Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
F9: Muista turvaväli http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=20684 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | C4_robotti [ 16.04.2015 07:16 ] |
Viestin otsikko: | F9: Muista turvaväli |
Nimeltä mainitsemattoman bussifirman F9-linjan kuskilta on hieman unohtunut käsite turvaväli. Satasen nopeudessa arviolta 10-20 metrin päässä taustapeilissä näkyvä linja-auto jotenkin tuntuu olevan liian lähellä autoni takapuskuria. Taisi olla välillä lähempänäkin. Juuri niinkuin tänään kävi. Ja ajoin tasan sallittua nopeutta koko ajan, en piiruakaan päälle (ehkä siinä olikin syy). Ei sillä etteikö bussikuski olisi nopea reagoimaan jos joudun jarruttamaan jostain syystä, ja hänkin saisi jarrutettua (unohdetaan nyt se reagointiaika...), vaan on se kuudellekymmenelle matkustajallekin epämukava, se äkkijarrutus. |
Kirjoittaja: | ealab [ 16.04.2015 07:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
Sama täällä, eilen. Kurvasin taas, totuttuun tapaan sivuun. Taisin itse ajaa vähemmän ylinopeutta! 60 alueella, roikkumista olisi jatkunut vielä 80: alueellakin, 100:kin, aina 120 asti. Tämä oli joku express-linjan auto. Mitä matkustat ajattelisivat, jos yleensä huomasivat mitään. Olisiko kyydissä huomaavia, ajattelevia ja kantaaottavia matkustajia. Jotain fakiireja tällaiset kuskit kuvittelevat olevansa? |
Kirjoittaja: | Xari [ 16.04.2015 14:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
ealab kirjoitti: Sama täällä, eilen. Kurvasin taas, totuttuun tapaan sivuun. Taisin itse ajaa vähemmän ylinopeutta! 60 alueella, roikkumista olisi jatkunut vielä 80: alueellakin, 100:kin, aina 120 asti. Tämä oli joku express-linjan auto. Mitä matkustat ajattelisivat, jos yleensä huomasivat mitään. Olisiko kyydissä huomaavia, ajattelevia ja kantaaottavia matkustajia. Jotain fakiireja tällaiset kuskit kuvittelevat olevansa? Olisit ilmoittanut viranomaiselle, johan tuossa nopeudenrajoitinkin on ohitettu jos 120 vauhdissa vielä perässä pysyy. Milloin muuten olet tarkistanut mittarivirheesi?? |
Kirjoittaja: | ealab [ 16.04.2015 16:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
Taisin kertoa ja tarkoittaa, että 120-merkkiin asti olisi siis roikkunut, että kun 120 alkaisi, siinä bussi jäisi. Mittarivirheen tarkistan aina nopeusnäyttötauluilla. Samaa luokkaa aina. Ja kun tyypillisesti pidän mittarinopeuden kympin päälle kylttien. |
Kirjoittaja: | C4_robotti [ 16.04.2015 16:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
Mittarivirhe muuten pieneni kun 16" talvikumit vaihtui 17" kesäkumeihin. Tarkastettu navilla ja kännyllä. Enää ei voi ajaa "kympin päälle" ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 16.04.2015 17:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
Nopeusnäyttötaulut näyttää "yllättäen" alakanttiin, joskus ihmettelin tuota meidän 2.0 Berlineä kun se kulkee niin hyvin, kulkeekin kyllä mut mittarivirhe oli melkein kympin isompi ![]() |
Kirjoittaja: | kaselin [ 16.04.2015 18:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
Eikös gepsi oo aika tarkka oma C5 ei eroa kun viisarinvahvuuden oikeasta alakanttiin. |
Kirjoittaja: | idefix [ 16.04.2015 19:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
Vastineeni kertoo hieman aiheen sivuavasti ajotavoista, mutta on ajan kohtainen. Tänään suoritettavassa tehovalvonta maratonissa poliisi on sakottanut jo yli 2700 autoiliaa ! Mistäkö tämä kertoo ? Poliisin tarpeesta saada lisä rahoitusta toiminnalleen vai aidosta kyttäämisen halusta vai todellinen huoli kun kansalainen hyvissä oloissa ajaa satasen alueella 105 kmh vai yhteiskunnan halusta kyykyttää tavallista kansalaista. Juuri kuuntelin radiosta poliisin haastattelua tien päältä ja kertoi ohjeistuksen olevan sellainen ettei juurikaan nollalinjaa ylitettäisi, siis sakotetaan ihan heti kun ylitys tapahtuu. Ei tällaisessa ole enään mitään tolkkua. Viher ym muillekin piipertäjille saadaan tilastoja taas tehtyä ja aihetta lisätä resusersseja kyttäämiseen. (sata uutta kyttäyskameraa) lukemaan oletko takuulla maksanut autoverosi tai onko nyt varmasti katsastus voimassa. Samaan aikaan venäläiset lentävät siviili ilmailua vaarantaen sota koneillaan tunnistamattomina meidän alueillamme, pelissä on tuhansien ihmisten henki, mutta meidän politiikot eivät saa muuta aikaan kuin tehovalvonnan maanteille. Presidentti Niinistö sättii tätä Harry potteria (puolustusministerimme) joka ainoana on uskaltanut avata turpansa ja laukonut totuutta asioista. On tämä kyllä ihan oikeasti sarvikuoinojen maa. |
Kirjoittaja: | Aakku [ 16.04.2015 20:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
idefix kirjoitti: Juuri kuuntelin radiosta poliisin haastattelua tien päältä ja kertoi ohjeistuksen olevan sellainen ettei juurikaan nollalinjaa ylitettäisi, siis sakotetaan ihan heti kun ylitys tapahtuu. Ei tällaisessa ole enään mitään tolkkua. Viher ym muillekin piipertäjille saadaan tilastoja taas tehtyä ja aihetta lisätä resusersseja kyttäämiseen. (sata uutta kyttäyskameraa) lukemaan oletko takuulla maksanut autoverosi tai onko nyt varmasti katsastus voimassa. Tänään kuuntelin radiosta, että suurimmassa osassa Lounais-Suomessa kirjatuista ylityksistä seurannut kirjallinen varoitus. Siis ylitys 7+3 maksimissaan.Vähän otsikon aihetta hipoen. Tänään ajoin mutkaista tuttua kantatietä henkilöautolla todellisella nopeudella 82km/h. Pakettiauto seurasi tasaisessa vauhdissa aika tarkalleen 20m päässä. Loivassa kaarteessa noin 50m päässä meni edestäni peura tien yli. Jarrutin melko reippaasti, koska yleensä yhtä peuraa seuraa useita perässä. Syrjäsilmällä näin pakun lähestyvän perääni vaikka jarrutin puoliteholla pakusta johtuen. Ilmeisesti kuljettaja oli muissa aatoksissa, koska hän joutui peräänajon välttämiseksi siirtymään vastaantulijoiden puolelle. Siis minulla pehmeä jarrutus ja paku 20m päässä takanani. 20m taittuu 80km nopeudesta alle 1 sekunnin. Jos ajaa lähellä, niin pitäisi keskittyä edes ajamiseen. Seuraavalla suoralla jossa on todellinen hirvivaarapaikka, niin pakukuski pisti tallan pohjaan, ohitti ja ajoi tämän vaara-alueen läpi varmasti reippaasti yli 100km/h. Otti varmaan päähän kun joku tunari ajoi liian lähellä hänen edessään. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 17.04.2015 08:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
Xari kirjoitti: Nopeusnäyttötaulut näyttää "yllättäen" alakanttiin, joskus ihmettelin tuota meidän 2.0 Berlineä kun se kulkee niin hyvin, kulkeekin kyllä mut mittarivirhe oli melkein kympin isompi ![]() Ei nyt ehkä ihan noinkaan. Työni puolesta olen joskus noita tienvarsien nopeusnäyttöjen mittaustarkkuuksia tarkastanut kalibroidulla Stalker ATR -pistoolitutkalla. Mittaus siten, että tutkataan muutamia kymmeniä ohiajavia autoja ja verrataan sitten näytön antureiden arvoja mittaustuloksiin. Yleensä anturit ovat päällysteeseen upotetut ja ovat parikymmentä metriä ennen näyttöä eivät näytön kohdalla. Tästä saattaa tulla monelle tulkinta nopeusnäytön virhemittauksesta, koska katsotaan auton mittaria tai navigaattoria vasta nopeusnäytön kohdalla ja nopeus onkin saattanut muuttua 5km/h mittaustapahtumasta siihen, kun ajonopeus ilmestyy nopeusnäyttöön. Ajonopeus ilmoitetaan näytössä muutamia sekunteja mittauksen jälkeen, ei heti mittauksen aikana. Mittauspisteen sijainti on yleensä ilmoitettu ennen nopeusnäyttöä olevalla liikennemerkillä "Mittauspiste". Harjaantunut silmä erottaa antureiden sijainnin myös päällysteestä (mikäli ko. kohdassa nopeus mitataan päällysteeseen upotetuilla antureilla). Satunnaisesti näyttö jättää nopeuden ilmoittamatta. Esim. perävaunut ja lähekkäin ajavat ajoneuvot saattavat sotkea mittauksen tai jos ajoneuvo "ei osu anturiin". Toki muitakin virhemittauksia voi satunnaisesti tapahtua. Jos tuo "2.0 Berlinen" nopeusmittaus on ollut virheellinen, niin se ei tarkoita, että kaikki nopeusnäytöt pitkin Suomea järjestään näyttävät "alakanttiin". Ja sitten uutispommi kaikille foliohatuille: Tiesittehän, että mm. ajonopeuksia ja muuta liikennedataa kerätään myös kiinteillä ja siirrettävillä LAM-pisteillä (ja nyt Google käyntiin, että mitä se oikein horisee). Toisinsanoen, ei ajonopeudet (ja muukaan liikennekäyttäytyminen) ole Suomessa pelkästään poliisin seurannan varassa. ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 17.04.2015 10:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
idefix kirjoitti: Vastineeni kertoo hieman aiheen sivuavasti ajotavoista, mutta on ajan kohtainen. Tänään suoritettavassa tehovalvonta maratonissa poliisi on sakottanut jo yli 2700 autoiliaa ! Mistäkö tämä kertoo ? Poliisin tarpeesta saada lisä rahoitusta toiminnalleen vai aidosta kyttäämisen halusta vai todellinen huoli kun kansalainen hyvissä oloissa ajaa satasen alueella 105 kmh vai yhteiskunnan halusta kyykyttää tavallista kansalaista. Kertoo tehottomasta tehovalvonnasta, paikallislehden mukaan iltapäivään mennessä Lahden alueella 34 sakotettua ja 1 kortin vienti, asialla 20 poliisimiestä, ukot on tainnut istua kahvilla puolet työajasta ![]() |
Kirjoittaja: | idefix [ 17.04.2015 11:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
Uutisissa oikein hehkutetaan kuinka poliisi nappasi 3700 ylinopeusrikkuria, pienin päiväsakko on nykyään 85 € tekee reilut kolmesataatuhatta valtion kirstuun eikä kaikki takuulla selvinneet tuolla minimi sakolla, poliisiko tehoton ![]() |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 17.04.2015 18:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
idefix kirjoitti: Uutisissa oikein hehkutetaan kuinka poliisi nappasi 3700 ylinopeusrikkuria, pienin päiväsakko on nykyään 85 € tekee reilut kolmesataatuhatta Tuossahan on kaikki pysäytetyt eli myös huomautuksella päässeet. Aika laiha saldo, sais tutkat myydä pois ja ostaa tilalle lisää alkometrejä ja huumetestereitä. |
Kirjoittaja: | citroen for ever [ 17.04.2015 20:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
Niin siis, tuo nopeuksien kyttäys perustuu siihen tosiasiaan, että kaikista kuolemaan johtaneista kolareista yli 75% liittyy ylinopeus. Nämä ylinopeuksia vastaan taistelevat Don Quijotet unohtavat vaan sen, että n. 70% kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on myös alkoholi/huumaavat aineet osallisena. |
Kirjoittaja: | Xari [ 17.04.2015 21:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
citroen for ever kirjoitti: Niin siis, tuo nopeuksien kyttäys perustuu siihen tosiasiaan, että kaikista kuolemaan johtaneista kolareista yli 75% liittyy ylinopeus. Nämä ylinopeuksia vastaan taistelevat Don Quijotet unohtavat vaan sen, että n. 70% kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on myös alkoholi/huumaavat aineet osallisena. Ei pidä paikkaansa, huhtikuun 2014 kuolonkolarit, Moottori lehti. -kuoli sairaskohtaukseen, miten tästä tulee liikenneonnettomuus? -tajuton suistui, vauhtia 20-30, kuten edellinen. -mopolla päin lakaisukonetta, ei ylinopeutta. -pakenija suistui autolla puuhun, ikä 17. -kiire ja outo tie. Kevyen liikenteen puolella sitten yksi jossa ylinopeus selvänä syynä. Sit ne alkoholi ja huumaavat aineet, tais olla viikon sisällä lehdessä useampi juttu että huumeissa, väärät kilvet, katsastamatta, verot ja vakuutus maksamatta, 15 käry vuoden sisällä... |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 18.01.2017 19:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
Miksi turvavälin pitäminen on niin vaikeaa? Eikö sen merkitystä tosiaankaan ymmärretä? Ruuhkaiset pääkaupunkiseudun tiet asia eri. Mutta täällä syrjäkulmilla. Eilen noin 300 km:n lenkillä kaksi mielestäni vaarallista tapausta. Toinen 8-tiellä välillä Eurajoki - Pori. Liikennettä jonkin verran. Tulimme Rauman suunnasta ja Eurajoella peräämme liittyi taksi seuraten meitä Poriin asti. Enimmän ajan edellämme ajoi kolmen henkilöauton ryhmä, joiden nopeus suunnilleen rajoituksen pinnassa. Ehkä osin hieman sen alle. Pidimme niihin riittävän turvavälin. Edellä olevien jarruvalot silloin tällöin vilkkuivat. Se juuri merkki siitä liian lähellä ajamisesta. Toinen ja kolmas hetkittäin hyvinkin lähellä toisiaan ja sitä ensimmäistä. Ko. tiellä Luvian ja Porin välillä pitkälti tienparannustöitä, jonka aluella 60 km/h. Varsinkin sillä alueella taksi välillä miltei takakontissa kiinni. Niiden edellä ajavien vilkuttelusta viis, mutta mitä teet sille perässä roikkujalle? Porista 8-tietä kohti Merikarviaa. Heti Porista lähtiessämme meidät tavoitti kuorma-auto. Tiellä vilkas liikenne tien 23 liittymään saakka. Sinne yleensä suurin osa meneekin. Mutta kuorma-auto ei. Edellämme ajoi eräs henkilöauto, joka kylläkin hieman rajoituksen alle. Vastaantulevaa liikennettä oli sen verran, ettei heti hyvää ohitusmahdollisuutta ollut. Ja kuorma-auto välillä mielestäni vaarallisen lähellä. Sitten onneksi tuli ohitusmahdollisuus ja pääsimme siitä henkilöautosta ohi. Niin jäivät sekä h-auto että kuorma-auto. Kuorma-auto sitten näytti kääntyvänkin Poikkeljärvellä kohti Tahkoluotoa. Noissa kummassakaan esimerkkini tapauksessa ei mielestäni pienintäkään järkeä siinä takapuskurissa roikkumiseen. Yhtään se ei sen takana tulijan matkaa-aikaa lyhentänyt. Mikä sitten on riittävä väli? Jonkinlaisena yleisohjeena se 4 sekuntia. Tietenkin tien mahdollinen liukkaus sitä pidentää. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 18.01.2017 19:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
eipä tuo perässä roikkuminen haittaa . omahan on asiansa . mutta nenän eteen tuuppaajat ja samalla jarrulle hyppääjät ovat jo eri asia . ja näillä keleillä on tyhjällä tiellä kumma hinku päästä roiskimaan paskat lasille .... |
Kirjoittaja: | ealab [ 18.01.2017 23:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
Niinpä, huonolla tuurilla siitä tulee omakin asia. Se riski on aina olemassa. Kannattaako sitä ottaa. Onko siinä mitään älyä? Ja yleensä puskurissa roikkumisessa. Mielestäni puskurissaroikkujat ovat aivopuutteellisia. |
Kirjoittaja: | Xari [ 19.01.2017 18:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
ealab kirjoitti: Niinpä, huonolla tuurilla siitä tulee omakin asia. Se riski on aina olemassa. Kannattaako sitä ottaa. Onko siinä mitään älyä? Ja yleensä puskurissa roikkumisessa. Mielestäni puskurissaroikkujat ovat aivopuutteellisia. Aina voi ajaa hiljempää ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 20.01.2017 13:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: F9: Muista turvaväli |
käykääpä kattomassa tuolla naamakirjassa erästä videota noista ns: " perässäroikkujista " ja syistä miksi. ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |