Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ajokortittomia autoilijoita Suomessa?
ViestiLähetetty: 20.01.2016 12:11 
Käyttäjän avatar

Ruotsissa on mahdollista ulkomaalaisen ajaa ilman ajokorttia jopa 2½ vuotta. Onko tämä mahdollista myös Suomessa? Minkä maan ajokortit eivät kelpaa sellaisenaan meidän liikenteessä?
Lainaa:
Ruotsin radio P4 Blekinge kertoo nyt ennakkotapauksesta, jossa kortiton kuljettaja väitti poliisille omistavansa ulkomaalaisen ajokortin, joka oli kuljettajan mukaan kuitenkin kadonnut.
Paikallisen käräjäoikeuden tuoreen päätöksen mukaan kyseinen kuljettaja on kortin puuttumisesta huolimatta oikeutettu ajamaan autoa Ruotsissa.
Asian ratkaisi se, että miehen ajo-oikeuden olemassaolemattomuutta (ei olemassaoloa) hänen alkuperäisessä kotimaassaan ei pystytä todistamaan.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1453196320140.html

Täältä löysin jotain juttua mutta, miten esim. Afganistanilaisella ajokortilla, voiko täällä ajaa? Entä jos kortti on kadonnut?
http://www.kysy.fi/kysymys/ulkomaalaine ... i-suomessa

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa

Viestin otsikko: Re: Ajokortittomia autoilijoita Suomessa?
ViestiLähetetty: 20.01.2016 13:01 
Käyttäjän avatar

eipä sillä kortilla ajeta

Poissa

Viestin otsikko: Re: Ajokortittomia autoilijoita Suomessa?
ViestiLähetetty: 20.01.2016 20:26 

Eiköhän tuo ole vain oikeudelle käynyt ajatusvirhe/kämmi, jonka ylemmät asteet korjaa? Vastaavastihan kun voisi myös erilaisissa muissa tilanteissa vaadittavista todistuksista sanoa: on mulla mutta on hukkunut, ja se valtiokin on lakannut olemasta, ei voi tarkistaa, "Olen minä lääkäri vaikkei ole todistusta tallessa" tai "on minulla ammattilentäjän lupakirja, ei nyt vaan ole tallessa", "on mulla bussi ja rekkakortti"....

Suomessa hyväksytään EU/ETA/Pohjoismaat sekä Geneven ja Wienin tieliikenteen yleisopimukseen liittyeiden maiden ajokortit, Afganistan tai Irak ei liene edes niissä mukana, mutta Syyria löytyy.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/minulla ... s_suomessa.

Ja ikävaatimus lienee erikseen, joissain maissa 16/17 vuotiaana saatu kortti ei auta, eikä auomlaisen vaihtarin suorittama väliaikaisesti asustaneen kortti. Mutta miksi tuo on tehty myös siten, että suomalainen ei voi ajaa ajokorttia vaikka Tallinnassa ja vaihtaa sen suomalaiseen, jos kerran virolainen puoli vuotta Suomessa opiskeleva voi sen tehdä ihan saman vaihdoksen (tosin miksi tekisi)?

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ]