Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Citroënin uusi jousitusjärjestelmä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=23570
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  powerage [ 07.06.2016 22:07 ]
Viestin otsikko:  Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Tässä se nyt on:
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... la-6557606

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 08.06.2016 16:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

powerage kirjoitti:


Melko erikoinen tekstipätkä. Mitähän tällä virkkeellä halutaan sanoa:

"...pehmentää myös jousituksen keskiasennossa tien epätasaisuuksien aiheuttamaa tärinää matkustamossa ilman, että jousituksen keskialueesta tarvitsee tehdä ylipehmeää."

En tiennytkään, että aikaisemmissa sitikoissa jousituksen keskialue olisi ollut "ylipehmeä" eli kai siis liian pehmeä paremmalla suomenkielellä.

Kirjoittaja:  powerage [ 08.06.2016 17:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

http://www.roadandtrack.com/new-cars/ca ... /?zoomable

Kirjoittaja:  Xantippa [ 08.06.2016 18:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Mitähän tuohon nyt sanoisi... Pintapehmeys on tietysti kiva juttu, mutta samalla vedetään vessasta alas automaattinen tasonsäätö, säädettävä maanvara ja jousituksen jäykentyminen kuorman lisääntyessä, jotka ovat tärkeitä ominaisuuksia oikeassa Sitikan jousituksessa.

Kirjoittaja:  Akaile [ 08.06.2016 21:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Xantippa kirjoitti:
Mitähän tuohon nyt sanoisi..


Mä tiedän: Huolehtikaa entisistä ja tulevista klassikoistanne, uusia ja korvaavia ei ole. (toistaiseksi ainakaan tämän merkin valikoimassa)

Kirjoittaja:  huoltomies [ 08.06.2016 23:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Niin,mitähän tähänkin nyt sanoisin...toisaalta olen sitä mieltä, että 70 luvun jälkeen ei ole jousituksia enää tehtykään. Toisaalta antaa kehityksen mennä eteenpäin. Mitä sillä on väliä, kunhan uusi jousitusjärjestelmä antaa hienon kyydin tien päällä, ei kolise,eikä täristä. Vai olisiko pitänyt 50 luvulla jättää koko hydesysteemi keksimättä, kun se edeltäjämallin jousitus oli niin hyvä. Missä on tämän porukan ennakkoluulottomuus...ilman sitä ei synny mitään hienoja uusia keksintöjä...ajellaan vaan hevosrattailla puupyörillä, ne on aina olleet hyviä...

Kirjoittaja:  Teuski [ 09.06.2016 06:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Eikun ajellaan vaan oikean sitikan näköisillä autoilla hydejousilla, ne on aina olleet hyviä ;)

Kirjoittaja:  kaseva [ 09.06.2016 07:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Niinpä, kyllähän siinä aikanaan vähän kahvikupissa pinta läikähti kun ensimmäiset huhut perinteisen hydejärjestelmän kuoppaamisesta ilmoille tulivat. Toisaalta, huoltomies kirjoittaa kyllä ihan asiaa ja olen sittemmin kääntynyt enemmänkin odottavalle kannalle uuden systeemin suhteen.

Miksi? Jaa-a. Rehellisesti sanoen viimeisimmät Hydractivet eivät mielestäni ole ihan niin maatakaatavia kuin voisi olettaa. Samat pintakovuusongelmat löytyy kuin esim. CX:stä (jonka jousitus on minulle se referenssi), mutta nykyautojen pyöräntuennat eivät kuitenkaan mahdollista kunnollisia joustovaroja, varsinkaan ulospäin. Vähän kompromissin ja väkisin tehdyn makua siis. Sitten kun nämä uudemmat eivät edes käyttäydy luonteikkaasti/persoonallisesti, eivät esimerkiksi käy lepäilemään parkkiksella, menee sekin viehätys siinä. Kyllä oikea hydejousi-sitikka tarvitsee pienen hetken ennen liikkeellelähtöä kun sopiva lentokorkeus saavutetaan. Oikeastaan voisi sanoa, että kun vajoamisenestoventiili astui peliin mukaan tuntui ensimmäinen "häiriö voimassa".

Toisekseen, kyllä mukavan jousituksen voi nykyään saavuttaa muillakin tekniikoilla. Olen joutunut tunnustamaan, että jopa saksalaiset osaavat tehdä varsin miellyttäviä alustoja (ilmajousitus). Mielestäni Citroën on (ehkä) jotenkin saanut taas kiinni siitä punaisesta lankasta, joka tekee merkistä sen millaiseksi sen harrastaja(kin) (haluaa) mieltää. <-valitse sulkuja aukomalla/sulkemalla sopiva painotus. ;) Punaisen lankan löytyminen alkoi mielestäni kun Cactus kehitettiin ja esiteltiin, ennen kaikkea millä ideologialla auto suunniteltiin. Kysytään käyttäjiltä, mitä ilman ette autoa ostaisi, sen sijaan että kysytyään mitä haluaisitte autossa olevan. Sikäli ihan loogista mielestäni, että juuri Cactus on se malli jolla uutta systeemiä demotaan.

Kolmas asia — joka viehättää — on ennakkotiedot siitä, että uusi systeemi tulisi saataville kautta malliston! Se on oikeasti sellainen asia, jota ainakin minä olen kaivannut. Kompakti, järkevän hintainen käyttöauto jossa ei ole tingitty mukavuudesta.

Sitten pitää vielä pitää mielessä, että vaikka uusista Citroëneista jätettäisiin jousitus kokonaan pois jää jäljelle vielä aimo läjä vanhoja malleja, joista hydet löytyy. Tällöin ongelma ikään kuin ulkoistuu vain uusien autojen ostajille. Toki muutoksen vaikutus mielikuvaan merkistä/imagosta peilautuu toki myös näihin vanhempiin "oikeisiin" Citroëneihin. Sen kanssa pitää vaan opetella elämään. Onpahan taas yksi asia lisää bensapumpulla selvitettäväksi ihmettelijöille. "...ei, tämä on sillä LHM-jousituksella, ne mallit oli LHS-jousituksella ja nykyään näkee liikenteessä enimmäkseen CAC-jousituksella varustettuja..."

Kirjoittaja:  Akaile [ 09.06.2016 08:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Olin eilen Audi A6:n takapenkillä useamman tunnin lenkin ja mietin siinä sisustaa katsellessa, että aika samaa fiilistä C6 vaalean nahkasisustuksen kanssa. Se oleellisin juttu kuitenkin oli jousitus tai siis sen olemattomuus. Siinä itsekseni jälleen mietin, että Sitikkaväellä on asiat aika hemmetin hyvin matkustusmukavuuden suhteen.

Kirjoittaja:  Lauri [ 09.06.2016 18:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Huoltomies ja kaseva kirjoittavat fiksuja. Mielenkiinnolla odotan tulevaa tekniikkaa. Pitkästä aikaa joku valmistaja esittelee jotain muutakin uutta kuin värillisen katon tai erikoisesti muotoillun konepellin avausvivun.

Erityisen mielenkiintoinen olisi mukavan pehmeä C1. Ennakkoluulottomuutta nyt hyvät patonkilaiset eikä jääräpäisyyttä. Mieluummin jotain tälläistä kuopatun hyden tilalle kuin jotkut pösövieterit.

Kirjoittaja:  Lauri [ 29.10.2017 21:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Aiempia uutisia Citroënin uudesta jousituksesta (PHC) lukeneena muistelen, että PSA:lla kehuivat uuden tekniikan jäävän Citroënin yksinoikeudeksi.
Tässä jutussa https://citroenvie.com/citroen-introduc ... uspension/ kuitenkin väitetään sen tulevan myös DS:ään ja Peugeotiin. Tuleekohan myös muihin PSA:n omistamiin merkkeihin Opeliin ja Hindustaniin? :lol: Jutussa verrataan uuden jousituksen tuntumaa Hydractive 3:seen.

Kirjoittaja:  Teuski [ 29.10.2017 21:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Jossain taas muistaakseni oli, että parin vuoden jälkeen olisi vapaata riistaa kaikille...

Kirjoittaja:  Lauri [ 29.10.2017 21:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Teuski kirjoitti:
Jossain taas muistaakseni oli, että parin vuoden jälkeen olisi vapaata riistaa kaikille...


Kyllä, C5 Aircrossin esittelystä laskien, joten kello käy jo. PSA:n sisällä luulin Citroënin olevan ainoa PHC:tä käyttävä merkki, mutta niin on ilmeisesti vain aluksi.

Kirjoittaja:  Lauri [ 18.10.2019 17:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

...ja nyt sitä saa jo muihinkin merkkeihin.

Citroenin lisäksi PHC:n saa myös (rummun pärinää) Kia XCeediin! Kiassa "ihmejousitus" on vain etuakselilla ja on nimellä "Hydraulic bump stop".

Kirjoittaja:  SamiT [ 18.10.2019 22:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Aikamoinen möhläys kun päästävät tuon PHC-järjestelmänkin käsistään jollekin Kian kaltaiselle tusinatehtaalle. Olisi ollut hieno osa kun olisi pysynyt Citikan tai edes PSA:n käytössä yksinomaan, vaan taitaa olla jonkun iskaritehtaan hallussa valmistusoikeudet eikä PSA:n?

Kirjoittaja:  Teuski [ 18.10.2019 23:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Eihän tuollaisen pitämisessä omana yksinoikeutena ole bisnesmielessä mitään järkeä. Keskimääräinen autonostaja ei anna tuolle sen kummempaa arvoa vaikka erinomainen olisikin. Suuressa mittakaavassa autot myydään jollain ihan muulla perusteella. Jos systeemi on jotenkin hyvä, sen lisensoiminen muille tuo varmasti enemmän tuloja kuin yksinoikeutena pitäminen. Tuskinpa se huonontaa järkestelmän kehittymismahdollisuuksiakaan...


... Mitäpä jos hydejousitus olisi lisensoitu isosti muualle ja levinnyt laajalle isommille automerkeille tavallisiin autoihin joskus kuuskytluvulla?

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 18.10.2019 23:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Teuski kirjoitti:
Eihän tuollaisen pitämisessä omana yksinoikeutena ole bisnesmielessä mitään järkeä.

Niin, kaikki muistaa Betamaxin ja Minidiskin. Onneksi Sony ei keksinyt PHC:tä :!:

Kirjoittaja:  SamiT [ 19.10.2019 19:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Mutta edelleen kysyn että onko PSA:n vai iskaritehtaan patentti? Oliko Citroen vain "launch customer" vai kehittäjä?

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 19.10.2019 19:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

SamiT kirjoitti:
Mutta edelleen kysyn että onko PSA:n vai iskaritehtaan patentti? Oliko Citroen vain "launch customer" vai kehittäjä?

Jotenkin on mielessä KYB...

Kirjoittaja:  ovi [ 19.10.2019 22:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Tuskin tuohon Sitikka liittyy mitenkään, koska moottoripyörien keuloissa on ollut vastaavia hydraulisia päätyvaimennuksia jo vuosikymmeniä.

Kirjoittaja:  SamiT [ 21.10.2019 21:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

XM-Hannu kirjoitti:
SamiT kirjoitti:
Mutta edelleen kysyn että onko PSA:n vai iskaritehtaan patentti? Oliko Citroen vain "launch customer" vai kehittäjä?

Jotenkin on mielessä KYB...


KYB näyttää olevan valmistaja tosiaankin.

https://kyb-europe.com/blog/kyb-double-hydraulic-stops-system/

Kirjoittaja:  pvalila [ 26.10.2019 20:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

SamiT kirjoitti:
XM-Hannu kirjoitti:
SamiT kirjoitti:
Mutta edelleen kysyn että onko PSA:n vai iskaritehtaan patentti? Oliko Citroen vain "launch customer" vai kehittäjä?

Jotenkin on mielessä KYB...


KYB näyttää olevan valmistaja tosiaankin.

https://kyb-europe.com/blog/kyb-double-hydraulic-stops-system/


Mielenkiintoista, että KYB päätyi antamaan nuo ensin Sitikalle. Ehkä ajatuksena on, että Sitikka yhdistetään vanhastaan mukavuuteen.

Toisaalta Sitikka on ehkä ollut valmis myös etuoikeudesta hieman maksamaankin, koska Hyden alasajoa on pakko jollain lailla yrittää kompensoida. Ei kovin paljon tosin, jos pitää paikkaansa, että DS tulee olemaan premium, Peugeot keskiluokkaa ja Sitikalle jää jatkossa se halvimman merkin rooli. Vai onko tähänkin jo tullut muutos, nyt kun Opelillekin pitää roolinsa löytää?

Harvinaista rehellisyyttä on se, että sanotaan suoraan, että hydekorvikkeen kohdalla kyse on halvasta hinnasta: hyde oli kallis.

Aika moni unelmoi, että se Sitikan uusi ihmesysteemi olisi tarkoittanut Bosen aktiivijousitusta. Ihan realistista tuo unelmointi ei tainnut olla, koska Bose osoittautui liian hienoksi ja kalliiksi jopa paljon kalliimpiin autoihin.

Kukahan ne Kian vastaavat pumput valmistaa?

Kirjoittaja:  jasu [ 30.10.2019 17:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Lauri kirjoitti:
...ja nyt sitä saa jo muihinkin merkkeihin.

Citroenin lisäksi PHC:n saa myös (rummun pärinää) Kia XCeediin! Kiassa "ihmejousitus" on vain etuakselilla ja on nimellä "Hydraulic bump stop".

Tänään korviini kantautui mielenkiintoinen maininta. Semmoinen, että PHD olisi Cactuksessakin vain edessä..!

Tuttava tuommoisia kertoi, miehensä kun oli mennyt uuden Cactuksen hankkimaan, ja nimenomaan PHC:lla. Muutaman viikon on sillä nyt ajellut, ja oli mielikuva hänellä ettei takapää sulattaisi töyssyjä yms ollenkaan siten miten etupäässä onnistuu. Oli myyjäliikkeeseen yhteydessä, varasivat ajan korjaamon puolelle, mutta soittivat ennenkuin aika oli kertoen ettei siellä takapäässä ole mitään tarkistettavaa kun tuo PHC olisi laitettu vain eteen, eikä taakse olisi edes olemassa PHC-osia...

Pystyykö joku vahvistamaan, tai kumoamaan, tuon mitä olivat merkkiliikkeestä kertoneet..?

Kirjoittaja:  Teuski [ 30.10.2019 18:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

Service tuntee C4 Cactukseen ainoastaan yhden takaiskarin...

Kirjoittaja:  jasu [ 30.10.2019 18:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënin uusi jousitusjärjestelmä

^Eli tuosta tulkiten, ei saa taakse PHC iskareita..?

Mikähän tuommoisessa sitten on ajatuksena? Tuota kun menin pohtimaan, niin enemmän sille mukavuuspainotteiselle iskarille olisi takana kuin edessä tarvetta. Vai onko siksi jätetty pois, kun ei kestäisi kuormaa/kuormanmuutoksia samoin kuin tavallisemmat..?

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/