Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Iltalehti: asiatietoa autoista... http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=21946 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | C4_robotti [ 13.10.2015 20:21 ] |
Viestin otsikko: | Iltalehti: asiatietoa autoista... |
"Konehuoneessa jytisee 390-hevosvoimainen 180-asteinen V12-moottori" Kirjoittaa Iltalehti Ferrarista...? Jäi vähän epäselväksi... |
Kirjoittaja: | Teuski [ 13.10.2015 20:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Iltalehti: asiatietoa autoista... |
Testarossa varmaankin kyseessä? Kyseinen "fakta" lienee peräisin suomenkielisestä Wikipediasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Testarossa |
Kirjoittaja: | Jankos [ 13.10.2015 21:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Iltalehti: asiatietoa autoista... |
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flat_engine kyllä se ihan yleinen käsite on tuosta moottorista. Ei ole bokseri kun vastakkaisten mäntien veivit on samalla kaulalla. Bokserissa on omat kaulat joka veivillä. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 13.10.2015 21:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Iltalehti: asiatietoa autoista... |
Kappas vaan, aina oppii uutta ![]() Englanniksi siis "flat engine" on joko "boxer" tai "non-boxer". "flat enginelle" taas ei ole suoraa suomenkielistä vastinetta. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 13.10.2015 21:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Iltalehti: asiatietoa autoista... |
Pannukakkumoottoriksi joskus yrittivät ristiä. Tais tulla kuitenkin pannukakku ![]() |
Kirjoittaja: | C4_robotti [ 13.10.2015 21:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Iltalehti: asiatietoa autoista... |
Nyt selvisi ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 15.10.2015 10:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Iltalehti: asiatietoa autoista... |
C4_robotti kirjoitti: Nyt selvisi Suomen kielessä bokserilla on tarkoitettu yleisesti mitä tahansa moottoria, jossa männät liikkuvat vaakatasossa kampiakselin eri puolilla kampiakselin rakenteesta riippumatta. ![]() Käytännössä V180 rakenne, vaatii sen 12 sylinteriä, että käynti saadaan riittävän värinättömäksi ilman kikkailuja tasapainotuksen kanssa, eli kyllä yleisin rakenne Suomessakin on juuri se, mitä bokserilla tarjoitetaan. Äkkiseltään ei tule mieleen yhtään "flat-4, -6, -8 tai -10" rakenteista moottoria, mutta kyllä niitäkin varmaan historiasta löytyy Jenkeillähän on eroteltu jopa V6-moottoreissa odd-fire ja even-fire. Edellisessä siis kampiakselilla on kolme kiertokangen kaulaa ja jälkimmäisessä kuusi. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 15.10.2015 10:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Iltalehti: asiatietoa autoista... |
Hämäävää vaan, kun yleisimmin näkee englannin kielessä käytettävän oikeasta boxerista "boxer engine"-sanan sijaan "flat engine"-sanaa, joka taas on yhteisnimitys bokseri- ja 180°-V-moottoreille. "Flat engine"-sanalle ei varsinaisesti ole vastinetta suomen kielessä. Eipä vastaiskumoottori-sanakaan oikein istu tuon 180-asteisen V:n toimintaan... Pikaisella selailulla englannin kielessä "pancake engine"-sanaa käytetään sekalaisesti joko vastamäntämoottorista, volkkaripiireissä tietynmallisesta pahnanpuhaltimesta sekä GM:n 30-luvun laivamoottorista joka on käytännössä 4-rivinen 16-sylinterinen tähtimoottori joka on pystyssä. |
Kirjoittaja: | svc [ 15.10.2015 11:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Iltalehti: asiatietoa autoista... |
Tämä on juuri tätä historian ja kännösvirheiden sekamelskaa, jota vielä tekniikkaa tarkemmin tuntemattomat hämmentävät vielä lisää. Esimerkkeinä vaikkapa polttoaineiden nimitykset eri maissa tai lauhduttimen ja jäähdyttimen toiminnalliset erot. Useimille jopa pyörä, rengas ja vanne merkitsevät täysin samaa asiaa. ![]() |
Kirjoittaja: | C4_robotti [ 15.10.2015 12:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Iltalehti: asiatietoa autoista... |
Useimille jopa pyörä, rengas ja vanne merkitsevät täysin samaa asiaa Joo, ja useimmille Heteka merkitsee vanhan ajan sänkyä eikä Helsingin Teräshuonekalutehdasta ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 15.10.2015 15:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Iltalehti: asiatietoa autoista... |
![]() ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 15.10.2015 16:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Iltalehti: asiatietoa autoista... |
svc kirjoitti: Jenkeillähän on eroteltu jopa V6-moottoreissa odd-fire ja even-fire. Edellisessä siis kampiakselilla on kolme kiertokangen kaulaa ja jälkimmäisessä kuusi. Öö, ei. Kyllä niillä kolmellakin kaulalla saadaan Even-Fire V-kutonen valmistettua, mutta vain tietyllä lohkonpuolikkaiden välisellä kulmalla. Jos taas mennään kuuteen kaulaan, niin sitten saadaan millä tahansa kulmalla varustetusta sellainen... Se Odd-Fire tarkoittaa sitä ettei sytytystapahtumien välit ole tasajakoiset, kuten Even-Fire -tapauksessa. Esim. Sm:n (sekä V6-BiTurbot Maseratilla, alkupään PRV:t sekä nykyformula-ykköset) moottorissa peräkkäisillä sytytyshetkillä on eroa vuoronperään 90- ja 150 astetta, kun Even-Fire -kutosessa on tasaiset 120 asteen välit... Nimim. omistuksessa kaksi 90-asteista V-kutosta, sekä Even- että Odd-Fire -versiot... |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |