Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 16:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Autolla hinattavien laitteiden siirtymäaikaa venytettiin vuoden 2015 loppuun. Eli liikenteessä pitää olla 1.1.2015 kilpi, mutta sen saa laitteeseen kevennetyin vaatimuksin (eli käyttöönottohetken katsastusvaatimuksin) kunhan hoitaa rekisteröintikatsastuksen vuoden 2015 loppuun. Dollyt ja saunat pitää siis viedä vuoden vaihteen jälkeen kärryllä tai tarroilla leimalle.

Trafin sivuilla aiheesta:

"Hinattavien laitteiden rekisteröinnin siirtymäaika päättyy – kevennetty rekisteröintimenettely käytössä vielä vuoden 2015 loppuun asti

Kaikkien auton perässä vedettävien, tieliikennekäytössä olevien hinattavien laitteiden, kuten henkilönostimien, työmaakoppien, torivaunujen tai soppatykkien, rekisteröinnin siirtymäaikaa päättyy vuoden 2014 lopussa. Vuodenvaihteen jälkeen hinattavia laitteita kohdellaan siis vastaavasti kuin muitakin perävaunuja eikä niitä saa käyttää enää rekisteröimättömänä liikenteessä.

Hinattavien laitteiden rekisteröinti hoituu kuitenkin kevennetyllä menettelyllä vuoden 2015 loppuun asti.

Lue kevennetystä menettelystä ja katso tarkemmat ohjeet rekisteröintiin Trafin aikaisemmasta tiedotteesta: Löytyykö pihan perältä tai työmaalta hinattava laite? Muista rekisteröidä se (10.6.2014)

___________________________________

Moottorityökoneiden ja traktoireiden määräykset muuttuvat myös vuoden alusta. Valomääräykset tulevat myös moottorityökoneiden kärryihin. Samoin kärryihin pitää virittää loksut yms. tieliikennekäyttöön.

http://www.trafi.fi/filebank/a/14189724 ... versio.pdf

Myös mopojen ja polkupyörien kärryistä on nyt asetus:

http://www.trafi.fi/filebank/a/14189730 ... versio.pdf



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 18:13 

Viestit: 5858
Paikkakunta: Lahti
Ja edelleen, dolly EI ole hinattava laite vaan hinausapulaite eikä edelleenkään tarvitse kilpiä.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 19:26 

Viestit: 5124
Nuo trafin linkit ei toimineet minulla, taitaa olla lyhennetty versio linkistä.

Xari kirjoitti:
Ja edelleen, dolly EI ole hinattava laite vaan hinausapulaite eikä edelleenkään tarvitse kilpiä.

Näin muistelisin myös, enpäs taas muista mihin perustui.
Saako muuten sitä rekisteröimättömänä myös vetää tyhjänä? Vetotankoakaan (tai köyttä) ei tarvitse rekisteröidä, mutta tuskin niitä saa roikuttaa perässä ilman kuormaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 19:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Kukas löytää mitkä vaatimukset hinattavalla laitteella oli voimassa ennen 1992 ARVA-pykäliä? Vai oliko tuo ensimmäinen vuosi kun moiselta vaadittiin heijastimet ja ehdollisesti valot?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 19:52 

Viestit: 624
Dollyn virallinen nimi on vetopuomi, ja siitä kirjoiteltiin aika paljonkin jokunen aika sitten. Vielä oli dollyssä niin ettei se tarvitse muuta valoa kuin perävaunupistokkeeseen yhdistettävä jatkojohdollinen valo joka kiinnitetään vedettävän auton taakse, mutta koska dolly on aika leveä niin omassani on lokasuojissa kiinteät valot kuin peräkärryssäkin ja ajatuksena on myös lisätä seuraavassa vetohommassa jatkojohdollinen valolaite myös vedettävän auton taakse, sillä kokemusta on siitä kun sitä ei saa vetää kuin max.60km/h:sa niin takavaloja olisi hyvä olla molemmissa kun perässä tulevat joutuvat jarruttelemaan aika nopeasti kun pimeässä osutaan yllättävästi eteen vaikka valoja onkin, vaikka olenkin käyttänyt vedettävässä parkkeja päällä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 20:03 

Viestit: 5858
Paikkakunta: Lahti
Trafi.
Lainaa:
Hinausapuvaunut Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekiste-
röintivelvollisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h nopeudella.
Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. Apuvaunuhinaukseen sovelletaan muutoinkin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/199214§:ssä annettuja hinausta koskevia määräyksiä.

Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru-ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa
olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä


http://www.trafi.fi/filebank/a/1351253069/7cf53ba2bb324cc10a45af5d75211355/10518-7_2012_Tiedote_katsastajille.pdf

Jos tätä ei ole jo joku muuttanut :shock: uudempaa ei ainakaan osunut silmiin.

Ja noi kyhäelmät on niin leveitä etten ainakaan itse vetäisi moista ilman äärivaloja.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 20:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
citax kirjoitti:
Dollyn virallinen nimi on vetopuomi.

No ei kyllä tasan ole.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 20:45 

Viestit: 2699
citax kirjoitti:
...Vielä oli dollyssä niin ettei se tarvitse muuta valoa kuin perävaunupistokkeeseen yhdistettävä jatkojohdollinen valo joka kiinnitetään vedettävän auton taakse...

Mitä tuolla tarkoitat? Tottahan siellä on valot tarvittu, kuten tuosta Xari laittamasta lainauksestakin käy ilmi:

...Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru-ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa
olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä...


Jatkossa kyllä sitten kirjoitat: ...ajatuksena on myös lisätä seuraavassa vetohommassa jatkojohdollinen valolaite myös vedettävän auton taakse...

Viisas ajatus!



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 20:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Klapikone käytettiin konttorilla. Vuonna 2005 käyttöönotettu, ja vaativat vehkeeseen myös etuvalot. Ylimääräinen riesa, kun valot on aina irrotettava koneen käytön ajaksi pois tieltä. Nyt on irroteltavaa tuplasti aiempaan nähden.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 21:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
citax kirjoitti:
Dollyn virallinen nimi on vetopuomi, ja siitä kirjoiteltiin aika paljonkin jokunen aika sitten.
Jälleen kerran: Ei ole. viewtopic.php?f=12&t=19121

Kuten jo todettiin, dolly tunnetaan lakitekstissä nimellä "hinausapuvaunu"
Hinauspuomi on hinausautoon kiinteästi asennettu laite, josta on kuva tuolla em. ketjussa.oikeasti
"Jäykkä hinausköysi" jota usein virheellisesti puomiksi nimitetään, on taas lakitekstissä puolestaan "hinaustanko".

Jopa Trafin tiedote tekee eron puomin ja apuvaunun välillä:
"Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi..."



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 21:40 

Viestit: 5124
Aika huonosti muotoiltu trafin ohje, mutta ehkä noiden irroitettavien valojen perusteella voisi päätellä että tyhjänä saisi ja olisi tarkoitus ajella valot kiinni ja onko kyse hinauksesta vaikkei perässä tule kuin tyhjä apuvaunu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 21:57 

Viestit: 2699
olli__o kirjoitti:
Aika huonosti muotoiltu trafin ohje, mutta ehkä noiden irroitettavien valojen perusteella voisi päätellä että tyhjänä saisi ja olisi tarkoitus ajella valot kiinni ja onko kyse hinauksesta vaikkei perässä tule kuin tyhjä apuvaunu?

Irroitettaville valoille kiinnityspisteet siihen apuvaunuun luonnollisesti myös. Ei kait tuollaisessa asiassa järjen käyttö ole kielletty.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 23:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Aina oppii uutta. Yllättävää ettei dollyt tulleet rekisteröinnin piiriin. Juuri ne tuntuvat kaikkein huimimmilta laitteilta liikenteessä. Toki kaikkien patonkilaisten apuvaunuissa autot pysyvät kyydissä.

Dollyn tyjävetomahdollisuus ilman rekisteröintiä kuulostaa siltä että monenlaisia vedettäviä laitteita aletaan kutsua dollyiksi. Tokihan hinausapulaitteen nokalla voi olla kompura tai agrekaatti hinausta helpottamassa.

Tulikos se dolly moduliyhdistelmien kylkiäisenä sallituksi, vai ihan itsestään?



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 23:42 

Viestit: 5124
r_a_n_u kirjoitti:
olli__o kirjoitti:
Aika huonosti muotoiltu trafin ohje, mutta ehkä noiden irroitettavien valojen perusteella voisi päätellä että tyhjänä saisi ja olisi tarkoitus ajella valot kiinni ja onko kyse hinauksesta vaikkei perässä tule kuin tyhjä apuvaunu?

Irroitettaville valoille kiinnityspisteet siihen apuvaunuun luonnollisesti myös. Ei kait tuollaisessa asiassa järjen käyttö ole kielletty.

Mutta vaikka trafin ohje olikin katsureille suunnattu, siihen on silti ripoteltu puolittaista ohjeentapaista kuin käyttäjällekin päin suunnattuna:

"Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekisteröintivelvollisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h nopeudella. Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. "

Saa hinata, mutta ei pakko? Jos kyydissä ei ole toista autoa, on enimmmäisnopeus?... Kaikkea tuosta voi yrittää järkeillä, mutta se on silti vain ohje katsureille, taitaa varsinaiset määräykset liikenteessä käytöstä olla ripoteltu moneen paikkaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 23:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
maasturisti kirjoitti:
Tulikos se dolly moduliyhdistelmien kylkiäisenä sallituksi, vai ihan itsestään?
Se "dolly", jolla puoliperästä tehdään täysperä on eri laite. Ne on rekisteröity aina ja myös katsastettu vuosittain. Dolly oli sallittu jo ennen moduliyhdistelmiäkin mutta kääntyvyysvaatimus ja siltasääntö rajoittivat puoliperän käyttöä täysperänä aika lailla sillä sopivia nuppeja oli harvassa.

Kuten jo toisessa ketjussa aiemmin mainitsin, Dolly on nykyään samanlainen vakiintunut nimike mille tahansa apuvaunulle, kuten vaikkapa Hiab autonostureille. Aikanaan Doll Fahrzeugbau oli yksi suurimpia apuvaunujen valmistajia.
http://www.doll-oppenau.com/en/products/

Hinausapuvaunu oli aiemmin sallittu vain ammattikäytössä, siis autokorjaamoille ja hinausliikkeille.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 29.12.2014 23:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
olli__o kirjoitti:
"Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekisteröintivelvollisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h nopeudella. Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. "

Saa hinata, mutta ei pakko? Jos kyydissä ei ole toista autoa, on enimmmäisnopeus?... Kaikkea tuosta voi yrittää järkeillä, mutta se on silti vain ohje katsureille, taitaa varsinaiset määräykset liikenteessä käytöstä olla ripoteltu moneen paikkaan.
Jos vehkeessä on jousitus, niin tyhjänä saa hinata 80 km/h. Jousittamatonta tyhjänäkin vain 60 km/h.
(Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä (1257/1992), 3 §)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 30.12.2014 00:46 

Viestit: 5124
svc kirjoitti:
Jos vehkeessä on jousitus, niin tyhjänä saa hinata 80 km/h. Jousittamatonta tyhjänäkin vain 60 km/h.
(Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä (1257/1992), 3 §)

^Hinattaessa tuo on selvä, mutta tyhjänä: Yritin katsellä lakia, mutten löytänyt oikein kuin sellaisia sääntöjä, noissa rajoissa puhuttiin kytketystä ajoneuvosta (ja trafi väitti ettei tuo ole ajoneuvo)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 30.12.2014 02:55 

Viestit: 624
Pelkkä dolly hyppii mielellään perässä kun onpi innostunut pääsemään töihin, mutta on todella vakaa kulkemaan kovemmassakin nopeudessa kun kuorma on päällä, säädöksissä oli vielä niin ettei saa vetää moottoritiellä kuin silloin kun sieltä haetaan auto hinaukseen. Erinomainen laite jos saisi vielä pieneen pakettiin ja takakonttiin niin tyhjän kuljetus olisi joutuisaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 30.12.2014 11:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Sepä... oli jos vuosi sitten "Ifartin" bulletiini että nimenomaan DOLLYyn ei tule mitään rekisteröintivaatimuksia.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 30.12.2014 12:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
olli__o kirjoitti:
svc kirjoitti:
Jos vehkeessä on jousitus, niin tyhjänä saa hinata 80 km/h. Jousittamatonta tyhjänäkin vain 60 km/h.
(Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä (1257/1992), 3 §)

^Hinattaessa tuo on selvä, mutta tyhjänä: Yritin katsellä lakia, mutten löytänyt oikein kuin sellaisia sääntöjä, noissa rajoissa puhuttiin kytketystä ajoneuvosta (ja trafi väitti ettei tuo ole ajoneuvo)
Tässäkin kohtaa järjen käyttö on sallittua. Tieliikennelaki puhuu toki tässä kohtaa hinattavasta ajoneuvosta. Esim. jousittamaton paineilmakompressorikaan ei ole ajoneuvo vaan hinattava laite, mutta samat pykälät koskevat sitäkin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 30.12.2014 12:59 

Viestit: 5858
Paikkakunta: Lahti
maasturisti kirjoitti:
Aina oppii uutta. Yllättävää ettei dollyt tulleet rekisteröinnin piiriin. Juuri ne tuntuvat kaikkein huimimmilta laitteilta liikenteessä. Toki kaikkien patonkilaisten apuvaunuissa autot pysyvät kyydissä.


Välillä näkee sellaisia insinööritaidon ihmenäytteitä varsinkin lujuuslaskennan osalta että ihmetellä pitää jos noi ikiajat pysyy sallittuna, vekottimia jotka ei rakenteensa puolesta menisi ikinä leimasta läpi edes kevytperävaununa ja sit moisella pitäis vetää toista tonnia painavaa autoa :shock:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 30.12.2014 14:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Xari kirjoitti:
maasturisti kirjoitti:
Aina oppii uutta. Yllättävää ettei dollyt tulleet rekisteröinnin piiriin. Juuri ne tuntuvat kaikkein huimimmilta laitteilta liikenteessä. Toki kaikkien patonkilaisten apuvaunuissa autot pysyvät kyydissä.


Välillä näkee sellaisia insinööritaidon ihmenäytteitä varsinkin lujuuslaskennan osalta että ihmetellä pitää jos noi ikiajat pysyy sallittuna, vekottimia jotka ei rakenteensa puolesta menisi ikinä leimasta läpi edes kevytperävaununa ja sit moisella pitäis vetää toista tonnia painavaa autoa :shock:
Omasta mielestäni "suunnittelun" parhaimmistoa:
1.Unohdetaan tarve kääntyä
-hinattavan auton kiinnitys kiinteästi dollyn runkoon, jolloin ensimmäinen jyrkempi käännös osoittaa rakenteen heikoimman kohdan
-liian kapean dollyn pyörät tai lokasuojat ottavat käännyttäessä kiiinni hinattavan auton kylkiin
2. Huomioidaan tarve kääntyä tekemällä laitteesta riittävän leveä, ettei se ole ongelma edes 2 m leveän hinattavan auton kanssa
-laissa on maininta ajoneuvon suurimmasta sallitusta leveydestä, mutta koska dolly ei ole ajoneuvo, se voi joidenkin mielestä olla 2,7 m leveä
3.Koska dolly ei ole kovin painava, siinä voi käyttää halvinta mahdollista 750 kg maksimimassalle tarkoitettua kuulakytkintä.
-hinattavan auton massa on osittain omien pyörien varassa joten sitä ei tarvitse huomioida

:shock:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hinattavat laitteet 1.1.2015
ViestiLähetetty: 30.12.2014 15:40 

Viestit: 5124
svc kirjoitti:
Tässäkin kohtaa järjen käyttö on sallittua. Tieliikennelaki puhuu toki tässä kohtaa hinattavasta ajoneuvosta. Esim. jousittamaton paineilmakompressorikaan ei ole ajoneuvo vaan hinattava laite, mutta samat pykälät koskevat sitäkin.

Peräkärryt, vedettävät kompressorit, hinattavat laitteet... luokitellaan ajoneuvoiksi, siksi nuo pykälät koskevatkin niitä
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... euvoluokat
Eikä "terveellä järjellä" ei kai lakeja tarvitse/ole tarkoitus laajentaa kattamaan jotain muuta kuin niissä on mainittu, muutenhan yksityinen/poliisi/oikeus voisi päätyä ihan erilaisiin lain tulkintoihin.

Moottoritiehinaussäännötkin on minusta hieman rajoilla, rikkoutuneen auton saa aina hinata vaikka köydellä seuraanvan liittymän kautta pois, mutta saisiko Dollyllä tai puomi-hinausautolla hinata moottoritiellä ihan muutenkin?
Lainaa:
hinaaminen moottoritiellä käyttäen köyttä, vaijeria tai muuta sellaista välinettä on kielletty. Moottoritiellä rikkoutuneen ajoneuvon saa kuitenkin tällä tavoin hinata seuraavaan sallittuun poistumiskohtaan saakka.

Tuo "muuta sellaista välinettä" onkin tarkoitettukin laajennettaviksi, mutta eri ihmiset saattaa laajentaa senkin eri lailla, minä tulkitsisin ketjut ja vetotangot samaan pakettiin, mutta puomista (osa hinausauton tekniikkaa) sekä apuvaunusta/Dolly tulkitsisin että ei ole köyteen tai vaijeriin rinnastettava kapine?

No eipä minulla olisi mitään hinkuakaan moottoritielle hinaamaan, eli eipä tuossa mitään ongelmaa ole.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: