olli__o kirjoitti:
Samassa 50 % kohdassa taitaisi napsahtaa myös vaatimus että auton pitäisi täyttää kaikki nykyvaatimuksetkin, eli käytännön mahdottumuus.
Tämä siksi, että auton katsotaan olevan "uusi" yksilö, kun kanta-autosta on jäljellä alle 50%. Ja koska kyseistä "uutta" autoa ei ole aiemmin rekisteröity missään maassa, sen ensimmäiseksi käyttöönottovuodeksi katsotaan kuluva vuosi, jonka rakennevaatimusten tulee täyttyä. Eli autovero tulee maksuun täysimääräisenä.
Kannattaa olla tarkkana, sillä jos kanta-autoa ei ole poistettu välillä liikennekäytöstä kilvet palauttamalla, ja se ajetaan katsastusasemalle vaikkapa siirtokilvillä, niin vero menee maksuun vaikka autoa ei voisikaan enää rekisteröidä rakennevaatimusten takia.