Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian maahantuonnin alkaminen
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=23584
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ukinurpa [ 09.06.2016 15:24 ]
Viestin otsikko:  Xantian maahantuonnin alkaminen

Onko jollain tarkkaa tietoa Xantian maahantuonnista. Milloin ensimmäiset laivattu Suomeen yms .. ja milloin ensimmäiset rekisteröity Suomessa. Ilmeisesti syyskuun alkupuoli 1993 mutta onko jollain tarkempaa faktaa pöytään. Kylillä pyörii 8.9.1993 rekisteröity yksilö ja mietin kannattaako ottaa talteen? :D

Kirjoittaja:  olli__o [ 09.06.2016 19:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian maahantuonnin alkaminen

Jossain "virtuaalimuseossa" on netissä luettavissa automaahantuojien tilastot, olikohan noin tuoreet jo päässeet museoon, täytyy kyllä hetki kaivella että muistaa millä hakusanoilla sen taas löysikään...

Kirjoittaja:  Hessu [ 09.06.2016 19:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian maahantuonnin alkaminen

Joskus noita selailin ja muistikuva oli että jo heinä- tai elokuussa 1993 olisi muutama yksilö tullut ja sitten isommin joskus marraskuussa. Tuolta selviää: http://193.65.230.10/mobilia.html

Kirjoittaja:  olli__o [ 09.06.2016 20:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian maahantuonnin alkaminen

Juu sepäs se:, eli alkujaan tuolta pääsee:

http://www.mobilia.fi/kokoelmat

Sieltä ekokoelmat->autotuojat/Dokumentit/ensirekisteröinnit 1993, Näkee kuukausittaiset listat kaikista automerkeistä, vaatii salasanaksi mobilia/mobilia
Päivämääriä ei näy, mutta 08/elokuu on 13 kpl Xantioita (24) ja syyskuussa 155 (169) (suluissa olevat luvut ovat toinen Yht luku, en kaivanut mitä tarkoitti, mutta tuo pienempi on ainakin oikein kun tarkasteli käyttövoimien tai tilavuuksien mukaan lajiteltuja lukuja)

Kannattaa katsoa ettei ole jo joskus ennenkin, voisikohan jotain tyyppihyväksyntäautoja olla ennen, vai oliko tuohon aikaan jo euroopan tyyppihyväksyntä?

Kirjoittaja:  citsportsite [ 09.06.2016 20:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian maahantuonnin alkaminen

Minulla on kokoelmassa vanhoja maahantuojan suomessa otettuja pressikuvia Xantiasta, ne on päivätty elokuu 1993. Nämä ovat varmaan ihan ensimmäisiä autoja.
Autojen rekkarit on YAP-763 ja RFY-217. Kumpaakaan ei löydy enää Bilteman varaosahaulla rekisterin mukaan.

Mun vanhin suomenkielinen Xantia esite on muuten päivätty takakanteen 11-1993. Onko sulla vanhempaa esitettä?

Niin ja se minun -93 on ensirekisteröity 29.10.1993 (RP 6181), joten tämä olisi hiukan vanhempi ;)

Kirjoittaja:  ukinurpa [ 09.06.2016 22:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian maahantuonnin alkaminen

Olen kuullut aikoinaan tämän auton ensimmäiseltä omistajalta, että tämä ko. auto olisi ensimmäisestä erästä mitä Suomeen olisi tullut! Tietenkään en voi olla 100% varma mutta ainakin rekisteröinnin suhteen menee aika lähelle sitä?? Silloin ei herättänyt kiinnostusta mutta nyt se vähän kiinnostaa jo :lol: Tarkistin omia kokoelmiani ja löysin hinnaston, joka oli päivätty 13.8. Tosiaan ensi esite on 11/93 mutta siitäkin oli jo riisuttu versio olemassa kun autoa alettiin kaupata Suomessa. Joka tapauksessa mielenkiintoinen tapaus tämä auto nyt on!

Kirjoittaja:  svc [ 10.06.2016 08:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian maahantuonnin alkaminen

olli__o kirjoitti:
Kannattaa katsoa ettei ole jo joskus ennenkin, voisikohan jotain tyyppihyväksyntäautoja olla ennen, vai oliko tuohon aikaan jo euroopan tyyppihyväksyntä?
EU-tyyppihyväksyntä hyväksyttiin suomessa vasta EU:hun liittymisen myötä. Ja koko auton EU-tyyppihyväksyntä taisi tulla voimaan vasta -95 jos muistan oikein. Joka tapauksessa -93 olisi vaadittu myös suomalainen tyyppikatsastus.

Aikanaan tyyppikatsastuksen teettäjä "omisti" tyyppikatsastustodistuksen ja vain tyypin omistajan maahantuomille autoille annettiin kymmennumeroinen tyyppikoodi. Tämän ohi tuoduilla autoilla on vain kahdeksannumeroinen tyyppikoodi.

Kirjoittaja:  citsportsite [ 10.06.2016 10:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian maahantuonnin alkaminen

svc kirjoitti:
olli__o kirjoitti:
Kannattaa katsoa ettei ole jo joskus ennenkin, voisikohan jotain tyyppihyväksyntäautoja olla ennen, vai oliko tuohon aikaan jo euroopan tyyppihyväksyntä?
EU-tyyppihyväksyntä hyväksyttiin suomessa vasta EU:hun liittymisen myötä. Ja koko auton EU-tyyppihyväksyntä taisi tulla voimaan vasta -95 jos muistan oikein. Joka tapauksessa -93 olisi vaadittu myös suomalainen tyyppikatsastus.

Aikanaan tyyppikatsastuksen teettäjä "omisti" tyyppikatsastustodistuksen ja vain tyypin omistajan maahantuomille autoille annettiin kymmennumeroinen tyyppikoodi. Tämän ohi tuoduilla autoilla on vain kahdeksannumeroinen tyyppikoodi.


Kansalliset tyyppihyväksyntäasiakirjat löytyvat digitoituna, mutta tarvitsisivat tunnukset jotta voisi avata dokumentin:
http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus ... =371455.KA

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/