Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Activa vs rengastus, havainnollistettuna http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=21539 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 20.08.2015 23:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Activa vs rengastus, havainnollistettuna |
No mut eikös tää ole vähän liian obvious? Väärät renkaat ja ajotuntuma on kuin eri autossa. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 21.08.2015 09:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Activa vs rengastus, havainnollistettuna |
Oli itsestäänselvyys tai ei niin tulipahan esille nyt oikein kuvilla havainnollistettuna. Tieto lisää tuskaa ![]() |
Kirjoittaja: | jukkanen [ 21.08.2015 11:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Activa vs rengastus, havainnollistettuna |
Eikös tuo ole enemmän nopeusvalinta kuin rengasvalinta? |
Kirjoittaja: | Vekke [ 21.08.2015 12:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Activa vs rengastus, havainnollistettuna |
Yksi arviointia hankaloittava asia on myös se, että renkaita ei ole testattu samassa autossa vaan kukin eri autossa (ja mahdollisesti eri kuskeillakin). En tiedä miten radikaalisti activan ratakäyttäytymiseen vaikuttaa pikkasen erilaiset painojakaumat, jousipallojen paineet ja pienet välykset alustassa. Identtisiä näin vanhat autot ei enää kuitenkaan ole. Itse radalla Activalla ajelleena tiedän vain sen, että suorassa mennään kunnes spinnataan, eikä silloinkaan auto kallistu. ![]() Renkaina radalla 215/50R15 Hankook RS2, eli pikkasen leveämpi ja halkaisijaltaan pienempi kuin alkuperäisrengas. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 21.08.2015 12:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Activa vs rengastus, havainnollistettuna |
Tuo kallistus/takatassun nosto ei kerro myöskään mitään nopeudesta/sivuttaiskiihtyvyydestä, jos samanlainen auto, ajolinja ja pito (tai eri renkailla tietysti erilainen), niin enemmän kallistuva todennäköisesti menee lujenpaa ja/tai suuremmilla G-arvoilla paremman pidon ansiosta. Hetkellisiä ohjausmuutoksia/töyssyjä ei myöskään kuvasta erota...? Mutta fysiikka pelaa siinäkin, liukkaammilla renkailla ei pääse kovempaa vaikka auto kulkisi suorempaankin, mutta miksiköhän tuossa on monessa erilaisia renkaita edessä ja takana, onko optimointia vai vain kulutettu eturenkaita enemmän. ilmeisesti renkaat on aina vieressä olevassa taulukossa. Tuo Activan kallistus on kompensoitu täysin 0,6 G sivuttaiskiihtyvyyteen asti, siinä kohtaa Activasylinterit on tapissaan ja kallistusta kompensoi siitä eteenpäin vain jäykkä kallistuksenvakaaja (eikä siltikään juuri kallistu) mutta veikkaan että nuo takatassuaan nostavatkin tuntuvat sisältä aika suorilta? |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 21.08.2015 13:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Activa vs rengastus, havainnollistettuna |
Kuva tuli vastaan FB:n Xantia-ryhmässä. Aloin ensin itsekin avautumaan että onko tuossa nyt edes ehjää ja toimivaa Activaa kuvattu, ja sen jälkeen vielä myös kyseenalaistin eri autojen käyttöä. Tuo on tosiaan kuulemma jostain Activa-meetistä ja porukalla ei kait ollut aikaa nyhertää yhteen autoon eri rengastuksia. Kuvanottotilanteessa käännetään JA jarrutetaan rankasti samaan aikaan, eli vedetään systeemi ääritilanteeseen. Tarpeeksi pitävillä gumekseilla voimat vain yksinkertaisesti menivät yli systeemin kantokyvyn. Sinänsähän tässä ei ole nopeuseroilla kovasti merkitystä koska pointti on tuossa että mitä käy kun Activan voimat loppuvat ennen pidon loppumista. Ylenpalttisilla über-rengas-valinnoilla siis pahimmillaan saa yllättävän sössimispotentiaalin autollensa. ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |