Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/3 [ 56 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kuinka loppuun ajatte renkaat?
ViestiLähetetty: 21.08.2009 14:41 

Tuo rengasteema on ollut päällä hetken. Kesärenkaat kun pitäisi vaihtaa uusiin. Tuli vaan mieleen että kuinka finaaliin teillä muilla on tapana ajaa renkaat? Itse olen yleensä vaihtanut uusiin jo silloin, kun ollaan menty neljän millin alle uran syvyydessä. Nyt on huonoin mennyt jo alle kolmen millin. Ehkä syynä on tuo 65 tkm parin vuoden aikana.

"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa

Viestin otsikko: Re: Kuinka loppuun ajatte renkaat?
ViestiLähetetty: 21.08.2009 14:50 

Lain sallimiin rajoihin :)

Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2009 14:55 
Käyttäjän avatar

Mitäs sitä jää kun kulutus viivan päälle jää milli... renkaassa kun on ne 2-3 tarkastuskohtaa niin tarkastukohdan päällä on yleensä milli (kesärenkaassa) kun vaihdan. Talvirenkaani ovat AINA nastoilla ja ne ei siis käytännössä ole vaihtokunnossa vasta kun nastoja puuttuu liikaa.

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2009 15:27 

"Itse olen yleensä vaihtanut uusiin jo silloin, kun ollaan menty neljän millin alle uran syvyydessä."Oispa ees jossain autossa kesäkumeissa 4mm ,nehän ois mulle kuin uudet :lol: (köyhänä ei oo kivaa).

Iso mies ja pienet sitruunat.
Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2009 17:15 
Käyttäjän avatar

C5:een tuli vaihdettua hetki sitten renkaat kun ne (suureksi yllätyksekseni) olivat erittäinkin kuluneet, pari rengasta oli jo ns. merkeillä ja parissa puolimilliä-milli merkin päällä, kyllähän ne sadekelillä jo vähän huterilta tuntuivat. Yleensäkin ajan renkaat loppuun.

C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2009 17:19 
Käyttäjän avatar

C4_robotti kirjoitti:
Itse olen yleensä vaihtanut uusiin jo silloin, kun ollaan menty neljän millin alle uran syvyydessä.

Juuri näin, sen verran vietän aikaa tien päällä etten viitsi riskeerata. Uusi rengas on kuitenkin halpa henkivakuutus.

2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2009 20:11 

jotunen kirjoitti:
"Itse olen yleensä vaihtanut uusiin jo silloin, kun ollaan menty neljän millin alle uran syvyydessä."Oispa ees jossain autossa kesäkumeissa 4mm ,nehän ois mulle kuin uudet :lol: (köyhänä ei oo kivaa).

Alle neljänmillin on puoli milliäkin :)

Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2009 23:12 

Paras oli että kankaat paistoi 8-)

Tosin ajoin sen kuoppaan paskaksi ja jatkoin ajoa vielä pari päivää, alkoi ravistaa niin että oli pakko ajaa rengasliikkeeseen, puhkesi vielä siinä pihassa, ei olis pidemmälle enään päässyt :D

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2009 23:57 
Käyttäjän avatar

Tämä on NIIN suhteellista. Olen joskus ostanut renkaita käytettynä tältä palstalta ja harvoin sellaiset "kyllä niillä vielä ajaa" ovat oikeasti olleet sitä luokkaa, että ois kovin kauaa kehdannut alla pyörittää. Oma ratkaisu on ollut ajaa kotimaisilla pinnatuilla. Niitä tehdään misukan rungoille ja yhtään ei ole vielä tarvinnut valmistusvian takia palauttaa. Hinta on sellainen, ettei tarvitse alle neljän millin pinnoilla ajella.

T. M.

C5 Break 2.0 -02 & Jumper 2.2 -09. Taloudessa myös 308 1.6 CNG
Poissa

ViestiLähetetty: 22.08.2009 00:00 
Käyttäjän avatar

jotunen kirjoitti:

Kah, kohtalotoveri :D Itekki ajoin vielä viimekesän sellaisilla yhen kesän rattailla, ku ei ollu varaa laittaa kerralla kunnollisia... Täksi kesäksi sain onneksi sit veljeltä "palkkana raksa-avusta" tuliterän renkassetin...

Mut nii, yleensä ajan renkaat siten että se tarkastusnysty on samalla tasolla kulutuspinnan kans.. Eli loppuun. En laittomaksi, mut loppuun asti lain sallimin rajoin :D

-96 ZX 1.9TD Avantage 5hlö pa
Poissa

ViestiLähetetty: 22.08.2009 00:17 
laspa kirjoitti:
Eli loppuun. En laittomaksi, mut loppuun asti lain sallimin rajoin :D

Kyllä se useimmiten tuohon menee...

ViestiLähetetty: 22.08.2009 07:42 

Suvikummeissa (i3) vielä viitisen milliä. Rankkasateessa 90 riitti, en edes hakenut liirtorajaa. Olipa silloin useita autoja motarilla tienposkessa odottamassa veden putoamisen päättymistä. Talvirenkaissa kulutuspintaa vielä pariksi vuodeksi, mutta nastaa kovametalleineen saa hakea.
Tuossa kaatosateessa joku aivokuollut mennä huitaisi ohitse, ilman vilkkua, ajovaloja. Kerrassaan nerokasta. Ilmeisesti riitti, kun muilla oli valot.

Poissa

ViestiLähetetty: 22.08.2009 08:26 

4 milliä ja vaihtoon menee. Leveät kuluneet renkaat ja vesilätäkkö ei ole kiva juttu.

Poissa

ViestiLähetetty: 23.08.2009 22:16 
Käyttäjän avatar

4mm on minulla vaihtoraja. Jopa 185 rengas tuolla urasyvyydellä nousee vesiliirtoon todella helposti, jos vettä tulee yhtään reilummin ja lätäkkö osuu kohdalle.
Vauhtia ei tarvitse olla kuin 80 km/h. Juuri tänään mittailin emännä autosta urasyvyydet: 4 - 4,5 mm eli rengaskauppaan tulee asiaa vielä tänä syksynä.

"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa

ViestiLähetetty: 24.08.2009 06:51 

Nuo ensiasennusrenkaat onkin V-nopeusluokkaa. Tuntuu siltä, että viimeiset millit kuluu tosi nopeasti. Muutama viikko sitten piti olla joka kumissa yli 3 mm. Nyt näyttää, että vain yhdessä olisi enää kolmen millin päälle.

"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa

ViestiLähetetty: 24.08.2009 09:32 
Käyttäjän avatar

Viime syksynä, kun vaihdoin kesärenkaat alta pois, mittasin jokaisesta urasyvyyttä tasaiset 5mm.

Renkaat ovat mallia Michelin Energy 205/60 R15 91V. Dot XX06 eli vuodelta 2006, viikkoa en muista ulkoa.

Viime viikolla, kun otin niitä alta pois, kun tuli koesovitettua toisia kumeja, niin huomasin että urasyvyydet ovat jokaisessa 3,5 - 4,5 mm. Ja vieläpä niinpäin, että 4,5 mm sisälaidalla ja ulkolaidalla tuo 3,5 mm.
Ajettuja kilometrejä mittausten välillä kirjanpidon mukaan 6500 km.
Ilmanpaineet ovat olleet samat.

Kuluvatko nämä tosiaan loppua kohti näin nopeasti???

Koeajo toisilla renkailla toi myös esille Michelinien pitävän nykyisin melkoista meteliä - asiaa tuskin olisi huomannut ilman kokeilua.

Mitä tästä opimme? Älä sovita muita renkaita, ennen kuin aiemmat ovat loppuunajetut :lol:

"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
Poissa

ViestiLähetetty: 24.08.2009 09:53 
Käyttäjän avatar

4mm kesärenkaissa. Talvirenkaissa voi olla enemmänkin pintaa, vaihtoonmeno saattaa johtua nastakadostakin. Ja sitten tulee se älytön ristiriitaisuus: toistuvasti tulee sorruttua nuukailun nimissä piinaamaan itseään ajamalla niitä talvikumeja loppuun ilman nastoja kesällä - jos on pintaa ja kohtuullinen kyky vettäkin poistaa kuvion alta, niin on kyllä meteliäkin.

Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa

ViestiLähetetty: 25.08.2009 17:35 

Alla on nyt uudet Michelin Energy Saverit. Testasin heti kotimatkalla tuota "save"-ominaisuutta: vakkari 87kmh-asetukselle, BMP:stä automaatti päälle ja tietsikan nollaus. Perillä kulutus näytti 3,8 litraa sataselle. No, eipä nuo uudet renkaat ainakaan lisänneet kulutusta :P

Poissa

ViestiLähetetty: 25.08.2009 22:36 

Kyllä kesärenkaat tulee aina ajettua viralliseen alarajaan. Aina tuntuu olevan rahat niin vähissä ettei ole varaa uusia ostaa "liian aikaisin".
Pitää sit aina sadekelillä ajella varovaisemmin ja himmata vähän...

Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa

ViestiLähetetty: 28.08.2009 22:56 
Käyttäjän avatar

3mm:n kohdalla yleensä tulee vaihdettua..

Patonginpurija jo vuodesta 2001
Poissa

ViestiLähetetty: 28.08.2009 23:52 

Minulla taas ei millit tule vastaan, mutta kahden vuoden jälkeen vaihdan renkaat. Kumi väsyy ja ominaisuudet loppuu.Näillä kilometerillä kumit olisivat lähes ikuisia (alle 10 kilokilometriä kummallakaan autolla).

Tällä hetkellä citikaton
Poissa

ViestiLähetetty: 29.08.2009 14:14 

PetteriP kirjoitti:
Minulla taas ei millit tule vastaan, mutta kahden vuoden jälkeen vaihdan renkaat. Kumi väsyy ja ominaisuudet loppuu.Näillä kilometerillä kumit olisivat lähes ikuisia (alle 10 kilokilometriä kummallakaan autolla).

Just juu, oon ajanut -87 GTi BX:llä jossa oli ja on vieläkin alla alkuperäisistä varapyöristä koottu rengassarja, hyvin menee noillakin 8-)

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 29.08.2009 18:43 

PetteriP kirjoitti:
mutta kahden vuoden jälkeen vaihdan renkaat..... (alle 10 kilokilometriä kummallakaan autolla).

Mninäkin arvelen että tuo enemmän trollia kuin totta, tosin noiden kilokilometrien pituudesta ei ole tietoa eikä missä ajassa ne kertyy

Kesärenkaat ei niin paljon kärsi iästä, kitkarenkaat eniten, vaikka Continentalin suositus:
" Ikääntymisen vaikutus tuntuu selvimmin Pohjoismaisissa, pehmeäseoksisissa talvirenkaissa. Käytännössä, jos renkaita kausivarastoidaan oikein, rengas on menettänyt parhaat talviominaisuutensa noin viiden vuoden kuluttua siitä, kun rengas on otettu käyttöön. Riippumatta siitä, kuinka paljon kulutuspintaa on jäljellä.

Kesärenkaissa ikääntyminen ei vaikuta renkaan ominaisuuksiin läheskään yhtä paljon kuin talvirenkaissa. Toki kesärenkaidenkin suorituskyky kärsii iän myötä emmekä suosittele yli kahdeksan vuotta vanhojen kesärenkaiden käyttämistä."

En luulisi että rengasvalmistaja ainakaan liian harvoin suosittelisi vaihtamaan uusiin renkaisiin :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 31.08.2009 08:47 
Käyttäjän avatar

Kaikki Silestoneilla ajavat rengasratsiat tulossa:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /08/943055

Tulipa onneksi vaihdettua kuukausi sitten uutta kumia alle 2,5-3 mm kohdalla, ovat pieni henkivakuutus siitä että pääsee varmemmin perille ilman vesiliirtoja.

Tallissa:Citroen Bx 16 valve 4wd, kesällä BMWR1250 GSA-19 käyttis: Transitcustom2.2tdci..☺️
Poissa

ViestiLähetetty: 31.08.2009 09:19 

Cibx kirjoitti:
Tulipa onneksi vaihdettua kuukausi sitten uutta kumia alle 2,5-3 mm kohdalla, ovat pieni henkivakuutus siitä että pääsee varmemmin perille ilman vesiliirtoja.

Nopeuden hiljentäminen sadekelillä on myöskin varma tapa päästä ehjänä perille, eikä maksa paljon.

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 56 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava