Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=20349
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Huikko [ 04.03.2015 19:20 ]
Viestin otsikko:  Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta?articles_articlePreview=54f44da15e0cc0.69276868

Vtt:n päästömittauksia moottorin muuttamisen jälkeen ei enää tarvittaisi alle Euro3 päästötasoisilla autoilla.
Muitakin parannuksia tuolla on joukossa.

Ei tuolta putkasta aina tule pelkkää toosaa näköjään.

Kirjoittaja:  Hessu [ 04.03.2015 19:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Heikennyksenä näyttäisi olevan, että moottorin vaihdossa on aikaisemman tehorajan (vertailumoottori +20%) lisäksi myös vääntömomentille sama 20% raja. Mistähän syystä? Tällä torpataan melko tehokkaasti esim. ahdetun moottorin vaihtaminen autoon johon sellaista ei ole ollut saatavissa. Muutenkin tuosta tekstistä paistaa läpi että pääasiallinen vaikutus on tullut jenkkiautoharrastajien suunnalta.

Kirjoittaja:  Huikko [ 04.03.2015 19:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Toisaalta kuutiotilavuusraja poistuisi. GM-cruisers ja kumppanit ovat tehneet hyvää työtä asiassa. Peilissä se syy on jos meidän asioita ei ole huomioitu esityksessä. Mutta juu iso osa muutoksista on suoraan isolohkorodin rakentajan ongelmaoppaasta.

Toisaalta tämä jos menee läpi voi rakentaa sen Northstar XM:n GM:n automaattilaatikolla. Pitää vain kuristaa vähän teholapun haun ajaksi.

Kirjoittaja:  Hessu [ 04.03.2015 20:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Jep, näen jo sieluni silmin kuinka aletaan sulloa 8-koneita kaiken maailman Sierrojen ja E30 bemareiden keulille. Myös esim VW-fanien kuolaama Golf Mk2 VR6 tulee mahdolliseksi näin euroautojen puolelta äkkiseltään tarkasteltuna. Sen sijaan esim. 1.6 HDi:n asentaminen Beksiin ei käy koska vääntömomentti. Menee oikeastaan vähän niinkuin autotekniikan viimeaikaista kehitystä vastaan.

Kirjoittaja:  Huikko [ 04.03.2015 20:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Tämä on silti hyvä esimerkki siitä että harrastajakerhokin voi vaikuttaa asioiden kulkuun suomessa. Olin joskus mukana erään GM-kerhon presidenttinä kun tätä aloiteltiin. Siitä on reilu kymmenen vuotta. Siellä on sitkeästi ja asiallisesti pidetty keskusteluyhteyksiä yllä ja lopputulos on hyvin lähellä onnistumista.

Jos luen tuota oikein niin se 1.6HDi beksiinkin käy jos toimittaa teho/vääntömittauslaput?

Kirjoittaja:  Plagu [ 04.03.2015 21:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Ainaki aiemmin on ollu vähän ristiriitaista tietoa voiko moottoria kuristaa lainkaan.

Tuo vääntömomentti raja on täydellisen typerä.

Lisäksi miksi esim ahdettua moottoria ei saa virittää mutta vaparia saa 7kg/kw rajaan saakka saa?
jos kahdessa autossa on 200hv ja toinen tehty ahtamalla ja toinen vaparina miten se ahdettu on vaarallisempi.

Muutenkin jos viritän sätkän koneesta 95hv se on täysin laillista (heitin hatusta sätkän painoksi 500kg) , mut autas armias jos jos laitat sinne sen bemarin 90hv bokseri koneen niin laittomaksi heilahti.

Jos tarvitaan joku näennäinen raja niin miksi ei voi olla vain tehopainosuhde rajaa.

Tuo luonnos on kyllä täysin perseestä.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 04.03.2015 21:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Eikös siellä nimenomaan pyydetä lausuntoja, laittakaahan tekstiä paperille ja trafille.

Kirjoittaja:  Huikko [ 04.03.2015 21:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Se on sitä siksi että siellä on ollut puuhamiehinä omia intressejään ajavia jenkkiautoilijoita. Miksi siellä ei ollut muiden/meidän ääniä? Tuskin kukaan kielsi menemästä mukaan vaikuttamaan.

Siihen esitykseen voi myös kommentoida. Antaa palaa vaan, siellä on puhelinnumerokin kenelle voi soittaa ja avautua havaitsemistaan epäkohdista jos ei halua kirjoittaa.

Kirjoittaja:  retro.tuner [ 04.03.2015 23:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Näin meilläpäin:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_2 ... ?ca=17&w=3
ja
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_amaz ... ?ca=17&w=3

Kirjoittaja:  sitikan vanki [ 05.03.2015 16:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Hessu kirjoitti:
Heikennyksenä näyttäisi olevan, että moottorin vaihdossa on aikaisemman tehorajan (vertailumoottori +20%) lisäksi myös vääntömomentille sama 20% raja. Mistähän syystä? Tällä torpataan melko tehokkaasti esim. ahdetun moottorin vaihtaminen autoon johon sellaista ei ole ollut saatavissa. Muutenkin tuosta tekstistä paistaa läpi että pääasiallinen vaikutus on tullut jenkkiautoharrastajien suunnalta.



Eipä taida olla sitten enää laillista vaihtaa nelkkusätkään kutosen konetta, 29N.m vs. 39N.m :lol:

Kirjoittaja:  Plagu [ 05.03.2015 16:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

toki on kun alusta / jarrut muutetaan vastaamaan kutosen alustaa ja jarruja.

Kirjoittaja:  jasu [ 05.03.2015 20:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

sitikan vanki kirjoitti:
Hessu kirjoitti:
Heikennyksenä näyttäisi olevan, että moottorin vaihdossa on aikaisemman tehorajan (vertailumoottori +20%) lisäksi myös vääntömomentille sama 20% raja. Mistähän syystä? Tällä torpataan melko tehokkaasti esim. ahdetun moottorin vaihtaminen autoon johon sellaista ei ole ollut saatavissa. Muutenkin tuosta tekstistä paistaa läpi että pääasiallinen vaikutus on tullut jenkkiautoharrastajien suunnalta.



Eipä taida olla sitten enää laillista vaihtaa nelkkusätkään kutosen konetta, 29N.m vs. 39N.m :lol:

Onpas, samaten vaikka 9-kaakkisen tilalle Kutonen, kun verrokkina käytetään mallisarjan tehokainta versiota. Wanhuksen/Nelkun tapauksessa Kutosta...

Kirjoittaja:  Xari [ 05.03.2015 22:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Alustamuutoksista en ihan saanut selvää että saako taka-akseliston kahdentaa :mrgreen:

Kirjoittaja:  Plagu [ 06.03.2015 13:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Xari kirjoitti:
Alustamuutoksista en ihan saanut selvää että saako taka-akseliston kahdentaa :mrgreen:


xantia tissieriä tekemässä?

Kirjoittaja:  Xari [ 06.03.2015 16:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Plagu kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Alustamuutoksista en ihan saanut selvää että saako taka-akseliston kahdentaa :mrgreen:


xantia tissieriä tekemässä?


Jos taidot ja tilat riittäisi moiseen hommaan niin just vaikka pihaan koristeeksi :mrgreen:

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 06.03.2015 18:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Xari: Alustamuutoksista en ihan saanut selvää että saako taka-akseliston kahdentaa...

Plagu: xantia tissieriä tekemässä?

Xari: Jos taidot ja tilat riittäisi moiseen hommaan niin just vaikka pihaan koristeeksi

Trafilla ei siihen asiaan kait ole sanan sijaa. Taitojen ja tilojen puute sen sijaan isompi este.

Kirjoittaja:  RPekka [ 06.03.2015 20:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

Plagu kirjoitti:
Tuo vääntömomentti raja on täydellisen typerä.

Ei täysin. Kuten todettua niin jenkkiautonrakentajien lähtökohdistahan tätä on sorvattu ja vääntävä kone pyrkii irtaantumaan kiinnikkeistään voimallisemin kuin pienemmällä momentilla varustettu.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 06.03.2015 23:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)

r_a_n_u kirjoitti:
Xari: Alustamuutoksista en ihan saanut selvää että saako taka-akseliston kahdentaa...

Plagu: xantia tissieriä tekemässä?

Xari: Jos taidot ja tilat riittäisi moiseen hommaan niin just vaikka pihaan koristeeksi

Trafilla ei siihen asiaan kait ole sanan sijaa. Taitojen ja tilojen puute sen sijaan isompi este.
Vaikka olenkin muutaman byrokraatin oikeudessa selättänyt, pidän Xantian kolmeakseliseksi muuttamista käytännössä helpompana, halvempana ja nopeampana kuin muutoksen Suomessa katsastetuksi saamista. Yksilöllisen pihakoristeen tarvitsijat voivat ottaa yhteyttä. 8-)

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/