Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Näistä ns.uuber takseista ajatus.
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=23204
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  rundvik [ 10.04.2016 06:06 ]
Viestin otsikko:  Näistä ns.uuber takseista ajatus.

Eikö meille voisi sallia kahden hintaisia taksikyytejä.Kalliita niille jotka haluavat mennä uusilla mersuilla tyylikkäästi sekä halpoja niille joille kelpaa vanhan ruosteisen kiesin kyyti.Eivät kaikki ole niin rikkaita kuin toimittajat ja kansanedustaja luulevat.

Kirjoittaja:  jean-michel [ 10.04.2016 09:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

Autoverovähennysoikuden poistuman jälkeen varmaankin tyyriimmät vehkeet kokevat luonnollisen katoaman tolpalta.

Uberilläkin taisi olla vaatimuksia auton iän suhteen, eli myös ammattimaisesti johdetun pimeän taksiliikenteen pitää täyttää laatukriteerit.

Nyberg taksit sen sijaan toimivat laajemmalla kalustokattauksella ja ne ovat jättäneet dynaamisesti netin pois välistä kokonaan. ref. näkymä wanajafestin tolpalta viime kesänä.

Liitteet:
taksi.jpg
taksi.jpg [ 106.28 KiB | Katsottu 7203 kertaa ]

Kirjoittaja:  jean-michel [ 10.04.2016 09:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

Autoverovähennysoikuden poistuman jälkeen varmaankin tyyriimmät vehkeet kokevat luonnollisen katoaman tolpalta.

Uberilläkin taisi olla vaatimuksia auton iän suhteen, eli myös ammattimaisesti johdetun pimeän taksiliikenteen pitää täyttää laatukriteerit.

Nyberg taksit sen sijaan toimivat laajemmalla kalustokattauksella ja ne ovat jättäneet dynaamisesti netin pois välistä kokonaan. ref. näkymä wanajafestin tolpalta viime kesänä.

Liitteet:
taksi.jpg
taksi.jpg [ 106.28 KiB | Katsottu 7203 kertaa ]

Kirjoittaja:  citax [ 10.04.2016 10:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

Ei varmaankaan taxikäyttöön ole kiellettyä laittaa vanha/näköinen auto mutta taxiyrittäjä kun saa auton hankinnan verotuksessa poistettua ja itse ajelee sillä varmaankin katsoo omaan työskentely mukavuuteen ja ajattelee saavansa helpommin kyyditettäviä kun matkustajillakin saattaa olla mieltymys hienoon autoon, ainakin lapset säteilevät siitä.
Noormarkussa oli aikoinaan taxiyrittäjä joka kuljetti hienoilla amerikkalaisilla ja verottaja kun aina mätkäisi lisäverolla, ajatteli onko se autosta kiinni ja vaihtoi taxinsa volgaan, volgalla kun harjoitti ammattiaan ei verottajalta tullut lisä vero mätkyjä ja yrittäjä jälkeenpäin ihmetteli volgan luotettavuutta...tästä oli juttua takavuosina jossain autolehdessä.

Kirjoittaja:  amikutoseeni [ 10.04.2016 13:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

Eilinen Iltalehti kertoo, että museoajoneuvolla tehtävään taksiajoon ei tarvita liikennelupaa. Siitä vain käsipystyjä poimimaan kaupungilta kyytiin.

http://m.iltalehti.fi/autot/2016040821384613_au.shtml

Kirjoittaja:  Wellark [ 10.04.2016 17:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

amikutoseeni kirjoitti:
Eilinen Iltalehti kertoo, että museoajoneuvolla tehtävään taksiajoon ei tarvita liikennelupaa. Siitä vain käsipystyjä poimimaan kaupungilta kyytiin.

http://m.iltalehti.fi/autot/2016040821384613_au.shtml


Tämä olikin uutta tietoa. Kiitos tästä. Täytyykin pitää mielessä, jos omiani joskus museorekisteriin asti saan.

Kirjoittaja:  Teuski [ 10.04.2016 20:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

amikutoseeni kirjoitti:
Eilinen Iltalehti kertoo, että museoajoneuvolla tehtävään taksiajoon ei tarvita liikennelupaa. Siitä vain käsipystyjä poimimaan kaupungilta kyytiin.

http://m.iltalehti.fi/autot/2016040821384613_au.shtml

Eikös jonkin aikaa sitten ollut näitä luvattomia kuorma-auto-tilatakseja Helsingissä? Oli jotain käsirysyäkin juustokattoisten kanssa tolpalla?

Viime viikolla Helsingissä hotellista tilasivat pyynnöstä tilataksin, pihaan ajoi iso Sprinter ilman juustoa, kuskin mukaan olivat tilausajopalvelu. Hotellit kuulemma tilaavat kyytejä, hinta asiakkalle sama.

Kirjoittaja:  jean-michel [ 10.04.2016 21:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

Joo, se oli "maxitaksi" kuvio.

eos mihin kaatui, mutta asiasta mielensä pahoittanut yrittäjä ajautui konkurssiin ennen kuin ehti oikeuteen saakka.

http://yle.fi/uutiset/maksitaksiyrittaj ... ta/5590354

PK seudulla palveli kutsuplus HSL liikenteen kokeiluna pari vuotta, mutta sekin kuopattiin. Kutsuplus oli kyllä asiakasystävällinen vaihtoehto. tolpalta tolpalle suunnilleen kahden seutulipun hinnalla (15 km n. 8 eur) ja useimmiten kyydin sai heti kun halusi. Se olikin liian hyvää ollakseen totta. Subventioaste / kyyti oli kuitenkin pienempi kuin ratikkaan tai metroon.

Kirjoittaja:  olli__o [ 10.04.2016 21:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

Taksiluvattomia olivat, mutta ennen muuten luvallista oli kuljettaa kuorma-autoilla (kun taksiliikennelaki koski vain helkilöautoja), muistan silloin katsoneeni lakimuutosta, eli jotenkin oli kiellletty kai muutkin traktorit ja mopoautot mutta en muista miten (joissainhan oli myös tuk-tuk tyyppisiä mopoauton kaltaisia takseja)?


Mutta lakia muutettiin ainakin 2010?, eli kuorma-autot muuttuivat laittomiksi:
http://www.lvm.fi/-/paketti-ja-kuorma-a ... aan-779805

Pari kiertomahdollisuutta sinne jäi, eli museoautot ja sitten oli joku poikkeus tavaran kotiinkuljetuksesta. (Itselle tuli ainakin mieleen pizza-taksit - Mikäs sen mukavampaa kuin mennä ravintolaillan jälkeen kotiin syömään lämmintä pizzaa). (mutta varmaan tuo on rajattu jotenkin epäkäytännölliseksi, muutenhan siinä on ainakin vaatimus että mukana täytyy olla kirjallinen sopimus tavaran kotiin kuljetuksesta, kai kassakuitti olisi sellainen? onkohan siinä jotain muita tapoja ja rajoituksia jotka estävät tuollaisen toiminnan?)

"Kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetussa laissa (693/2006) tarkoitetun kotimaan liikenneluvan tai Suomessa myönnetyn yhteisöluvan haltija saa kuljettaa henkilöitä ammattimaisesti N-luokan ajoneuvolla silloin, kun samassa kuljetuksessa kuljetetaan matkustajaa ja sellaista matkustajan ostamaa tai hankkimaa tavaraa, jonka kuljetuksesta on tehty luvan haltijan ja tavaran myyjän tai myyjän edustajan kesken kirjallinen tavaran kotiinkuljetuspalvelua koskeva sopimus. Edellytyksenä on lisäksi, että tavaran ja henkilön yhteiskuljetus on yksittäisen tavaran koosta tai painosta johtuen matkustajan kannalta tarpeellista.

Edellä 3 momentissa tarkoitetun sopimuksen on oltava autossa mukana ja se on pyydettäessä esitettävä poliisi-, tulli- tai rajavartiomiehelle.

Autoissa ei saa käyttää harhaanjohtavasti taksamittaria tai taksivalaisinta muistuttavia välineitä tai tunnuksia.
"

Tässä siis ilmainen liikeidea:
Pizzan tai hamppareiden tms. ja syöjän kotiinkuljetuspalvelu, lauantai illalla snägärin viereen vaan odottamaan yksittäisiä kyydintarvitsijoita.
Ainakin tuon kohdan mukaan saisi pakettiautoksi rekisteröidyllä pizza-taksilla kuljettaa pizzan tms. pikaruuan ohella matkustajia? (ainakin minä lasken pizzalaatikon epämukavan kokoiseksi kuljettaa vaikka fillarilla tai moottoripyörällä.) Oliskin sopivasti tuollainen Xsaran farkku/paku HDI tallissa, siihen ei vaan mahdu kuin yksi matkustaja, mutta tuon yksittäisen tavaran koon takia hampparin tai ranskalaiset voisi myös pakata isompaan pahvilootaan/lämpölaukkuun että tuo kuljetustarve toteutuu...

Tuo "myyjän/edustajan" -tekstin sanamuoto tosin edellyttää jotain myötävaikutusta myös snägäriltä että saa tuon kotiinkuljetussopimuksen hoidettua laillisesti?

Kirjoittaja:  saxmaniac [ 10.04.2016 23:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

maasturisti kirjoitti:

Subventioaste / kyyti oli kuitenkin pienempi kuin ratikkaan tai metroon.

Ehkei kuitenkaan.

Näin lausui Helsingin kaupunginhallitus Kutsuplussasta HSL:lle syyskuussa 2015, jonka jälkeen HSL lopetti kokeilun:

"Nykyisin subventioaste on noin 80 % ja yhden matkan kustannus on HSL:n mukaan noin 20 - 25 euroa. Palvelun kannattavuus ei suunnitellusta ajoneuvojen määrän lisäyksestä (nykyisestä 15 ajoneuvosta 100 ajoneuvoon vuoden 2018 loppuun mennessä) huolimatta nouse riittävästi, vaan kuntien subventiota tarvittaisiin palveluun noin 50 % vielä vuonna 2018. Arvio Kutsuplus-liikenteen kokonaissubvention kehittymisestä vaikuttaa epärealistiselta, kun huomioidaan kuntatalouden säästötavoitteet. Mikäli subventioaste laskisi 50 %:iin, olisi yhden matkan subventio keskimäärin 10 euroa, mikä on selvästi suurempi kuin muiden joukkoliikennematkojen."

Matkustajahan maksoi matkastaan EUR 3,50 + 45 senttiä/km. Alennusta sai, jos oli useampia menossa samasta osoitteesta samaan määränpäähän.

Kirjoittaja:  rundvik [ 12.04.2016 09:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

Minusta on ihan okei, jos ne kalliit taksit katoavat huitsin Nevadaan.En halua millään tavalla osallistua niiden hankintaan,huoltoon tai muihin tukipalveluihin, en ainakaan omassa taksilaskussani.

Kirjoittaja:  yason [ 12.04.2016 10:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

rundvik kirjoitti:
Minusta on ihan okei, jos ne kalliit taksit katoavat huitsin Nevadaan.En halua millään tavalla osallistua niiden hankintaan,huoltoon tai muihin tukipalveluihin, en ainakaan omassa taksilaskussani.


Lisäks ne on melkein kaikki Mersuja ja tähänastisissa kymmenissä taksi-Mersuissa, mihin olen ahterini ahdannut, on ollut huono ja kova kyyti. Jopa ihan nolouteen asti, kun siinä takapenkillä miettii, minkä hintaisessa pelissä sitä istuu.

En liene yksin, sillä luin vastikään jonkun artikkelinkin, jossa taksifirma muutaman vuoden kokeilun jälkeen tilasi enää pelkästään Tojon Anjoviksia, kun kuulemma ovat kestävämpiä, halvempia korjata, käytännöllisempiä tiloiltaan ja asiakkaat tykkää, kun kyyti on miellyttävämpää.

Onhan toki vitosiakin (ja ainakin pari kutosta) PK-seudun taksiliikenteessä, ei ole vaan sattunut alle vielä.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 12.04.2016 12:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

Täällä Norjassa oli näppärää tilata taksi Oslon lentokentältä. Kosketusnäytöllinen applikaatio, näppäiltiin määränpää ja valittiin hinta (yhtiö). Halvin oli musta mies ja Prius, 200NOK lisää niin valkonen mies ja C-mese. En tiedä mitä yli kaksinkertasella hinnalla ois saanut (700-1800NOK hintahajonta), ehkä kokeilen paluumatkalla ;) .
Samoin hinnat näkyy yhtiöiden nettisivuilla (ja toki sisällä taksissa), Ali tyrkytti omaa kännykkänumeroaan että tilaan siltä suoraan muttei suostunut tinkimään rahasta niin ehkäpä menen jollain mukavammalla.

Kirjoittaja:  Prof. Dr. Holzauge [ 12.04.2016 13:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

Eräs (en muista kuka) loihe lausumaan Facebookissa hiljan jotain siihen tapaan, että siinä missä Suomi sakottaa Uber-kuskia laittoman taksiliikenteen harjoittamisesta ja tuomitsee 12000 euron "rikoshyödyn" valtiolle menetettäväksi, Viro kehittää digitaalisen palvelun jolla Uber-kuskit voivat näppärästi hoitaa lakisääteiset velvoitteensa. Kumpikohan maa mahtaa kuulua digitalisaation voittajiin ja kumpi häviäjiin?

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 12.04.2016 14:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.

Koskas se aikoinaan hallituksien lupaama Tiedonvaltaväylä aukee? Vai tai taitaapi routia kun on huonot pohjat.........

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/