|
Kirjoittaja |
Viesti |
rexsa
|
Viestin otsikko: xenon valot Lähetetty: 04.10.2010 21:17 |
Viestit: 12
|
onko kellään kokemusta jälkiasennus cobra xenonvaloista asennettuna xsara vm.2000 ,tuleeko häiriöitä, ja toimiiko noi päivä valot.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 04.10.2010 22:14 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
joops, kaikkiin umpioihin ei sovi nuo halpis-kaasupurkausvalot, tai lähinnä ne polttimot ei sovellu, lähtee väärästä kohtaa valoa, ja usein ei ole samalla tavalla "suojattu" kaasupurkaus-kammiota niin, ettei siitä lähde hajavaloa ja aiheuta kammottavaa häikäisyä vastaantulijoille.
tosin olen omia kokeiluja tehnyt, ja löytänyt pariin umpioon soveltuvan yhdistelmän, jonka valokuvio on ollut hyvä ja häikäisy jopa pienempää kuin normi halo-polttimolla.
ja laittomiahan nuo viritykset on.
hellalta ja joltain muultakin valmistajalta löytyy E-hyväksyttyjä irto-umpiota kaasupurkaus-valoina, ja niitähän saa asennella tietyin reuna-ehdoin kulkineisiin...
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 04.10.2010 23:12 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
zX-files kirjoitti: Laittomia ne ainakin on, ja heijastinumpiossa sopiva keino sokaista vastaantulijoita  Ei edes. Ihan samanlailla se halogeeni-H1 säteilee valoa joka suuntaan kuin kiinalainen xenon-polttimokin. Kuukauden verran ajellut nyt täysin laittomilla valoilla ja tänä aamuna ensimmäisen kerran sain mielenosoitusta osakseni: myöhästyin pitkien poiskytkemisessä ehkä sekunnin (join kahvia samalla) joten vastaantulija kytki omat pitkänsä noin sekuntia ennen kohtaamista. Toki jos alkuperäisessä polttimossa on häikäisyä estävä tummennus kuten H4:ssä ja H7:ssa niin sellainen olisi syytä olla xenonpolttimossakin. Xantian H1-umpiossa se suoran häikäisyn estävä kuuppa on valaisimessa itsessään.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 05.10.2010 07:21 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
RPekka kirjoitti: zX-files kirjoitti: Laittomia ne ainakin on, ja heijastinumpiossa sopiva keino sokaista vastaantulijoita  Ei edes. Ihan samanlailla se halogeeni-H1 säteilee valoa joka suuntaan kuin kiinalainen xenon-polttimokin. Niinhän sitä voisi äkkiä kuvitella, jos olisi nukkunut kaikki matematiikan ja fysiikankin tunnit koulussa. Auton ajovaloumpioiden heijastimet on nykyisin muotoiltu jopa varsin monimutkaisesti, mutta sama idea pätee siihen kuin niihin lisäpitkiinkin siinä xantiasi keulilla. Otappas paperia ja kynä ja piirrä, mihin päin heijastimen kautta valo lähtee, kun se H1 poltimmon lanka on sen heijastinpeilin polttopisteessä. Sen jälkeen siirrä se valonlähde vaikka 5 mm taake ja 3 mm ylös, tuollainen poikkeamahan on äkkinäiselle kiinan kaverille voinut ihan helposti tulla. Nyt tee sama piirros - ja kas, valo ei välttämättä lähdekään enää kohtisuoraan heijastimesta... outoa, se kiinalainen xenon-poltinhan säteileekin valoa sieltä umpiosta eri suuntaan kuin se Osram Silverstar H1...  Eikä mitoitusvirheen tarvitse oikeasti olla iso ja sopiva valmistusvika polttimon lasissakin riittää. Osa Robinhoodissa yms myytävistä halpispolttimoista (mitkä näyttävät osaksi vihreää valoa !!!) häikäisee myös aika pahasti, vaikka suurin osa ei. Suurimalla osalla niistä ei vaan näe mitään.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 05.10.2010 07:23 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
XM'ssä xenon-muutokset ei kestänyt pitää kuin yhden illan kokeilun. Niin kuraa H1'senä. Olihan sitä valoa, kaikkialla, kuten puiden latvoissa lyhyilläkin, mutta ei tiellä. H4-xenonmuutokset on tosiaan vielä pahempia. Se xenonin "polttopiste" vaan on aivan eri kohdassa ja eri muotoinen kuin halogeenilla, jo polttimossakin, ilman mahdollista virhetoleranssia.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 05.10.2010 10:21 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
XM:n valokuvio on aika outo. Siinä ei auta, vaikka valotehoa nostaa. Jonkun verran olen koitellut noita ksenooneja ja pari ongelmaa olen niissä tavannut. Toinen on tuo edelläkin käsitelty valon lähteen kohdan eroavaisuus halogeenipolttimoon nähden. Kirkkautta on, mutta ei välttämättä heijastu umpiosta oikeaan paikkaan. Päädyin testieni perusteella GE:n +90% halogeenipolttimoihin. Toinen ongelma taasen ovat radiohäiriöt. Eihän niillä mitään merkitystä ole, jos kuuntelee yleä ja novaa, mutta muiden kanavien kohdalla kuuluu helposti kohinaa. Tilanne on ihan mahdoton noiden hinnat alkaen ksenonien kanssa, mutta kiusallinen myös keskikastin vehkeiden kanssa. Myyvät kyllä häiriön poistoon sellaista kaapelin ympärille laitettavaa magneettiglunssia, mutta liekö sillä taikaa. Minua on eniten häirinnyt skodien ensimmäisen polven ksenonit. Ne häikäisevät, jossei pidä kohdatessaan katsettaan tiukasti oikean puolen penkalla. Ja lisäksi nuo kaikki yli 4300K jälkiasennusksenonit näyttävät tyhmiltä 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 05.10.2010 14:03 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Toivottavasti kukaan ei ostanut Kärkkäiseltä niitä "norm. 59,90" tarjousxenoneita, ne välkkyvät koko ajan. Puoli tuntia meni tapellessa takuuvaihtoa.. Oli niissä yksi hyväkin puoli, radiohiljainen virtalähde ("ballast"). Nuo tasaista valoa tuottavat virtalähteet kohisevat jonkun verran, kohinaa saa pienennettyä 12V johtoon laitettavalla ferriitillä.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 05.10.2010 14:16 |
Viestit: 471 Paikkakunta: Kouvostoliitto
|
Eipä ole meikäläisen xenoneista tullut kohinoita radioon. Ja ei ole kyllä vastaantulijatkaan valoja vilkutelleet kertaakaan minkään häikäisyn takia. Enkä kyllä ole huomannut yksienkään kiina xenonien häikäisevän, mutta nuo skodien xenonit kyllä häikäisee. Makuasioita nää taitaa taas olla kun ei mua haittaa sumuvalotkaan tuolla tien päällä 
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
TRD Turbo
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 05.10.2010 14:32 |
Viestit: 260 Paikkakunta: Tohmajärvi
|
Kyllä XM lyhyet valot parani jonkin verran noilla Ollonin xenoneilla vaikka muutenhan nuo umpiot on suunniteltu lyhyitten osalta persiilleen.
Citroen C5 2,0 2007 Xantia 2,0 16v exclusive berline
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 05.10.2010 14:36 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Ollon kenoneissa on mielestäni aika hyvä hinta/laatusuhde. Tosin taitaa samaa kamaa olla tarjolla jollain toisellakin myyntinimikkeellä. Kenguru kirjoitti: Makuasioita nää taitaa taas olla kun ei mua haittaa sumuvalotkaan tuolla tien päällä  Jos kseenonit sijoittaa puskuriin, niin häikäisevät varmasti, oli kyseessä minkälainen umpio tahansa 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 05.10.2010 17:38 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
On tullut kans koitettua noita xenoneita omis rimpuloissa, Xantiassa parani kans mielestäni paljonkin 5000k h1 setillä lyhyet, eikä tullut valituksia häikäisystä. Beksissä koitin H4 settiä ja ei voi kuin moittia  ainakaan pitkillä ei tehnyt yhtään mitään..
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 05.10.2010 20:32 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Kaapelimies kirjoitti: radiohiljainen virtalähde ("ballast"). Nuo tasaista valoa tuottavat virtalähteet kohisevat jonkun verran, kohinaa saa pienennettyä 12V johtoon laitettavalla ferriitillä. Tätä vähän itsekin pelkäsin tarinoita kuulleena. Nuo Sunny-merkkiset 35W ballastit ja eiminkäänmerkkiset 50W ballastit ovat kuitenkin sen verran korkealaatuisia  ettei isompia pörinöitä ja surinoita kuulu edes alkuperäiseen mankkaan sijoitetun C-kasettiadapterin soittaessa tyhjää. Pitkien syttyessä kuuluu lyhyt "poks" joka ei Radio Suomen seasta erotu.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 05.10.2010 21:27 |
Viestit: 511
|
Tänään ajeli vanhempi (960) farkku Volvo perässä tollasilla tarvike ksenoneilla varustettuna. Luulin ensin sen ajavan pitkät päällä, mutta sitten kun se ohitti mut huomasin, että valoa oli kaikkialla muualla, kuin tiellä. vois toi virkavaltakin puuttua tollasiin pahasti häikäiseviin ajoneuvoihin, sillä tuo ko auto vaikeutti jo minunkin havainnointia (pakun isot sivupeilit) aiheuttamallaan häikäisyllä.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 05.10.2010 21:37 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
citroen for ever kirjoitti: vois toi virkavaltakin puuttua tollasiin pahasti häikäiseviin ajoneuvoihin, sillä tuo ko auto vaikeutti jo minunkin havainnointia Kerran ajauduin taajama-alueella asfaltin reunan yli oikealle kun vastaantulleen auton valot häikäisivät niin kovasti. Seurauksena oli pikainen korjausliike takaisin tielle josta oli seurauksena että vastaantulleeseen autoon syttyi vasen vilkku ja heti kohta sen jälkeen katolle sinisiä vilkkuja ja yksi punainen. Puhallus ja ajokortti ja rekisteriote ja turvallistamatkaa. Ja noista optisista harhoista: kyllä sen häikäisyn ja läiskikkään valokuvion saa aikaiseksi halogeeneillakin. Kaverille valkkasin Nissan Sunnyyn Vantaan Biltemasta (Lappeessa ei silloin vielä ollut omaa) 130/90W polttimoista kaksi vähiten huonon näköistä ja lisäksi lisäpitkiin 100W H3:t. Kokemus oli järisyttävä, pitkillä ja lisäpitkillä, siis neljällä erillisellä valonlähteellä, auton eteen muodostui erilailla valaistua aluetta jossa oli kaksi kokonaan valaisematonta läiskää ajokaistalla.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 05.10.2010 22:38 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
RPekka kirjoitti: Vantaan Biltemasta (Lappeessa ei silloin vielä ollut omaa) 130/90W polttimoista kaksi vähiten huonon näköistä ja lisäksi lisäpitkiin 100W H3:t. Kokemus oli järisyttävä, pitkillä ja lisäpitkillä, siis neljällä erillisellä valonlähteellä, auton eteen muodostui erilailla valaistua aluetta jossa oli kaksi kokonaan valaisematonta läiskää ajokaistalla. Kuten edellisessä miittissä puhuttiinkin, niin Osramiltahan löytyy nykyisin ihan laillisia polttimoita, jotka taitavat olla 100 W, ainakin H1:nä löytyy. Paketissa lukee silverstar 12V 55W H1. 12 voltilla ottaa virtaa vähintään 6-7 ampeeria (meni viisarimittari yli asteikon), joten eiköhän siellä 14,4 voltilla melko hyvään ottotehoon päästä... Tiedä sitten, paljon Osramin 100 W H1 tehoa ottaa oikeasti, sellainenkin heidän valikoimistaan nimittäin löytyy Jos taas esim. noita 130-wattisia haluaa, niin esim. Flösseriltähän löytyy... http://flosser.com/?id=52&L=1&tx_commerce_pi1%5BshowUid%5D=15932Koko H1-valikoima: H1 12V 100W P14,5s H1 12V 130W P14,5s H1 12V 55W P14,5s H1 12V 55W P14,5s LL H1 12V 55W P14,5s MEGABLAU H1 12V 70W P14,5s SILBERBLAU 4300°K H1 12V 55W P14,5s GOLD H1 12V 55W P14,5s MEGA PLUS 50% H4-puolelta löytyy myös mm seuraavat spesiaalit: H4 12V 145/100W P43t H4 12V 145/100W P43T RALLYE BLAU H4 12V 130/100W P43t Kataloogi on esim. tuolla ja kyllä, siitä löytyvät myös xenon-muutossarjat, jos niitä välttämättä haluaa. Nopeasti katottuna H1:iin saa briteistä ainakin ~400 £:lla kahden valon sarjan.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
JarnoF
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 06.10.2010 09:51 |
Viestit: 118
|
Näistä yliwattisista polttimoista... Onko kenelläkään kokemusta 100W tuikuista C4:n keulalla? Sulaako umpio jos vaihtaa H1 100W pitkille?
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 06.10.2010 10:15 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
... ja sulaako piuhat / valokytkin liki 2x virtamäärän alla... 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 06.10.2010 10:35 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Eihän nuista liikatehokkaista saa täyttä tehoa ulos, jos on alkuperäiset johdotukset kytkimineen. Näiden jännitehäviöt ovat suuremmat isommista virroista johtuen. Tuo häviöteho (virta x jännitehäviö) muuttuu sitten lämmöksi. Eri asia on, kuinka suureksi, missä paikassa, jne.
|
|
|
|
 |
JarnoF
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 06.10.2010 10:47 |
Viestit: 118
|
...eli pysytään vaan 55 wattisissa. Ovat vaan niin onnettomat nuo C4:n valot. Pitkille voisi vaihtaa jotkin "+90%" polttimot, mutta nuo nykyiset eivät tahdo kuolla sitten millään.  Pitänee alkaa ajelemaan taajamassakin pitkät päällä. 
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 06.10.2010 11:06 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
long-life-poltimothan kestää ja kestää... sekä niiden valoteho laskee ja laskee... eikä niissä alunperinkään ole samaa valotehoa kuin näissä extreme / nightbreaker ym. "tehopolttimoissa (joiden niidenkin valoteho laskee ajokauden aikana 20-30%). eli omiin ajokkeihin laitan joka syksy uudet hyvälaatuiset polttimot, ja huuhtasempa pölyt umpion sisältä... kummasti kirkastuu maailma  yksi "syy" siihen, että polttimo kestää vuosikausia, on yleensä polttimolle tuleva alhainen jännite 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
JarnoF
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 06.10.2010 11:55 |
Viestit: 118
|
cxtb2 kirjoitti: yksi "syy" siihen, että polttimo kestää vuosikausia, on yleensä polttimolle tuleva alhainen jännite  Ja toinen, että Kehä I:n sisäpuolisena asujana nuo pitkät tulee kytkettyä päälle ehkä kymmenen kertaa vuodessa. Ensi vuonna vielä kerran vähemmän, kun on katsastuksessa välivuosi. Oli meillä joskus Suzukikin. Rullattiin sillä varmaan satatuhatta. Kertaakaan en muista polttimoita vaihtaneeni. Todellista longlifeä. Himmeätkin olivat. Kerran katsastuksessa kloppi inssi kitisi liian keltaisesta valosta. Seuraavana vuonna samat polttimot meni läpi ilman huomautusta. Sitten vaihdoin ranskalaiseen. Harmi ettei noissa uusissa ole enää keltaisia valoja. 
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: xenon valot Lähetetty: 06.10.2010 12:53 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
cxtb2 kirjoitti: ... ja sulaako piuhat / valokytkin liki 2x virtamäärän alla...  En oikein usko, että väyläsähkövehkeessä kuljetetaan virtaa valokytkimen kautta, mutta umpiolle meneviä piuhoja voisi toki parantaa.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
|
|