|
Kirjoittaja |
Viesti |
Jukkaruus
|
Viestin otsikko: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 25.06.2015 13:08 |
Viestit: 55
|
Onkos kokemuksia.
Omasta Xantiasta vetää ns. viimeistä valssia, joten kelvollisia tarvittaisiin. Kovasti kiehtoisi tilata noita uudelleen gummitettuja ja ilmeisesti muutenkin fiksattuja kikkareita. Jos kellään arvoisella pantonkilaisella olisi kokemusta ko. firmasta, niin mieluusti ottaisin informaatiota vastaan.
Pari viikkoa sitten ykköskoppanen teki sen mitä sen ilmeisesti pitääkin tehdä eli tuki antautui. Tästäpä inspiroituneena kurkkasin kakkoskoppasen tilannetta, kummatkin puolet vaihtoon. Mitä hälyttävinta, terästä oli heikoimassa hapessa olevassa lautasessa 0-2mm. Ihan reikiä oli tuohon ruostunut, toisen reunan vulkanoinnin varassa ollaan kaasuteltu.
Eikö näitä ihan varaosina voisi saada, ämpäreitä saati muita kikkareita valmistetaan kuttaperkasta titaaniin saakka mutta ei ilmeisesti näitä.
Vihaksi pistää tuommonen meininki.
(Jos jollakulla sattuisi nyt puolivahingossa makaamassa tallissa -99 xantian tukia niin vakavasti olisin kiinnostunut moisista. Niin auto V6 ja HA:lla.)
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 25.06.2015 13:27 |
Viestit: 1496
|
Jukkaruus kirjoitti: Eikö näitä ihan varaosina voisi saada, ämpäreitä saati muita kikkareita valmistetaan kuttaperkasta titaaniin saakka mutta ei ilmeisesti näitä.
Vihaksi pistää tuommonen meininki.
En osaa pulmassasi auttaa, mutta juuri tuo yllä mainitsemasi juttu oli yksi ja iso syy siihen miksi omat Xantiat hävitin pois. Kyllä jossain pelkästään harrastekäytössä olevassa autossa hyväksyn sen, että erikoisosia pitää metsästää ympäri maailmaa, mutta että 2000-luvun tavalliseen autoon ei enää saa merkkiliikkeestä edes rahalla osia. NFP, niin hyö sanovat siellä.  Ei ihme, että valmistaja on asiakaspaon vuoksi talousahdingossa kun "asiakaspalvelu" on tätä luokkaa. Sellaisiakin automerkkejä on, että minkä tahansa osan saa mihin malliin tahansa. Kustannuspuoli on sitten asia erikseen, mutta mieluummin kalliskin osa kuin NFP.  Onneksi on Sitronen Oy:n kaltaisia firmoja, jotka jostain varaosia aina saavat haalittua, mutta silti jaksaa ihmetyttää tuo PSA:n touhu varaosien suhteen.
|
|
|
|
 |
biätare
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 25.06.2015 13:53 |
Viestit: 307
|
Eroaako V6:n lautaset 2.0:n lautasista?
|
|
|
|
 |
Xantinisti
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 25.06.2015 13:54 |
Viestit: 85
|
|
|
|
 |
Scrat
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 25.06.2015 21:17 |
Viestit: 400
|
biätare kirjoitti: Eroaako V6:n lautaset 2.0:n lautasista? Ainakin minulla Hydractive II jousituksessa on isot putkien liitännät normaalien ohuiden tilalla, jos se 2.0 on samalla jousituksella niin siinäkin lienee isot putket, jos normaali niin pienet putket. Scrat
|
|
|
|
 |
mn41
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 25.06.2015 21:36 |
Viestit: 109
|
(Tästäpä inspiroituneena kurkkasin kakkoskoppasen tilannetta, kummatkin puolet vaihtoon.) Aiheeseen liittyen: Xantia -97 ajettu 320tkm ja alkuperäiset joustintuet. Miten niiden kunto voidaan arvioida? Näkyykö jotakin päällepäin, kun avaa konepellin? Auto pojalla lainassa ja alkoi huolestuttaa, että ei tulisi vahinkoja. Servicen kuvastosta en ymmärtänyt, mistä se pettää.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 26.06.2015 00:02 |
Viestit: 5124
|
Yleisimmät taitaa olla: - kosteuden pääsy kumin ja metallin väliin, ruostuu -> kumi irtoaa alakauluksesta ja repeää - alakaulus (pelti) ruostuu ja repeää molemmat taitaa näkyä paremmin alakautta, tuolla ainakin esimerkkikuvia: viewtopic.php?f=9&t=2550
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 26.06.2015 07:00 |
Viestit: 1242
|
Reilu kymmenen vuotta sitten Baltiassa oli useampi kumin vulkanoija. En tarkoita autonrenkaita, vaan teknisiä kumijuttuja, joista kumitettujen telojen pinnottamista oli tarjolla varsin erilaisilla osaamisasteilla. Puolassa ja läheisissä kaalimaissa prässäävät jopa vanhojen moottoripyörien kumisia satuloita, "norsunkorvia". Tässä on yksi, joka tekee ainakin polyuretaanipuslia. Siellä on XM:n ja Xantian "Strut bushings," joustintuen kannattimet kuvissa. https://www.facebook.com/elastomer.eu. Itse asiassa meikäläisellä on mahdollisuus lorottaa 2-komponenttiuretaania, mikä jää elastiseksi. Sillä "vulkanoidaan" metalliosia toisiinsa. Kauan etsitty pintakäsittelyproseduuri, sitten uretaanit ja uuniin.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 28.06.2015 20:12 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Scrat kirjoitti: biätare kirjoitti: Eroaako V6:n lautaset 2.0:n lautasista? Ainakin minulla Hydractive II jousituksessa on isot putkien liitännät normaalien ohuiden tilalla, jos se 2.0 on samalla jousituksella niin siinäkin lienee isot putket, jos normaali niin pienet putket.Scrat Ja niitä isoija putkia on sitten kahta eri mallia.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Jukkaruus
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 29.06.2015 18:29 |
Viestit: 55
|
Jaahas.
Elastomerille laitettu sähköpostia. Ei ole kuulunut vastausta, no eihän tässä ole kulunut kuin muutama päivä postin lähetyksestä. Taitaa tuo joustintukibisnes olla sellaista "tehdään nyt tässä sivussa" sorttia.
Tietysti näin mahdollisen asiakkaan näkökulmasta olisi erityisen suotavaa jos sieltä sivuilta löytyisi edes " hinnat alkaen" hinnasto yms.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 29.06.2015 23:48 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Auttaa varmaan ihan hitosti, mutta vuonna 2010 kerrottiin seuraavaa: Elastomer@Frenchcarforum kirjoitti: As metal cone plates deteriorate unequally so we have to repair them by welding also individually. We will add welding or additional metal where needed. Besides no rust problem will arise any more after our special, durable multilayer anticorrosive coating. The price of XM strut head refurbishment is 60 EUR + VAT (21%). No price added for remaking drivers side to passengers or vice versa. For Xantia strut top refurbishment price should be 50 EUR + VAT (21%) Että kai noi ainakin tuplat on tänäpäivänä. Ei se paha ois vieläkään?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 30.06.2015 09:02 |
Viestit: 1242
|
Tuossa vastauksessa on oleellista "metallin lisäys" ja "antikorroosiokäsittely." Mitä polyuretaanipusliin ja valoksiin tulee, voi yksinkertaisesti sekoittaa kahta komponenttia ja kaataa massa itse muotissa oleviin osiin. Ei ihan aina, melkeinpä tekisi mieli sanoa; harvemmin. Tämä "sekoita ja kaada" oli lähtökohta meillä duunissa useita vuosia sitten. Nykyään on kaikki ongelmat ratkaistu melko pitkään haetuilla proseduureilla, massa on sitä mitä halutaan ja pysyy kiinni kuin tauti, kestää öljyjä ja pesuaineita. Tekisi mieli antaa ääni liettualaiselle vaihtoehdolle.
