Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantiaan jousipallot
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=1989
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Jehudi [ 02.08.2009 22:00 ]
Viestin otsikko:  Xantiaan jousipallot

Pitäsi hankkia uudet pallot -99 2.0 16V farkku xantiaan. Onko jotain suosituksia, mikä on parhaimmaksi todettu pallotus juuri tuollaiseseen?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 02.08.2009 23:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

:shock: kuinka tai miten olet päätynyt siihen ,että sinulla on tarve vaitaa jouset ja iskarit. kerro ? :shock:

Kirjoittaja:  Joni2402 [ 03.08.2009 00:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

tietoisku: on voinu olla vaihtamatta kauan :mrgreen:

Kirjoittaja:  ealab [ 03.08.2009 07:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

Koettua: sedaniin vaihdettu comfortit 4v sitten. Vielä joustivat, mutta tuntui siltä, etteivät olleet enää kovin mukavat. Virttaalla uudet paineet, niin johan vaikutti. Jopa paremmalta, kuin alunperin, tai sitten vain tuntuu siltä, kun muutos oli nyt äkkinäinen. Asiaan vaikuttaa myös tuoreet LHM:t.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 03.08.2009 08:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

En nyt tiedä, onko tästä kauheasti apua, kun meillä on HDi, mutta... Edessä on comfortit ja takana ne vanhat etupallot, on ihan kohtuullisen pehmeä. :lol: Eräs vaggeihin tottunut kaverini kysyi koeajon jälkeen, että "meinaatko tehdä tuolle jousitukselle jotain, miten sitä saisi jäykistettyä".

Kirjoittaja:  Jehudi [ 03.08.2009 20:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

kokemjne kirjoitti:
:shock: kuinka tai miten olet päätynyt siihen ,että sinulla on tarve vaitaa jouset ja iskarit. kerro ? :shock:


a. meno tuntuu samalta kun datsunilla
b. siksi etten tiedä millon edellinen omistaja on ne vaihtanu
c. olen mukavuudenhaluinen herkkäperse :mrgreen:

Kirjoittaja:  Joni2402 [ 03.08.2009 20:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

kohta c on sama syy miksi omistan xantun
;D

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 03.08.2009 20:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

Jehudi kirjoitti:
a. meno tuntuu samalta kun datsunilla
b. siksi etten tiedä millon edellinen omistaja on ne vaihtanu
c. olen mukavuudenhaluinen herkkäperse :mrgreen:

a. palloissa ei välttämättä ole mitään muuta vikaa kuin typpeä liian vähän. Jos palloissa on jo valmiiksi venttiilit, täyttö ei paljoa maksa.
b. pallot yleensä kestävät auton iän.
c. olipa se perse kuinka herkkä tahansa, ei se sitä erota onko autossa uudet vaiko uudelleen täytetyt pallot.
Mutta, jos tosiaan haet erilaisia palloja mitä autossasi nyt on, asia toinen.

Kirjoittaja:  Jehudi [ 03.08.2009 21:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

r_a_n_u kirjoitti:
a. palloissa ei välttämättä ole mitään muuta vikaa kuin typpeä liian vähän. Jos palloissa on jo valmiiksi venttiilit, täyttö ei paljoa maksa.
b. pallot yleensä kestävät auton iän.
c. olipa se perse kuinka herkkä tahansa, ei se sitä erota onko autossa uudet vaiko uudelleen täytetyt pallot.
Mutta, jos tosiaan haet erilaisia palloja mitä autossasi nyt on, asia toinen.


Toki tiedän, että pallot voi paineistaa. En ole ensimmäistä kertaa mehusitikan kanssa tekemisissä.

Kirjoittaja:  RPekka [ 03.08.2009 21:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

Jehudi kirjoitti:
Toki tiedän, että pallot voi paineistaa. En ole ensimmäistä kertaa mehusitikan kanssa tekemisissä.

On se vaan pikkasen pitkä matka moisen homman takia Tampereelle ajaa. Omatkin paineistushilppeet on pääkaupunkiseutuilemassa niin en pystyisi auttamaan vaikka remontilta ehtisinkin, enkä edes ehtisi.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 04.08.2009 00:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

Jehudi kirjoitti:
Toki tiedän, että pallot voi paineistaa. En ole ensimmäistä kertaa mehusitikan kanssa tekemisissä.

Enhän moista väittänytkään. Kyselithän tässä taannoin mm. mistä Xantian etupäässä vuotaa LHM:ää. Joko olet löytänyt?
Tätä palstaa lukee moni. Joukossa mahdollisesti myös niitä, joille hydraulisitikka ei ole niin tuttu mitä sinulle.

Kirjoittaja:  Jehudi [ 04.08.2009 11:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

r_a_n_u kirjoitti:
Enhän moista väittänytkään. Kyselithän tässä taannoin mm. mistä Xantian etupäässä vuotaa LHM:ää. Joko olet löytänyt?


Kyse on eri autosta. Vuoto oli berlinessä ja nyt ykkösajokkina farkku koiran kuskausta varten hankittuna.

Kirjoittaja:  Kami [ 04.08.2009 13:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

:lol: Siehän äveriäs oot...
Oot hankkinut koiralle oman farkku Xantian :lol:

Huh... jos minäkin kaikille meidän koirille ostaisin Citikan... :roll:
...hei siinähän hyvä peruste hallitukselle :lol:

Kirjoittaja:  Lemon [ 04.08.2009 19:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

Vaihda koirat kissoihin. Takapenkille mahtuu kolme kissan kuljetuskoppaa. 8-)

Kirjoittaja:  Paso [ 07.08.2009 02:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

Nyt on vastaukset sitä luokkaa, että ei uskoisi Patongissa oltavankaan... Olen lukenut, että I-korisen Xantian palloilla saa pehmeän kyydin (Croisette kertoi näin vanhassa patongissa). Itse annoin paineistaa -99 Hdi Breakin pallot lokakuussa ja sitten vielä lisäsin n. 20 bar molempiin päihin, mutta ei tunnu kyyti vieläkään pehmeältä kun vertaa vaikka Bx:ään (en tiedä, oliko tuo 20 baria liikaa?). 500 cc:n pitkä pallo antaa pehmeämään kyydin kuin 400 cc:n lyhyt pallo.

Kirjoittaja:  Jallu [ 07.08.2009 09:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

Jehudi kirjoitti:
Pitäsi hankkia uudet pallot -99 2.0 16V farkku xantiaan. Onko jotain suosituksia, mikä on parhaimmaksi todettu pallotus juuri tuollaiseseen?

Tuohon saat niin monta vastausta, kuin on pallottajaakin. :roll: Itse olen käyttänyt ihan vakioboltseja em. kulkineessa ja olen ollut tyytyväinen.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 07.08.2009 10:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

orggis-pallot voisi olla hyvä lähtökohta, ensin niihin paineiden tarkistus, ja sitten vaikka 10bar. lisää.... jos ei lisäpaine "tunnu missään" niin pallon vaimentimen keskireikää 0.1mm. kerrallaan suurentamaan 8-)

tuo keskireiän suurentaminen vaikuttaa iskun/heilahduksen vaimennuksen pieniinliikkeisiin, isommissa heitoissa tulee mukaan se metalli-prikka, joka antaa periksi kun hydenesteen virtaus kasvaa suureksi.

jousitus on pienissä liikkeissä herkempi ja pehmeämpi, mutta suurissa heitoissa riittää silti vaimennus.

nämä kokemukset siis CX Breakkiin tehtyjen kokeilujen perusteella :mrgreen:

Kirjoittaja:  ealab [ 07.08.2009 10:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

Miten poralastut, meneekö vääriin paikkoihin, poisto? Reikiä voisi viritellä.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 07.08.2009 11:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

porataan niin, ettei isoja lastuja synny ;) ja huuhtelemalla/paineilmalla poistetaan jämät...

Kirjoittaja:  KariM [ 07.08.2009 13:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

Paso kirjoitti:
500 cc:n pitkä pallo antaa pehmeämään kyydin kuin 400 cc:n lyhyt pallo.


Tämähän on selvää, isompi tilavuus sallii pienemmän paineen käyttämisen ilman pohjaamisen varaa, aivan samoin kuin fillarin renkaissa.

Mutta noiden paineiden suhteen minulla tulee oikosulku, kun näissä pallotusjutuissa aina painetta kehutaan lisätyn yli vakion. Jos pohditaan kaasujousen kannattavaa voimaa kaavan p = F/A, eli F = p*A mukaan, niin jos jousivoimaa halutaan pienentää (=pehmentää), niin painettahan pitäisi alentaa? Painetta alentamalla sitten tulee tuo pohjaamisen vaara. Missä ajatteluni menee vikaan?

Net, ketkä ovat sitä mieltä, ettei näitä pidä teorian kautta ajatella, tai ylipäätäänkään ajatella koska asiat nyt vaan (perkele) ovat niin kuin ovat, voivat ohittaa kysymykseni ;)

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 07.08.2009 16:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

Se oli jotenkin silleen että kun vastapuolella on neste, joka ei jousta, ja teräs, joka ei jousta, niin kaasupainetta lisäämällä saadaan enemmän joustovaraa. Tästä oli joku hieno animaatio tai jotain jossain, vaimissäseoli. Croisette sen selitti niin että minäkin tajusin (tosin en ole teoriataiteiden insirööri :lol: )

Kirjoittaja:  Paso [ 10.08.2009 00:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

Lainaa:
Mutta noiden paineiden suhteen minulla tulee oikosulku

Yritetäänpä sitten selittää: kun pallo on irti autosta tai auto ala-asennossa, kaasun paine on sama kuin täyttöpaine (jos täytöstä ei ole kovin kauan.
Kun moottori käynnistetään, korkeudensäätöventtiili ohjaa öljyä kalvon toiselle puolelle ja sekä kaasun että öljyn paine nousee.
Kun paine on noussut riittävän korkeaksi, auto alkaa nousta ylös.
Koska öljyn ja kaasun välissä on joustava kumikalvo, niiden painekin on sama.
Öljy ei juurikaan puristu kasaan, kaasu sen sijaan taas puristuu: kaasun tilavuus pienenee.
Ylhäällä olevan auton pallon paine ei riipu täyttöpaineesta, vaan auton massasta, sylinterin halkaisijasta ja jousituksen vipusuhteesta.
Jos jousipallossa on valmiiksi korkea paine, kaasun tilavuus jää suuremmaksi kun auto on ylhäällä ja silloin pallossa on enemmän joustovaraa: melkein tyhjässä pallossa on hyvin pieni kaasutilavuus ja joustossa tuo tilavuus saattaa periaatteessa pienentyä yhteen kymmenesosaan. Jos kaasun tilavuus pienenee tuohon kymmenesosaan, voima kasvaa karkeasti ottaen kymmenkertaiseksi ja jousitus tuntuu varmasti kovalta!

Kirjoittaja:  KariM [ 11.08.2009 09:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiaan jousipallot

Aukes! Kiitos selkeästä selostuksesta :ugeek:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/