Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BMP & MPV automaattilaatikon erot ?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=22944
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  rado [ 07.03.2016 20:15 ]
Viestin otsikko:  BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Mitä eroja noilla Picasson laatikoilla on ?
MPV vissiin 4-vaihteen ja BMP6 vaihteinen ?
Onko molemmat niin sanottuja robottivaihteistoja ?

Kirjoittaja:  Teuski [ 07.03.2016 21:48 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

MPV tarkoittaa kyllä Multi Purpose Vehicleä eli vähän niinkuin tila-autoa. Sillä ei ole mitään tekemistä vaihteiston kanssa.

Jos 4-vaihteista automaattia on, niin se lienee AL4, oikea momentinmuunninautomaatti. BMP6 on 6-pykäläinen robotti ja onhan noissa kai 6-vaihteista Aisinin AM6-automaattia.

BMP:n ja automaatin erottaa vaihdevivusta, automaatissa PRND ja BMPssä jotain muuta.

Kirjoittaja:  Hessu [ 07.03.2016 23:21 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

BMP:ssä on vaihteenvalitsimen kirjaimet RNAM ja oikeassa AM6 tomaatissa P-RND. BMP:stä ei oikeastaan tarvitse tarkistaa muuta kuin että autossa jonka aiot ostaa, ei kyseistä laitetta ole.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 07.03.2016 23:44 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

^ Ei se nyt ihan noinkaan ole.. :roll:

Kirjoittaja:  Patukka [ 08.03.2016 08:33 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

PRNDM voi automaatissa myös lukea.

Kirjoittaja:  HiTec [ 08.03.2016 09:11 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Ja noissa uusissahan se on EAT6 perinteinen automaatti tai ETG6 robotti, joka on edelleen kehitetty tuosta BMP:stä sisältäen nyt mm. kunnollisen ryöminnän. Ja Peugeothan käytti tuosta BMP:stä tuotenimeä 2Tronic, mutta tasan samasta askista on kyse. Ja samaten siirryttäessä AM6 > EAT6, on askin vaihtonopeutta parannettu entisestään, lukitusta herkennetty ja näin saatu tuo tuotua kulutuslukemissakin about man.askin tasolle vaikka perinteinen, pehmeästi vaihtava momentinmuunninaski onkin yhä kyseessä 8-)

Kirjoittaja:  Aakku [ 08.03.2016 09:35 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

HiTec kirjoitti:
Ja noissa uusissahan se on EAT6 perinteinen automaatti tai ETG6 robotti, joka on edelleen kehitetty tuosta BMP:stä sisältäen nyt mm. kunnollisen ryöminnän.
Mulle ei mene vaan jakeluun tuo ryömitys.
Siellä ETG:ssä täytyy olla joku systeemi, joka kuitenkin paikallaan ollessa irrottaa kytkimen. Onko se ryömittäminen sitten jarruun sidoksissa?

Kirjoittaja:  HiTec [ 08.03.2016 09:54 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Aakku kirjoitti:
Mulle ei mene vaan jakeluun tuo ryömitys. Siellä ETG:ssä täytyy olla joku systeemi, joka kuitenkin paikallaan ollessa irrottaa kytkimen. Onko se ryömittäminen sitten jarruun sidoksissa?

Onhan siellä se robotin toimilaite, joka käyttää kytkintä manuaali askin tavoin, mutta kuskin jalan sijaan, eikös. Tuohon toimilaitteeseen on vain lisätty tarkka takaisinkytkentä kytkimen läpi välittyneestä voimasta. Vähän siis samalla tavoin kuin man.askissa itse luistatat sitä kytkintä vastaavassa tilanteessa, mutta nyt tuon tekee robotti 8-)

Ja mitä tulee itse ryömintään, niin todella toivottu ominaisuus tuo ainakin itselleni on ollut nyt kun tuossa nykyisessä C5 AM6 tuohon on päässyt tottumaan! Helpottaa ihan käsittämättömästi ahtaissa tiloissa pujottelua kun voi jalan antaa olla jo valmiiksi jarrulla koko ajan ja tutkien kanssa voi sitten valutella esteen liki => jopa tuo pitkähkö C5 III tourer pyörähtää ahtaassa parkkihallissa usein kerta käännöksellä ruutusta pois ilman ylimääräistä venkslaamista :)

Kirjoittaja:  Aakku [ 08.03.2016 10:05 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

HiTec kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
Mulle ei mene vaan jakeluun tuo ryömitys. Siellä ETG:ssä täytyy olla joku systeemi, joka kuitenkin paikallaan ollessa irrottaa kytkimen. Onko se ryömittäminen sitten jarruun sidoksissa?

Onhan siellä se robotin toimilaite, joka käyttää kytkintä manuaali askin tavoin, mutta kuskin jalan sijaan, eikös. Tuohon toimilaitteeseen on vain lisätty tarkka takaisinkytkentä kytkimen läpi välittyneestä voimasta. Vähän siis samalla tavoin kuin man.askissa itse luistatat sitä kytkintä vastaavassa tilanteessa, mutta nyt tuon tekee robotti 8-)
Tuohon asti kaikki selvää, mutta mistä tulee se luistattamiskäsky ja missä kaikissa yhteyksissä kytkntä luistatetaan?
Jos vertaa BMP vaihteistoon, niin kyllähän siinäkin kytkintä luistatetaan aina kun lähdetään liikkeelle, tai kun vaihdetta vaihdetaan. Missä siis toimintaero syntyy?

Kirjoittaja:  tcane [ 08.03.2016 11:52 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Ainakin minulla ´13 e-Hdi + BMP6 ei lähde liikkeelle paikaltaan kun päästää jarrun vaan kaasua täytyy isovarpaalla hieman näpäyttää ja sitten auto ryömii tasamaalla, lieväänkin vastamäkeen tosin täytyy hieman kaasuttaakin. Esim. peruuttaminen ruutuun parkkitalossa yms. onnistuu jalka valmiiksi jarrunpäällä mutta jarrua ei saa painaa koska ryömintä on aika voimatonta verrattuna oikeaan automaattiin. Lopputuloksena ryöminnän viimeiset sentit saattaa olla edelleen hieman loikkimista jollei ole herkät varpaat. Muuten en ole havainnut luistattamisessa mitään ongelmia, kärryn kanssa peruuttaminenkin sujuu hyvin.

Kirjoittaja:  HiTec [ 08.03.2016 13:32 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Aakku kirjoitti:
Tuohon asti kaikki selvää, mutta mistä tulee se luistattamiskäsky ja missä kaikissa yhteyksissä kytkntä luistatetaan?

Kun ei paineta kaasua eikä jarrua (tai käytetä käsijarrua), mutta vaihde on sisällä, luistatetaan. Simple as that. Ihan siis kuin perinteinen mehuautomaattikin tekee 8-)

Ohessa aika hyvä video Dacian vastaavasta ryömivästä robotista, Easy-R :)
https://www.youtube.com/watch?v=gbwFRfB7L84

Kirjoittaja:  Hessu [ 08.03.2016 13:55 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

HiTec kirjoitti:
Kun ei paineta kaasua eikä jarrua (tai käytetä käsijarrua), mutta vaihde on sisällä, luistatetaan. Simple as that. Ihan siis kuin perinteinen mehuautomaattikin tekee 8-)


Tuollainen järjestelmä on ollut käytössä jo 60 vuotta sitten :)

Kirjoittaja:  jasu [ 08.03.2016 14:45 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Hessu kirjoitti:
HiTec kirjoitti:
Kun ei paineta kaasua eikä jarrua (tai käytetä käsijarrua), mutta vaihde on sisällä, luistatetaan. Simple as that. Ihan siis kuin perinteinen mehuautomaattikin tekee 8-)


Tuollainen järjestelmä on ollut käytössä jo 60 vuotta sitten :)

Niin, ja ilman elektroniikkaa. Erittäin kivasti toimiva systeemi, toimii kuin ajatus..!

Kirjoittaja:  Huikko [ 08.03.2016 17:47 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Turha pelätä BMP-laatikkoa ja 60 000km uudella ETG6-askilla ajaneena voin sanoa, että se ryömitystoiminto toimii erinomaisen hyvin.
BMP-laatikon paras puoli on että niillä varustettuja autoja saa halvemmalla, koska ihmiset pelkäävät niitä.

ETG6 lähtee paikaltaan jos on D-päällä ja ei koske kaasuun eikä jarruun.

Kirjoittaja:  Aakku [ 08.03.2016 19:10 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Huikko kirjoitti:
ETG6 lähtee paikaltaan jos on D-päällä ja ei koske kaasuun eikä jarruun.

Tähän asti ymmärsin, mutta kun painan jarrua ja auto pysähtyy, niin vapautuuko kytkin, vai jääkö hinkkaamaan?

Kirjoittaja:  Huikko [ 08.03.2016 19:11 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Aakku kirjoitti:
Huikko kirjoitti:
ETG6 lähtee paikaltaan jos on D-päällä ja ei koske kaasuun eikä jarruun.

Tähän asti ymmärsin, mutta kun painan jarrua ja auto pysähtyy, niin vapautuuko kytkin, vai jääkö hinkkaamaan?


Vapautuu ja jos on ylämäki, niin mäkilähtöavustin tekee omiaan.
Sen kuulee kun kytkin vapautuu kun pitää ikkunaa auki.

Kirjoittaja:  Aakku [ 08.03.2016 19:18 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Huikko kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
Huikko kirjoitti:
ETG6 lähtee paikaltaan jos on D-päällä ja ei koske kaasuun eikä jarruun.

Tähän asti ymmärsin, mutta kun painan jarrua ja auto pysähtyy, niin vapautuuko kytkin, vai jääkö hinkkaamaan?

Vapautuu ja jos on ylämäki, niin mäkilähtöavustin tekee omiaan.
Sen kuulee kun kytkin vapautuu kun pitää ikkunaa auki.
Ok
Silloin se on mielekäs, eikä kuluta kytkintä. Elikä liikkeellelähdössä jarrun vapauttaminen kytkee jo kytkimen luistatuskohtaan ja kaasun painallus lisää tartuntaa suhteessa kiihtyvyyteen.

Sillä on varmaan tarkoitus poistaa BMP:n "äkäisempi" lähtö, jolloin kytkin reagoi vasta kaasuun, eikä lainkaan jarruun.
Tosin BMP:llä saa hyvin kauniin lähdön, jos osaa ja säädöt ovat kohdallaan.
Mulla vanhempi C4 BMP toimii kuin unelma ja uudempi on vasta pikkuhiljaa alkanut toimimaan paremmin ja paremmin.

Kirjoittaja:  HiTec [ 08.03.2016 20:47 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Aakku kirjoitti:
Elikä liikkeellelähdössä jarrun vapauttaminen kytkee jo kytkimen luistatuskohtaan ja kaasun painallus lisää tartuntaa suhteessa kiihtyvyyteen. Sillä on varmaan tarkoitus poistaa BMP:n "äkäisempi" lähtö, jolloin kytkin reagoi vasta kaasuun, eikä lainkaan jarruun.

Juurikin näin 8-)

Kirjoittaja:  Patukka [ 10.03.2016 19:14 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Automaatin luonteesta kun tässä puhutaan..onko normaalia, että kiihdytyksen jälkeen kestää jopa kymmenisen sekuntia, että kulutusmittari tipahtaa tasakaasulle siedettävään lukemaan? Onko ominaisuus ajotietokoneesta, laatikosta vai auton viasta johtuvaa?
Autoni kyllä kuluttaa taajama-ajossa luvattoman paljon, 8-9l ennakoivalla nätillä ajolla. En nyt optimoinnin jälkeen ole tankkauksesta mitannut tosin. Fappi lähti ja termostaattivikakin korjattu.
En tiedä mitä tuosta enää tarkistaa. Kai se vaan on syöppö. Talvimaski on.
Auto siis C4GP 2.0 hdi AM6 askilla ja 2007 on.

Kirjoittaja:  laakeri [ 10.03.2016 21:47 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Huikko kirjoitti:
voin sanoa, että se ryömitystoiminto toimii erinomaisen hyvin.
Pystyy siis painavankin kärryn peruuttamaan loskaista mäkeä ylös ja nurkan taakse?

Kirjoittaja:  Huikko [ 11.03.2016 01:12 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

laakeri kirjoitti:
Huikko kirjoitti:
voin sanoa, että se ryömitystoiminto toimii erinomaisen hyvin.
Pystyy siis painavankin kärryn peruuttamaan loskaista mäkeä ylös ja nurkan taakse?


Koukkua ei ole, mutta jyrkkään ylämäkeen taskuun peruuttaminen loskassa onnistuu. Vanhalla BMP:llä se oli semmoista tempomista.

Kirjoittaja:  HiTec [ 11.03.2016 09:19 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Huikko kirjoitti:
Koukkua ei ole, mutta jyrkkään ylämäkeen taskuun peruuttaminen loskassa onnistuu. Vanhalla BMP:llä se oli semmoista tempomista.

Kuulostaa todella hyvältä! Vahvistaa vain omaa valintaa kun olen arponut tuon seuraavan auton kanssa, man. vaiko ETG6 8-)

Teknisestihän tuo on helppo toteuttaa esim. asb-antureiden avulla, kytkintä höllätään kunnes renkaat pyörii halutulla nopeudella. Tällöin sillä alustalla ei ole merkitystä, auto ryömii joka tapauksessa :)

Kirjoittaja:  jasu [ 11.03.2016 10:08 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

HiTec kirjoitti:
Huikko kirjoitti:
Koukkua ei ole, mutta jyrkkään ylämäkeen taskuun peruuttaminen loskassa onnistuu. Vanhalla BMP:llä se oli semmoista tempomista.

Kuulostaa todella hyvältä! Vahvistaa vain omaa valintaa kun olen arponut tuon seuraavan auton kanssa, man. vaiko ETG6 8-)

Teknisestihän tuo on helppo toteuttaa esim. asb-antureiden avulla, kytkintä höllätään kunnes renkaat pyörii halutulla nopeudella. Tällöin sillä alustalla ei ole merkitystä, auto ryömii joka tapauksessa :)

Väkisin kyllä mieleen tulee, että tehtaalla ovat unohtaneet ratkaisseen "ongelmat" vastaavan sovelluksen kanssa, kahdellakin toisistaan poikkeavalla tavalla. Ensin 50 -luvulla vesipumpun yhteyteen laitetun matalapainehydraulipumpun, sitten 60 -luvulla keskipakosäädön avulla. Lisäksi sitten kytkimenohjaukseen osallistuu myös etujarrupaine. Ja ne yksilöt mitä on tullut ajettua, ovat kyllä toimineet paremmin kuin "sähköllä pilatut" esitykset samasta aiheesta...

Saabillahan oli aikanaan (90-luvun puoliväliä, jos oikein muistan) myös oma versionsa aiheesta, Sensonic, jota esittelivät maailmanluokan uutuutena. Pitihän sellaista käydä tottakai ihmettelemässä, D-mallin korjausopas kainalossa, opastivat ystävällisesti pihalle kun erehdyin kysymään jotta "oottekos kuullu että vastaava on kyllä ollut jo olemassa, ja yleisesti myynnissä, jo 50-luvulla"...

Hyvä jos ovat saaneet tuon toiminnan sujuvaksi, vieläkin kalvaa takaraivossa Volkkarin version kokemukset, DSG oli kyllä semmoinen kokemus mitä ilman olisi mieluusti jäänyt. Eritoten se ylämäkeen peruuttaminen oli semmoinen mitä se ei osannut ollenkaan, ahtaasta paikasta päästiin pois vain kääntämällä vieraassa pihassa vihaisten katseiden saattelemana ja poistumalla etuperin...

Kirjoittaja:  Xari [ 12.03.2016 23:03 ]
Viestin otsikko:  Re: BMP & MPV automaattilaatikon erot ?

Lainaa:
Turha pelätä BMP-laatikkoa


En pelkää mutta vihaan :evil:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/