Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xu10j4rs napunapu http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=22801 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | venetpohjaaa [ 13.02.2016 14:53 ] |
Viestin otsikko: | Xu10j4rs napunapu |
Nyt tarvittaisiin apua. 2.0 vts sitikka naputtaa nii maanpirusti missä vika? venttiileitä vaihdettu pari kappaletta, nostajia vaihdettu nelisen kappaletta (turhaan) ja kiertokangen alapään laakerit vaihdettu. Oisko täälä osaavia mekaanikkoja tai tee-se-itse miehiä jotka voisivat auttaa kyseisen ajoneuvon naputuksen löytymisessä. Lisään videon jos jollain vaan pystyn. ps. auto on bensa vaikka dieseliltä kuulostaakin ![]() https://vimeo.com/155216838 |
Kirjoittaja: | citax [ 13.02.2016 17:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Tulee väkisinkin mieleen et väärä öljyvalinnan seurausta. Liqui molyllä on öljy vanhempiin moottoreihin jossa on molybdeenisulfidirasvaa joukossa ja nimeltään jotain leiclauf mos2 tiedän kokemuksesta et pienet napunat häviää pois ja toki heillä on ceratec lisäaine joka pinnoittaa metallipinnat keraamisesti ja kokemuksestani paljon paremmat aineet kuin rvs:ät. |
Kirjoittaja: | venetpohjaaa [ 13.02.2016 17:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Öljynä toimii mobilin fe 5w30 jolla on luokitukset hydraulisiin nostajiin. Toki öljyn liikkumisesta moottorin sisällä ei ole tietoa... ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 13.02.2016 17:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Tuliko samalla katsottua ettei nokat ole kuluneet? |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 13.02.2016 18:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Kuulostaa siltä kun jakohihna hypänny ja venttiili ottas männänpäähän hivenen, nim. Kerran kuullu saman. |
Kirjoittaja: | Natero [ 13.02.2016 21:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Plösöilijä kirjoitti: Kuulostaa siltä kun jakohihna hypänny ja venttiili ottas männänpäähän hivenen, nim. Kerran kuullu saman. Ääni tälle. Hihnapyörän ajoitusreikä saattaa seilata kumivälikkeen vuoksi pitkälle metsään... |
Kirjoittaja: | Hessu [ 13.02.2016 22:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Koeta pyörittää moottoria jollain työkalulla. Ottaako vastaan juuri ennen yläkuolokohtaa ja samalla lailla jos pyörittää takaperin toista kautta männän ylös? Minulla kävi joskus ammoin sillä tavalla, että remonttia tehdessä tipahti Taunuksen kaasariin pikku laakerikuula ja oli junttaantunut männän päähän kiinni hakaten kanteen. Esimerkiksi sytytystulpan irronnut elektrodi voisi tehdä vastaavaa jälkeä. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 15.02.2016 01:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
venetpohjaaa kirjoitti: Öljynä toimii mobilin fe 5w30 jolla on luokitukset hydraulisiin nostajiin. Toki öljyn liikkumisesta moottorin sisällä ei ole tietoa... ![]() Onko tuo öljy oma valinta vai mistä se on saatu? Eikös nuo viskositeettiluokitus ?W-30 (ja -20) ole pikemminkin (nykyään) näihin "ihan uusiin" koneisiin suositeltavia ohuita energiansäästö-öljyjä, mutta naputtiko jo muillakin öljyilla? Mobilin oma öljyvalitsin suosittelisi ko. koneelle ainakin Englannissa 0W-40 (Suomen öljyvalitsin on huoltotauolla) (Xsara 2.0 VTS: Mobil 1 New Life™ 0W-40) Esimerkkinä myös vaikka Pösön taulukko jossa lienee sama kone XU10j4RS (RFS) http://www.peugeot.com.au/media/deliacm ... df583b.pdf Siellä ainoa suositus on 5W-40, kun taas 0W-30 sekä 5W30 kohdalla "Not authorized" En tosin uskoisi että noin kovin ainakaan talvipakkasella ja kylmänä naputtais ohuuden takiai vaikka öljyt olisikin speksien ulkopuolelta? Millainen historia autolla on, onko kauankin naputtanut ja mistä alkoi? |
Kirjoittaja: | citax [ 15.02.2016 04:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Yksinkertaisin ohje öljyvalinnassa on vain se et sitä öljyä mitä valmistaja suosittelee kyseiselle aikakauden moottorille, sillä moottoreihin joissa on katalysaattori/hiukkassuodattimet ei saa näiden rikkoutumisen takia käyttää vanhempiin/historic autoihin tarkoitettua öljyä ja päinvastoin sillä uudemmissa öljyissä ei ole tarvittavia lisä-aineita mitä vanhemman aikakauden moottorit tarvitsevat. Ei ole ollenkaan harvinaista kun moottori rupeaa ääntelemään videon tavoin väärän öljyn seurauksesta, ja virhe valinnan kotikyläni autonasentaja-yrittäjäkin teki omaansa ja 60 kilometrin ajon jälkeen karu totuus tuli esille. |
Kirjoittaja: | svc [ 15.02.2016 14:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Tehtaan suositus mekaanikon manuaalissa tuolle moottorille on kylmissä maissa 0W40 ja 5W40. Sama ohje vaatii ACEA A3 luokituksen ja nimenomaan kieltää A5:n käytön tuossa moottorissa Lainaa: A3 or A5 (*) (*) It is essential not to use engine oils respecting these norms for the following engine-types : ...XU10J4RS... Mobil FE 5W30 näyttäisi olevan juuri tuo ACEA A5... |
Kirjoittaja: | venetpohjaaa [ 15.02.2016 15:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Öljy valinta tuli lähinnä hydraulisten nostajien takia koska epäiltiin nostajan/nostajien jumittumista ja mobilin fe 5w30 on ollut ainakin tähän asti lähes joka autoon sopivaa öljyä ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 15.02.2016 15:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
venetpohjaaa kirjoitti: Miksi öljyn väärä valinta aiheuttaa äänen? Ääni alkoi ensimmäisen kerran öljyn vaihdon yhteydessä ja pakko myöntää silloin laitettiin erittäin huonot öljyt ACEA A5 öljy vaatii käytännössä keinuvivut, joissa on kuulalaakeri venttiilinpaininta vasten. A3 öljyn voitelukalvo kestää tässä kohtaa paremmin.
![]() |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 15.02.2016 18:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Ei se nyt heti öljynvaihdon jälkeen hajoa , katsoppa se ajoitus. Vai kun vaihtaa vika öljyt heti naputtaa uskomatonta tai sitten on ajettu noilla vika öljyillä jokunen tuhat kilsaa? |
Kirjoittaja: | venetpohjaaa [ 15.02.2016 22:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Taas vietettiin mietteliäs ilta tallin puolella ihmetellen ajoitus/lukitustappeja ja ajoitusta muutenkin. Kone pyörii ilman ongelmia. Oisko kellään tietoo noista ajoitus/lukitus tappien tehtävistä? Eli siis pystyykö jaon jotenkin tarkistamaan? Kaikki apu on kotiin päin ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 16.02.2016 00:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
venetpohjaaa kirjoitti: Taas vietettiin mietteliäs ilta tallin puolella ihmetellen ajoitus/lukitustappeja ja ajoitusta muutenkin. Kone pyörii ilman ongelmia. Oisko kellään tietoo noista ajoitus/lukitus tappien tehtävistä? Eli siis pystyykö jaon jotenkin tarkistamaan? Kaikki apu on kotiin päin ![]() En ainakaan ihan helpolla usko tuota selitystä että männät kilkattaisivat venttiileihin, ääni on aika jatkuvaa ja luulisi niiden taipuvan noin äänekkäistä osumista? (mutta tietysti kaikenlaista voi tapahtua ja tuuri on ihmeellistä, mutta itsellä kun varmaan ainoa kokemus äänestä kun venttiili osuu mäntään oli: satasen vauhdissa kun venttiilin lautanen katkeaa ja hakkaa koneen pyöriessä lautasen läpi männästä (tosin apukuski ei tunnistanut äästä vaan kysyi: "Miksi sinä hidastat" ![]() Kuulisikohan jollain kuuntelukepillä tai stetoskoopilla onko yläkerran vai alakerran kolinaa? Millaista ääntä pitää jos vain startilla pyörittää tyhjää (ottaa vaikka puolan töpselin ja tulpat pois)? Yläkerran kolinoiden ja mäntien osumisen venttiileihin pitäisi (kai?) pysyä silloin suht. samana kuin hitaalla tyhjäkäynnillä, mutta alakerran välysten kolinat ja sylintereiden nakutukset jää pitkälti pois ilman sytytyksen potkua. Rumalta kuulostaa ainakin äänite, en ole kultakorva tosiaankaan, mutta minusta voisi kuulostaa sytytystahtiin tulevasta kalkatukselta, vai johtuuko enemmän siitä millä on äänitetty/poimii kaikki äänet tuolleen? Eli onko äänite samankuuloinen kuin luonnossa (Ei ole nyt tässä koneessa sopivaa ohjelmaa, mutta jos kiinnostaa, niin voisi kokeilla vaikka ilmaisella Audacityllä tehdä spektrianalyysin ja katsoa millä taajuudella on korkeimmat piikit. Silläkin luulisin erottavan onko kyseessä kampiakselin vai nokka-akselin pyörimistaajuudella toistuvista äänistä. Ajoituksen voi tarkistaa tapittamalla nokka-akselin ja kampiakselin hihnapyörän? vaikka tuolta tapitus: http://aureus.com.pl/citroen/rozrzad_XSARA_1_VTS.pdf MUTTA: ainakin muissa XU-koneissa on kumilla värinävaimennettua kampiakselin hihnapyörää joka pääsee nitkahtamaan, nitkahtaa siten että sen keskiosa ja tapin reiän sisältävä ulko-osa ei ole enää paikoilleen, silloin sillä ei saa ajoittaa... Ja näemmä tämäkin kärsii: "WARNING: This engine may suffer from failure of the crankshaft pulley resulting in the possible incorrect alignment of the timing pin hole. The timing belt should be removed and installed with the engine at 90° BTDC. If necessary: Fit new" Jos kampiakselin tappi ei mene paikoilleen, voi myös tarkistaa (vaikka tulpanrei'istä) että kone on ajoitusasennossa: 90 astetta ennen 1. yläkuolokohtaa - eli männät kaikki tasan ja ykkössylinterissä puristustahti. |
Kirjoittaja: | svc [ 16.02.2016 00:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
venetpohjaaa kirjoitti: Taas vietettiin mietteliäs ilta tallin puolella ihmetellen ajoitus/lukitustappeja ja ajoitusta muutenkin. Kone pyörii ilman ongelmia. Oisko kellään tietoo noista ajoitus/lukitus tappien tehtävistä? Eli siis pystyykö jaon jotenkin tarkistamaan? Kaikki apu on kotiin päin Minkäs ikäinen tuo sinun Xsara on?![]() Pistän tulemaan oikean tarkastusohjeen. |
Kirjoittaja: | venetpohjaaa [ 16.02.2016 01:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Xsara on 2000 vuosimallia (rek OYH-903). Pitänee huomenna koittaa pyöritellä ilman tulppia ja kuunnella kuulenko vielä ääniä ![]() |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 16.02.2016 02:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Vai ei olli oo kuullu ei se aina katko venoja vioi just ottaa lautasen reuna mäntään on niitä muutamia tullut nähtyä uskoa ei tarvi, ihmeteltkää vaan. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 16.02.2016 08:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Plösöilijä kirjoitti: Vai ei olli oo kuullu ei se aina katko venoja vioi just ottaa lautasen reuna mäntään on niitä muutamia tullut nähtyä uskoa ei tarvi, ihmeteltkää vaan. Kaikkea voi tosiaan sattua, mutta jos se olisi ainoa syy, on minusta silti kovin epätodennäköista että kannen saisi plaanattua (?eli hieman eri korkuinen kansikin) ja koneen uudellen kasattua sekä hihnan ajoitettua siten että taas toisen kerran vain venttiilin reuna ottaa kevyen äänikosketuksen (ei todennäköisesti onnistuisi helposti edes tarkoituksellisesti yrittämällä): venetpohjaaa kirjoitti: sitten ääntä lähdettiin etsimään kannesta josta löytyi 2kieroa venttiiliä ja kakkos männästä jälkiä. Venttiilit vaihdettiin kansi tasohiottiin ja venttiilien pitävyys testattii, kaikki kunnossa.
|
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 16.02.2016 10:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Meneeköhän sinne kanteen nenille edes öljyä? |
Kirjoittaja: | svc [ 16.02.2016 10:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
svc kirjoitti: Minkäs ikäinen tuo sinun Xsara on? https://dl.dropboxusercontent.com/u/63906675/Xsara/2001%20Saxo_Xsara_Berlingo.pdfPistän tulemaan oikean tarkastusohjeen. Sivut 122-126. Öljysuositus on 5W-50 ACEA A3 tai API SJ ACEA A1, A5, tai API SJ/EC ei pidä käyttää. Käytäpä se venttiilikoppa auki ja katso nokkien kunto. 3. ja 4. sylinterien imunokat saattaa nähdä ihan öljykorkistakin. |
Kirjoittaja: | jasu [ 16.02.2016 12:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Mites, tuossa videossa kuulostaisi pakoputkestapäin kuvattuna, että ei kävisi ihan tasaisesti? Joku pytty toimisi toisin kuin muut? Joka taas viittaisi siihen että yksi/useampi pakovena vuotaisi, joko osuman saatuaan tai sitten muuten..? Jos jako hyppäisi, olettaisin sen hyppäävän myöhäiselle, joka imuventtiilien kannalta ei vaarallista olisi mutta pakoventtilit sattuu mäntien kanssa törmäyskurssille helpommin. Montako hammasta kestää hypätä, ennen vahinkoa, riippuu monestakin tekijästä... |
Kirjoittaja: | venetpohjaaa [ 16.02.2016 19:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
Katselin jakoa ja pyörittelin ajoitustapit paikalleen ja hihna takas kiinni no eihä kone pyörinyt... Voiko vika olla että dampper pyörä pettänyt? |
Kirjoittaja: | svc [ 16.02.2016 19:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xu10j4rs napunapu |
On erittäin yleinen vika. Seuraavaksi siitä vulkanoinnista irronneita kumikäikäleitä päätyy jakohihnan koteloon ja ennen koneen lopullista sammumista kuuluu venttiilikoneistosta riks, raks ja poks kun jakohihna hyppää muutaman hampaan. ![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |