Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Kuljetusauto moottoripyörille?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=20234
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 14.02.2015 19:37 ]
Viestin otsikko:  Kuljetusauto moottoripyörille?

On vähän etsiskelty paketti- tai asuntoautoa. Ei minulle, mutta lähipiiriin. Aikomuksena kesällä ottaa oma pyörä mukaan, ja suunnata keskieurooppaan. Hankintabudjetti 5-7 tuhatta euroa. Toivomuksina kohtuullinen luotettavuus ja matkustusmukavuus vähintään kolmelle, sekä 2 tai 3 prätkää mukaan. Koska yhtälö alkuun kuulostaa mahdottomalta, toiveissa olisi löytää joku yksittäiskappale, joka olisi hyvä kompromissi toiveiden ja realiteettien välillä. Jos joku tietäisi tarkoitukseen sopivan ajoneuvon, niin vinkki olisi kiva.

Kirjoittaja:  sitikan vanki [ 14.02.2015 20:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

Moi,

Kaveri on myymässä. Auto on nukkavierun näkönen, mutta kori on ollut irti ja takarunko on kuumasinkitty ja siinä takapäässä on kaikki uutta: putket, laakerit, jarrut jne.
Tuo on ihan vakavissaan kaupan.
Prätkät mahtuu kyytiin :)

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldt ... b9c5b7a618

Liitteet:
image.jpg
image.jpg [ 57.59 KiB | Katsottu 10833 kertaa ]

Kirjoittaja:  Teuski [ 15.02.2015 09:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

Normaalit ihmiset ;) käyttäisi tuohon varmaan pitkää pakua, kuorma-autona lisäpenkein niin mahtuu prätkien kuskitkin mukavasti. Tissier tms. CX olisi kyllä lastauksen kannalta aika huippu peli :D pakussa vois kuvitella takalaitanostimen olevan käytännöllinen varuste...

Kirjoittaja:  Aakku [ 15.02.2015 10:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

Minä olen toisinaan kuskannut pienen VW Westfalian perässä Muulissa pyörää. Kippivaunusta on helppo lastata.
Retkeilyautoon taas mahtuu kuskit ja huolto. Tarvittaessa neljälle on tiiviit makupaikat.

Yksi vaihtoehto olisi ottaa hieman uudempi ja varmempi veturi ja siihen kärry perään pyörille. Vanhat pakut ja retkeilyautot saattavat tuottaa päänvaivaa pidemmillä reissuilla.

Paras vaihtoehto voisi olla pakusta tehty retkeilyauto, jossa olisi erillinen tila pyörille ja edessä istumapaikat vaikkapa viidelle. Näissä makuupaikat rajoittuu yleensä kahteen. Riittävän hyvät yksilöt saattavat vain mennä yli annetun hintahaarukan.

Kirjoittaja:  Teuski [ 15.02.2015 12:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

esim. tällainen jos vaan tavaratilan pituus riittää. Tosin ei tonne varmaan kahta pyörää enempää mahdu, mutta ei hätää, myyjä voi ottaa kolmannen vaihdossa ;)

http://www.nettiauto.com/citroen/jumper/7044414

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 15.02.2015 20:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

Kiitoksia vinkeistä. Tuota länsi-suomen jumpperia on tänään jo kysyttykin.

Miten on, jos kevytkuorma-auton varustelee ja katsastaa asuntoautoksi (esim. kokonaispaino 3510 kg), niin saako sitä ajaa B-kortilla?

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 15.02.2015 21:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

Eikös se vaadi aina C-kortin jos kilot menee yli 3500?

Kirjoittaja:  olli__o [ 15.02.2015 21:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

B-kortilla ei kai voi 3500 kg kokonaismassaa ylittää kuin alle B-luokan vetoauto+750 kg kevytkärry -yhdistelmällä (yhdistelmän kokonaismassa voi ylittää tuon rajan) [Edit tulikin jo välissä samaa tietoa...]

Pienentämällä auton kantavuutta saman auton voi kai tietyissä rajoissa rekisteröidä B/C-rajan allekin, mutta noissa muutoksissa täytyy olla tarkkana ja huomioida autovero, ettei se napsahda maksettavaksi (eikös se vieläkin mene uuden vastaavan hinnan mukaan, eikä jäljellä olevan käytetyn arvosta), tuo on tosin muuttumassa. Tietysti käyttövoimaveron ja matkailuauton varustuksessa lienee sama "raja"?

B:n päivitys C1-kortiksi ei onnistuessaan ehkä ihan tonniakaan maksa, mutta montako niitä kortteja sitten tarvittaisiin vaikuttaa kannattavuuteen, ja kai siinä muitakin eroja lienee nopeusrajoitusten lisäksi.

Kirjoittaja:  Xari [ 15.02.2015 21:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

1.1.2015 muuttui laki ja sen jälkeen muuttaminen autoveroluokasta toiseen menee samalla verolla kuin vastaavalla käytettynä maahantuodulla olisi.

Ja ne kevyt-kuorma-auton ja pakun erot kaikkien eri varusteiden, penkkimäärien ynnä muiden kanssa taitaa mennä koko vaikeaksi.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 31.05.2015 00:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

Tämmöne siit sit tuli... 1+8 paikkainen Vito, pikakiinnitteisillä takapenkeillä. Pyörätelineet kahdelle pyörälle rakenneltiin.
Teline etupyörälle:
Kuva

Teline takapyörälle:
Kuva

Ja sitten pyörä vielä liinoilla kiinni.

Kirjoittaja:  citax [ 31.05.2015 05:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

Miten mahtaa matkustusmukavuus kun helposti joutuu bensiinihuurussa ajamaan kun pyörät ovat samassa tilassa ja ihan vaan tiedoksi et bensiiniasemat muutettiin itsepalveluasemiksi myös siksi et ennen palveluaseman työntekijät saivat ammattitautina SYÖVÄN kun joutuivat tankatessaan haistelemaan bensiini höyryjä!

Kirjoittaja:  Aakku [ 31.05.2015 08:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

XM-Hannu kirjoitti:
Tämmöne siit sit tuli... 1+8 paikkainen Vito, pikakiinnitteisillä takapenkeillä. Pyörätelineet kahdelle pyörälle rakenneltiin.
On kyllä siistin näköinen paketti. :)
Dieselvero vain hieman isohko, kun on henkilöauto. Jos tarvetta, niin ok. Muuten kannattaa tehdä muutoskatsastus pakuksi.

Kirjoittaja:  Sitruunaseppä [ 31.05.2015 08:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

Tuli ihan hieno ratkaisu! Pyörä pitäisi olla kiinni ketjuilla kuljetusauton lattiassa kiinni jos oikein pilkkua viilataan. Se vaatimus liittyi pyöriin ja venymättömään kiinnityselimeen, teräsrullat ja vaunut jne. Mitä lauttayhtiöihin Itämeren rannalla tulee, kyydissä olevista pyöristä on mun rätkäfanituttavilta karhuttu joko maksua tai sitten Vitostasi otetaan isohko kaupallisen rahdinkuljetusauton lauttamaksu. Kateellisten puhetta, tällainen pirujen maalailu, nimittäin.

Ei voi tarpeeksi ylistää ite pyörääsi. Moottori on übernapakka, kuitenkin rätkänmoottori, kun se käy sillai ravaten. Disaini ja kevennetyt kilpapyöräratkaisut on silmää hivelevää metallierotiikkaa. Etujarrulevy on melkoisen puhutteleva; koska mun pyörissäni edes on ollut sellaista, kolmessa viimeisimmässä rumpujarru. Ei kyllä oo mun juttuni; joutuisin naurunalaiseksi kantikkaaksi kuluneen takanakin ja likaisten jarrulevyjen vuoksi. Eikä puhki palanut tuulipuvun oikean jalan lahje sitä naurua kovin aikaisin päästäisi loppumaan.

p.s. Citaxin kommenttiin bensahuuruista ja hajuista lisäisin arvovaltaisen jenkkiläisen Veteran Indians - sivustolta lukemani asiantuntijoiden yksimielisen lausunnon voimansiirrosta; "Synchro belt stinks". Elikkä ihan kai siis vallan löyhkää???

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 31.05.2015 23:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

Kiitos kehuista, tulee niistä kuitenkin aina hyvä mieli. Vaimokin ennen aina kehui, että kyllä sä olit nopea... :roll: :oops:
Eipä tullut ketjuja kiinnitykseen, mutta pyörähän on käytännössä pultattu kiinni autoon. Neljä liinaa vielä lisänä, niin on kyllä tosi tukevasti paikallaan. Kun avoimesta takaluukusta pyörää heiluttaa, niin auto keikkuu, ei pyörä autoion nähden.

Buell XB 12 S on kyllä makee. 8-) 100 Nm jo 2000 r/m, se on aika superia, se. Lisäksi ääni ei ole tyypillinen HD:n "päts päts pam", vaan enemmänkin ducatimaista jyminää, ja liikkeele pääsee hyvin jo tyhjäkäynnillä.

Mutta joo, ei Vito eikä pyörä ole minun, vaan pojan leluja ovat. Ja muutaman päivän päästä suuntana keski-Eurooppa.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 07.06.2015 10:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuljetusauto moottoripyörille?

Korjataanpa :roll: oma moka. Pyörä on Buell XB 12 R, ei ässä. Kuten asiaan vihkiytyneet 8-) varmaan jo kuvista huomasikin.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/