Hintaa arvioidessa voisi miettiä, mitä maksaisit tehdasuusista osista, ottaen huomioon niiden iän ja kumin vanhemenmisen itsestään, vieläpä käyttämättömyyden nopeuttamana? Panhard-miitissä juteltiin (eikö kuulosta aika PRO:lta...?) siitä, että kaikki pitää saada metsälöytönä ilmaiseksi. Tämän harrastuksen suola on itse keksiminen ja tekeminen, valmiin osan ostaminen ei tuo juuri mitään tyydytystä, lisäksi rahan meno harmittaa - sitähän piti säästyä sitikkaäpöstelyllä eikä mennä satoja euroja tuosta vaan. Joustintuen päät on yksi harvoista osista, mitkä vuosien ikääntyminen pilaa, muutenhan sitikat vaan parannoo vanhetessaan.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
Jukkaruus
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 30.06.2015 16:58 |
Viestit: 55
|
Sähköpostia Liettuasta.
Oli kuin olikin saapunut postia Elastomerilta, allekirjoittaneen puhelin ei nyt sitten ollutkaan ilmoittanut saapuneesta viestistä, annan ilselleni kevyen litsarin.
Pyysivät tarkentamaan joustintuen varren paksuuden yms. speksejä.
Olen joskus törmännyt halkileikkauksiin ko yrityksen korjatuista ja modaamista tuista. Tukiin oli muistaakseni hitsattu rengas alaosaan estämään kappaleiksi hajoamista jos uretaani pettää. Taisi olla tuolla French Car Forum:illa tuo.
No, jonkiin asteisen innon valtaamana odottelen postia.
Laittelen tänne tietoja kustannuksista kun ja jos niitä saa.
|
|
|
|
 |
Jukkaruus
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 30.06.2015 22:09 |
Viestit: 55
|
Lisää postia.
Tuli vastaus kyselyihin. Hinta erittäin maltillinen 85€ (+21% alv) per kpl. Pari 160€ plus ne alvit. Siis korjaus omiin aihioihin. Ukot kuulema lomilla joten toimitus tuossa heinäkuun lopulla. No jos Suomen posti on ne sinne asti saanut.
Lisäksi tietty postimaksut mennen ja tullen.
Pistämpä kuvia sitten kun saan tuotteet kotio.
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 03.07.2015 13:20 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Minä olin tyytyväinen Elastomerin työhön. Pari vuotta sitten tehdyt toimivat hyvin. Työ on hiukan ruovin näköistä mutta olivat hitsanneet ihan uuden veroisiksi ja maalanneet hyvin ja laittaneet uudet o-renkaat. Meininki on meikäläisittäin jahkailua, johon vaikuttanee 70 vuotta kaalimaahan kuuluminen. Kun lähetin vempulat korjattavaksi lupasivat viikossa takaisin. Kun kahden viikon päästä kysyin niin lupasivat kiirehtiä ja palauttaa seuraavana päivänä. Siitä viikon päästä tuli ilmoitus jostain kuljetusfirmasta että lähti Liettuasta ja päivässä oli Suomessa. Tämä on kuitenkin pikkujuttu kun toiminta on muuten asiallista ja halpaa ja aina tuli vastaus sähköpostiin seuraavana päivänä.
|
|
|
|
 |
Jukkaruus
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 10.08.2015 22:16 |
Viestit: 55
|
Auto kasassa,siis koottuna eikä puun kyljessä. Kauan odotetut tuet saapuivat. Asiaan kuului tietysti sekoilu laskun kanssa, ensimmäisessä laskussa oli selkeä ynnäysvirhe, oli vähemmin kuin oli sovittu Tietysti aikataulu venyi niinkuin odotettua olikin. Luvattiin sitä ja toimitus oli tätä, mutta sähköpostilla pommitus kyllä tuntui nopeuttavan käsittelyä. Valujälki on hivenen karkeahkon oloista, mutta eittämättä toimivaa. Reilusti on vedetty maalia päälle ja uudet o-renkaat paikallaan. Kiireessä unohdin onkia hydeputkien tiivisteet (ne leikkuurenkaitten näköiset kartiot) pois sieltä tukien sisältä ja ne tietysti hukkui matkalla. Vasiten vielä muistutin firmaa poimimaan ne talteen mutta ei palanneet ne. Askartelin sitten hätäpäissäni messinkisistä paineilmaliittimen kartioista vastaavat, tuntuvat pitävän. Päätelmä: Hintansa väärti.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Liettualaiset joustintuet? Lähetetty: 11.08.2015 01:45 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ihan aidon oikeasti... Ei! Pirssi jossa joustintuet ei kestä, ei ole centtipennin arvoinen. Sori, oli vain mielipide 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
|