Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Briketti lämmityksessä
ViestiLähetetty: 29.02.2016 18:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Arvoisa patongin väki,

Olen kuluneena talvena hankkinut ostopuuta lämmitykseen, koska en ole pörssisähkön kalleimpaan aikaan kamiinaa täyttämässä ja rouva harvoin viitsii pihan perältä halkoja hakea.

Puuta olen hankkinut kaupasta kahdessa muodossa: Pelletteinä ja briketteinä.

Pelletit hylkäsin heti alkuunsa. Vaikka hankin baukkarista takkaan arinan p-lämmitystä varten, oli lopputulos sellainen ettei peltejä saanut pitkän loppuvaiheen hiilloksen takia kiinni ja piippu + takan kuori jähtyivät tarpeettomasti.

Briketti on toiminut paremmin, niissäkin on ollut toki eroja hankintapaikasta riippuen (bauhausin estonia briketti palaa k-raudan suomalaista paremmin). Briketin varjopuoli on hienojakoinen noki, joka pukkaa hiukan takan ulkopuolelle. Takassa se ei juuri haittaa mutta saunassa aitokiukaan kanssa olen havainnut noen muodostumisen olevan melko suurta. Aitokiuashan lämmitetään kivimassan läpi ja löylyttely aloitetaan kun kivet ovat punahehkuisia. Briketeillä on helppo ajoittaa lämmitys, kun polttoaine on tasalaatuista, mutta tuo hieno noki on alkanut huolettamaan. Taidanpa siirtyä takaisin kalpilämmittäjäksi ainakin aitokiukaassa.

Onko muita sekakäyttäjiä noki haitannut?



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Briketti lämmityksessä
ViestiLähetetty: 29.02.2016 19:03 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Mä oon tota meidän Porinmattia lämmitellyt Biltsun briketeillä pari talvea enkä kyllä ole huomannut mitään ihmeellistä. Tosin melko satunnaisesti tuota tulee poltettua, lähinnä kovimmilla pakkasilla. Pirun käteviä ne on kyllä, vielä kun sytyttää sytytyspalan kanssa niin on melkeinpä liian helppoa jo.



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Briketti lämmityksessä
ViestiLähetetty: 01.03.2016 13:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Klapi, briketti ja pelletti pitäisi olla ihan samaa tavaraa eli puuta, eri "paketissa" vain ja jälkimmäisten osalta myös kuivempana. Brikettiä ja pellettiä löytyy toki myös turpeesta tehtynä. Puristeiden tehokas palaminen vaatii syötettyä ilmaa (esim puhallin) ja oikein palaessaan niiden tuhkanmuodostus pitäisi olla pienempi kuin klapin.

Tuota pellin kiinnilaittoa en ihan ymmärtänyt. Eihän piippu ja uuni lähde jäähtymään niin kauan kuin tulipesässä on lämmöntuottoa. Jos sama energiamäärä muutetaan nopeasti lämmöksi karkaa piipun kautta kuumempaa savukaasua (virtaus sama). Hitaampi lämmöntuotto, pienempi virtaus, enemmän lämmönluovutusaikaa ja matalemmat savukaasun lämmöt.

Mutta on noita aika mahdoton mitata kotioloissa :)

Pelletin energiasisältö jakaantuu palaessaan joko tuhkaan tai savukaasujen lämpöön. Mitä puhtaampi palaminen sen vähemmän tuhkaa ja enemmän lämpöä. Ja päinvastoin. Ja sitten kun se energia on muutettu savukaasujen lämpötilaksi pitää se pystyä hyödyntämään lämmönsiirrolla takan kivimassaan tai kattilan vesitilaan. Tässä on oleellista lämmönsiirron pinta-ala sekä virtaus. Mitä suurempi dt, sen tehokkaammin siirtyy lämpö. Mitä hitaampi virtaus, sen enemmän sitä ehtii siirtyä. Ja jos kattila tms on nokinen on sen lämmönsiirtopinnoille muodostunut eristävä kerros ja lämpö ei siirrykkään vaan jatkaa matkaansa piipusta ulos.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Briketti lämmityksessä
ViestiLähetetty: 01.03.2016 14:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1169
Minulla on toista kuutiota wanhaa turveprikettiä. Sitä käytettiin joskus varavoimana tavallisessa keskuslämmityskattilassa.
En kyllä uskalla sitä mihinkään kiukaaseen, tai tavalliseen uuniin laittaa. Pelkään, että sulaa koko systeemi ylikuumenemiseen.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Briketti lämmityksessä
ViestiLähetetty: 01.03.2016 15:19 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Siinähän oliskin kun virittäis tohon porinmattiin turbon :D



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Briketti lämmityksessä
ViestiLähetetty: 01.03.2016 16:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Kaverilla oli turbo puulämmitteisessä paljussa. Semmoinen ilmaputkiviritys, jota ruokittiin sähkökäyttöisellä puhaltimella. Ainakin putki alkoi hehkua nopeammin, lämmitystuloksesta en kysynyt.

Toi takan jähtyminen hiillosta odotellessa perustuu empiiriseen tutkimukseen, jossa osuutensa lienee korvausilman jäähdyttävällä vaikutuksella vaipan suhteen hiilloksen odottelun funktiona. Pellettien osalta tuo odottelu muodostui kohtuuttoman pitkäksi, kun loppukasan keskellä saattoi kyteä tunnin verran. Varmaankin turbo tuossa auttaisi. Eri juttu on sitten se miten takka kestäisi homman.

Bauhausin ja K-Raudan brikettien lämpöarvo ei ole kovin kaksinen ilmeisesti, sillä 60l klapeja (eli semmoinen musta laastilaatikko) päihittää 10 kg brikettejä (ja molemmista saa kaksi pesällistä poltettavaa.)



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: