Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=20068
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  eskere [ 21.01.2015 22:14 ]
Viestin otsikko:  Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Kuluttajariitalautakunta velvoitti hiukkasloukun poistajalle 3000€:n laskun maksettavaksi. Kyseinen auto meni vaihtoautoksi liikeeseen ja myytiin autoliikkeen kautta seuraavalle omistajalle, jonka ajossa auton moottori hajosi. Auton viimeinen ostaja vaati autoliikettä korvaamaan vahingon, joka taas vaatii korvausta hiukkasloukun poistajalta. Tukkeutuuko moottori ja hajoaa ko. loukun poiston johdosta? Uskallan epäillä. Onkohan jutussa jokin virhe? :?
Lainaa:
Lautakunta päätti, että kauppalain vastaisesti toiminut kuluttaja maksaa autoliikkeelle 3 000 euron korvauksen.

Kiistatapauksessa asiakas luovutti kaupanteossa vaihtoautona avolavadieselin, jonka niin sanottu hiukkasloukku oli otettu pois. Sen vuoksi pakokaasujärjestelmä tukkeutui. Jos noin 500 kilometrin välein epäpuhtaudet dieseleissä polttava järjestelmä ei toimi, syntyy helposti lisävikoja tai koko moottori rikkoutuu.

Autoliikkeen koeajossa hiukkasloukun puuttumista ei havaittu, joten auto päätyi autoliikkeen vaihtoautojen joukkoon ja myytiin uudelle omistajalle. Pian moottori kuitenkin hajosi, ja autoliike teki siihen ison remontin.

Tarkempi selvittely paljasti, että alkuperäinen omistaja oli ollut tietoinen auton viasta. Hän oli käynyt ainakin kolme kertaa toisessa korjaamossa kuittauttamassa vikakoodin pois, mutta ei ollut halunnut korjauttaa itse vikaa.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan kuluttaja toimi vilpillisesti pyrkiessään salaaman vaihtoauton vian, joka ei ollut autoliikkeen todettavissa silloin, kun se otti vaihtoauton vastaan.

http://www.ksml.fi/erikoissivut/autot/r ... ja/1972322

Kirjoittaja:  olli__o [ 21.01.2015 22:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

En ole ainakaan ikinä kuullut että kuluttajanriitalautakunta suojaisi yritystä/kauppaa, kahden kaupan välistä tai kahden kuluttajan välistä kauppaa. Se pohjautuu kuluttajansuojaan, ei yrittäjänsuojalakia ole eikä lautakunta kai käsittele kauppalain alaisia valituksia?

Toki voi olla että jos kaupan myymään autoon liittyi ondelmia myös, silloin auton arvoa määritellessä tutkitaan myös vaihtoauton arvo, eli molempien autojen arvon määrityksessä on coinut käydä niin että vaihtoautosta on "hyvitetty" enemmän kuin käypä arvo?

Kirjoittaja:  Natero [ 21.01.2015 23:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Huuhaahomma tai väärää tietoa.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 21.01.2015 23:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Moottori ei tiedä yhtään mitään koko loukusta joka on pakosarjan jälkeinen osa... Täysin huuhaataa koko juttu.
Olis ihan kiva kuulla MITEN moottori hajosi.

Kirjoittaja:  Huikko [ 21.01.2015 23:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Fiksu kauppias.

Kirjoittaja:  citax [ 22.01.2015 04:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Kyllä oli fiksu kauppias kun remontoi auton alkuperäiseen kuntoon varusteineen ja maksatutti oikein teon aiheuttajaa, en myöskään tiedä miten hiukkasloukun poisto vaikuttaa poltettavaan seokseen mutta arvaisin et meni laihaksi ja poltti reijät mäntien päälle.

Mitä siitä opimme, ettei ole syytä mennä muuttelemaan tehtaan asettamia juttuja, vaan jos ei halua hiukkasloukkuja on joka tapauksessa parempi hankkia tai ajella vanhemmalla kalustolla.
Uusiin autoihin laitetaan kaikenlaisia jonninjoutavia laitteita autoilijan harmiksi joitten kunnossapidon autoilija maksaa, mutta ojalan laskuopillakin ymmärtää kun ei ole joutavuuksia ei niistä tarvitse maksaa.

Kirjoittaja:  olli__o [ 22.01.2015 05:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

citax kirjoitti:
...en myöskään tiedä miten hiukkasloukun poisto vaikuttaa poltettavaan seokseen mutta arvaisin et meni laihaksi ja poltti reijät mäntien päälle.
Laihaseos-idea ei päde dieseliin, kun kaikki Dieselit toimii laihalla (Ilmaa otetaan aina täydet ilman kaasuläppää ja dieselin määrä sanelee tehon )Tuskin siellä muuta tukkeutuu kin pakoputki/vaimennin/katti?, mutta eiköhän liki noihin hintoihin pääse noilla uusilla pikkuosillakin: uusi merkki-hiukkassuodatin, uusi YOLYS neste, vianhaku+korjaustyöt+ jotain pientä virityksien korjailuja, ohjelmointia ja mahdollisia muita osia?

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 22.01.2015 08:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Onkohan laitettu peruna tai peräti betonia pakoputkeen? mulla nyt ajettu 70tkm C5 II ilman Eolys nestettä ja mitään vikaa ei ole tullut (kokonaiskilometrit 307tkm). Muutenkin tuon hiukkasloukun tarve meillä suomessa on aika marginaalinen, meillä kun tuo dieselpolttoaine on sen verran puhdasta ettei siitä juuri kunnossa olesassa autossa hiukkasia synny. Tietysti jos jotain rinnan kytkettyä tehoboksia käyttää, niin tilanne on toinen. Olisikohan tässäkin niin? Revitty jollain kiinaviritelmällä isot tehot ja loukku tukkeutunu ja otettu myyntiä varten molemmat pois ja vika (liiallisista lämpökuormista aiheutunut ehtinyt jo muodostua.) ja koneen rikkoutuminen ollut vain ajan kysymys. Itse en noita "bokseja" asentelisi vaan veisin softa muutokseen jolloin kaikki suojaukset noita liiallisia lämpökuormituksia varten olisi kunnossa.

Kirjoittaja:  zX-files [ 22.01.2015 09:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Eipä taida Eolysia olla avolavapakussa, jollei sitten Jumperissa? Ja Citikassakin Eolys on vain apuaine, joka helpottaa polton tapahtumista.

Mutta totta, kolme tonttua ei ole iso raha asentaa uusi dpf merkkiliikkeessä, ajaa softa takaisin, ja ehkä vielä paineanturi vaihtoon? Itse asiassa edes koko 3 k€ ei ole paljoa nykymoottorin kanssa jos sitä joudutaan aukomaan.
Jos taasen ajattelee mitä "pahaa" on teknisesti mahdollista, niin öljyn laimentuma tulee ensimmäisenä mieleen. Mutta sekin vain jos auto yrittää käynnistää polttoprosessia. Nythän ei ole tietoa esim paineantureista, joiden avulla auto valvoo polttoa.

Sinänsä ihan oikein, että autokauppiaan huijauskin on vihdoin saatettu edesvastuuseen. Kästittämätöntä, että kulttuuriimme on kuulunut, että autokauppiasta saa kusettaa ihan miten tahtoo, ja se on itse asiassa kansalaisurheilumuoto. Kuitenkin se osuu lopulta johonkin toiseen autoilijaan.

Kirjoittaja:  HiTec [ 22.01.2015 10:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Lieköhän tuo "poisto" tehty vain järjestelmää huijaamalla s.e. se luulee FAP:n olevan puhdas = ei edes yritä poltella enää = ei polton epäonnistumisen vikakoodejakaan. No tuohan on kuin pakkasessa housuunsa kusisi, helpottaa sen hetken, mutta kohta on kahta kauheampi paha edessä. Ei se hiukkasten kertyminen siitä mihinkään lopu ja kun polttoa ei enää tapahdu, niin itsestään selväähän se on että kohta on "filsu" tukossa ja pahimmassa tapauksessa polttaa turbon ja venttiilit siinä samalla :?

Jos taasen poisto on tehty ihan oikeasti koko FAP fyysisesti poistamalla, niin se järjestelmä siitä mihinkään todellakaan tukkeennu, pikemminkin päin vastoin, hengittää vain paremmin. Ja kun diesel on kyseessä, niin mitkään bensan tapaiset seoslaihuudet tms. eivät ole voimassa = moottori ei tosiaankaan voi käydä tälläisen FAP-poiston johdosta kuumana tms 8-)

Kirjoittaja:  vibes [ 22.01.2015 11:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Tyypillinen lehtitoimittaja, ei minkäänlaista käsitystä asiasta josta kirjoittaa.

Kirjoittaja:  Xari [ 22.01.2015 12:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Yhden tutun japanilaista laatuautoa, uudempi CRV diesel, myyjäliike korjaili jollain 5000€, ja syynä kanssa taisi olla aiemman omistajan loukkuun liittyvät ropailut, ei mikään ihme jos alkavat haluta aiempia omistajia vastuuseen.

Toi nyt tosin on suositus mut helpottaa riitelyä oikeudessa.

Oon muuten ajatellut pysytellä edelleenkin visusti bensavehkeissä :shock:

Kirjoittaja:  retro.tuner [ 22.01.2015 12:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Eiköhän sieltä ole se loukku poistettu ja ruuvattu ohjelmalla lisää potkua.
Valitettavasti se voimanlisäys, mikä ei ole tehdasasennettu, saattaa tulla kalliiksi.
Turbot on yleensä hieman alimitoitettuja pakopuolelta, jotta heräävät alempaa ja ovat
näin jouhevampia käytössä.
Saattaa tuunaamisen jälkeen kestää pitkäänkin, kun tehoja otetaan ulos hetkellisesti, vaikkapa
ohituksissa. Mutta laitappa jotakin painavaa peräkoukkuun ja ponnista mäkeen tai erehdy
kokeilemaan huippuja, niin alkaa löytyä männänpäällä lämmintä, kun pakolämmöt kipuaa
taivaisiin.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 22.01.2015 16:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Tää koko homman alku on kuin rikkinäinen puhelin, turha spelulaatio koska faktat puuttuu. Mutta tosiaan ainoa vikamode tässä vois olla tuo että tehoja on ruuvattu laittamalla syöttöä lisää ja ja loukkupurkki poistettu. Yleensä sitten on poljettu sen mukaisesti että mm turbo ottaa nokkaansa kun on ruuvattu. Olen nähnyt turbon jonka turbiini impelleri oli levinnyt liian suurista kierroksista ja alkanut ottaa turbo shroudin kiinni tuhoten koko turbon.
Melko moni Mersukuskikin on kertonyt tehneensä rautakankiavarruksen eli kanki loukun läpi että virtaa paremmin ja mitään ei näy päästöissä.

Kirjoittaja:  zX-files [ 22.01.2015 19:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Cikatti kirjoitti:
Melko moni Mersukuskikin on kertonyt tehneensä rautakankiavarruksen eli kanki loukun läpi että virtaa paremmin ja mitään ei näy päästöissä.


Juu, ja painetunnistimia joutuu kusettamaan uudemmissa kun tekee kankikepposet.

Kirjoittaja:  eskere [ 22.01.2015 21:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Onko tämä Kuluttajariitalautakunnan kannanotto tulkittava koskemaan myös niitä tapauksia, joissa auton polttoaine/päästöjärjestelmiä ei ole pidetty oikeaoppisesti toimintakunnossa vikojen ilmaannuttua, tai on menty muuttamaan moottorinohjausjärjestelmiä; esim. lastutus, EGR-tulppaaminen ym. tai vikavaloja on sammutettu ilman jatkotoimenpiteitä?

Toisin sanoen, jos auton luovuttaja ei kaupantekohetkellä ilmoita autossa mahdollisesti ilmenneitä vikavalon syttymisiä ja toimenpiteitä niistä auton omistushistoriansa ajalta tai muista muutoksista ko. järjestelmiin uudelle omistajalle, joutuu hän vastuuseen mahdollisista moottori/vaihdelatikkoremonteista hamaan tulevaisuuteen? Ja mikä aika- tai kilometriraja vapauttaa mahdollisista vastuista?

Entä, jos muutokset järjestelmiin tekee ammatinharjoittaja-korjaamo asiakkaan pyynöstä, kenen on vastuu? :roll:

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 22.01.2015 21:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

eskere, eikö myyjän mielestäsi tulisi kertoa myymänsä tavaran tunnetuista vioista? Tuollainen vilunkipeli on aina joltain pois.

Kirjoittaja:  retro.tuner [ 23.01.2015 00:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Tämä firma tarjoaa kyseisiä palveluita:
http://www.optimoiautosi.fi/text/details/id/33
Ja ilmoittaa samalla että:Hiukkaussuodattimen poistaminen on kuitenkin laiton toimenpide, jonka jälkeen autosi ei täytä katsastuksen vaatimia vaatimuksia. :?:

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 23.01.2015 00:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Missäs vaiheessa kuluttajansuojalautakunta on alkanut ajamaan kauppiaiden etuja? Eikös sen pitäis olla kuluttajansuojalautakunta. Taitaa jutun lähde olla Kauppias Itte..

Kirjoittaja:  zX-files [ 23.01.2015 06:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Eikös se ostaja olekaan kuluttaja?

Kirjoittaja:  Cikatti [ 23.01.2015 10:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

retro.tuner kirjoitti:
Tämä firma tarjoaa kyseisiä palveluita:
http://www.optimoiautosi.fi/text/details/id/33
Ja ilmoittaa samalla että:Hiukkaussuodattimen poistaminen on kuitenkin laiton toimenpide, jonka jälkeen autosi ei täytä katsastuksen vaatimia vaatimuksia. :?:



"optimoiautosi" pitäs lukea että "lyhennä moottorisi ikää" ;-)

Tuota, tuolla konttorilla menee katsastuksestä läpi joka päivä auto jonka hiukkasloukku on pois tai siinä on sisällä kangen mentävä reikä ja kaikki auton omistajat eivät tuota edes itse tiedä.
...ja EGR:n tulppaaminen on ollut suosittua jo 30 vuotta.

Kirjoittaja:  Huikko [ 23.01.2015 19:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Eiköhän kyseessä ole kuluttajariitalautakunnan päätös uusi omistaja (kuluttaja) vs. elinkeinoharjoittaja (myyjäliike). Fiksu myyjä on sitten vienyt asian eteenpäin auton edellistä omistajaa vastaan näyttönään lautakunnan päätös ja todistelu.

Kirjoittaja:  DSMarko [ 23.01.2015 20:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Yhdessä myynti-ilmossa luin, että uuskoppasen Diisseli C5:n EGR on tukittu. Mitähän se tarkoittaa?

Kirjoittaja:  P51 [ 24.01.2015 02:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

Tuollaisten firmojen touhu pitäisi lainsäädännöllä kieltää..Menee samaan kategoriaan kuin kiinan xenonit,lastuviritykset sun muut älyttömyydet.Se seikka että katsastuksessa ei huomata poistettuja/rikottuja hiukkasloukkuja johtuu pelkästään siitä että raja-arvot alittuu ilman niitä.Eli koko päästömittaus pitäisi jotenkin muuttaa vastaamaan todellista ajotilannetta.Uudemmissa autoissa ei edes pysty ryntäyttämään moottoria,vaan kierrosluku(auton seistessä paikallaan) on rajattu noin 2000 kierrokseen..

Kirjoittaja:  Cikatti [ 24.01.2015 03:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku

"Uudemmissa autoissa ei edes pysty ryntäyttämään moottoria,vaan kierrosluku(auton seistessä paikallaan) on rajattu noin 2000 kierrokseen.."

No, onko mitään järkeä siinä että katsuri polkee kaasua lattiaa vasten päästömittauksessa? Suurin osa autokuskeista ei tee sitä koko elämänsä aikana liikenteessä kuin muutaman kerran vuosikymmenissä. Minä olen kovin nilkka ojossa ajava ihminen mutta, en muista että olisin polkenut lattiaa vasten kuin Citreon GS:ää koska siinä paskassa ne hepat ja vääntö oli aina vasta lattiaa vasten. Kaikki muut laitteet sen jälkeen ovat jääneet polkematta lattiaa vasten. Ja joka tsiisuksun ristuksen katsastustapahtuma dieselin kanssa..... on tehnyt mieli mennä leipomaan katsuria lättyyn mokomasta polkemisesta. Mikä järki? Bensamoottorien päästötesti korkeilla kierroksilla on aina ollut tuo 2000 rpm.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/