiseen.

Ei jatkoon, en kaipaa uusia autoja

Kirjoittaja:  avbx [ 14.12.2014 17:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Autokauppiaiden lobbausta. Usein väitetään, että vanhat autot saastuttaa ja siksi pitäisi ne romuttaa ja hankkia tilalle uusia. Katalysaattoreita on olllut vuodesta 92 lähtien. Myöskään polttoaineenkulutus ei juuri ole vähentynyt. Joten ei ne vanhat saastuta yhtään enempää kuin uudet. Dieseleissä puhdistustekniikka on tuoreempaa, joten niissä tilanne on hieman toinen. Turvallisuus on toki kehittynyt, muttei kuolemien vähentyminen johtuu enneminkin onnettomuuksien vähenemisestä eikä turvallisuustason noususta. Eikä Suomen liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä ole kuin pari vuotta enemmän kuin muualla. Kauppataseen kannalta olisi hyvä ajella kalusto lopppuun asti, täytyy se tuonti maksaa viennillä vielä nykypäivänäkin. Ohessa linkki trafin katsaukseen http://www.trafi.fi/filebank/a/1384345026/a4cbcc164337d2b5384ff6bc8feab8c0/13613-Trafi_Tieliikenteen_turvallisuuskatsaus_2013.pdf

Kirjoittaja:  HiTec [ 14.12.2014 18:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Mutta se uuden auton ESC pitää kotteron kaistalla kokemattomankin ohjaamana => ei ihme että onnettomuusmäärät laskee. Ja kun ESC vielä pyrkii kääntämään auton aina s.e. se menee keula edellä kohteeseen => ei ihme että kuolemantapaukset laskee 8-)

Kirjoittaja:  Xari [ 14.12.2014 18:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Pois vaan ja heti, autokaupan asema kaupankäynnin säätelijänä poistuu ja ostoalueena on sen jälkeen koko eurooppa ihan oikeasti, sitten kun vielä saadaan jostai Trafista ne vänhat jäärät pihalle ja säännöt samaksi kuin muuallakin, esim yksittäistuonti sallituksi ilman EU-tyyppihyväksyntää, muualla asia ei ole mikään ongelma.

Eikä sitä uudempaa autoa ole pakko ostaa, voi hakea maailmalta vaikka vanhemman ilman että joku arppoo siihen veroja.

Eikä tarvitse keltään kysyä millaisella autolla haluan ajaa, täyttääkö tämä tälläisenä jotain autoverotuksen ihme ehtoja, saa laittaa vaikka BX Vaniin takapenkin ilman 10.000€ veroja :twisted:

Voin ostaa vaikka autokatokseenkin mahtuvan matkailuauton ilman ryöstöveroa, ja mitä kaikkea muuta.

Kirjoittaja:  BXboy89 [ 14.12.2014 18:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Älkää nyt innostuko märkien bx vani-unelmienne kanssa että autovero ainakaan takautuvasti poistuisi. Jos vaikka tuo lakkaisi 1.1.2017 niin tasan varmana ennen sitä ensirekisteröidyistä käytettynä tuotavista pitäisi autoverot maksaa. Sama näiden kanssa missä aikoinaan ollut kevennetty vero.

Kirjoittaja:  HiTec [ 14.12.2014 19:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Xari kirjoitti:
Voin ostaa vaikka autokatokseenkin mahtuvan matkailuauton ilman ryöstöveroa, ja mitä kaikkea muuta.

Matkailuautot ovat autoverosta vapaita olleet aina, mikä muka mättää? Liian pieni katos oikealle matkailuautolle? :?

Kirjoittaja:  Xari [ 14.12.2014 20:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

HiTec kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Voin ostaa vaikka autokatokseenkin mahtuvan matkailuauton ilman ryöstöveroa, ja mitä kaikkea muuta.

Matkailuautot ovat autoverosta vapaita olleet aina, mikä muka mättää? Liian pieni katos oikealle matkailuautolle? :?


Tota, miksi mun pitäisi ajaa jollain jurpeleen isolla lasikuitukopilla jos käyttäjiä on vaan 2, toiseksi sillä jurpeleen isolla kopilla saa ajaa vaan sataa, kolmanneksi miks mun pitäisi autoverotuksen takia tehdä isompi autokatos?

Neljänneksi, miksi käyttöautosta jolla ajetaan toihin ja kauppaan ja muuta hyödyllistä peritään veroa ja huviväline jolla tukitaan liikennettä on autoverovapaa.

Jokaisesta uudesta suomesta ostetusta autosta peritään veroa 24% ilman autoveroakin.

Juu, nykyverotuksella seuraava on yli 10v tuontiauto, moisen autovero jää muutamaan sataseen eli nykymallin jatkuminen ei juurikaan mua haittaa, valtiota ja autokauppiasta sit ehkä vähäsen :twisted:

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 14.12.2014 21:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Xari kirjoitti:
Trafista ne vänhat jäärät pihalle
Sinne on saatu jo uusia jääriä, joiden eläkkeelle jäämistä saadaankin odottaa seuraavat 30 vuotta. :evil:
Aikanaan yhden jäärän (jonka mielipide ainakin yhteen EU-lainsäädännön kanssa ristiriidassa olevan kansallisen tulkinnan muuttamiseen oli "vain kuolleen ruumiini yli") eläkeikää odotettiin kuin joulua, uuttavuotta ja juhannusta yhtäaikaa. Eläkeiän saavutettuaan halusikin vielä jatkaa, ja saikin näin todistettua olleensa oikeassa, koska säännöt muuttuivat pian kuolemansa jälkeen.

Kirjoittaja:  HiTec [ 14.12.2014 21:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Xari kirjoitti:
Tota, miksi mun pitäisi ajaa jollain jurpeleen isolla lasikuitukopilla jos käyttäjiä on vaan 2, toiseksi sillä jurpeleen isolla kopilla saa ajaa vaan sataa, kolmanneksi miks mun pitäisi autoverotuksen takia tehdä isompi autokatos?

Matkailuautoja on myös ns. peltikuorisia (=korkea paku) ja puoli-integroituja, jotka on nimenomaan suunniteltu 2-3hlö reissaamiseen. Ja ei, nuo eivät ole isoja, toki 190cm sisäkorkeus, mutta mahtuu ihan normi parkkiruutuun siinä missä "vastaava" pakukin 8-)

Ja jos 100km/h on kynnyskysymys, niin tämä sinun "matkailuautosi" lienee korkeintaan farkku, sillä pakuillakaan ei tuota lujempaa saa ajella. Ja mihin ihmeen farkkuun muka mahtuu keittiö, sänky, vessa... edes kahdelle henkilölle :shock: Tietty mahtuuhan sitä teltta, pari makuupussia, trangia ja portapotti vaikka sedaniin, mutta... ;)

Ja noista harrastuksista autoverovapaitahan ne ovat moottoripyörät, moottorikelkat, veneet... Miksei siis matkailuautotkin? Näissä laitteissa oleva varallisuus on kuitenkin niin pienen pieni murto-osa vrt. 1.3 miljoonaan henkilöautooon, mitä Suomessakin oli 2013 lopussa rekisterissä :|

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 14.12.2014 21:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

http://www.trafi.fi/filebank/a/13843450 ... s_2013.pdf

Ihan hieno raportti, pitää lukea ihan ajan kanssa. Mutta kuten tuosaakin todetaan, raportointiakin pitää vielä kehittää. Löytyyköhän mistään selkeää faktapohjaista tietoa siitä, kuinka paljon eri ikäisillä autoilla sattuu onnettomuuksia esim. miljoonaa ajettua kilometriä kohti? Onko siitä mitään todisteita, että 1 vuoden ikäisille autoille sattuisi vähemmän onnettomuuksia, kuin vaikka 10 vuotta vanhoille? Kuljettajilla kun on taipumus ulosmitata kaikki uudet turvallisuusominaisuudet suurempaan ajonopeuteen. Kuten pari vuotta sitten kerroin, talvella jäisellä moottoritiellä rekan ohitus ylinopeudella lumipöllyssä näkyvyyden ollessa korkeintaan 20 m. Ja 8 km myökemmin 7:n vai 11 auton ketjukolari.

Verotuksesta: Kaikki autoilijat toivovat, että voisivat ajaa paremmilla autoilla. Mutta luuleeko joku, että se olisi halvempaa ilman ostoveroa? Tosiasiassa vähän käytettyjen uudehkojen autojen vaihtoarvo putoaisi samassa suhteessa. Katsokaa, mikä on 3 vuotta vanhan auton arvo Saksassa. Miksi se silloin olisi enemmän Suomessa? Auton vaihto uuteen olisi yhtä kallista, kuin nytkin. Ainakin, jos ostoveroa korvattaisiin vuotuisilla käyttöverojen korotuksilla. Jos taas luovuttaisiin kokonaan autoilun verotuksesta, pitäisi luopua myös osasta tienpitoa, terveydenhoitoa, koulutusta, sosiaaliturvaa ym. Verotushan on osa valtiontaloutta, joka on, tai pitäisi olla nollasummapeliä, eli menot yhtä suuret, kuin tulotkin.

Kirjoittaja:  HiTec [ 14.12.2014 21:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

XM-Hannu kirjoitti:
Verotushan on osa valtiontaloutta, joka on, tai pitäisi olla nollasummapeliä, eli menot yhtä suuret, kuin tulotkin.

Kumpa olisikin! Tänäkin vuonna on valtio ottanut lisää lainaa aikamoisia summia = itse asiassa niiden tulojen tulisi olla menoja suuremmat, jotta nuo lainatkin voitaisiin joskus maksaa takaisin - ja sitten populistisesti haavellaan about miljardin kokoisesta leikkauksesta valtion tulo-puolelle :lol:

Kirjoittaja:  Xari [ 14.12.2014 22:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Oletkois haitek nähnyt koskaan vaikka saksalaisten suosimaa retkeilyautoa, korotettavalla katolla oleva transportter tai vastaava, siinä voi yöpyä kesäkäytössä 4, talvella 2, sillä saa ajaa suuressa maailmassa motaria sen mitä se kulkee, äläkä ala väittämään että moottoritiellä voi ajaa oikeasti kovaa vain saksassa, kaikkialla se ei toki ole sallittua mut puuttumiskynnys on monessa maassa aika suuri, suht matalana se menee laivassa kohtuuhinnalla.

Nykykäytöllä ja kohdemaiden yöpymishinnoilla se farkku tosin on ylivoimaisesti halvin vaihtoehto.

Uudella ajaminen ei välltämättä tosiaan juuri varmaan halpene mut voihan sitä ajaa halvemmilla käytetyillä.

Autovero ja tiestö, kummaa kun maissa jossa on olematon autoverotus tiestö on yleensä huippuluokkaa, viimeisen 25 vuoden aikana tiemäärärahat on kokoajan pudonneet vaikka autoverotuksen tuotto on lähes kaksinkertaistunut.

Lähinurkissa pyörivien raksamiesten ja koneyrittäjien autoja kun katselee, pakuun mahtuu tavarat ja pari työmiestä, pari työmiestä siihen kyytiin lisää maksaa aivan hitosti enemmän, kuorma-autoksi laskettavaan saa sit vaikka 7 miestä mut jos sillä pitäisikin vaikka vetää jotain.....

Kirjoittaja:  svc [ 14.12.2014 23:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

HiTec kirjoitti:
Matkailuautot ovat autoverosta vapaita olleet aina, mikä muka mättää? Liian pieni katos oikealle matkailuautolle? :?
Kaikki matkailuautot eivät ole vapaita autoverosta, sillä minkä tahansa auton voi rekisteröidä matkailuautoksi. Autoverovapaalle matkailuautolle on sitten ne tarkat määräykset.
Sattuneesta syystä näitä verottomia matkailuautoja on harvassa, mutta esim. Saab 900:n päälle asennettu Toppola-matkailukori menisi tähän verollisten matkailuautojen kategoriaan.

Kirjoittaja:  Huikko [ 14.12.2014 23:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Jos ajatellaan tavallista tallaajaa, jolle auto ei ole uskonto vaan lapiota vastaava työkalu, niin kyllä suuri enemmistö ostaa niin uuden kuin mihin rahat riittää. Tuon ryhmän ulkopuolelle jäävät nuoret ensiautonostajat, köyhät, me sitikkaurpot ja muut marginaaliryhmät.

Tuo sama massa on lähes täysin markkinavoimien vietävissä ja se ostaa sen uuden imurin jos sitä riittävästi mainostetaan. Sama koskee myös autoja tässä kohtaa. Massalla on autolla ajamiseenkin usein samanlainen suhtautuminen kuin pölynimuriin. Pölypussi vaihdetaan kun se on ollut kaksi viikkoa ihan täynnä. Laitteesta tunnistetaan vain virtanappula ja mitään lisäominaisuuksia ei osata käyttää, eikä koeta mitään halua opetteluun.

Nämä jotka tietävät autoista sen, että polttoainetta tankataan silloin tällöin jotta pääsee eteenpäin, ratista se kääntyy ja polkimista tapahtuu jotain asioita - eivät lähtökohtaisesti osaa ajaa autojaan missään yllättävissä tilanteissa lainkaan. Rengaspaineet on tarkistettu silloin kun renkaat ostettiin ja sen teki rengasliikkeen setä, polttimot vaihdetaan jos katsastuksessa huomataan, valot näyttää minne sattuu kun naapurin pasi on kaljapalkalla sen polttimon vaihtanut, renkailla ajetaan kunnes joku kieltää, tuulilasinpyyhkijät ostetaan uudet jos joku varastaa vanhat jne jne jne.

Jos tuosta massasta edes 10% ostaisi uuden auton sen käytetyn sijasta jossa on jo ne kolme vuotta vanhat renkaat ja pasin vaihtama polttimo, alkuperäiset pyyhkijänsulat jne, niin...KYLLÄ se tekisi liikenteen autokannasta turvallisemman siksi että uudempi auto antaa enemmän anteeksi käyttäjänsä osaamattomuutta ja siinä on ne uudet renkaat, valot oikein suunnattu, jarrut tasapainossa, uudet pyyhkijänsulat ja monta monta muuta asiaa joita Mauri Perusautoilija ei koskaanikinämistäänsyystä uusi omaan 93-malliseen tojopa rollakotaansa - se vaan ajaa sillä. Ja kyllä se haluaisi ostaa uudemman tojopan tai skopan mutta ei ole varaa.

Minä ostin toisen uuden auton peräkkäin vuoden sisään, koska tehdastakuu on vain aika kiva juttu ja ykkösauton pitää olla aika huoleton. Silti mietin torstaina ihan oikeasti että lähdenkö 1200km työreissulle AX:llä, mutta meitä sitikkaurpoja ei lasketa mukaan mihinkään merkittävään tilastoon.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 15.12.2014 11:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Huikko kirjoitti:
Jos ajatellaan tavallista tallaajaa, jolle auto ei ole uskonto vaan lapiota vastaava työkalu, niin kyllä suuri enemmistö ostaa niin uuden kuin mihin rahat riittää. Tuon ryhmän ulkopuolelle jäävät nuoret ensiautonostajat, köyhät, me sitikkaurpot ja muut marginaaliryhmät.

Tuo sama massa on lähes täysin markkinavoimien vietävissä ja se ostaa sen uuden imurin jos sitä riittävästi mainostetaan. Sama koskee myös autoja tässä kohtaa. Massalla on autolla ajamiseenkin usein samanlainen suhtautuminen kuin pölynimuriin. Pölypussi vaihdetaan kun se on ollut kaksi viikkoa ihan täynnä. Laitteesta tunnistetaan vain virtanappula ja mitään lisäominaisuuksia ei osata käyttää, eikä koeta mitään halua opetteluun.

Nämä jotka tietävät autoista sen, että polttoainetta tankataan silloin tällöin jotta pääsee eteenpäin, ratista se kääntyy ja polkimista tapahtuu jotain asioita - eivät lähtökohtaisesti osaa ajaa autojaan missään yllättävissä tilanteissa lainkaan. Rengaspaineet on tarkistettu silloin kun renkaat ostettiin ja sen teki rengasliikkeen setä, polttimot vaihdetaan jos katsastuksessa huomataan, valot näyttää minne sattuu kun naapurin pasi on kaljapalkalla sen polttimon vaihtanut, renkailla ajetaan kunnes joku kieltää, tuulilasinpyyhkijät ostetaan uudet jos joku varastaa vanhat jne jne jne.

Jos tuosta massasta edes 10% ostaisi uuden auton sen käytetyn sijasta jossa on jo ne kolme vuotta vanhat renkaat ja pasin vaihtama polttimo, alkuperäiset pyyhkijänsulat jne, niin...KYLLÄ se tekisi liikenteen autokannasta turvallisemman siksi että uudempi auto antaa enemmän anteeksi käyttäjänsä osaamattomuutta ja siinä on ne uudet renkaat, valot oikein suunnattu, jarrut tasapainossa, uudet pyyhkijänsulat ja monta monta muuta asiaa joita Mauri Perusautoilija ei koskaanikinämistäänsyystä uusi omaan 93-malliseen tojopa rollakotaansa - se vaan ajaa sillä. Ja kyllä se haluaisi ostaa uudemman tojopan tai skopan mutta ei ole varaa.
Aivan oivasti ilmaistu! 8-)

Kirjoittaja:  HiTec [ 15.12.2014 11:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Xari kirjoitti:
Oletkois haitek nähnyt koskaan vaikka saksalaisten suosimaa retkeilyautoa, korotettavalla katolla oleva transportter tai vastaava, siinä voi yöpyä kesäkäytössä 4, talvella 2, sillä saa ajaa suuressa maailmassa motaria sen mitä se kulkee, äläkä ala väittämään että moottoritiellä voi ajaa oikeasti kovaa vain saksassa, kaikkialla se ei toki ole sallittua mut puuttumiskynnys on monessa maassa aika suuri, suht matalana se menee laivassa kohtuuhinnalla.

Vaan tuolla transullapa et sitten suomessa ajakaan kuin max. 100km/h => jälleen kysymys miten niin nopeusrajoitus on se kynnyskysymys :?

Ja itsekin jo jokusen vuoden (yli 20v) niin telttailua, asuntovaunuilua kuin matkailuautoiluakin harrastaneena jokainen toki asettaa ne omat norminsa missä voi yöpyä ja missä ei, millä voi reissata ja millä ei. Omaan mittapuuhuni nämä peltikuoriset eivät mahdu edes 2hlö reissatessa, integroitu nyt menee jo jotenkin, muksujen kanssa voi joskus alkovissakin ahdistaa. Hommasta kun tulee riittävän epämukavaa, on se itselleni jo = ei pysty, vaikka fyysisesti se vielä ihan hyvin mahdollista olisikin. Jollain toisella rajat ovat toisaalla ja siitä sen enempää, vapaa maa = vapaa valinta 8-)

svc kirjoitti:
Kaikki matkailuautot eivät ole vapaita autoverosta, sillä minkä tahansa auton voi rekisteröidä matkailuautoksi. Autoverovapaalle matkailuautolle on sitten ne tarkat määräykset.

Siksipä tuossa alkup. viestissänikin luki jotta oikea matkailuauto (huomaa italic-tyyli), vai olisiko se pitänyt kirjoittaa esim. OIKEA jotta sen olisit sinäkin noteerannut ;)

Kirjoittaja:  rundvik [ 15.12.2014 11:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Suomen valtio on ahneuksissaan tapattanut monta nuorta kansalaista vanhoissa,turvattomissa,yliverotetuissa ja aivan liian pienissä ruoste- ym.kotteroissa.Kyllä autokanta pitää saada uudistaa.Soini on ollut koluamassa Pekka Vennamon vanhaa kampanjalaatikoa,hyvä niin.

PS.Enkä usko mitään silti autoverotukselle nytkään tapahtuvan;Autoilun verot ja kulut nousevat aivan vuorenvarmasti.

Kirjoittaja:  jasu [ 15.12.2014 11:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Olisiko vanhemmassa kalustossa kuitenkin kansantaloudellisesti enemmän järkeä, kuin jatkuvassa uuteen vaihtamisessa..?

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... ot/4607724
Työllistettäisiin paikallisia, korjaamoyrittäjiä, ihan toisella tavalla kuin uusien kanssa. Pienemmille korjaamoille varmasti olisi enemmänkin kysyntää, nyt moni pieni mutta hyvin hommansa osannut on joko ostettu ja liitetty isompaan ketjuun tai ajettu isompien puristaessa niin ahtaalle ettei homma enää ole mitenkään kannattanut...

Tokihan uusiakin pitää ostaa, että niitä vanhoja sitten riittää tällaisille kaltaisilleni loppukäyttäjille, hieman taitaa tulla osaltani tuota keskiarvoa alas painettua, uusimmankin autoni ollessa vasta 22 vuotias...

Kirjoittaja:  Teuski [ 15.12.2014 12:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Näissä keskusteluissa tuppaa aina unohtumaan se, että koko auton elinkaaren ajalle jaettuna ympäristökuormitus on pienempi, kun auto käytetään loppuun.

Jos sillä ajetaan vain se 3-5 vuotta niin ympäristökuormitus per vuosi on aika korkea. Ei nyt ole faktaa lyödä pöytään, mutta eiköhän se auton valmistaminen kuormita ympäristöä paljon enemmän kuin sillä ajaminen....

Kirjoittaja:  jasu [ 15.12.2014 12:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

^Entäs sen vanhan pilkkominen, metallien erittely ja harkoiksi valaminen, raaka-aineen kuskaaminen käsittelylaitokselta tehtaalle, ja pitää se valmis tuotekin saada vielä tehtaalta myyntiin. Epäilen ettei näistä kohdista ole kuin korkeintaan yksi otettu huomioon valmistukseen liittyviä päästöjä arvioidessa...

Kirjoittaja:  Pasis [ 15.12.2014 14:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Aika moni tuntuu olevan sitä mieltä, että siinä on jotain hienoa, että Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Minun mielestäni paali-ikä saisi keskimäärin laskea muutamalla vuodella, vaikkei kaikki uudenkarhealla autolla ajaisikaan.

Kirjoittaja:  Akaile [ 15.12.2014 15:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Yksi melkoinen kannustin tähän ongelmaan olisi ilman noiden autontuojien lobbausta se, että sen tuhannenviissataa saisi aina käteen romutustodistuksen yhteydessä. Ei siis niin, että tuhatviissataa napsahtaa, jos ostat uuden auton.

Kyllä häviäisi lamasuomessa vanhat romut metsien kätköistä, kun siitä saisi riihikuivaa puhtaana käteen. Minua ei haittaisi yhtään, jos "käytetyt romut" maksaisivat tuon jälkeen alkaen 1501e, sikäli mikäli se samalla karsisi niitä eniten kursittuja oikeita romuja pois liikenteestä.

Tällainen porkkana kyllä sinänsä on vaaraksi harvinaisemmalle harrasteautokannalle, mutta ehkä se myös kannustaisi pitämään parempaa huolta ikuisuusrojektien läpiviennistä.

Kirjoittaja:  jasu [ 15.12.2014 15:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Pasis kirjoitti:
Aika moni tuntuu olevan sitä mieltä, että siinä on jotain hienoa, että Suomessa on Euroopan vanhin autokanta.

Ihan noinkaan en kantaani ilmoittaisi. Mutta kuitenkin, syitä miksi pitäydyn näissä vanhoissa, on mm:

-halpoja
-itse korjattavia
-varmatoimisia
-ei OBD -kiusaa
-tunnen tekniikan mitä sisältävät
-vapaammat rakentelusäännöt
-varaosiakin kertynyt reilusti
-uudemmissa ei ole sellaista mallia mikä miellyttäisi
-"parempi kyyti", mitä moninaisempien seikkojen ansiosta

Se että nuo omituisuudet sisältyvät enemmän vanhaan kuin uuteen kalustoon, riippuu taas vaikka mistä. Toisekseen, jotenkin en jaksa uskoa että nykyisistä autoista käytännössä yhtään ei ole enää 40 vuotiaana ajossa. 20 vuottakin saattaa olla aika tiukassa, ja mielestäni se on kestävämpää sekä päästöjen että talouden kannalta korjata vanhaa kuin vaihtaa uuteen viiden vuoden välein samalla romuttaen sen entisen...

Korostan vielä, nämä ovat vain omia mielipiteitäni, enkä vielä ole löytänyt syitä ajatuksiani näissä asioissa muuttaa...

Kirjoittaja:  hogander [ 15.12.2014 16:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko autokannan uudistamisella itseisarvoa?

Teuski kirjoitti:
Näissä keskusteluissa tuppaa aina unohtumaan se, että koko auton elinkaaren ajalle jaettuna ympäristökuormitus on pienempi, kun auto käytetään loppuun.

Jos sillä ajetaan vain se 3-5 vuotta niin ympäristökuormitus per vuosi on aika korkea. Ei nyt ole faktaa lyödä pöytään, mutta eiköhän se auton valmistaminen kuormita ympäristöä paljon enemmän kuin sillä ajaminen....


Tuossa on aiheeseen littyvä taulukko:

http://yle.fi/vintti/yle.fi/a2/autot.html

Taulukon todenperäisyyttä en pysty kuitenkaan arvioimaan :?

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/